Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som bokat iPhone 7/7 Plus

Tråden skapades och har fått 2504 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2016-11-24 07:38

Finns det någon som har fått sin gagatsvarta iphone oavsett storlek? Jag beställde min 256 på Machuset i Växjö men de vet inte alls hur lång tid till det tar... Apple.com säger att den ska ta 2-3 veckor om man beställer den där...

Ursprungligen av Ancientdragon:

Men i den här takten så är det ju ingen bra deal alls... iPhone 8 kommer ju om 9 månader redan och då är ju din telefon värd mycket mindre.... Det är kanske förklaringen till att de låter dig vänta så länge. Telefonen blir ju billigare i inköp när nästa kommer ?

Nej jag hade bett om att få samma summa i rabatt som du har fått på telefonen på abonnemanget du har och köpt telefonen där de faktiskt vill sälja telefoner.

Ja det har du helt rätt i. Jag ska definitivt göra ett försök.

Hej! Jag har hängt här en del sedan jag beställde min Jetblack iPhone 7 plus i 128GB då jag var orolig över hur lång tid det tog för min telefon att skickas till mig... märkte ju sedan att det inte bara var jag.

Jag beställde telefonen den 10 september (osäker på tiden, var väl runt kl 1 på natten eller liknande, det hade precis slagit om till nytt dygn) och fick vänta i över 3 månader men fick den igår (23/11), till slut! Beställde min från Tele2 och de var sämst då jag inte ens fick ett bekräftelsemejl eller nåt sms att de hade skickat skiten, fick bara ett "Vi har godtagit din order" och "Du har ett paket att hämta ut" plötsligt en dag, haha. Tänkte avboka den runt Black Friday/Cybermonday om den inte hann fram till mig innan dess men nu fick jag den så oh well.

Menmen, vad jag tänkte säga är att Tele2 är på G, tror jag. De andra operatörerna också säkert, ge inte upp hoppet än skulle jag säga, vänta tills efter helgen isåfall haha!

Hälsningar!

  • Medlem
  • 2016-11-24 13:12

Altså jag förstår inte vad comviq håller på med de lurar oss eller?
Jag chattade med dom idag och frågade när jag ska få min telefon för det har gått 8 veckor och väntetiden var 7-8 veck. Hon säger att den ska skickas denna veckan det är liksom torsdag idag aha så den är inte försenad då sa jag som de sa innan och då säger hon helt plötsligt att de har förseningar och att hon inte kan ge mig något svar men ska den skickas imorgon eller inte fråga jag henne och hon fortsätter att säga att de har förseningar att hon inte vet
Vem vet då ingen vet säger hon blir typ galen alla svarar olika på chatten.

Jag kollade på Tres hemsida igår, där stod det 2-3 dagars väntetid för Iphone 7 Plus 128 GB Jet Black mot 2-3 månader några dagar tidigare. Så, kanske läge att beställa nu då.

  • Medlem
  • 2016-11-24 15:29
Ursprungligen av iggy:

Finns det någon som har fått sin gagatsvarta iphone oavsett storlek? Jag beställde min 256 på Machuset i Växjö men de vet inte alls hur lång tid till det tar... Apple.com säger att den ska ta 2-3 veckor om man beställer den där...

Finns hos 3 med leverans på några dagar.

Ursprungligen av Aylos:

Altså jag förstår inte vad comviq håller på med de lurar oss eller?
Jag chattade med dom idag och frågade när jag ska få min telefon för det har gått 8 veckor och väntetiden var 7-8 veck. Hon säger att den ska skickas denna veckan det är liksom torsdag idag aha så den är inte försenad då sa jag som de sa innan och då säger hon helt plötsligt att de har förseningar och att hon inte kan ge mig något svar men ska den skickas imorgon eller inte fråga jag henne och hon fortsätter att säga att de har förseningar att hon inte vet
Vem vet då ingen vet säger hon blir typ galen alla svarar olika på chatten.

Även om jag också är irriterad på situationen så är Comviq inte ensamma om detta. Dom får inte så många telefoner som dom behöver av Apple helt enkelt. Misstaget som operatörerna gjort är att skriva ut ett leveransdatum istället för att från början vara tydliga med hur det ligger till, att dom inte har en aning om när paketen från Apple dyker upp. Den enda jag sett som gjort något åt det hållet är tre (dom gjorde det inte i början) som skriver 2-3 månader på jetblack 7+.

Nu gjorde du din beställning 1/10 vilket betyder att du enligt dom skulle få den senast imorgon. Det dom sa till dig i chatten känner jag igen. Jag fick 6-7 veckors leveranstid (beställde först 9/9 men dom tog fel färg så jag fick beställa den på nytt den 15/9 och fick ny köplats trots att deras inspelade samtal visade att det var dom som råkat göra fel) och efter 6 veckor och 5 dagar skrev jag och frågade. De svarade att inget tydde på att leveransen inte skulle komma fram i tid. En timme efter avslutad chatt fick jag ett SMS där det stod att det skulle ta ytterligare 5 veckor. Nu har dom gjort likadant mot dig vilket tyder på att dom har som regel att försöka spela ut väntetiden fullt ut trots att dom vet att den kommer bli kraftigt försenad. Dåligt.

Jag har som sagt väntat i 10 veckor idag och ska enligt dom få den om ytterligare 2 veckor (runt den 9e December) men vi får se hur det blir med det. Risken finns ju att det kommer ett sms den 8e December med ett par veckors väntetid till. Det jag tycker ska bli spännande är att se vad för kompensation dom kommer erbjuda. En liten trådlös högtalare för 200-300 kr är inte i närheten av okej. Hade dom bara varit ärliga och skrivit okänd väntetid så hade dom inte behövt kompensera ett dugg men nu när dom gjort som dom gjort så bör dom kompensera på ett bra sätt. Förhoppningsvis löser dom det på ett bra sätt då vi har flera aktiva abonnemang hos dom som kan sägas upp.

  • Medlem
  • 2016-11-24 16:33
Ursprungligen av leomessi87:

Även om jag också är irriterad på situationen så är Comviq inte ensamma om detta. Dom får inte så många telefoner som dom behöver av Apple helt enkelt. Misstaget som operatörerna gjort är att skriva ut ett leveransdatum istället för att från början vara tydliga med hur det ligger till, att dom inte har en aning om när paketen från Apple dyker upp. Den enda jag sett som gjort något åt det hållet är tre (dom gjorde det inte i början) som skriver 2-3 månader på jetblack 7+.

Nu gjorde du din beställning 1/10 vilket betyder att du enligt dom skulle få den senast imorgon. Det dom sa till dig i chatten känner jag igen. Jag fick 6-7 veckors leveranstid (beställde först 9/9 men dom tog fel färg så jag fick beställa den på nytt den 15/9 och fick ny köplats trots att deras inspelade samtal visade att det var dom som råkat göra fel) och efter 6 veckor och 5 dagar skrev jag och frågade. De svarade att inget tydde på att leveransen inte skulle komma fram i tid. En timme efter avslutad chatt fick jag ett SMS där det stod att det skulle ta ytterligare 5 veckor. Nu har dom gjort likadant mot dig vilket tyder på att dom har som regel att försöka spela ut väntetiden fullt ut trots att dom vet att den kommer bli kraftigt försenad. Dåligt.

Jag har som sagt väntat i 10 veckor idag och ska enligt dom få den om ytterligare 2 veckor (runt den 9e December) men vi får se hur det blir med det. Risken finns ju att det kommer ett sms den 8e December med ett par veckors väntetid till. Det jag tycker ska bli spännande är att se vad för kompensation dom kommer erbjuda. En liten trådlös högtalare för 200-300 kr är inte i närheten av okej. Hade dom bara varit ärliga och skrivit okänd väntetid så hade dom inte behövt kompensera ett dugg men nu när dom gjort som dom gjort så bör dom kompensera på ett bra sätt. Förhoppningsvis löser dom det på ett bra sätt då vi har flera aktiva abonnemang hos dom som kan sägas upp.

. Jag tänkte på det någon skrev förut att de de dröjer ut på leveransen till januari februari då telefonen kommer vara billigare att köpa in sedan får vi dom och iPhone 8 kommer att släppas 9 mån efter.
Jag ser att Elgiganten här i Gbg har i iPhone plus i lager om man köper där stället får man direkt då men då har de inte comwiq utan tele2

Ursprungligen av Aylos:

. Jag tänkte på det någon skrev förut att de de dröjer ut på leveransen till januari februari då telefonen kommer vara billigare att köpa in sedan får vi dom och iPhone 8 kommer att släppas 9 mån efter.
Jag ser att Elgiganten här i Gbg har i iPhone plus i lager om man köper där stället får man direkt då men då har de inte comwiq utan tele2

Jo fast det är bara konspirationsteorier. Självklart vill operatörerna skicka telefonerna så snabbt som möjligt och undvika massa kompensationskrav och missnöjda kunder. Tim Cook har ju själv sagt att dom inte klarar leverera så många telefoner som behövs för att möta efterfrågan. Han sa ju att han var rädd för att dom inte skulle klara det försen efter nyår. För det andra har jag svårt att tro att telefonerna blir billigare att köpa in i Januari.

Ursprungligen av Aylos:

. Jag tänkte på det någon skrev förut att de de dröjer ut på leveransen till januari februari då telefonen kommer vara billigare att köpa in sedan får vi dom och iPhone 8 kommer att släppas 9 mån efter.
Jag ser att Elgiganten här i Gbg har i iPhone plus i lager om man köper där stället får man direkt då men då har de inte comwiq utan tele2

Det skrevs (ej av mig) med glimten i ögat. Självklart ligger det i operatörernas intresse att leverera telefonen så snabbt som möjligt. Och nej, de blir inte billigare i inköp.

Det finns inget konstigt i denna historia, det är så enkelt att Apple ej hinner tillverka lika snabbt som de säljs.

Sen är det givetvis olyckligt om någon operatör har lovat mer än de kan hålla.

Ursprungligen av wille21:

Beställde 12/9 från comviq, iphone 7 plus 128 gb jb fick min i tisdags.

fick du kompensation?

Om någon mot förmodan är intresserade av vad som hände efter att jag avbeställde 7+ 256 gagat, så avvaktade jag ett tag efter avbeställning (pga förseningar) för att se vad som dök upp och det ledde till ett mycket bra köp, dock inte Apple. I veckan hade Telia lite olika erbjudande så jag skaffade en Huawei Honor 8 64GB i guld, lämnade in 5s (1920kr) och bytte abonnemang till 12GB. Det gjorde att jag fick telefonen för 0kr och dessutom hade 720kr att handla för som jag la på en ny Chromecast, skal och ett par Marshall Bluetooth-lurar. Totalt fick jag själv betala lite över 800kr för alltihopa och slipper några avbetalningar på hårdvaran.

Telefonen är imponerande bra med hög kvalitetskänsla, speciellt med tanke på priset (runt 4' normalt) och hela affären var för bra för att motstå. Killen i butiken bjöd dessutom på ett skärmskydd. Tummen upp till Telia och deras alltid trevliga och hjälpsamma personal!

Edit: Grammatik

Edit 2: Under samma scenario hade 7+ 256 idag kostat (är prissänkt av Telia med en bra bit över 1000kr när jag kollar nu, 6960 mot över 8' innan, inklusive rabatten för 12GB) 5040kr mot Honor 8's -720kr. Gäller alltså om inbytet för 5s gällt 7+, vilket det inte gör, fn iaf.

Senast redigerat 2016-11-25 05:10
  • Medlem
  • 2016-11-25 09:51

Så du fick den i 10 de veckan då.
Jag är inne i vecka 8 och den skulle bli försenad 4 veckor till undrar om den kan komma tidigare iallafall.
Fick du kompensation?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-11-25 10:07
Ursprungligen av Aylos:

Jag är inne i vecka 8

Vilken vansinnig väntetid att välja för en tidigare ny produkt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-11-25 10:16
Ursprungligen av elimon:

Jag är definitivt inget stort fan av att vänta. Men! Grejen för min del är att jag fick en bra deal på abonnemanget hos Halebop, som kompensation för att jag inte fick den Note 7 som jag hade förbeställt (som vi alla vet vad som hände med). Så jag kommer nog inte ner i samma pris om jag handlar någonstans tyvärr.

Av ren nyfikenhet, vad fick du för pris? Jobbar som ÅF och i många fall kan vi möta de flesta, de flesta vill sälja och kan prismatcha.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-11-25 10:17
Ursprungligen av calinou:

Tråkigt att det är flera som klagar att den repas lätt. Det finns skärmskydd i härdat glass som det tydligen inte syns på skärmen. Undrar om det stämmer. Är det någon som har provat det?

Det är baksidan som repas lätt, skärmen har jag inga problem med. Känns lite trist att köpa just en Jet Black och sen dra ett skal på den. Tappar liksom sin poäng att köpa den färgen lite då.

Ursprungligen av CEk:

Av ren nyfikenhet, vad fick du för pris? Jobbar som ÅF och i många fall kan vi möta de flesta, de flesta vill sälja och kan prismatcha.

519 spänn i månaden för iphone 7 plus 128GB guld, med Halebop rubbet mellan. Kändes som en fin deal i min värld. Bara väldigt drygt att behöva vänta så länge. Men hittar jag någon annan med kortare leveranstider som matchar det så vore det ju inte fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-11-25 13:35
Ursprungligen av elimon:

519 spänn i månaden för iphone 7 plus 128GB guld, med Halebop rubbet mellan. Kändes som en fin deal i min värld. Bara väldigt drygt att behöva vänta så länge. Men hittar jag någon annan med kortare leveranstider som matchar det så vore det ju inte fel.

Butik, t ex.

  • Medlem
  • 2016-11-25 23:02

@jonasn äntligen fick min idag. Black Friday. Woohooo. Har fodral och skärmsskydd innan telefon skulle komma i en månad. Hahahaha! Beställt från Telia 7+ JB 256 9/sep

  • Medlem
  • 2016-11-25 23:07
Ursprungligen av NCSD:

@jonasn äntligen fick min idag. Black Friday. Woohooo. Har fodral och skärmsskydd innan telefon skulle komma i en månad. Hahahaha! Beställt från Telia 7+ JB 256 9/sep

roligt när beställde du?

Ursprungligen av Aylos:

roligt när beställde du?

Det står ju i hans inlägg. 9e september.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-27 16:54

Beställde iPhone 7 plus 128 GB mattsvart på elgigantens hemsida idag 27/11. kommer mao få vänta tills nån gång i vår ???

Jag får nog snällt vänta till telefonen kommer från Halebop. Jag gick till några butiker i helgen och försökte få dem att prismatcha. De kunde inte ens matcha grundpriset från Halebop och då hann jag inte ens nämna erbjudandet jag fått av dem.
Lite störigt är det dock att det fortfarande står "Under behandling" på orderstatus så här efter 3 veckor..

Ursprungligen av elimon:

Jag får nog snällt vänta till telefonen kommer från Halebop. Jag gick till några butiker i helgen och försökte få dem att prismatcha. De kunde inte ens matcha grundpriset från Halebop och då hann jag inte ens nämna erbjudandet jag fått av dem.
Lite störigt är det dock att det fortfarande står "Under behandling" på orderstatus så här efter 3 veckor..

Samma här men från comviq. När beställde du? Jag beställde den 15e september och de står fortfarande under behandling och de e snart 11 veckor sedan haha

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-11-28 18:52
Ursprungligen av NCSD:

@jonasn äntligen fick min idag. Black Friday. Woohooo. Har fodral och skärmsskydd innan telefon skulle komma i en månad. Hahahaha! Beställt från Telia 7+ JB 256 9/sep

Härligt! Som jämförelse beställde jag skärmskydd från kina via ebay några veckor efter att jag fick telefonen och har nu haft skyddsglaset i en vecka ungefär. ? Leveranstiden från kina via Ebay brukar ju vara ganska lagom för att man ska hinna glömma bort vad man har beställt tills paketet dimper ner.

(för de som inte har koll så beställde jag och @NCSD samma modell ungefär samtidigt på releasedagen från Telia. Jag hoppade dock av efter 3-4 veckor och bokade ett exemplar på Apple store i Täby istället.)

  • Medlem
  • 2016-11-28 19:01

Väntar fortfarande på min iPhone 7 plus guld från comwiq är inne i 9 e veckan.
Dom hänvisar till orderstatus hela tiden men på den står det 7-8 veckor från start.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-11-28 19:51
Ursprungligen av Aylos:

Väntar fortfarande på min iPhone 7 plus guld från comwiq är inne i 9 e veckan.
Dom hänvisar till orderstatus hela tiden men på den står det 7-8 veckor från start.

Det måste väl glädja dig att få vänta länge? Gissar att du hoppas på att få vänta minst 3-4 veckor till

  • Medlem
  • 2016-11-28 20:25
Ursprungligen av zinned:

Det måste väl glädja dig att få vänta länge? Gissar att du hoppas på att få vänta minst 3-4 veckor till

jag hoppas jag får den innan midsommar iallafall ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-11-28 20:47
Ursprungligen av Aylos:

jag hoppas jag får den innan midsommar iallafall ?

Jag trodde bara du gillade att vänta

Vill du ha den innan så är det ju bara att gå o köpa den i valfri butik, inga problem.

Nu har Comviq skickat min telefon, efter 8 veckor och 2 dagar. Skulle fått den förra veckan men men. Beställde den 29september Iphone 7 plus 128gb silver!

Bevaka tråden