Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som bokat iPhone 7/7 Plus

Tråden skapades och har fått 2504 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ancientdragon:

Du är kul du, tror du alla återförsäljare betalar samma summa för iPhone??!

Nej självklart gäller volym och avtal med Apple här med. Vissa får betala mer andra mindre.

Tror inte att det ändrats sedan jag slutade för några år sedan

Men ändock, fakta på det?

Ursprungligen av Ancientdragon:

Du är kul du, tror du alla återförsäljare betalar samma summa för iPhone??!

Nej självklart gäller volym och avtal med Apple här med. Vissa får betala mer andra mindre.

Tror inte att det ändrats sedan jag slutade för några år sedan

Du skrev att det blir billigare inköp för operatörerna när de väntar med inköp. (Jag har inte citerat något om volym och avtal med Apple.)

Du svarade heller inte på min fråga.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Men ändock, fakta på det?

Ursprungligen av Nisse01:

Du skrev att det blir billigare inköp för operatörerna när de väntar med inköp. (Jag har inte citerat något om volym och avtal med Apple.)

Du svarade heller inte på min fråga.

Men om ni nu inte tror på det jag skriver, berätta för mig varför ni får vänta trots att telefonerna finns i lager på Apples hemsida?

Sluta vara naiva. Alla återförsäljare vill så klart göra så stor vinst som möjligt precis som Apple.

Därför finns avtal som ger sen leverans men till ett bättre pris och avtal som ger snabbleverans men till ett högre pris.

Så fungerar världen mina vänner.

Och har man imindre marginaler på sina tjänster som tex Comviq så måste man göra bra förtjänster på telefonerna med.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Men om ni nu inte tror på det jag skriver, berätta för mig varför ni får vänta trots att telefonerna finns i lager på Apples hemsida?

Sluta vara naiva. Alla återförsäljare vill så klart göra så stor vinst som möjligt precis som Apple.

Därför finns avtal som ger sen leverans men till ett bättre pris och avtal som ger snabbleverans men till ett högre pris.

Så fungerar världen mina vänner.

Och har man imindre marginaler på sina tjänster som tex Comviq så måste man göra bra förtjänster på telefonerna med.

Sen påverkar volymen givetvis samt och du är en certifierad återförsäljare

Ursprungligen av Ancientdragon:

Men om ni nu inte tror på det jag skriver, berätta för mig varför ni får vänta trots att telefonerna finns i lager på Apples hemsida?

Sluta vara naiva. Alla återförsäljare vill så klart göra så stor vinst som möjligt precis som Apple.

Därför finns avtal som ger sen leverans men till ett bättre pris och avtal som ger snabbleverans men till ett högre pris.

Så fungerar världen mina vänner.

Och har man imindre marginaler på sina tjänster som tex Comviq så måste man göra bra förtjänster på telefonerna med.

Jag väntar inte då jag inte har beställt någon telefon - är bara nyfiken på om du kan backa upp ditt påstående, vilken du inte verkar kunna. Jag har fått svar på min fråga.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Men om ni nu inte tror på det jag skriver, berätta för mig varför ni får vänta trots att telefonerna finns i lager på Apples hemsida?

Sluta vara naiva. Alla återförsäljare vill så klart göra så stor vinst som möjligt precis som Apple.

Därför finns avtal som ger sen leverans men till ett bättre pris och avtal som ger snabbleverans men till ett högre pris.

Så fungerar världen mina vänner.

Och har man imindre marginaler på sina tjänster som tex Comviq så måste man göra bra förtjänster på telefonerna med.

Priserna styrs till viss del av volymen.

Och fjolårets försäljning kan styra tilldelningen, vilket är anledningen att större aktörer har fler telefoner i omlopp (Elgiganten, Telia mfl.).

Priset styrs inte av datum för leverans, som du påstod.

Ursprungligen av Nisse01:

Priserna styrs till viss del av volymen.

Och fjolårets försäljning kan styra tilldelningen, vilket är anledningen att större aktörer har fler telefoner i omlopp (Elgiganten, Telia mfl.).

Priset styrs inte av datum för leverans, som du påstod.

Håller inte med.

Vid hög efterfrågan kan du förhandla fram ett bättre pris på en stor volym om du är beredd att vänta. Det här är grunderna i företagsekonomi, kom igen nu.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Håller inte med.

Vid hög efterfrågan kan du förhandla fram ett bättre pris på en stor volym om du är beredd att vänta. Det här är grunderna i företagsekonomi, kom igen nu.

Nej, det stämmer som sagt inte;
man kan inte få ett bättre pris i utbyte mot att vänta. Däremot kan priserna justeras efter volym, det är korrekt och det har jag aldrig ifrågasatt.

Ursprungligen av Nisse01:

Nej, det stämmer som sagt inte;
man kan inte få ett bättre pris i utbyte mot att vänta. Däremot kan priserna justeras efter volym, det är korrekt och det har jag aldrig ifrågasatt.

Hur vet du allt detta då?

Att det inte går att förhandla fram ett bättre pris vid längre leveranstid?

Det går ju hos de flesta andra leverantörer när man är återförsäljare

Nej jag håller fast vid det jag vet från min tid som inköpare i detaljhandel (dock ej elektronik)

Pris går alltid att diskutera beroende på volym, leveranstid och långsiktiga avtal.

  • Medlem
  • 2016-12-19 20:07
Ursprungligen av Ancientdragon:

Hur vet du allt detta då?

Att det inte går att förhandla fram ett bättre pris vid längre leveranstid?

Det går ju hos de flesta andra leverantörer när man är återförsäljare

Nej jag håller fast vid det jag vet från min tid som inköpare i detaljhandel (dock ej elektronik)

Pris går alltid att diskutera beroende på volym, leveranstid och långsiktiga avtal.

Håller helt med dig

Det går att få bättre pris generellt genom längre leveranstid

Sedan varför Apple inte lyckas komma ikapp beställningar kan man ju bara spekulera i

Ursprungligen av Ancientdragon:

Hur vet du allt detta då?

Att det inte går att förhandla fram ett bättre pris vid längre leveranstid?

Det går ju hos de flesta andra leverantörer när man är återförsäljare

Nej jag håller fast vid det jag vet från min tid som inköpare i detaljhandel (dock ej elektronik)

Pris går alltid att diskutera beroende på volym, leveranstid och långsiktiga avtal.

Jag har vänner som jobbar i båda ändarna (försäljning åt apple, samt inköp på varukedja).

Vad som gäller för andra märken än Apple är helt ointressant i sammanhanget. De gör inte som alla andra.

Men om ni vet något annat får ni gärna berätta, ointressant att höra vad folk har för antaganden.

Det är klart att de jag snackat med kan ha fel, men jag ser ingen anledning till att de skulle ljuga om en sån sak. Och det verkar som sagt som att ni bygger era påståenden på gissningar.

Hur som helst, ointressant diskussion. Ni får väl tro vad ni vill, vi kan väl skapa en ny tråd om det istället om nån vill fortsätta diskutera detta (inte jag)…

Idag kom äntligen min telefon Halebop höll tiden de skrivit på hemsidan ganska precis. Det stod mer än 5 veckor och idag har det exakt gått 6 veckor sedan 8 november

Ursprungligen av elimon:

Idag kom äntligen min telefon Halebop höll tiden de skrivit på hemsidan ganska precis. Det stod mer än 5 veckor och idag har det exakt gått 6 veckor sedan 8 november

Kul för dig, min dyker nog upp imorgon!

Ursprungligen av elimon:

Idag kom äntligen min telefon Halebop höll tiden de skrivit på hemsidan ganska precis. Det stod mer än 5 veckor och idag har det exakt gått 6 veckor sedan 8 november

Kul. Min kom i går också, mycket nöjd.

Ursprungligen av Nisse01:

Kul. Min kom i går också, mycket nöjd.

Härligt! Ja jag är också mycket nöjd. Som ursprunglig androidare finns det mycket nytt att pilla med

Fick min iPhone 7+ 128gb idag. Beställde 1 dec från comviq

Jag har inte bokat en, men jag har köpt en från NetOnNet idag.. 5 990 kronor.
https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltele...

Det är ett hett tips för er som bokat men kanske inte har fått leveransen ännu.

Nu går jag tillbaka från android till iOS. Det är ett tråkigare system, men mer stabilt.

Apple....suck, törs man skriva så...??! Frun beställde en iPhone 7 plus 256 Geggasvart i mitten av oktober från Mediamarkt, trots påringningar har dom inte lyckats "skaka fram" nån ännu... Kundtjänst låter åtminstone som att dom tar det på allvar och kollar om nån operatör har den i lager för att kunna annullera beställningen och samtidigt inte mista sin plats i den förmodade kön.

Hur är det med dessa svarta....är dom extremt svåra att få tag i eller har hon beställt på helt fel ställe ??!

/ Android-förare

  • Medlem
  • 2016-12-26 14:36
Ursprungligen av photonisse:

Apple....suck, törs man skriva så...??! Frun beställde en iPhone 7 plus 256 Geggasvart i mitten av oktober från Mediamarkt, trots påringningar har dom inte lyckats "skaka fram" nån ännu... Kundtjänst låter åtminstone som att dom tar det på allvar och kollar om nån operatör har den i lager för att kunna annullera beställningen och samtidigt inte mista sin plats i den förmodade kön.

Hur är det med dessa svarta....är dom extremt svåra att få tag i eller har hon beställt på helt fel ställe ??!

/ Android-förare

Nu har jag inga bevis men är det inte värstingarnas värsting i iPhone familjen som din fru beställde. Kollade runt och det verkar vara mycket svårt att få tag i iPhone 7 plus 256GB överhuvudtaget. Webhallen har tex totalt 14 st i silver i hela landet inklusive postorder. Att tillgången inte är större och att man inte kan skaka fram ett exemplar till din fru på över 2 månader är ett skämt

  • Medlem
  • 2016-12-26 14:38
Ursprungligen av PaO:

Nu har jag inga bevis men är det inte värstingarnas värsting i iPhone familjen som din fru beställde. Kollade runt och det verkar vara mycket svårt att få tag i iPhone 7 plus 256GB överhuvudtaget. Webhallen har tex totalt 14 st i silver i hela landet inklusive postorder. Att tillgången inte är större och att man inte kan skaka fram ett exemplar till din fru på över 2 månader är ett skämt

Den finns hos apple.se.

Färdig att skickas:
1 arbetsdag

Den finns också att köpa över disk på alla tre Apple Stores.

Senast redigerat 2016-12-26 14:56
Ursprungligen av photonisse:

Apple....suck, törs man skriva så...??! Frun beställde en iPhone 7 plus 256 Geggasvart i mitten av oktober från Mediamarkt, trots påringningar har dom inte lyckats "skaka fram" nån ännu... Kundtjänst låter åtminstone som att dom tar det på allvar och kollar om nån operatör har den i lager för att kunna annullera beställningen och samtidigt inte mista sin plats i den förmodade kön.

Hur är det med dessa svarta....är dom extremt svåra att få tag i eller har hon beställt på helt fel ställe ??!

Jag tror att det här säger mest om er snarare än Apple. Varför väntar ni på en telefon sedan oktober när ni kan beställa direkt via Apple Store och få leverans på 1 arbetsdag + budfirmans leveranstid? Skillnaden i pris mellan Apple Store och Media Markt kan inte vara så stor att det är värt att sitta och irritera sig över detta.

Senast redigerat 2016-12-26 20:24
  • Medlem
  • 2016-12-27 00:16
Ursprungligen av sextontio:

Jag tror att det här säger mest om er snarare än Apple. Varför väntar ni på en telefon sedan oktober när ni kan beställa direkt via Apple Store och få leverans på 1 arbetsdag + budfirmans leveranstid? Skillnaden i pris mellan Apple Store och Media Markt kan inte vara så stor att det är värt att sitta och irritera sig över detta.

Då är det kedjorna som inte hänger med Apple

Jag beställde min 12 oktober. På telenors hemsida stod det att gaggatsvart 128gb plus skulle komma v.1 till v.2 men ändrades till v.52 v.1 men jag tror jag får min nästa vecka Leverans information längs ned

Ursprungligen av MrlolZeebrain:

Jag beställde min 12 oktober. På telenors hemsida stod det att gaggatsvart 128gb plus skulle komma v.1 till v.2 men ändrades till v.52 v.1 men jag tror jag får min nästa vecka Leverans information längs ned

Jag fick nu ett meddelande från postnord att ett paket från Telenor är påväg troligen iPhonen. Konstigt att Telenor inte meddelande att den är på väg som de lovade. Jaja JAG FÅR MIN IPHONE IDAG ???

Ursprungligen av MrlolZeebrain:

Jag fick nu ett meddelande från postnord att ett paket från Telenor är påväg troligen iPhonen. Konstigt att Telenor inte meddelande att den är på väg som de lovade. Jaja JAG FÅR MIN IPHONE IDAG ???

Kolla så det inte är bluffmail bara. PostNord har mycket sådant nu.....

Ursprungligen av adress@mac:

Kolla så det inte är bluffmail bara. PostNord har mycket sådant nu.....

Tackändå nu har jag hämtats mitt paket ?

Då skickades min 7 plus 256gb gagatsvart från Comviq idag:)

Ursprungligen av leomessi87:

Då skickades min 7 plus 256gb gagatsvart från Comviq idag:)

Grattis ! Det är ju ändå 2017 nu. Känns på ngt sätt som man redan haft nya iPhone 7 i evigheter.
Du blir nöjd med din 7+ ?

Ursprungligen av adress@mac:

Grattis ! Det är ju ändå 2017 nu. Känns på ngt sätt som man redan haft nya iPhone 7 i evigheter.
Du blir nöjd med din 7+ ?

Haha ja de e ganska sjukt, typ 4 månaders väntetid. Jag har en 6 plus idag så enda anledningen att jag tog en ny var för displayen är sprucken och kameran funkar inte. Klarar mig bra ändå men alltid kul med en ny:) jag tror också att jag blir nöjd även om det inte är så stor skillnad jämfört med 6 plus. Comviq får dock dra av en del på priset för väntetiden om jag ska behålla den annars väntar jag på nästa istället:)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2017-01-05 00:59
Ursprungligen av leomessi87:

Då skickades min 7 plus 256gb gagatsvart från Comviq idag:)

När la du din beställning?

Bevaka tråden