Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-10-08 19:04
Ursprungligen av FileX:

Och om någon kan förklara hur jag man förminskar bilder utan något dyrt program ( har ej Photoshop, även om jag nämner Photoshop i recensionen. Det var bara ett antagande) kan jag lägga upp bilder på skönheten. Ni kan även länka till någon sida där jag kan lägga upp bilderna.[/b]

Om du har eller skapar ett yahoo.com konto kan du lägga upp bilder på denna adress
Bilderna förminskas av yahoo automatiskt "finns olika kvaliter i inställningar.
Det ser ut t.ex så här!

Annars finns det flera program att pröva kolla på versiontracker.com.

Ursprungligen av FileX:

Okej. Då får jag väl slänga ihop en liten mini-recension.

Första Intrycket
Som vi alla vet är det första intrycket man får av något livsavgörande, oavsett om det är. Datorer, människor, bilar etc. Det spelar ingen roll vad det är utan det som spelar roll i detta fallet är alltså intrycket.
Intrycket jag fick när jag packade upp min 17" iMac var att den var oerhört stor. I och för sig har jag innan bara användt en 15" PC-laptop. Men i i allafall, iMacen är stor. Men inte stor på ett negativt sätt utan ett positivt sätt.
Det är också en väldigt fin "finish" på det hela. iMacen verkar vara genomtänkt och inte bara ihopslängd på en kafferast.

Skärmen
Skärmen var det första som som riktigt chockerade när jag startade datorn. Färgerna, skärpan, kvaliteten, ja allt var helt lysande. Apple behöver inte skämmas för sina skärmar, de är i särklass de bästa. Men det visste vi ju redan ;).
Det finns många som klagar på det vita området under själva skärmen. Jag förstår mig inte på de som klagar på detta. Det har inte stört mig alls någon gång under hela veckan som jag har användt datorn.
Om man nu ska klaga lite på skärmen är det betraktningsvikeln från sidan som gör att skärmen blir lite "gul-grön". Men annars är skärmen mycket bra.

Prestandan
Eftersom jag har nyss switchat till Mac vet jag inte riktigt hur Mac fungerar. Så därför jämnför jag med min gamla PC (Amd athlon 2500+ XP, 512 Mb ram, 64 mb grafik delat med minnet, 40 GB HD).
I vanlig datoranvänding är iMacen helt suverän. Fönstrena komma upp genast och man slipper vänta på snurrande badbollar. Man kan ha uppe flera program utan något som helst problem.
MacOSX kräver relativt mycket RAM-minne. Jag har dessvärre bara 512 MB-ram i min iMac. Men med endast 512 MB minne tycker jag ändå att det går bra. Men i tyngre applikationer såsom Photoshop skadar det inte om man har mer minne så man kan kalibrera (och allt vad det heter) snabbare.

I spel däremot är inte iMacen överlägsen. Jag har bara testat America´s Army lite och på mediuminställningar flyter spelet på helt okej. Förvånanstvärt bra faktiskt med tanke på att det bara sitter ett 64 MB grafikkort i datorn.
Det man ska tänka på är att processorn i iMacen är inställd på något som heter "Automatiskt" vilket gör att datorn inte arbetar på full kraft. Om man vill få ut maximal styrka som G5-processorn har att erbjuda ska man gå in i "Systeminställningar" sen "Strömsparare" och sedan klicka på fliken "Alternativ". Där inne kan man ändra om man vill ha processorn inställd på "Högsta", "Automatiskt" och "Lägsta". Ju högre man ställer in processorn att jobba ju mer kommer fläkten att arbeta.
Det är främst när man kör tyngre applikationer som fläkten går igång. Annars är fläkten tyst.

Nu tror jag att jag fick allt. Om det är något ni undrar över är det bara att fråga. Och om någon kan förklara hur jag man förminskar bilder utan något dyrt program ( har ej Photoshop, även om jag nämner Photoshop i recensionen. Det var bara ett antagande) kan jag lägga upp bilder på skönheten. Ni kan även länka till någon sida där jag kan lägga upp bilderna.

Trevlig läsning.
Synd att man måste vänta sååå länge på underverket.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 18:53

Tack för recensionen! Alltid kul att läsa recensioner av den datorn som ska skickas till mig denna vecka...
Ett program som varje macanvändare måste ha är GraphicConverter. Ett smidigt program för att manipulera lätt med bilder, det öppnar dessutom varenda jäkla bildformat som finns. Skaffa det! Men jag tror faktiskt att det kan ligga med redan från början, kolla i Program-mappen. Där kan du dessutom automatisera så att t ex alla bilder i en bestämd mapp ändras till storleken 800x600 eller vad du nu vill.

Ursprungligen av Anders Båth:

Tack för recensionen! Alltid kul att läsa recensioner av den datorn som ska skickas till mig denna vecka...
Ett program som varje macanvändare måste ha är GraphicConverter. Ett smidigt program för att manipulera lätt med bilder, det öppnar dessutom varenda jäkla bildformat som finns. Skaffa det! Men jag tror faktiskt att det kan ligga med redan från början, kolla i Program-mappen. Där kan du dessutom automatisera så att t ex alla bilder i en bestämd mapp ändras till storleken 800x600 eller vad du nu vill.

Varsågod :). Jag hittade inte GraphicConverter i program mappen. Får leta på versiontracker. Eller vet du varifrån jag kan ladda ner det?

Inget annat ni undrar över? Är på skrivhumör idag nämligen

Jag har laddat ner GraphicConverter. Kan någon förklara kortfattat hur man förminskar bilder med GraphicConverter. Jag förstår inte riktigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 20:50
Ursprungligen av FileX:

Jag har laddat ner GraphicConverter. Kan någon förklara kortfattat hur man förminskar bilder med GraphicConverter. Jag förstår inte riktigt.

Bild -> sorlek -> skala

Du får gärna slänga upp några bilder på den här!

Snyyyyggt!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 22:04

Cleant
[Missade du att köpa med bluetooth inbygt?]

Ursprungligen av Pär:

Cleant
[Missade du att köpa med bluetooth inbygt?]

Nej, ivrig som jag är så orkade jag inte vänta på att få min dator från Apple store så jag köpte hos en ÅF istället. Men BT-modulen stör mig faktiskt inte så mycket. Ser den knappt

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-10-09 08:32
Ursprungligen av FileX:

Nej, ivrig som jag är så orkade jag inte vänta på att få min dator från Apple store så jag köpte hos en ÅF istället. Men BT-modulen stör mig faktiskt inte så mycket. Ser den knappt

Är det en BT-modul som kopplas in före tgb och ms?
I händelse av problem (.........) måste man ju ha det så för att tgb och mus ska fungera. 'Starta från CD typ'. Och man nu inte har ett sladdat tgb förstås att ta till. Den av Apple använda BT-modulen ska ju på något mysko vis lägga sig före vid inladdningar av rutinerna vid uppstart.

Ursprungligen av Le:

Är det en BT-modul som kopplas in före tgb och ms?
I händelse av problem (.........) måste man ju ha det så för att tgb och mus ska fungera. 'Starta från CD typ'. Och man nu inte har ett sladdat tgb förstås att ta till. Den av Apple använda BT-modulen ska ju på något mysko vis lägga sig före vid inladdningar av rutinerna vid uppstart.

Jag fick använda mig av en vanlig mus och tangentbord för att kunna konfigurera det trådlösa tangentbordet och musen. Jag tror inte man kan göra på något annat sätt.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-10-09 10:28
Ursprungligen av FileX:

Jag fick använda mig av en vanlig mus och tangentbord för att kunna konfigurera det trådlösa tangentbordet och musen. Jag tror inte man kan göra på något annat sätt.

Första konfigureringen av BT-grejorna, ja. Men sedan ska man ju helst kunna använda de sladdösa prylarna även vid direktstart från exv CD utan att behöva koppla in ett vanligt tgb.

Ursprungligen av Le:

Första konfigureringen av BT-grejorna, ja. Men sedan ska man ju helst kunna använda de sladdösa prylarna även vid direktstart från exv CD utan att behöva koppla in ett vanligt tgb.

Ja så klart behöver man bara det när man ska konfigurera det för första gången. Det var det jag menade och sa

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 17:13

Min kom i dag, klockan 11:26 stod den helt plötsligt utanför min dörr. Trots att jag borde plugga har hela dagen gått åt, sittandes med ett löjligt leende framför den underbara datorn. Jag är väldigt nöjd, över förväntan faktiskt. Den är snygg, snabb och tyst. Sitter just nu och leker med min första iPod, även här uppstår det kärlek direkt.

På grund av studentekonomi + iPod blev det den minsta iMac:en, enda tillägget blev 512 Mb RAM. Ytterligare en 512:a eller mer och större HD kommer att köpas när jag får råd med det.

Ursprungligen av Le:

Första konfigureringen av BT-grejorna, ja. Men sedan ska man ju helst kunna använda de sladdösa prylarna även vid direktstart från exv CD utan att behöva koppla in ett vanligt tgb.

Enligt instruktionen ska man slå på tangentbordet och musen efter man satt på datorn då letar den efter BT-enheterna. Funkade fint för mig..

Tyvärr så står datorn på brorsans rum. Det är därför det står en ful Pc bredvid min fina iMac

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 22:29

Om man går till en ÅF nu utan att ha köat innan, hur stor chans är det att man kan få casha en iMac inom överskådlig tid? Hur ligger landet? Bara nyfiken. I en strut. Har alla lager på iMac G4 tömts fullständigt förresten? Borde ju kunna vara vrålrea på dem annars.

Ursprungligen av PF:

Om man går till en ÅF nu utan att ha köat innan, hur stor chans är det att man kan få casha en iMac inom överskådlig tid? Hur ligger landet? Bara nyfiken. I en strut. Har alla lager på iMac G4 tömts fullständigt förresten? Borde ju kunna vara vrålrea på dem annars.

De är nog mer eller mindre slutsålda skulle jag tro. Någon enstaka affär har nog några kvar. Tror K&K här i Malmö har några kvar. Men inte helt säker.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 23:31

Inte av 17"-modellen tror jag. Mailade nämligen de och frågade, och de sa att väntetiden var på flera veckor, närmare en månad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 09:52

Jag gillar iMac G5 stenhårt. Det är "mycket dator för pengarna" som datorförsäljarna brukar säga. Bra med krut i burken och nästan ljudlös.

20-tummaren har dock mycket bättre skärm än 17-tummaren, i alla fall på de exemplar jag tittat på. Men även 17-tummaren är OK. Apple kommer i alla fall inte att ha några som helst problem med att sälja dem.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-10-11 15:37

Nu har min 20" iMac kommit. Första operationen; har satt in 2 st 1GB-pinnar = 2GB. Andra operationen - ut med hårddisken - in med en ny Hitachi 400GB! Värsta iMacen? Jag har numera 1 st 256MB-minne samt en styck Seagate HD på 160GB i nyskick. Köpare? Någon?

Ursprungligen av William Naversten:

Nu har min 20" iMac kommit. Första operationen; har satt in 2 st 1GB-pinnar = 2GB. Andra operationen - ut med hårddisken - in med en ny Hitachi 400GB! Värsta iMacen? Jag har numera 1 st 256MB-minne samt en styck Seagate HD på 160GB i nyskick. Köpare? Någon?

Har du testat grundkonfigurationen innan du bytte hårddisk och minnen, så att du verkligen känner lyftet?

(Glöm inte att välja "högsta" på processorhastighet under Strömsparare/Alternativ.)

Ursprungligen av William Naversten:

Nu har min 20" iMac kommit. Första operationen; har satt in 2 st 1GB-pinnar = 2GB. Andra operationen - ut med hårddisken - in med en ny Hitachi 400GB! Värsta iMacen? Jag har numera 1 st 256MB-minne samt en styck Seagate HD på 160GB i nyskick. Köpare? Någon?

Vart köpte du dina minnen?

Vore kul med lite info och gärna lite bilder....

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 16:03

Min ska skeppas senast på onsdag... och står fortfarande som open... Är trött på att vänta! Har f-sen väntat en månad nu.

  • Medlem
  • 2004-10-11 17:57

Skulle gärna vilja ha lite 17" kommentarer

/F

Ursprungligen av Nifo:

Skulle gärna vilja ha lite 17" kommentarer

/F

Om du kollar lite längre bak i tråden hittar du min mini-recension på 17":aren. Men snäll som jag är postar jag den igen med bilder och allt

------

Första Intrycket
Som vi alla vet är det första intrycket man får av något livsavgörande, oavsett om det är. Datorer, människor, bilar etc. Det spelar ingen roll vad det är utan det som spelar roll i detta fallet är alltså intrycket.
Intrycket jag fick när jag packade upp min 17" iMac var att den var oerhört stor. I och för sig har jag innan bara användt en 15" PC-laptop. Men i i allafall, iMacen är stor. Men inte stor på ett negativt sätt utan ett positivt sätt.
Det är också en väldigt fin "finish" på det hela. iMacen verkar vara genomtänkt och inte bara ihopslängd på en kafferast.

Skärmen
Skärmen var det första som som riktigt chockerade när jag startade datorn. Färgerna, skärpan, kvaliteten, ja allt var helt lysande. Apple behöver inte skämmas för sina skärmar, de är i särklass de bästa. Men det visste vi ju redan .
Det finns många som klagar på det vita området under själva skärmen. Jag förstår mig inte på de som klagar på detta. Det har inte stört mig alls någon gång under hela veckan som jag har användt datorn.
Om man nu ska klaga lite på skärmen är det betraktningsvikeln från sidan som gör att skärmen blir lite "gul-grön". Men annars är skärmen mycket bra.

Prestandan
Eftersom jag har nyss switchat till Mac vet jag inte riktigt hur Mac fungerar. Så därför jämnför jag med min gamla PC (Amd athlon 2500+ XP, 512 Mb ram, 64 mb grafik delat med minnet, 40 GB HD).
I vanlig datoranvänding är iMacen helt suverän. Fönstrena komma upp genast och man slipper vänta på snurrande badbollar. Man kan ha uppe flera program utan något som helst problem.
MacOSX kräver relativt mycket RAM-minne. Jag har dessvärre bara 512 MB-ram i min iMac. Men med endast 512 MB minne tycker jag ändå att det går bra. Men i tyngre applikationer såsom Photoshop skadar det inte om man har mer minne så man kan kalibrera (och allt vad det heter) snabbare.

I spel däremot är inte iMacen överlägsen. Jag har bara testat America´s Army lite och på mediuminställningar flyter spelet på helt okej. Förvånanstvärt bra faktiskt med tanke på att det bara sitter ett 64 MB grafikkort i datorn.
Det man ska tänka på är att processorn i iMacen är inställd på något som heter "Automatiskt" vilket gör att datorn inte arbetar på full kraft. Om man vill få ut maximal styrka som G5-processorn har att erbjuda ska man gå in i "Systeminställningar" sen "Strömsparare" och sedan klicka på fliken "Alternativ". Där inne kan man ändra om man vill ha processorn inställd på "Högsta", "Automatiskt" och "Lägsta". Ju högre man ställer in processorn att jobba ju mer kommer fläkten att arbeta.
Det är främst när man kör tyngre applikationer som fläkten går igång. Annars är fläkten tyst.

En bild på iMacen

Och en till...

...en till...

...sist men inte minst!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 18:09

Var o kollade på 17tummaren i en Applebutik här i Köpenhamn idag. Den verkade riktigt fräsch! Skärmen var jäkligt bra, visst i extrem vinkel så ändrade den färg. Den vertikala vinkeln kunde man dock tydligare märka färgskillnad. Men detta är ju inget som spelar någon roll, för man ställer ju alltid in skärmen så den är riktad rakt mot en. Efter att ha hört att det skulle vara en märkbar skillnad i kvalitet mellan 20 o 17 var jag faktiskt tvungen att kolla vilken upplösning skärmen hade för att få reda på vilken modell det var. Säger något om vilken bra kvalitét det är. Dessutom kändes den väldigt stor, också en anledning till att jag fick kolla vilken av modellerna det var. Den hade bara 256 MB ram isig, och en himla massa program var igång. Dessutom var det ganska varmt i butiken, och den var inställd på "hög", så fläktarna hördes. Men det lät ändå inte särskilt högt. Efter att ha sett den kan jag bara konstatera att jag nu längtar ännu mer!

Bevaka tråden