Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4°...

Tråden skapades och har fått 248 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mark Robinsson?

Ursprungligen av Goflorp:

Mark Robinsson?

Nope...

Ni stockholmare är för roliga. Ni klagar på -13° C. Vi i Karlstad har nu -22° C och klagar ej!

Ursprungligen av The Real Viking:

Ni stockholmare är för roliga. Ni klagar på -13° C. Vi i Karlstad har nu -22° C och klagar ej!

Fan vad ni är rediga då.

Vi har -16 i Göteborg och fyllegubbarna knatar runt ute i Hawaii-skjorta och lågskor!
Sug på den du!

Frugan mötte en överförfriskad snubbe i nämnda utstyrsel som gjorde sin hemresa roten ur 2 ggr längre än vad som var kortaste vägen.
Hyfsat snygg sinuskurva på den nissen...

Ursprungligen av Goflorp:

Vi har -16 i Göteborg och fyllegubbarna knatar runt ute i Hawaii-skjorta och lågskor!
Sug på den du!

Lite Off topic: Det får mig att tänka på den lustiga Volvoreklamen, där en grabb i många minusgrader tankar sin blåa Volvo v60 i bar överkropp och Hawaii badbyxor… Fast han var nykter! Måste säga att Volvo stundtals har riktigt roliga reklambitar!! Han var riktigt cool!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-02-21 21:01

-16,2 grader i Kungälv utanför Göteborg. För bara nån timma sedan var det ca -8. Hoppas att bussarna går som vanligt imon så att jag kommer till jobbet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-21 21:18

Vid slutövningen i miltärtjänsten år 1985 anlände vi till Gräsmark Värmland. En riktig köldhåla visade det sig.

-41 grader C visade termometern. Var lite småbittert när ögonfransarna började frysa ihop vid blinkningar .. hehehehe..

Vi slog upp mega tältet kl.. 02.00 på natten. 2 timmar senare när vi var klara och skulle försöka få en blund fick vi packa ihop skiten och dra vidare för den sk.. "fienden" närmade sig.

Ja det var kalla tider det..

Efter det så känns inget kallt längre förutom Göteborgs blåsten. Svårt att vänja sig vid den.

Trots allt återvände jag till Gräsmark 8 år senare o och tog mig en mö, och gifte mig i Gräsmarks vackra kyrka

Dock ej en värmländsk sådan ... ångrar det lite idag .....

-16˚C i Roslagen

  • Medlem
  • 2010-02-21 22:17

-16°C i Stockholm. Och i morgon kommer man väl inte till jobbet då SL har bett sina resenärer att stanna hemma!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-22 01:42

Nu vi läggdags visar termometern -26C *brr* i trakterna kring Gagnef.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2010-02-22 06:34

-25 grader här i Saltsjö-Boo. Firmabilen startade inte ringde precis till kolegan som just hade fått igång sin och han skulle komma förbi och hjälpa migi.

-22˚C i Roslagen.

Det som är mer anmärkningsvärt än själva temperaturen (-17 i Umeå just nu) är att vi haft en oavbruten svit av minusgrader sedan mitten av december. Först hade vi ingen snö utan bara plusgrader och regn, sen frös det på och så kom snön. Och sen har det fortsatt vara kallt konstant.

Inte en dag med blida, med tö, med slask eller regn. Det är helt otroligt. Vi har fått enormt med snö (precis som i stora delar av landet) men kan kan gräva enda ner till marken utan att stöta på skare eller is. Visst är man less på allt skottande, men detta är ändå Riktig Vinter™ precis som man vill ha den.

Jag är dock lite orolig för två saker: Vad som ska hända när allt ska smälta och nästa elräkning (har direktverkande el som uppvärmning).

En annan sak som jag funderat över är hur länge snön kommer att ligga på tomten. Jag har några enorma högar från takskottning och jag har byggt upp en nästan 2 meter hög kompakt platå på framsidan som antagligen ligger kvar till midsommar...

Ursprungligen av Adrian B:

Jag är dock lite orolig för två saker: Vad som ska hända när allt ska smälta och nästa elräkning (har direktverkande el som uppvärmning).

Jag själv är också lite orolig för när snön smälter. Här i Karlstad flyter Klarälven igenom stan och Klarälven börjar i Norge. Med så mycket snö är jag orolig för att vattnet hittar nya vägar genom stan, som det nästan höll på att göra under mitten av 90-talet. Samtidigt har vi stora Vänern som redan ligger relativt högt. Det här kommer säkert att bli en vår thriller… i vissa delar av landet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-02-22 09:49

Lite bilder Adrian om man får be.

Ursprungligen av onnyt:

Lite bilder Adrian om man får be.

Sure Fast det är svårt att i bild göra det rättvist, det ser fjuttigare ut än det är.

Min "platå" som växer för varje snöfall. Det framgår inte riktigt av bilden hur högt det är, speciellt som det allmänna snödjupet i sig är säkert 50-60 cm, men häcken bredvid brukar vara närmare 2 m på sommaren.

Snöhög från tak 1.

Snöhög från tak 2.

Det är inte så lätt att komma ut på baksidan.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är inte så lätt att komma ut på baksidan.

Rackarns, nu har du ju skottat upp en liten gång sedan jag var och hälsade på. Då låg ju snön tätt mot glaset och såg farlig ut.

Det var för övrigt en fin kväll. Speciellt min bilresa hem efter oplogad väg med några decimeter snö på. Mer som att köra båt än att köra bil

När vi börjar snacka rekord år är det väl bara att vänta på att någon dyker upp och berättar om Gävle i december 1998 när det föll 140 cm på tre dygn.

Jag hörde historier om bekantas bekanta som var med på ett tåg som stannade ungefär hundra meter från stationen den ödesdigra kvällen, men att ta sig in till stationen visade sig bli en pers utan dess like. Och mitt när de slet sig fram i snön så upptäckte de att de gick på biltak!

Ursprungligen av staed:

Rackarns, nu har du ju skottat upp en liten gång sedan jag var och hälsade på. Då låg ju snön tätt mot glaset och såg farlig ut.

Jo, och inte bara för att skydda glaset, det behövs en gång för att komma in i garaget bakvägen. Man hade ju kunnat tycka att en dörr in i uterummet hade varit en smartare placering...

Ursprungligen av staed:

Det var för övrigt en fin kväll. Speciellt min bilresa hem efter oplogad väg med några decimeter snö på. Mer som att köra båt än att köra bil

Ja, det var ju smått sjukt den kvällen. Då hade det för en gångs skull varit befogat med en av dessa testosteronfyllda överdimensionerade ofog till stadsjeepar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 10:09

-20° i Stockholm nu och alla gnäller på att tunnelbanan inte går. Dags att gå upp 1h tidigare och gå till jobbet istället för att gnälla herr och fru Svensson. Jag förstår dock barnföräldrar lite.

Ursprungligen av acke:

Jag förstår dock barnföräldrar lite.

Inte så roligt att lämna barnen vid skolan i morse. De får inte gå in inomhus förrän det ringer in och när de sedan ska ut på rast (samt friluftsdag imorgon) så undrar man om lärarna håller koll på att de klär sej som man ska.

Sedan att vissa (de flesta) i högstadiet kommer till skolan utan mössa, löjliga skor och höstjacka när det är -22˚C är idiotiskt. Ser man verkligen så löjlig ut om man klär sej rätt ? I Sandviken på 70/80-talet var det ingen som skrattade åt en när man kom med mössa då det var -10˚C...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Inte så roligt att lämna barnen vid skolan i morse. De får inte gå in inomhus förrän det ringer in och när de sedan ska ut på rast (samt friluftsdag imorgon) så undrar man om lärarna håller koll på att de klär sej som man ska.

Sedan att vissa (de flesta) i högstadiet kommer till skolan utan mössa, löjliga skor och höstjacka när det är -22˚C är idiotiskt. Ser man verkligen så löjlig ut om man klär sej rätt ? I Sandviken på 70/80-talet var det ingen som skrattade åt en när man kom med mössa då det var -10˚C...

LCR

Ungdomskultur; Om man kan dö utan mössa men man blir retad om man har en... då går man utan mössa . Kallas även "Fjortislogik"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 14:00
Ursprungligen av LCR:

Sandviken på 70/80-talet var det ingen som skrattade åt en när man kom med mössa då det var -10˚C...

Mössan åker på vid 0° C, allt annat är dumheter!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 10:48
Ursprungligen av acke:

-20° i Stockholm nu och alla gnäller på att tunnelbanan inte går. Dags att gå upp 1h tidigare och gå till jobbet istället för att gnälla herr och fru Svensson. Jag förstår dock barnföräldrar lite.

Håller med. Många transportproblem kan undvikas genom att ha god tid på sig, oavsett om man åker kommunalt eller bil.

Men det är inte skoj när man blir matad med felaktig information från SL (vilket man har lärt sig nu iofs). De flesta av oss har ju olika färdsätt att välja mellan, men får man ingen information om att det skulle vara problem med snabbaste/smidigaste väljer man ju det, framför alternativen som tar extra lång tid...

Edit: Sen åker väl de flesta längre med tunnelbanan än ett par stationer. Tar ju sin lilla tid att transportera sig till fots från Vällingby till Medborgarplatsen som exempel...

Senast redigerat 2010-02-22 13:25
  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-22 10:14

-27 i vallentuna imorse.
-20 i Täby atm :/

Det var många som gick upp extra tidigt imorse.. klockan sju när jag tog t-banan var det packat, man stod som sardiner i tåget. Det var ändå på den röda linjen på ett tåg som vanligtvis är ganska tomt..Så 2h tidigare skulle väl kanske ha hjälpt..

Jag tror/tycker/vet att många av problemen vi har med transport idag (SL, SJ etc) är pga att allt läggs ut på olika företag som alla ska vara vinstdrivande. (Tänker inte gå in på sjukhus och liknande)...

Hade fokusen legat på funktion med ±0 ekonomiskt så hade vi inte haft de problem vi har idag.

LCR

Senast redigerat 2010-02-22 11:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 14:08
Ursprungligen av LCR:

Jag tror/tycker/vet att många av problemen vi har med transport idag (SL, SJ etc) är pga att allt läggs ut på olika företag som alla ska vara vinstdrivande. (Tänker inte gå in på sjukhus och liknande)...

Hade fokusen legat på funktion med ±0 ekonomiskt så hade vi inte haft de problem vi har idag.

LCR

Fast är det så enkelt? Om det hade gått och ordna utan att det skulle kostat otroliga summor så skulle väl staten gjort det redan när allt var i deras ägo. Kalla vintrar har vi väl alltid haft då och då menar jag?
Sedan kan jag hålla med om att grundsaker i samhället inte ska tänka på vinst i första hand.

Ursprungligen av acke:

Fast är det så enkelt? Om det hade gått och ordna utan att det skulle kostat otroliga summor så skulle väl staten gjort det redan när allt var i deras ägo. Kalla vintrar har vi väl alltid haft då och då menar jag?
Sedan kan jag hålla med om att grundsaker i samhället inte ska tänka på vinst i första hand.

Men varför fungerade det på 70 och 80-talet ? Jag vill minnas att vi hade kallare vintrar då än vi ofta har nu. Jo, dels för att SJ inte har helhetsansvaret och dels för att modern teknik inte pallar för dessa otroliga vintrar som medelhavs-Sverige aldrig har...

Det handlar inte om pengar, det handlar om att underhålla rätt teknik på rätt sätt. Varför måste det alltid investeras i ny teknik. Det pekar ju bara på att man inte har rätt grejer och inte har underhållit sakerna.

En statlig organisation som har helhetsansvaret för Sveriges tågtrafik utan att behöva gå med vinst, men heller ej kosta skattebetalarna en massa. Inga löjliga chefslöner, då skulle det fungera.

Mina barn går i en gammal skola med en nyare del. Min dotter går i den delen som byggdes gissningsvis 100 år sedan, inga problem men min son blev hemskickad för att den nyare delen hade 0˚C i morse när de kom dit. Ventilationssystemet hade skickat ut all varmluft.

LCR

LCR: word.

Håller helt och hållet med dig, LCR.

Hörde att SJ (på sina få spår i Sverige) har andra uppvärmingsmekanismer för växlarna än banverket och de har inga sådana problem som banverket har, även om det har varit riktigt kallt. Underligt att de inte lär sig av SJ!

Bevaka tråden