Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 13:51

Tack. Det blir en 17" 1,8 med 160 gb hårddisk och Logic Express. Ekonomin fick bestämma lite också. Återstår bara att Inet i GBG ska plocka bort min PC-order, men det hoppas jag går smärtfritt.

~ och en tid passerar ~

Edit

Inet plockade bort ordern, pengarna kom tillbaka. Det var läge att köpa en iMac. Men ack och ve, en kompis berättar att jag har studentrabatt på DELL på studentkortet. Med alla pengarna på kontot måste jag ju bara kolla. So? Jo, 14.000:- kostar en Dimension 8400 med diverse lull-lull, t ex 15" TFT. Och med rabatt? 10.740:-!!! GOSH! Det ekonomiska sinnelaget har segrat och det blir i alla fall ingen Mac den här gången. Dell-datorn kostar 10.740:- med 512 mb dual channel 533 mhz-minne med assnabb responstid, 3 ghz P4, 160 Gb SATA, etc... ja, man får t om en skrivare på köpet. Macen skulle kostat 18.800:- med 1,25 Mb RAM som då ej var optimerat (= ej dual channel eftersom kretsarna skulle varit olika). Inklusive Mecenat-rabatt. Åtta tusen kronor är mycket och till det priset kan jag acceptera en (sjukt jävla snabb) PC faktiskt. Sorry, Apple.

Senast redigerat 2004-10-08 22:19

Hej! tänkte beställa en 17" iMac G5 1,8GHz med bluetooth modul men undrar en sak: är det lönt att köpa till 160GB hårddisk direkt eller är det bättre att köpa det senare?

Studentrabatten på Logic är ju sjuk! Halva priset, grymt bra.

Man kanske ska börja skapa musik trots allt

Skönt att det löste sig, PF.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 15:11

Sen tycker jag nog att en 20" tummare känns lite mer "flashigt", det är ju lättare att imponera på PC-folk...
(om man nu har såna behov

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 17:27

Ta av kåpan och kör datorn då? Det går väl? Så kan man väl lättare lokalisera missljudet.

På egen risk såklart, med öppen kåpa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-02 18:34
Ursprungligen av stry:

Ta av kåpan och kör datorn då? Det går väl? Så kan man väl lättare lokalisera missljudet.

På egen risk såklart, med öppen kåpa.

Det ser ut som att krets måste slutas för att det ska fungera. Locket har två kontaktplattor och från själva datorn sticker två "pinnar" upp mot dessa plattor.
Nåväl har nog lyckats att lokalisera fläktljudet till processorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 19:24

#184 Gem )) Trist att den inte går att köra öppen, för oss som gillar att pilla.

Fast ut kylningssynpunkt är det nog inte så bra, då kanalerna inte funkar som de är byggda. Hoppas ditt strul löser sig, tala gärna om hur det går.

Vart är alla inlägg från dem som fått sin imac?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 11:13
Ursprungligen av draags:

Vart är alla inlägg från dem som fått sin imac?

Här kommer ett!

Jag var på Macforum på Kungsgatan i fredags och hämtade min nya iMac.
(Det är jag som är på förstasidan Åkte hem med en gång och installerade den, det man slås av med en gång är att skärmen känns gigantisk (jag hade globe 15" innan). Den är dessutom mycket mycket snyggare i verkligheten än på bild... något tjockare än jag hade trott, men det är kanske inte så konstigt.

Jag har inte hunnit testa datorn så mycket än, jag återkommer med det.

Här kommer lite bilder:

www.johanwigo.se/imac1.jpg
www.johanwigo.se/imac2.jpg
www.johanwigo.se/imac3.jpg
www.johanwigo.se/imac4.jpg
www.johanwigo.se/imac5.jpg

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 11:49
Ursprungligen av Texas:

Här kommer ett!

Jag var på Macforum på Kungsgatan i fredags och hämtade min nya iMac.
(Det är jag som är på förstasidan Åkte hem med en gång och installerade den, det man slås av med en gång är att skärmen känns gigantisk (jag hade globe 15" innan). Den är dessutom mycket mycket snyggare i verkligheten än på bild... något tjockare än jag hade trott, men det är kanske inte så konstigt.

Jag har inte hunnit testa datorn så mycket än, jag återkommer med det.

Här kommer lite bilder:

www.johanwigo.se/imac1.jpg
www.johanwigo.se/imac2.jpg
www.johanwigo.se/imac3.jpg
www.johanwigo.se/imac4.jpg
www.johanwigo.se/imac5.jpg

Fina bilder, Texas! Nu blir jag ännu mer sugen. Min har stått som "Flight booked, Apple Shanghai" sedan i fredags och ingenting händer. Flyg hit iMacen nu!

Jag ser fram emot dina synpunkter på skärm, ljudnivå, hastighet etc.

Ursprungligen av Texas:

Här kommer ett!

Jag var på Macforum på Kungsgatan i fredags och hämtade min nya iMac.
(Det är jag som är på förstasidan Åkte hem med en gång och installerade den, det man slås av med en gång är att skärmen känns gigantisk (jag hade globe 15" innan). Den är dessutom mycket mycket snyggare i verkligheten än på bild... något tjockare än jag hade trott, men det är kanske inte så konstigt.

Jag har inte hunnit testa datorn så mycket än, jag återkommer med det.

Här kommer lite bilder:

www.johanwigo.se/imac1.jpg
www.johanwigo.se/imac2.jpg
www.johanwigo.se/imac3.jpg
www.johanwigo.se/imac4.jpg
www.johanwigo.se/imac5.jpg

Trevligt. Fina bilder, vore kul med lite synpunkter oxå.

Sitter själv o velar med om jag ska beställa en 20" eller 17".
20" kostar ändå 4000:- mer än 17" och tar mer plats men samtidigt så har jag ett rejält sug efter en 20" när jag testade en 20" studio display häromdan.

Ursprungligen av draags:

Sitter själv o velar med om jag ska beställa en 20" eller 17".
20" kostar ändå 4000:- mer än 17" och tar mer plats men samtidigt så har jag ett rejält sug efter en 20" när jag testade en 20" studio display häromdan.

Jag har en 20-tummare. Den är väl stor. Köp en 17-tummare, då blir den också bärbar.

Ursprungligen av Olav Rust:

Jag har en 20-tummare. Den är väl stor. Köp en 17-tummare, då blir den också bärbar.

Så du har en imac 20", har du inga andra kommentarer angående denna burk?

Ursprungligen av draags:

Så du har en imac 20", har du inga andra kommentarer angående denna burk?

Jag gillar den verkligen, men jag får titta uppåt med nackspärr som följd. Får nog skaffa ett nytt lägre bord. Först var jag inte imponerad av farten, men när jag efter tips ställt om processorhastigheten i Energy Saver/Alternativ blev det en ny dator. Högtalarna är godkända, lite klenare än ProSpeakers förstås.

Skärmen är riktigt bra, ljusstark, skarp och fina färger.
Jag gillar inte foten, gör nog som många andra varit inne på, skaffar en VESA-arm istället för pengarna som skulle gå till ett nytt lägre skrivbord.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 15:14
Ursprungligen av Olav Rust:

Först var jag inte imponerad av farten, men när jag efter tips ställt om processorhastigheten i Energy Saver/Alternativ blev det en ny dator.

Hur ställer man in detta?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 16:21
Ursprungligen av Olav Rust:

Jag gillar inte foten, gör nog som många andra varit inne på, skaffar en VESA-arm istället för pengarna som skulle gå till ett nytt lägre skrivbord.

En sak som jag tyckte verkade käck med den foten som var var att man kunde ställa tangentbordet på plattan mot bordet åsså lägga musen ovanpå, sen så flyttar man allt som ett paket om man skall flytta lite kort.
Nyttan av det kan ju dock kanske diskuteras

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 14:06
Ursprungligen av draags:

Trevligt. Fina bilder, vore kul med lite synpunkter oxå.

Sitter själv o velar med om jag ska beställa en 20" eller 17".
20" kostar ändå 4000:- mer än 17" och tar mer plats men samtidigt så har jag ett rejält sug efter en 20" när jag testade en 20" studio display häromdan.

Jag tycker helt klart att dom tre extra "tummen" är värda att betala en del för, men du har ju rätt, 4000:- är mycket pengar....

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 14:30

Jag har 20-tummaren. Om jag skulle köpa en hem så skulle jag nog köpa 17.

Ursprungligen av Roger Åberg:

Jag har 20-tummaren. Om jag skulle köpa en hem så skulle jag nog köpa 17.

Är det för att den är för stor eller?

  • Medlem
  • 2004-10-04 14:39

Tja det beror ju lite på vad man tänkt arbeta med på den "hemma"

Jag anser att en 20" är bäst för mig som pillar mycket med Foton och PS.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 14:52
Ursprungligen av maco:

Tja det beror ju lite på vad man tänkt arbeta med på den "hemma"

Jag anser att en 20" är bäst för mig som pillar mycket med Foton och PS.

En foton är väl inte så stor

  • Medlem
  • 2004-10-04 15:28
Ursprungligen av Pär:

En foton är väl inte så stor

AAAARRRGGGHH

Bilder skulle jag väl skrivit kanske !!

Är inte processorn inställd på högsta möjliga hastighet som default?

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Är inte processorn inställd på högsta möjliga hastighet som default?

Nej, underligt nog. Min stod på automatisk, vilket betydde att processorn arbetade på drygt halvfart.

Alternativen är: Automatisk, reducerad och högsta. Automatisk borde ju ta hänsyn till batterikapacitet som finns kvar, men det är ju inte aktuellt med en iMac.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 16:14
Ursprungligen av Olav Rust:

Nej, underligt nog. Min stod på automatisk, vilket betydde att processorn arbetade på drygt halvfart.

Alternativen är: Automatisk, reducerad och högsta. Automatisk borde ju ta hänsyn till batterikapacitet som finns kvar, men det är ju inte aktuellt med en iMac.

Och vilket av alternativen ska man välja på imac g5?
(sorry, jag är väl lite trög

Du gör det i Energy Saver/Alternativ i inställningar. Jag visste bara inte att Apple levererar datorer med processorn inställd på halvfart. Låter helt sjukt dåligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-04 20:12
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Du gör det i Energy Saver/Alternativ i inställningar. Jag visste bara inte att Apple levererar datorer med processorn inställd på halvfart. Låter helt sjukt dåligt.

Eftersom det är 64 bit CPU och då kan man ställa in på halv fart o använda 32 bit.
32 bit är ju det nuvarande system använder. Det är helt okey !

Skämt åtsido ! !

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 15:18

Tänk på att man lätt växer ur en skärm. Förr var 15" standard, sen 17" och nu duger inte CRT alls utan TFT gäller. 19-20" börjar kännas mer och mer som standard nu tycker jag.

Så ofta lär man inte flytta iMacen så det besvärar ändå, + att 20" känns märkbart. Då kan man klart glo på film och sånt också.

VARFÖR har Apple ställt den på energy spar läge så att CPU inte kör för fullt? År det pga. värmeproblem?? Minskar man livslängden på komponenterna genom att ställa den på Max? Den smällen borde isf Apple få ta om det blir för varmt....

Skojar du? Högsta så klart!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 16:25
Ursprungligen av Olav Rust:

Skojar du? Högsta så klart!

Självklart, var inne och kollade på systeminställningar nu, hade fått för mej att det var någon strömsparare man skulle ställa in, och inte processorhastigheten rakt av. :rolleyes:

Bevaka tråden