Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 17:18

Nej, hjälpte inte mig heller. Men var ju värt ett försök, och ja, dessutom var det ju kul att höra hur högt iMacen kan låta. Jäklar alltså...!

Det verkar som att även min iMac är drabbad, jag störs av hur den låter. Den låter inte så mycket högre än en iMac G4 som jag jämför med men på ett mycket mer störande sätt. Det låter som att Apple monterat en turbin/motor precis i mitten av datorn. Suset går knappt att höra på grund av det. Och är det normalt att jag inte hör hårddisken arbeta?

Blir till att ringa Apple...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 20:33

Skulle vara intressant att få veta ungefär hur många här på 99Mac som har fått iMacar G5 med ljudproblem och hur många som fått maskiner som är helt ok. Procentuellt hur många def maskiner rör det sig om egentligen? Läser man den här tråden tycks det ju vara en hel del...

  • Medlem
  • 2004-12-07 20:46
Ursprungligen av Milo:

Skulle vara intressant att få veta ungefär hur många här på 99Mac som har fått iMacar G5 med ljudproblem och hur många som fått maskiner som är helt ok. Procentuellt hur många def maskiner rör det sig om egentligen? Läser man den här tråden tycks det ju vara en hel del...

Franska MacGé har sen 2 veckor tillbaka en omröstning om ljudproblem. Resultat hittills:

imac 17 med ljudproblem 11 st (25%)
imac 17 utan ljudproblem 10 st (22.73%)
imac 20 med ljudproblem 11 st (25%)
imac 20 utan ljudproblem 12 st (27.27%)

Totalt har 44 st röstat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-08 09:53
Ursprungligen av capu:

Franska MacGé har sen 2 veckor tillbaka en omröstning om ljudproblem. Resultat hittills:

imac 17 med ljudproblem 11 st (25%)
imac 17 utan ljudproblem 10 st (22.73%)
imac 20 med ljudproblem 11 st (25%)
imac 20 utan ljudproblem 12 st (27.27%)

Totalt har 44 st röstat.

Det verkar ju att ganska många har problem med ljudet
Jag har nu skaffat iMac G5 17" och den har inga ljudproblem. Går så tyst.
Har inga döda pixel heller. Det ser ut att jag har tur. Men samtidigt lider jag för er
som fått strul och bråka mot Apple.
Det krävs skärpning av Apple att Apple ställer högre krav på fabriken och ljuddesigner.
Djungeltrummorna sprids och försäljning kan minska....

Krävs verkligen skärpning! Hade jag vetat det som jag läst nu de senaste dagarna när jag beställde min, som väntas komma idag, hade jag inte beställt någon och Apple hade därmed blivit utan mig som Switcher.

Skulle det vara så att jag direkt märker att det e ljudfel på den kommer jag nog upphäva köpet och gå tillbaka till PC. Min tanke med Apple och Mac var att få en snygg, tyst dator som funkade utan en massa strul och supportfixande.

Menmen, som sagt håller jag tummarna.

Det skulle jag också vilja veta! Dessutom hur många som har lyckats bli kvitt ljudet, antingen genom byte av en komponent eller byte av dator.

Datorn är verkligen toppen, men det här oljudet förstör helhetsintrycket direkt...

Alltså jag har blivit lite nojig efter att ha hört alla historier om hög volym på deras nya iMac. Nu vill jag bara få klartecken på att min iMac är okej :). När jag har processorn på högsta så startas ett litet surr jämnfört med om jag har det på automatiskt. Men ljudet är inte högt enligt mig iallafall, jag ljudet överröstas utan problem när jag har på lite musik i iTunes på ungefär halva volymstyrkan.

Min iMac är väl normal isåfall, väl?

Är också helnojjig nu. Min iMac 20" är på ingång, väntas i morgon. Är enligt mig totalt vansinnigt att ett företag som Apple skickar ut 50% defekta produkter?
Jaja, är väl bara och vänta till i morgon/övermorgon och hålla tummarna tills dess... :rolleyes:

Sedan finns det alltid en möjlighet att alla har helt olika uppfattning om vad som är normalt ljud och vad som inte är det... Vad jämför man med?

Själv kommer jag direkt från världens tystaste iBook G4, men jag kan även jämföra med en iMac G4 här hemma som jag upplever har ett behagligare ljud. Den kanske inte är så mycket tystare men den låter jämnare och mindre störande.

Visst kan man dra upp musiken till hälften för att inte störas av ljudet, men det tycker jag inte ska vara någon lösning...

Undrar om vi alla pratar om samma ljud... Mitt oljud kommer inte från mitten av datorn utan nere i vänstra hörnet. Om jag håller handen för (under vänstra högtalaren) så dämpas ljudet.

  • Medlem
  • 2004-12-07 22:28
Ursprungligen av daniel_side:

Undrar om vi alla pratar om samma ljud... Mitt oljud kommer inte från mitten av datorn utan nere i vänstra hörnet. Om jag håller handen för (under vänstra högtalaren) så dämpas ljudet.

Har du en 17"? Jag tror att fläktarna sitter olika i de olika modellerna. Jag hade en 20" och ljudet dämpades då jag satte handen för luftöppningen på baksidan.

Ursprungligen av capu:

Har du en 17"? Jag tror att fläktarna sitter olika i de olika modellerna. Jag hade en 20" och ljudet dämpades då jag satte handen för luftöppningen på baksidan.

Ja jag har 17". Men fläktarna sitter ju inte nere i vänstra utan centrerat nästan längst upp på datorn.

Fläktarna på 17"

Jag har lyssnat och hör bara normalt fläktljud där uppe.
Nere till vänster låter det dock som en moped på högvarv. Jag blir mer och mer övertygad om att det verkligen är nätaggregatet faktiskt. Vi får väl se när jag får mitt nya från Apple..

Jag utgår ifrån att min iMac låter som den ska, den kommer inte ens i närheten av vad de flesta låter. Så man ska inte vara alltför kräsen heller, om man inte störs av ljudet så är det lugna puckar ju

Ursprungligen av Filip Nyman:

Jag utgår ifrån att min iMac låter som den ska, den kommer inte ens i närheten av vad de flesta låter. Så man ska inte vara alltför kräsen heller, om man inte störs av ljudet så är det lugna puckar ju

Jag störs av ljudet och kommer ringa Apple imorgon. Det jag är bekymrad över är om de kommer att kunna göra min dator tystare...

PS: Har kommit fram till att det inte är hur mycket utan hur den låter som är jobbigt...

Varför vill jag alltid trycka på Mute-knappen på tangentbordet, det hjälper ju inte...

Hursomhelst tror jag nu att det är det är den där fläkten uppe i mitten som är ur balans och kanske förstärks av konstruktionen, ljudet kommer iaf därifrån på min dator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-08 01:47

Hej på er alla!

Ni som inte är nöjda med er iMac:ars mopedljud, skicka tillbaka datorerna!

För ca en månad sedan förstod jag att min iMac inte skulle bli bättre. Efter att ha bytt nätagg utan förbättring tog jag datorn till en verkstad efter att ha hört med Apple-supporten. När Macademic (i Uppsala) menade på att det var normalt ljud (deras demomaskiner lät till och med något mer) förstod jag att det var "kört".

Jag felanmälde min iMac redan dagen efter leverans. Enligt min mening reklamerade jag då, och således behöll jag min 14-dagars ångerrätt. När jag fick tillbaka datorn med meddelandet att den var normal antar jag att ångerfristen återupptogs. Nästa dag ringde jag Apple för att lämna tillbaka datorn. De var först lite tveksamma om jag kunde lämna tillbaka datorn, representanten talade engelska med brytning, så jag misstänkte att hon normalt jobbade mot andra länder än Sverige och inte hade koll på svensk lag på området. Efter att ha påtalat min rätt så gick det bra ändå.

Således, reklamera tidigt. Häcka inte här på forumet om du inte är nöjd! Det är för de flesta av oss lite för mycket pengar för en pryl som inte fungerar som den ska.

Spara pengarna, om du kan, till nästa modell. Förhoppningsvis har de ordnat problemet till dess. Jag har bytte "ner" mig till en iBook med extern skärm för pengarna. Nu irriterar jag mig mer på att grannen låter i rummet ovanför...

Jag pratade med supporten idag och det verkar som att de känner till felet och är säkra på vad som orsakar det, typ CPU-fläkten.

De två alternativ jag fick var att de skickar ett nytt midplane som jag får byta själv eller att jag tar datorn till en auktoriserad reparatör här i stan, jag kör med alternativ två.

Dessutom skickade jag en inspelning till dom där jag maxar datorn från 0, fick med ljudet ganska bra. De samlar tydligen in ljuden för att utvärdera problemet.

Nu sitter jag med min iBook G4 igen, den är underbart tyst! Vilken upplevelse, alla som har så tysta datorer ska uppskatta det...

Piaggio

Yepp, då är det dax...har samma mopedljudet på Imacen, mitt "går upp och ner i varv" när det står på högsta, har alla samma problem eller har ni konstant surrande ljud?

Ursprungligen av Flipper 2:

Yepp, då är det dax...har samma mopedljudet på Imacen, mitt "går upp och ner i varv" när det står på högsta, har alla samma problem eller har ni konstant surrande ljud?

Min varvade precis som din, kunde inte koncentrera mig på nåt. Som om den värmde upp motorerna för att lyfta. Lämnade in den idag för service, hoppas att det hjälper.

Om det är nätaggregatet som låter så vore det intressant att höra om någon har testat med att använda ett nätfilter/ups och om det har fått ned störljudet? Kan tänka mig att nätaggregatet låter mer om spänningen varierar och utsätts för störningar än om den är ren och konstant.

Jag flyttade min iMac 20" till ett annat arbetsbord idag, där fanns inget jordat uttag. Den lät garanterat mer än då jag har den på sitt ordinarie skrivbord, där det finns jordade uttag.

Kan detta vara något?

Ursprungligen av ackiboa:

Jag flyttade min iMac 20" till ett annat arbetsbord idag, där fanns inget jordat uttag. Den lät garanterat mer än då jag har den på sitt ordinarie skrivbord, där det finns jordade uttag.

Kan detta vara något?

Ja, alla datorer är ju gjorda för att anslutas till jordade uttag. Ibland kan dessutom elanslutna produkter fungera olika bra beroende på hur kontakten är vänd i uttaget.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-08 14:31
Ursprungligen av Errol Garner:

Ja, alla datorer är ju gjorda för att anslutas till jordade uttag. Ibland kan dessutom elanslutna produkter fungera olika bra beroende på hur kontakten är vänd i uttaget.

Hmm, det är väl växelström i svenska uttag (nuförtiden). Borde teoretiskt inte ha någon betydelse.

Ursprungligen av jahve:

Hmm, det är väl växelström i svenska uttag (nuförtiden). Borde teoretiskt inte ha någon betydelse.

Men i praktiken kan det spela roll speciellt i ljud och datorsammanhang om man kopplar ihop flera olika elanslutna apparater med t.e.x. ljud och videoanslutningar.

På min iMac kommer ljudet absolut från nedre delen av skärmen. Något till vänster om äpplet. Jag har väldigt svårt att tro att någon av de två fläktarna orskar oljudet. Jag hör nämligen fläktarna också och dom låter helt ok. Men däremot så ökar/minskar inte ljudet när jag ställer brightness på skärmen (vilket tydligen skulle vara karaktäristikt för ett trasigt PSU) så jag har faktiskt ingen aning om vad som låter så jävligt. Apple verkar ju inte heller ha en susning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-08 14:53
Ursprungligen av daniel_side:

På min iMac kommer ljudet absolut från nedre delen av skärmen. Något till vänster om äpplet. Jag har väldigt svårt att tro att någon av de två fläktarna orskar oljudet. Jag hör nämligen fläktarna också och dom låter helt ok. Men däremot så ökar/minskar inte ljudet när jag ställer brightness på skärmen (vilket tydligen skulle vara karaktäristikt för ett trasigt PSU) så jag har faktiskt ingen aning om vad som låter så jävligt. Apple verkar ju inte heller ha en susning.

Du har mopedljudet.

Ursprungligen av jahve:

Du har mopedljudet.

jo, jag är smärtsamt medveten om det....

Ni som har fått nya delar från Apple; hur läge brukar det ta innan dom dyker upp? Och hur skickas dom? Med Posten eller med UPS/DHL eller liknande?

Senast redigerat 2004-12-08 15:12
  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 16:03

Det skickas med UPS. och en ny power supply hjälper INTE mot moppeljudet, har själv testat byta. Jag väntar fortfarande på att Apple ska höra av sig om en lösning.

Ursprungligen av Anders Båth:

Det skickas med UPS. och en ny power supply hjälper INTE mot moppeljudet, har själv testat byta. Jag väntar fortfarande på att Apple ska höra av sig om en lösning.

fy fan... och ett nytt midplane hjälper om man har tur?

En bra sak iaf är jag VET hur en tyst iMac G5 låter eftersom vi har en här på jobbet. Så ingen på Apple kan slå i mig att det skulle vara normalt. Imacen på jobbet står på processorhastighet 'högsta' hela tiden och pressas rätt hårt men låter inte alls.

Bevaka tråden