Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4°...

Tråden skapades och har fått 248 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av acke:

Sant med kontrasterna men behöver det vara så stora kontraster som uppe i Norrland? Jag skulle inte klara av det, jag har svårt nog med Stockholm som verkligen är ett vidrigt ställe på vintern.

Grejen är väl att vintern här uppe kan vara en trevlig upplevelse faktiskt, en vacker vinterdag när snön gnistrar och solen skiner så har man inget att klaga på alls. Det är härligt att vara ute då, jag åker en hel del längdskidor på vintern och det är både bra träning och en fin naturupplevelse, andra åker skoter och det är inte så dumt det heller.

Jag skulle nog säga att vintern är rätt ok på många sätt och vis, om man bara hade haft en trevligare höst och en tidigare vår skulle det vara perfekt. Som det är nu så är mörkret på hösten rätt deprimerande (speciellt innan snön kommer) och framåt maj när det fortfarande inte slagit ut på allvar så kan man vara avundsjuk på den vår och försommar som finns söderut.

Sen är det förstås svårt att tala för hela Norrland. Jag befinner mig på mitten och vi har ett klimat här, om man är nere i Gävle eller uppe i Kiruna är det nog två vitt skilda världar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-07 00:00
Ursprungligen av Adrian B:

Grejen är väl att vintern här uppe kan vara en trevlig upplevelse faktiskt, en vacker vinterdag när snön gnistrar och solen skiner så har man inget att klaga på alls. Det är härligt att vara ute då, jag åker en hel del längdskidor på vintern och det är både bra träning och en fin naturupplevelse, andra åker skoter och det är inte så dumt det heller.

Jag skulle nog säga att vintern är rätt ok på många sätt och vis, om man bara hade haft en trevligare höst och en tidigare vår skulle det vara perfekt. Som det är nu så är mörkret på hösten rätt deprimerande (speciellt innan snön kommer) och framåt maj när det fortfarande inte slagit ut på allvar så kan man vara avundsjuk på den vår och försommar som finns söderut.

Sen är det förstås svårt att tala för hela Norrland. Jag befinner mig på mitten och vi har ett klimat här, om man är nere i Gävle eller uppe i Kiruna är det nog två vitt skilda världar.

Har du förstås rätt i. Riktig vinter som du beskriver är ju väldigt mysig. Den vintern vi får här nere 8,5 av 10 vintrar är väldigt vidrig.
Ja, ett vanligt fel att bunta ihop hela norrland. Brukar kunna hålla mig från det men åkte dit den här gången, sorry.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-04-05 08:02

Tips pöjkar; flytta till "södern". Det var 18 grader igår Egentligen borde jag plocka fram cabben, men jag har inte tid att göra den i ordning just nu så det får vänta lite

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-11 14:18

17° och strålande sol. Jag sticker ut i solen igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-06 16:31

28° i Stockholm!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-08-06 19:30

Fortfarande 25 i Malmö!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 00:27

Nu blev det höst. Drygt 10° på kvällspromenaden med vovven. Attans.

Imorse var det 0.2° här utanför Umeå. Brrr..

Ursprungligen av Johan S:

Imorse var det 0.2° här utanför Umeå. Brrr..

Så går det när man flyttar ut på landet Här inne i Umeå gick det aldrig under 7 grader enligt temperatur.nu.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-08-15 12:06

11 grader lägsta temp hos mina föräldrar i natt:
Weather Data from Furumo
Furumo, västra Blekinge, precis vid rockfestivalen i Norje (Sweden Rock).

Nu märks det att sommaren är slut på riktigt. -7° imorse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 09:34

4° i Sthlm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 12:54

Jag dog av köldskador på S:t Eriksbron i tisdags morse.

Första morgonen med minusgrader här (fast inte lika kallt som hos Johan för han bor ute i bushen). Dags att rensa garaget så man får in bilen där, nu går det inte att skjuta på det längre...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-10-01 17:10

Tål inte din bil kyla?

Jodå, men rätt som det är börjar snön falla och skrapa bilen slipper jag gärna. (Garaget är ändå ett kallgarage, så kylan får jag leva med.)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-10-02 09:28

Snö? Nänä, inte än på 3 månader iaf

Just ja.. Då var vintern här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-18 10:27

Japp.

Nu är det riktig vinter

Tjohoo!

Cogito .... "Mikropitt och pansarpung" !

Ursprungligen av Goflorp:

Cogito .... "Mikropitt och pansarpung" !

Som min gamla gymnastiklärare från gymnasiet brukade säga strax innan han satte sig i bilen för att köra upp till spåret som vi sprang till...:

"Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-18 13:19

Rena blian här nu -17, i går kväll hade jag -30 här ute i buschen, fick elda som en dåre. Vet inte om det kommer med åldern men detta är första vintern som jag känner att det skulle vara lite skönt med att åka utomlands till sol och värme.

Ursprungligen av MatsOlov:

Vet inte om det kommer med åldern men detta är första vintern som jag känner att det skulle vara lite skönt med att åka utomlands till sol och värme.

För min del är det inte vinterkylan som får mig att vilja åka, det är tidigare på hösten när det är mörkt, kallt och regning, innan den riktiga vintern kommer. Typ hela november.

Så här såg det ut här hemma idag, en härlig vinterdag. -12 grader nu.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-24 09:41

Snön som kom tidigare i veckan är snart borta. Har vi tur är den borta innan Kalle Anka börjar, men då får det nog börja regna först. Behagliga 2 grader ute iaf och snöfritt innan 2010 räknar jag kallt med

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2009-12-24 17:10
Ursprungligen av bollman:

Snön som kom tidigare i veckan är snart borta. Har vi tur är den borta innan Kalle Anka börjar, men då får det nog börja regna först. Behagliga 2 grader ute iaf och snöfritt innan 2010 räknar jag kallt med

Men en vit jul blev det ialla fall

Här uppe i halvnorr blev det i alla fall en utomordentligt fin vinter lagom till jul. Efter en höst som regnade bort och det aldrig såg ut att bli vinter så fick vi en fantastisk fin vinter i mitten av december. Det fina är att sedan snön kom har det inte varit plusgrader en enda gång och snön är fortfarande mjuk och fluffig.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-25 09:06

Just nu öser regnet ner och snön är borta innan kvällen. 4dm snö väck på 24 timmar mer eller mindre!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-27 11:08

-12° och det börjar närma sig halvmetern med snö nu. Bara kallsnö dock, så när det sjunkit ihop blir det väl en decimeter kvar typ. Inget skoterföre än, så jag får nöja mig med band på fyrhjulingen.

Bilden är från i våras, vill inte ut nu

Bevaka tråden