Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-12-10 11:23

Jag har någon högfrekvens signal som gnager på min hjärna.. (Tja, det behöver juh inte vara datorn. ), men iaf så ringde jag Apple.. de lyssnade via min telefon o sen så skickade de mig ett nytt midplane. Ska sätta in det idag. Rapporterar sen om datorn blev tystare.
- iMac 1.8 17"

Ursprungligen av franz:

Jag har någon högfrekvens signal som gnager på min hjärna.. (Tja, det behöver juh inte vara datorn. ), men iaf så ringde jag Apple.. de lyssnade via min telefon o sen så skickade de mig ett nytt midplane. Ska sätta in det idag. Rapporterar sen om datorn blev tystare.
- iMac 1.8 17"

Det ska bli intressant att höra om det ordnar sig. På Apples egna forum så finns det ju skräckexempel där folk har bytt midplane 3 ggr (samt PSU) och fortfarande har kvart ljudet. Det verkar lite som ett lotteri. Jag vägrar också att fixa nån egen nödlösning på problemet. Det där på det franska forumet är ju bland det gräsligaste jag sett.

Konstigt dock att dom skickar nya midplanes till oss men låter Anders Båth vänta...??
Har dom ingen gemensam policy utåt gällande det här problemet?

Ni som fick era midplanes, var det en lapp med där också om att ni inte behöver skicka tillbaka det?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-10 14:22
Ursprungligen av daniel_side:

Konstigt dock att dom skickar nya midplanes till oss men låter Anders Båth vänta...??
Har dom ingen gemensam policy utåt gällande det här problemet?

Uppenbarligen inte.. Ringde för ett par dagar sedan och ville ha ett nytt midplane men de gick i princip igenom allt vi gick igenom när jag ringde om ett nytt PSU förut. Idioter! Pratade först med en norrman och blev sedan kopplad till en dansk!! Inget ont om våra grannar i sydväst, men det skulle underlätta att prata med supporten om man åtminstone förstår 50% av allt de säger.
Fick i alla fall det till att jag skulle maila in en inspelning. Kan det verkligen vara viktigt? Har dom inte 5000 sånna redan? Han bad mig även att trixa med brightnessinställningarna. WHY!?!

Detta är ju helt absurt. Jag vill bara ha en ny midplane så jag slipper bli tokig av det här jävla ljudet! AAH! Jag testade att spinna ner min HD förresten. Märkte inte att den hade spunnit ner förrän den spann upp igen för den där jävla 15-åringen som glider runt på sin Puch inne i min iMac!!

Ursprungligen av dkz:

Uppenbarligen inte.. Ringde för ett par dagar sedan och ville ha ett nytt midplane men de gick i princip igenom allt vi gick igenom när jag ringde om ett nytt PSU förut. Idioter! Pratade först med en norrman och blev sedan kopplad till en dansk!! Inget ont om våra grannar i sydväst, men det skulle underlätta att prata med supporten om man åtminstone förstår 50% av allt de säger.
Fick i alla fall det till att jag skulle maila in en inspelning. Kan det verkligen vara viktigt? Har dom inte 5000 sånna redan? Han bad mig även att trixa med brightnessinställningarna. WHY!?!

Detta är ju helt absurt. Jag vill bara ha en ny midplane så jag slipper bli tokig av det här jävla ljudet! AAH! Jag testade att spinna ner min HD förresten. Märkte inte att den hade spunnit ner förrän den spann upp igen för den där jävla 15-åringen som glider runt på sin Puch inne i min iMac!!

Själv har jag pratat med två norskar och igår en australiensare (tror jag... han utalare powersupply 'päwersuplååj') Eftersom jag var rädd att han skulle säga att jag skulle vänta på en fix så sa jag att norskarna hade sagt att det skulle bytas ut antingen PSU eller midplane men att vi skulle prova PSU'n först. Då sa han bara att han skulle skicka ett nytt midplane på stört så jag fick prova det alternativet också.

Hur är det nu för er som har problem har ni sett över elanslutningen till iMacen, har ni elkabeln direkt in ett jordat väggurtag eller är den kanske kopplad genom en mindre bra elfördelardosa? Har ni provat med att använda ett nätfilter? Kan göra skillnad.

  • Medlem
  • 2004-12-10 16:43

Då var midplanet bytt. Fläktarnas ljud blev betydligt mindre (Fast jag har öppet typ 4 aftonbladet sidor så deras flash o gifanimationer ta 100% cpu, kör på 'Highest'). Och.. Ja, mitt hög-frekvensiga ljud som åt mig hjärna inifrån är nu BORTA. HA!

Tyst o bra. Som det ska va.

Att byta midplanet var inte heller så värst svårt. Skulle kanske inte ens ha blivit svettig om man inte behövt jaga bort katten som försökte äta upp skruvarna.

Ursprungligen av franz:

Då var midplanet bytt. Fläktarnas ljud blev betydligt mindre (Fast jag har öppet typ 4 aftonbladet sidor så deras flash o gifanimationer ta 100% cpu, kör på 'Highest'). Och.. Ja, mitt hög-frekvensiga ljud som åt mig hjärna inifrån är nu BORTA. HA!

Tyst o bra. Som det ska va.

Att byta midplanet var inte heller så värst svårt. Skulle kanske inte ens ha blivit svettig om man inte behövt jaga bort katten som försökte äta upp skruvarna.

Hur mycket mindre låter det? Har det exempelvis halverats eller är det bara mindre besvärligt? Och går det tydligt höra nära hårddisken arbetar, för det kunde jag inte göra på grund av ljudet...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-11 00:44

också bytt

Ursprungligen av franz:

Då var midplanet bytt. Fläktarnas ljud blev betydligt mindre (Fast jag har öppet typ 4 aftonbladet sidor så deras flash o gifanimationer ta 100% cpu, kör på 'Highest'). Och.. Ja, mitt hög-frekvensiga ljud som åt mig hjärna inifrån är nu BORTA. HA!

Tyst o bra. Som det ska va.

Att byta midplanet var inte heller så värst svårt. Skulle kanske inte ens ha blivit svettig om man inte behövt jaga bort katten som försökte äta upp skruvarna.

Har bytt Midplane och PSU, visst har det blivigt tystare men helt tyst är det inte, väntar ett tag, ska jämnföra med andra imacs lite mer innan jag ringer och tjatar på Apple igen, tänk er hur dyrt detta måste bli för Apple, och vilken dålig PR, att dom skickar ut ett Midplane till kunden och vill att han skall byta det själv.,
I mitt fall var det väl inget jätteproblem, fixat på en timme sådär men Mac är ju en dator jag skulle rekommendera till min mamma. Att hon skulle göra samma sak finns inte.
Tyvärr kommer detta fiasko riktig fel för oss som precis Switchat och man kan ju vänta att det kommer skada Apple som i sin tur kommer skada oss i form av mindre pengar till utveckling och sämre "service".. Med operativsystemet och designen är jag annars mycket nöjd. :rolleyes:

Tur för Dig Franz...jag har ringt Apple ikväll och dom skickar nytt midplan så jag får det nästa vecka...hoppas det fixar sig.
Återkommer sen med mer info...

Apple i ett nötskal! Typiskt Apple

  • Oregistrerad
  • 2004-12-11 10:52

Har nu ringt Apple, då jag idag fick en faktura på 700 DKK som de dragit från mitt konto, fast jag skickade tillbaka power supplyn...! Det visade sig att han i Teknisk Support inte kan hjälpa mig med det (o kundservice har inte öppet på helger), men jag skulle ringa tillbaka om det på måndag sa han... Börjar bli trött att ringa till Apple. Jag tog samtidigt upp problemet att det inte hjälpte att byta power supplyn, och jag fick göra som ni andra gjort, spela in ljudet i iMovie och skicka till nåns emailadress. Så på måndag skulle jag få svar om de valde att skicka ett midplane eller inte. Vet att jag lyssnade på nåns likadana inspelning några sidor tillbaka i denna tråd, och ljudet var detsamma.

Jag hittade en videoinspelning som visar varifrån "moppe-ljudet" kommer, alltså från CPU-fläkten. Ni som har tysta iMacar, ni har alltså inte hört det här ljudet?

http://www.davlyn.info/imacg5whine.htm

  • Oregistrerad
  • 2004-12-11 18:24
Ursprungligen av Kristian B:

Jag hittade en videoinspelning som visar varifrån "moppe-ljudet" kommer, alltså från CPU-fläkten. Ni som har tysta iMacar, ni har alltså inte hört det här ljudet?

http://www.davlyn.info/imacg5whine.htm

Denna länk bör man nog skicka till Apple.
Min låter inte så mycket men visst låter min en del och om det är nu som så att felet ligger där så är ju problemet löst för apple.
Förstår inte att det hela tiden snacka om att byta nätdelen.

  • Medlem
  • 2004-12-11 19:12
Ursprungligen av heiko:

Förstår inte att det hela tiden snacka om att byta nätdelen.

Det är olika problem. En del ljud orsakas av nätaggregatet och då är det bara att byta. Alla lyckas.
Ljudet ändras när man ändrar på brightness.

Länken till det andra ljudet har funnits länge och Apple har säkert sett den. Den fanns i en tråd med 700 inlägg som de valde att censurera bort för några veckor sen. De vet mycket väl var mopedljudet kommer ifrån. Förhoppningvis har de nya midplanes bättre/testade fläktar.

Ursprungligen av capu:

Det är olika problem. En del ljud orsakas av nätaggregatet och då är det bara att byta. Alla lyckas.
Ljudet ändras när man ändrar på brightness.

Länken till det andra ljudet har funnits länge och Apple har säkert sett den. Den fanns i en tråd med 700 inlägg som de valde att censurera bort för några veckor sen. De vet mycket väl var mopedljudet kommer ifrån. Förhoppningvis har de nya midplanes bättre/testade fläktar.

När börjar de använda dessa nya midplanes då? De datorer som levereras nu har ju fortfarande samma fel.

  • Medlem
  • 2004-12-11 20:10
Ursprungligen av Kristian B:

När börjar de använda dessa nya midplanes då? De datorer som levereras nu har ju fortfarande samma fel.

Men för Franz häruppe verkar det har gått bra....hoppas att det var mer än bara tur.

Anyway, om någon är nyfiken på fläktarna kommer de från Delta Electronics:
http://perso.wanadoo.fr/voir/images%20video/ventilo.html

Specifikationerna (på engelska) kan downloadas där det står "télécharger la doc des ventilos Delta"

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 11:09
Ursprungligen av capu:

Men för Franz häruppe verkar det har gått bra....hoppas att det var mer än bara tur.

Anyway, om någon är nyfiken på fläktarna kommer de från Delta Electronics:
http://perso.wanadoo.fr/voir/images%20video/ventilo.html

Specifikationerna (på engelska) kan downloadas där det står "télécharger la doc des ventilos Delta"

Medföljande PDF inehållande tekniska data för fläkt visar ljudnivåer som ligger på 24-31 dBa vilket måste va lägre än ljudet jag har :~(

Senast redigerat 2004-12-12 11:27
  • Medlem
  • 2004-12-12 14:56
Ursprungligen av jazo:

Medföljande PDF inehållande tekniska data för fläkt visar ljudnivåer som ligger på 24-31 dBa vilket måste va lägre än ljudet jag har :~(

Den exakta modellen BFB0812H fiins inte med, men det finns vissa som liknar den som är mellan 40-50db, efter sidan 7-8 tror jag det var. Det måste vara rätt mycket eftersom min diskmaskin är på 45dB.

Men jag kan ha fel, har bara tittat på voltage 12 V och current 0.5A. Dimensionerna har jag inte eftersom jag har skickat tillbaka datorn (men vill köpa en ny, tyst... )

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 10:09
Ursprungligen av capu:

Det är olika problem. En del ljud orsakas av nätaggregatet och då är det bara att byta. Alla lyckas.
Ljudet ändras när man ändrar på brightness.

Länken till det andra ljudet har funnits länge och Apple har säkert sett den. Den fanns i en tråd med 700 inlägg som de valde att censurera bort för några veckor sen. De vet mycket väl var mopedljudet kommer ifrån. Förhoppningvis har de nya midplanes bättre/testade fläktar.

Man kanske skulle ta att ringa Apple så får vi se vad dem säger.
För om det har kommit en uppdatering på midplane så vill man ju ha detta.
Apple har också pratat om att släppa någon form av uppdatering på mjukvarar till iMac G5 men det har man inte sett till ännu.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2004-12-12 22:39

Alltså så att jag kan förstå detta rätt, låter iMac G5 mer än en iMac G4, eller mer eller lika mycket som en stationär PC?

För det kan inte vara så att den låter mycket för att vara en Mac? Låter den mindre än dagens PC-burkar?

Eller är ljudet såpass störande att det inte går att jobba?

Är nämligen på G att köpa en iMac G5, men väntar nog på rev B om ljudet är såpass påtagligt.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Alltså så att jag kan förstå detta rätt, låter iMac G5 mer än en iMac G4, eller mer eller lika mycket som en stationär PC?

För det kan inte vara så att den låter mycket för att vara en Mac? Låter den mindre än dagens PC-burkar?

Eller är ljudet såpass störande att det inte går att jobba?

Är nämligen på G att köpa en iMac G5, men väntar nog på rev B om ljudet är såpass påtagligt.

Ljudet (om du skulle få en som har samma fel som jag har) är väldigt påtagligt och irriterande. Svårt att jämföra med en stationär PC eftersom det beror på vem som byggt ihop den mm. Den låter inte lika illa som min PC med 5 hårddiskar och 3 fläktar men å andra sidan har jag inte min pc-burk 40cm från ansiktet...

Ursprungligen av Ree_Tab:

Alltså så att jag kan förstå detta rätt, låter iMac G5 mer än en iMac G4, eller mer eller lika mycket som en stationär PC?

För det kan inte vara så att den låter mycket för att vara en Mac? Låter den mindre än dagens PC-burkar?

Eller är ljudet såpass störande att det inte går att jobba?

Är nämligen på G att köpa en iMac G5, men väntar nog på rev B om ljudet är såpass påtagligt.

Om man läser runt vad andra har skrivit så verkar det inte som att alla iMacar är drabbade, och det finns två olika störande ljud. Så om man har tillfälle att lyssna på datorn innan är det bra. Min iMac är drabbad av "moppe-ljudet".

Om jag jämför den med en iMac G4 så låter fläktarna snäppet högre under vanlig användning, men det är inte ljudstyrkan som är problemet utan hur det låter. Det lät som en högfrekvent motor som går upp och ner i varv beroende på belastningen. Jag hade svårt att koncentrera mig på nånting när datorn var igång och det blev riktigt skönt med tystnaden när den var avstängd. Nu väntar jag på att datorn ska få ett nytt midplane. Min iBook G4 är rena drömmen i jämförelse, den är knäpptyst hela tiden.

Varför kallar ni det för moppeljud?

Låter det såhär eller?

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Varför kallar ni det för moppeljud?

Låter det såhär eller?

/M

Ja, om moppen hade börjat köra så hade det varit exakt mitt iMac-ljud

Apple borde kanske ge sig in i branschen... en iWheel-tillsats och en kritvit hjälm kanske skulle vara nåt....

Okey, mer såhär alltså?

Tufft! En tvåtaktsmac!

/M

ps. de inspelade ljuden är från en Piaggio. ds.

Ursprungligen av Martin Belak:

Okey, mer såhär alltså?

Tufft! En tvåtaktsmac!

/M

ps. de inspelade ljuden är från en Piaggio. ds.

Faktum är att bitvis så är den där sista mp3:an väldigt lik.

Apples reklam borde göras om lite grann... Hoppas ni gillar mina förslag.

Senast redigerat 2004-12-13 00:09
  • Medlem
  • Harestad
  • 2004-12-13 13:58

Haha, lol.

skönt att det finns humor, själv har man fått midplanet men ej än vågat skruva ska göra det imorgon. Och jag hoppas.

Jag måste bara säga att trots alla mopeder och katter inuti min imac så är jag så otroligt nöjd, jag tycker verkligen om denna burk. Skärmen är superb.

Bevaka tråden