Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .

va!? byggs inte europas datorer på irland?

Ursprungligen av pite_jakke:

Hur mycket pengar har egentligen alla här?
Ja bara undrade eftersom var o varannan person har tänkt köpa en iMac G5 när dom redan har en ibook, PM G5 och en iPod!!!!!!

Det finns nog ett gäng som "bara" har en iBook också. Men de som har råd gillar väl att snacka om det...

Ursprungligen av el gringo:

va!? byggs inte europas datorer på irland?

Näe, inte nuförtiden. Ibland kommer vissa delar från Irland, eller så sätts specialbyggen ihop där, men själva datorerna kommer oftast från Asien nuförtiden.

Håll er till ämnet. Tråden heter "Fått nya iMac? Rapportera intryck."

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-01 16:23
Ursprungligen av el gringo:

va!? byggs inte europas datorer på irland?

Dell iMac kanske

Bara xServe. Tror inte ens de bygger något i USA heller, allt är outsourcat till andra företag i Taiwan och Kina.

flt! inte meningen att tappa tråden

Jo - en sak som jag finner underlig är att i flertalet tester så lyckas Powerbook 1.5 ghz uppnå samma resultat/benchmarks som 1.8 Ghz iMac G5!? alltså när powerbook'en har 128 MB Radeon 9600 Mobility. Men jag menar borde inte 1.8 G5 piska "sk'ten" ur en powerbook 1.5 ghz!? detta gör mig tveksam till att byta :rolleyes:

Ursprungligen av el gringo:

flt! inte meningen att tappa tråden

Jo - en sak som jag finner underlig är att i flertalet tester så lyckas Powerbook 1.5 ghz uppnå samma resultat/benchmarks som 1.8 Ghz iMac G5!? alltså när powerbook'en har 128 MB Radeon 9600 Mobility. Men jag menar borde inte 1.8 G5 piska "sk'ten" ur en powerbook 1.5 ghz!? detta gör mig tveksam till att byta :rolleyes:

Jag vet inte hur pass bra en Powerbook 1.5 GHz fungerar. Men jag har just switchat och köpt mig en iMac G5 och jag är helnöjd. Vanlig användning fungerar perfekt. har dock inte testat att spela så mycket. Har bara spelat Americas Army lite och det flöt på rätt bra enligt mig.

Så som jag ser det tycker jag att iMacen är helt suverän. På designmässigt och användarmässigt, man får mycket för pengarna. Den enda svagheten som iMacen har är grafikkortet. Men annars finns det ingenting att klaga på.

nä - jag vet. satt tidigare på en dual 2 ghz G5 och när jag testar en sån nu så är den ljusår snabbare än min PB 1.33a...jag kör mycket dv-redigering, photoshop och indesign - men även en del musik-sequenceing - och väldigt sällan spel - varför ett kass grafikkort inte spelar så stor roll "egentligen" men ni vet hur det är - man vill ju maximera "bang-for-buck"

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 16:00

Med processorn inställd på "high" och tillräckligt med RAM så lär benchmarken från en iMca G5 sparka en Powerbook G4a.

Varför kommer aldrig min??!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 21:44

Fler iakttagelser kring ljudnivå/fläktljud please? Störande? Hur pass isf?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 21:53
Ursprungligen av Milo:

Fler iakttagelser kring ljudnivå/fläktljud please? Störande? Hur pass isf?

Jag skulle vilja säga riktigt tyst. Kan surra lite brummande när den går varm. I natt vaknade den ur vila, jag sover 2 meter från datorn och uppmärksammade att datorn också vaknat enbart på grund av att skärmen lyste upp rummet, inte ljudet...

Jag ställde precis om processorn på "hög". Det händer väl ingenting dåligt när jag sätter den på "hög"?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-10-08 11:23
Ursprungligen av FileX:

Jag ställde precis om processorn på "hög". Det händer väl ingenting dåligt när jag sätter den på "hög"?

Yeeees.. Tell me!
Vadå "hög"? Kan man ställa in hastigheten på processorn eller vad är det frågan om?
Väntar fortfarande på min 17"... On or before 19/10

Ursprungligen av dkz:

Yeeees.. Tell me!
Vadå "hög"? Kan man ställa in hastigheten på processorn eller vad är det frågan om?
Väntar fortfarande på min 17"... On or before 19/10

Ja man kan ställa in processorn på vilken hastighet man vill ha den. När man får den från Apple är den inställd på Automatiskt. Det är en markant skillnad mellan hög och automatiskt. Går mycket snabbare för fönstrerna att komma upp när iMacen är inställd på hög.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-01 16:28
Ursprungligen av FileX:

Jag ställde precis om processorn på "hög". Det händer väl ingenting dåligt när jag sätter den på "hög"?

Nää, det är ingen fara...

"If the iMac G5 computer detects a system temperature that is too high, due to high ambient
temperatures or other factors, it will automatically reduce the processor and bus speed regardless of
the selected setting. If the temperature continues to be too high, the operating system will cause the
system to enter sleep mode."

Ursprungligen av stma:

Nää, det är ingen fara...

"If the iMac G5 computer detects a system temperature that is too high, due to high ambient
temperatures or other factors, it will automatically reduce the processor and bus speed regardless of
the selected setting. If the temperature continues to be too high, the operating system will cause the
system to enter sleep mode."

hur sätter man den på "hög"?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-01 16:56
Ursprungligen av Stoffen:

hur sätter man den på "hög"?

System Preferences > Energy Saver > Options; then select Automatic (default), Highest, or Reduced.

Ursprungligen av stma:

System Preferences > Energy Saver > Options; then select Automatic (default), Highest, or Reduced.

ok tack!

Nu har man ändrat beställningen till 20" imac istället. Var o körde en 20" studio display och ja - im loving it.

Däremot så tänkte jag leta billigt minne på annan plats men med min lärarrabatt så orkar jag inte rota o fixa med det, så det blev 2st 512mb - och det bör räcka ett tag.

Men vart är alla tankar kring burken från er som fått den?

Jag såg 17" igår, den e häftig, lite blank i det ljuset där den stod kanske. Det vita under är absolut bland det största minuset, men samtidigt vänjer man sig.

En fråga - Är imacen 20" skärm lika bra som en 20" studiodisplay skärm?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-10-08 11:28

En sak till...
Kommer iMacen installerad och klar i lådan, isåna fall med vilken version av Panther?
Är iLife också installerat?

Ursprungligen av dkz:

En sak till...
Kommer iMacen installerad och klar i lådan, isåna fall med vilken version av Panther?
Är iLife också installerat?

10.3.5
iLife är förinstallerat.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 11:40

OS 10.3.3 tror jag.

Man kan justera "processorhastigheten" i strömsparare, från låg (då fläktarna inte behöver jobba mycket) till hög (då fläktarna kan behöva jobba mycket). Inget konstigt, men enligt vissa uppgifter kommer den isntälld på ganska låg, vilket gör att datorn upplevs segare än vad den kan vara.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-10-08 11:47

Märkligt... Varför inte 10.3.6?

Ahaaaa! Jag förstår.. Började fundera på om det var kanske ett specialprogram elelr nånting.. Men då var det ju inget konstigt alls.

Inget som fortfarande vet hur 20" skärmen är ijämförelse med exempelvis den gamla cinemadisplayen 20" alltså?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-08 16:41

Vaddå 10.3.6?
Har den kommit? Jag har bara 10.3.5an

Surt!!!!
Beställde en imac 17" i tisdags - kom på torsdag kväll att jag nog ska satsa på en 20" istället, ringer Apple och säger detta - de säger att det är ok.

Väntar på min bekräftelse per mail - inget kommer. Ringer upp - de kunde inte genomföra köpet, saknades täckning - Va tyckte jag, det handlade om cirka 4000:- mer, vilket jag med god marginal hade.

Nej de måste dra hela beloppet på 22.000:- igen - Va! de sa de inte, jag har ingen direkt guldgruva på mitt konto, har däremot en buffert på postgirot och kunde fixat detta, men inget meddelande eller nått.

Så nu är nästan 20.000:- i luften och jag måste invänta till tisdag för att kunna göra en ny beställning, och då hamna långt ner på listan - surt....

Fast nu kanske jag kan fundera över hur jag ska göra med minnena.

Någon därute som har köpt en imac och köpt minnen från annat håll som kan rekomendera detta?

Och är det enkelt att sätta i själv?

Ursprungligen av draags:

Surt!!!!
Beställde en imac 17" i tisdags - kom på torsdag kväll att jag nog ska satsa på en 20" istället, ringer Apple och säger detta - de säger att det är ok.

Väntar på min bekräftelse per mail - inget kommer. Ringer upp - de kunde inte genomföra köpet, saknades täckning - Va tyckte jag, det handlade om cirka 4000:- mer, vilket jag med god marginal hade.

Nej de måste dra hela beloppet på 22.000:- igen - Va! de sa de inte, jag har ingen direkt guldgruva på mitt konto, har däremot en buffert på postgirot och kunde fixat detta, men inget meddelande eller nått.

Så nu är nästan 20.000:- i luften och jag måste invänta till tisdag för att kunna göra en ny beställning, och då hamna långt ner på listan - surt....

Fast nu kanske jag kan fundera över hur jag ska göra med minnena.

Någon därute som har köpt en imac och köpt minnen från annat håll som kan rekomendera detta?

Och är det enkelt att sätta i själv?

Jag köpte minnen på Kullander. Så jag antar att det är Apple minnen. Så tyvärr kan jag inte svara på den frågan. Det jag däremot kan svara på är att det är lekande lätt att stoppa i minnen själv i iMacen. Det är bara att ta bort bakstycket, stoppa in minnena och sen tuta och köra. Inga konfigurationer eller något krävs. Bara att plugga i minnen alltså

Ursprungligen av FileX:

Jag köpte minnen på Kullander. Så jag antar att det är Apple minnen. Så tyvärr kan jag inte svara på den frågan. Det jag däremot kan svara på är att det är lekande lätt att stoppa i minnen själv i iMacen. Det är bara att ta bort bakstycket, stoppa in minnena och sen tuta och köra. Inga konfigurationer eller något krävs. Bara att plugga i minnen alltså

Tack! det låter onekligen enkelt.

Liten iMac G5 recension

Okej. Då får jag väl slänga ihop en liten mini-recension.

Första Intrycket
Som vi alla vet är det första intrycket man får av något livsavgörande, oavsett om det är. Datorer, människor, bilar etc. Det spelar ingen roll vad det är utan det som spelar roll i detta fallet är alltså intrycket.
Intrycket jag fick när jag packade upp min 17" iMac var att den var oerhört stor. I och för sig har jag innan bara användt en 15" PC-laptop. Men i i allafall, iMacen är stor. Men inte stor på ett negativt sätt utan ett positivt sätt.
Det är också en väldigt fin "finish" på det hela. iMacen verkar vara genomtänkt och inte bara ihopslängd på en kafferast.

Skärmen
Skärmen var det första som som riktigt chockerade när jag startade datorn. Färgerna, skärpan, kvaliteten, ja allt var helt lysande. Apple behöver inte skämmas för sina skärmar, de är i särklass de bästa. Men det visste vi ju redan ;).
Det finns många som klagar på det vita området under själva skärmen. Jag förstår mig inte på de som klagar på detta. Det har inte stört mig alls någon gång under hela veckan som jag har användt datorn.
Om man nu ska klaga lite på skärmen är det betraktningsvikeln från sidan som gör att skärmen blir lite "gul-grön". Men annars är skärmen mycket bra.

Prestandan
Eftersom jag har nyss switchat till Mac vet jag inte riktigt hur Mac fungerar. Så därför jämnför jag med min gamla PC (Amd athlon 2500+ XP, 512 Mb ram, 64 mb grafik delat med minnet, 40 GB HD).
I vanlig datoranvänding är iMacen helt suverän. Fönstrena komma upp genast och man slipper vänta på snurrande badbollar. Man kan ha uppe flera program utan något som helst problem.
MacOSX kräver relativt mycket RAM-minne. Jag har dessvärre bara 512 MB-ram i min iMac. Men med endast 512 MB minne tycker jag ändå att det går bra. Men i tyngre applikationer såsom Photoshop skadar det inte om man har mer minne så man kan kalibrera (och allt vad det heter) snabbare.

I spel däremot är inte iMacen överlägsen. Jag har bara testat America´s Army lite och på mediuminställningar flyter spelet på helt okej. Förvånanstvärt bra faktiskt med tanke på att det bara sitter ett 64 MB grafikkort i datorn.
Det man ska tänka på är att processorn i iMacen är inställd på något som heter "Automatiskt" vilket gör att datorn inte arbetar på full kraft. Om man vill få ut maximal styrka som G5-processorn har att erbjuda ska man gå in i "Systeminställningar" sen "Strömsparare" och sedan klicka på fliken "Alternativ". Där inne kan man ändra om man vill ha processorn inställd på "Högsta", "Automatiskt" och "Lägsta". Ju högre man ställer in processorn att jobba ju mer kommer fläkten att arbeta.
Det är främst när man kör tyngre applikationer som fläkten går igång. Annars är fläkten tyst.

Nu tror jag att jag fick allt. Om det är något ni undrar över är det bara att fråga. Och om någon kan förklara hur jag man förminskar bilder utan något dyrt program ( har ej Photoshop, även om jag nämner Photoshop i recensionen. Det var bara ett antagande) kan jag lägga upp bilder på skönheten. Ni kan även länka till någon sida där jag kan lägga upp bilderna.

Bevaka tråden