Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4°...

Tråden skapades och har fått 248 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har SJ egna spår? Va? Varför kommer inte sånt med på nyheterna?

Staten skötte nog inte underhållet perfekt mot slutet heller, det vart den enkla lösningen att lägga ut saker på entreprenad.. Det var väl då det blev trendigt att allt som var statligt skulle klassas som dåligt och allt annat var super. Oavsett hur det rent krasst fungerade i andra länder som lagt ut saker på en massa olika företag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 14:40
Ursprungligen av klarabara:

Staten skötte nog inte underhållet perfekt mot slutet heller, det vart den enkla lösningen att lägga ut saker på entreprenad.. Det var väl då det blev trendigt att allt som var statligt skulle klassas som dåligt och allt annat var super. Oavsett hur det rent krasst fungerade i andra länder som lagt ut saker på en massa olika företag...

Fast som jag förstår det så äger myndigheten Banverket all räls (i stort sätt) och sköter underhållet. Alltså ligger fortfarande ansvaret på staten.

Ursprungligen av acke:

Fast som jag förstår det så äger myndigheten Banverket all räls (i stort sätt) och sköter underhållet. Alltså ligger fortfarande ansvaret på staten.

Det ska vara samma enhet som sköter räls och tåg, då blir det inget av detta skyllande hit och dit. Rälstrafik skiljer sej väldigt mycket jämfört med vägar och luftrum.

LCR

Fast blir det ändå inte knas där med ansvaret? Staten har ansvaret för rälsen medan något annat har ansvar för tågen.. kaoset beror ju både på rälsen och tågen? (o väder).. Om Staten hade ansvar för bägge delarna så skulle det bli en helhetslösning tror jag. Nu är det ju bara staten som förväntas ta hand om underhåll medan företag som kör tåg inte förväntas komma med några långsiktiga investeringar? Bägge delarna menar jag måste hållas samman under ett tak för att det inte ska bli sånt här kaos..tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 16:15
Ursprungligen av klarabara:

Fast blir det ändå inte knas där med ansvaret? Staten har ansvaret för rälsen medan något annat har ansvar för tågen.. kaoset beror ju både på rälsen och tågen? (o väder).. Om Staten hade ansvar för bägge delarna så skulle det bli en helhetslösning tror jag. Nu är det ju bara staten som förväntas ta hand om underhåll medan företag som kör tåg inte förväntas komma med några långsiktiga investeringar? Bägge delarna menar jag måste hållas samman under ett tak för att det inte ska bli sånt här kaos..tror jag.

Ursprungligen av LCR:

Det ska vara samma enhet som sköter räls och tåg, då blir det inget av detta skyllande hit och dit. Rälstrafik skiljer sej väldigt mycket jämfört med vägar och luftrum.

LCR

Som jag förstår det så är SJ (som är statligt ägt) fortfarande den absolut största aktören vilket gör att ansvaret både för rälsen och tågen ligger hos just staten.

Ursprungligen av acke:

Som jag förstår det så är SJ (som är statligt ägt) fortfarande den absolut största aktören vilket gör att ansvaret både för rälsen och tågen ligger hos just staten.

Vem som är ägare spelar mindre roll, faktum kvarstår att Banverket och SJ är två helt OLIKA enheter och därav många problem. Jag kanske inte verkar konsekvent i att jag säger statligt ägt tidigare, men vad jag syftade på var just EN ENHET för räls, tåg, lok, service m.m.

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 16:42
Ursprungligen av LCR:

Vem som är ägare spelar mindre roll, faktum kvarstår att Banverket och SJ är två helt OLIKA enheter och därav många problem. Jag kanske inte verkar konsekvent i att jag säger statligt ägt tidigare, men vad jag syftade på var just EN ENHET för räls, tåg, lok, service m.m.

LCR

Inläggen om Sj kanske kan brytas ut till en egen tråd?
Svårt att se hur problemet ligger i att det är två olika företag. Känns för enkelt. Hur kan då samarbete alls fungera mellan två valfria företag som till och med inte har samma ägare?

Ursprungligen av acke:

Hur kan då samarbete alls fungera mellan två valfria företag som till och med inte har samma ägare?

Kan de de när vi snackar om saker som järnväg ? (Retorisk fråga, jag hoppar av här).

För att hålla mej on-topic: -16˚C i Roslagen, kaminen är varm och solen håller på att gå ner HÄRLIGT !!!

LCR

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-22 21:15

Bor i Karlskoga och våra snöhögar når upp till taket (1-plansvilla).

Ursprungligen av kenjon:

Bor i Karlskoga och våra snöhögar når upp till taket (1-plansvilla).

Trevligt

Det var väl något rekordår här i Umeå någonstans i mitten/slutet av 80-talet, typ 86 eller 87 kanske, då vi roade oss med att hoppa från hustaket. Jag var 6-7 år då

-33,6° imorse ute i skogen

Ursprungligen av Johan S:

-33,6° imorse ute i skogen

Ett riktigt jävla köldhål du bor i

Kommer det att bli plusgrader hemma hos dig innan midsommar?

  • Medlem
  • 2010-02-23 09:17
Ursprungligen av staed:

Ett riktigt jävla köldhål du bor i

Kommer det att bli plusgrader hemma hos dig innan midsommar?

Ja hoppas att det blir plusgrader inomhus iaf.

Ursprungligen av Dalle:

Ja hoppas att det blir plusgrader inomhus iaf.

Igår på hockey träningen hade vi -1.5˚C i hallen, match ikväll, får se hur många som kommer...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 10:00
Ursprungligen av LCR:

Igår på hockey träningen hade vi -1.5˚C i hallen, match ikväll, får se hur många som kommer...

LCR

Folk går väl på bandy så...

Ursprungligen av Solid:

Folk går väl på bandy så...

Vintergolf ?! Inte i Roslagen! I Sandviken har vi en splitter ny ishall för just bandy, men sådan messport är inge o se!

OS USA-Canada, det var match det!!

LCR

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-23 10:18

Själv spelade jag på uterink, både som barn och vuxen. Så -1,5 kan väl inte vara något problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 11:48

Kollar man inte på bandy i Norrland? Men stå och kramas på isen med stora mjuka skydd, är det så mycket mindre mesigt?

OS, vad är det? Du menar den här amerikanska tv-serien OZ?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-23 12:27
Ursprungligen av Solid:

Kollar man inte på bandy i Norrland? Men stå och kramas på isen med stora mjuka skydd, är det så mycket mindre mesigt?

OS, vad är det? Du menar den här amerikanska tv-serien OZ?

I Norrland kollar man inte bandy. Det är en liksom speedway och handboll en sport förbehållen sörlänningar.

Roslagen låg i Svealand sist jag tittade (Sandviken flyttade jag från 1986 och där spelar man ingen hockey, bara bandy).

Sådana här kramar menar du ?!

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 13:54
Ursprungligen av LCR:

Roslagen låg i Svealand sist jag tittade (Sandviken flyttade jag från 1986 och där spelar man ingen hockey, bara bandy).

Sådana här kramar menar du ?!

LCR

Renstängslet går väl vid Slussen?

Precis sådana där kramar! Se, till och med domaren tar sin chans att få kela lite.

Ursprungligen av Solid:

Renstängslet går väl vid Slussen?

Dalälven är väl den mest signifikativa gränsen, eller ?

För mej är allt söder om Skanstull en annan värld dit jag bara åker med T-bana, kör mycket ovilligt där nere. Som tur är kan man ta T-banan till Gubbängen, fast nu har Getingarna lagt av så det är bara Hammarby kvar och med deras ledning vet man ingenting...

Varmare idag och varmare blir det...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 15:35
Ursprungligen av LCR:

Dalälven är väl den mest signifikativa gränsen, eller ?

För mej är allt söder om Skanstull en annan värld dit jag bara åker med T-bana, kör mycket ovilligt där nere. Som tur är kan man ta T-banan till Gubbängen, fast nu har Getingarna lagt av så det är bara Hammarby kvar och med deras ledning vet man ingenting...

Varmare idag och varmare blir det...

LCR

Den geografiska gränsen är ju faktiskt väldigt diagonal och Norrland börjar längre norr ut i väst. Vilket är lite konstigt, eftersom jag tycker det känns som att man är klart längre norr ut när man är i Sälen än när man är i Gävle, eller Karlstad jmf med Sthlm.

Ursprungligen av Solid:

Den geografiska gränsen är ju faktiskt väldigt diagonal och Norrland börjar längre norr ut i väst. Vilket är lite konstigt, eftersom jag tycker det känns som att man är klart längre norr ut när man är i Sälen än när man är i Gävle, eller Karlstad jmf med Sthlm.

Att jag är uppväxt på östkusten kanske förklarar min gränssättning då...

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-23 15:54
Ursprungligen av Solid:

Sverigekarta...]

Eg är ju den där uppdelningen rätt galen om man betänker hur oproportionerligt stor del av Sverige som upptas av Norrland enlig den.

Jag föreslår en bättre uppdelning:

Ursprungligen av rhesus:

Eg är ju den där uppdelningen rätt galen om man betänker hur oproportionerligt stor del av Sverige som upptas av Norrland enlig den.

Men om man ser till hur många som bor där (och i framtiden blir det bara färre) så är det helt rätt.

Citat:

Jag föreslår en bättre uppdelning:

Varför ska vi ge bort ännu mer till danskarna ? Är det inte bättre att vi räknar in både Norge och Danmark till Sverige istället ? (som det en gång i tiden var...)

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-23 16:25
Ursprungligen av LCR:

Men om man ser till hur många som bor där (och i framtiden blir det bara färre) så är det helt rätt.

LCR

Har man den attityden så är det klart att befolkningen minskar. Det är väl kanske lika bra att vi river upp vägar och järnvägar hit upp, hagar in skiten och släpper ut en massa renar i stället. Sen kan vi alla flytta till stockholm. Problemet löst

Seriöst så är det väl kul om det bor folk någon annanstans än i Mälardalen och Norrlandskusten har haft en positiv utveckling på senare år när en del satsningar på forskning och infrastuktur börjat löna sig. Inlandet ser det mörkare ut för men det finns pengar att tjäna där också för den som vill. Det ligger säkert malm för miljarder och väntar i urberget och när den här polarkylan släppt och klimatkrisen kommer tillbaka så kan man ju alltid roa sig med att bygga ut skidanläggningarna då det i så fall blir ont om snö i Dalarna dit sthlmare brukar åka

Ursprungligen av rhesus:

Har man den attityden så är det klart att befolkningen minskar. Det är väl kanske lika bra att vi river upp vägar och järnvägar hit upp, hagar in skiten och släpper ut en massa renar i stället. Sen kan vi alla flytta till stockholm. Problemet löst

Seriöst så är det väl kul om det bor folk någon annanstans än i Mälardalen och Norrlandskusten har haft en positiv utveckling på senare år när en del satsningar på forskning och infrastuktur börjat löna sig. Inlandet ser det mörkare ut för men det finns pengar att tjäna där också för den som vill. Det ligger säkert malm för miljarder och väntar i urberget och när den här polarkylan släppt och klimatkrisen kommer tillbaka så kan man ju alltid roa sig med att bygga ut skidanläggningarna då det i så fall blir ont om snö i Dalarna dit sthlmare brukar åka

Jag sa "om man ser" d.v.s. OBSERVERAR!!

Vad har jag för attityd som gör att befolkningen i norra halvan av Sverige minskar ???

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-23 17:24
Ursprungligen av LCR:

Jag sa "om man ser" d.v.s. OBSERVERAR!!

Vad har jag för attityd som gör att befolkningen i norra halvan av Sverige minskar ???

LCR

Attiityden "och i framtiden blir det bara färre". Man möter ofta uppfattningen att det är meningslöst att satsa något norr om Uppsala eftersom "det ändå inte bor någon där". Alla som spelat sim city vet ju att man måste bygga infrastrukturen för att befolkningen ska öka

För övrigt så är det väl lite onödigt med versaler, dubbla utropstecken och trippla frågetecken. Jag har haft duster med dig under ditt förra namn och har ingen lust att uppta det igen... Kom upp hit istället så bjuder jag på en kaffekask på McD

Bevaka tråden