Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3 "Panther" är släppt!

Tråden skapades och har fått 282 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 23:21

ibland blir man bara så less på apple. nog för att dom gör dom absolut mest underbara maskiner.... men ibland .. ja.. knepigt bara. åhja.. får väl köpa studentpaketet eftersom jag pluggar.

Hmm.. Hoppas USB Overdrive fungerar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 02:12

Underligt... Panther kostar 129 dollar i USA. Hur kan det kosta 1 495 kronor i Sverige nu när dollarn står så lågt?

129 kr x 7,5 (dollarkursen) = 967,94 kr

968 x 1,25 (momssats 25 %) = 1 210 kr

Hupp, såg att Snoopy redan skrivit om det. Nåja, det är fortfarande en konstig prissättning.

Senast redigerat 2003-10-09 02:23
  • Medlem
  • 2003-10-09 02:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Hmm.. Hoppas USB Overdrive fungerar..

Enligt denna diskussion på MacNN så gör den inte det. Men det kommer antar jag.

/majk

  • Oregistrerad
  • 2003-10-09 06:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Så trots att skivorna inte kommer ut i handeln förrän den 24 så kommer de att installeras på alla datorer redan nu? Det var ju intressant.

Så har det väl alltid varit väl? Jag minns det som att det var likadant när Jaguar kom också.

A.

  • Medlem
  • 2003-10-09 08:07

Här är villkoren för uppgraderingen:
http://www.apple.com/se/macosx/uptodate/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-09 08:26

Går det att uppgradera från 10.2? Alltså, en överinstallation?

Vad krävs för att kvalificera sig som student? Jag studerar, fast på komvux, deltid (jobbar också).

Vad tror ni är bäst? Att hänga på låset hos lokale frukthandlaren eller lägga en beställning på Apple Store?

Här nere kostar Panther 149 ojrå (uttallas så i Luftwaffeland)

Vad står ojrån i? 9 SEK?

149 x 9 = 1341 SEK. Hurra vad jag sparar pengar!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-09 08:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Vad krävs för att kvalificera sig som student? Jag studerar, fast på komvux, deltid (jobbar också).

Jag tror att ett csn kort duger.

/Erik

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-10-09 09:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Hmm.. Hoppas USB Overdrive fungerar..

Det gör det, det borde dock komma en ny version av det för samkörning med Exposé och den buggar för mig så att när jag har USB OD installerat funkar inte funktionstangenterna på tangentbordet(?) (mute, ljud upp/ned, mata ut)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-10-09 09:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Vad krävs för att kvalificera sig som student? Jag studerar, fast på komvux, deltid (jobbar också).

alla över 18 med CSN kort får rabatt hos apple, dock inte vi under 18 med csn >:(

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-10-09 09:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Går det att uppgradera från 10.2? Alltså, en överinstallation?

ja, antingen kan du bara uppgradera, eller så kan du köra 'archive 'n install' som är det smidigaste imao

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
ja, antingen kan du bara uppgradera, eller så kan du köra 'archive 'n install' som är det smidigaste imao

Men det allra fräschaste är att göra en omformatering (vilket går att göra inifrån installeraren) och installera det på en ny fräsch disk. Då kan man också passa på att byta till Mac OS Extended (journalförande) eller vad det kallas.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Här nere kostar Panther 149 ojrå (uttallas så i Luftwaffeland)

Och i de forna östregionerna kallas den Teuro (Tåjrå) av någon :rolleyes: anledning...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-10-09 13:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Men det allra fräschaste är att göra en omformatering (vilket går att göra inifrån installeraren) och installera det på en ny fräsch disk. Då kan man också passa på att byta till Mac OS Extended (journalförande) eller vad det kallas.

Det byts automatiskt när du installerar panther, ivf för mig.
Klart det är skönat men nytt system men om man inte orkar fixa alla program och särskillt alla consoleprogram är archive ett skönt alternativ

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Det byts automatiskt när du installerar panther, ivf för mig.

Aha, det visste jag inte. Trodde man var tvungen att formatera om.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Klart det är skönat men nytt system men om man inte orkar fixa alla program och särskillt alla consoleprogram är archive ett skönt alternativ

Jo, det är rätt drygt. Tar ett antal timmar att få tillbaka allting rätt. Men att göra det en gång per år eller liknande är rätt bra för att rensa upp datorn.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
alla över 18 med CSN kort får rabatt hos apple, dock inte vi under 18 med csn >:(

Jag har 20 år (fyllde idag). Jag har ett kort från CSN, fast det gick ut 2002, och de har inte skickat mig något nytt.

Finns det någon sida hos Apple som förklarar exakt hur man kvalificerar sig? Jag studerar ju som sagt, borde då klassas som student kan man tycka (oavsett CSN-kort eller ej)

sundevall - du ser inte så snäll ut :eek:

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-10-09 16:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Jag har 20 år (fyllde idag). Jag har ett kort från CSN, fast det gick ut 2002, och de har inte skickat mig något nytt.

Finns det någon sida hos Apple som förklarar exakt hur man kvalificerar sig? Jag studerar ju som sagt, borde då klassas som student kan man tycka (oavsett CSN-kort eller ej)

Grattis:cool:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/seInd
• Jag studerar eller undervisar vid KomVux, folkhögskola, universitet eller högskola i Sverige och har en giltig studentlegitimation

mitt csn har också gått ut, men ska komma nytt nu i månaden

Min USB overdrive funkar fint....no probs.

Tack Menar förstås "jag är 20 år" inte "Jag har 20 år"

ska be CSN att skicka mig ett nytt så jag får lite rabatt på 10.3.

ingen som har hittat mer info om vilken build som apple skeppar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
ingen som har hittat mer info om vilken build som apple skeppar?

7B85!!:cool:

  • Medlem
  • 2003-10-09 21:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mauricio
7B85!!:cool:

Det är troligt men inte allt för säkert att det blir så.

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Det är troligt men inte allt för säkert att det blir så.

tror du verkligen att apple kommer ändra builden på 14 dagar? knappast... får min panther imon..älskar min farbror från cupertino!!

  • Medlem
  • 2003-10-10 10:21

Hej!

Såg i ett tidigare inlägg att någon som köpt en ny 15" och en 2*2G5, inte skulle få installera sin 10.3 på båda datorerna....

...det är väl pyttemjukfasoner, så brukar väl inte Apple göra? Du får väl installera Dina Apple mjukisar på all hårdvara Du har? (givet att du inte låter alla maskiner på ett företag stå i ditt namn och köra en och samma licens, borde inte gå)

Har jag fel?

/hpe

  • Medlem
  • 2003-10-10 10:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mauricio
tror du verkligen att apple kommer ändra builden på 14 dagar? knappast... får min panther imon..älskar min farbror från cupertino!!

Självklart kommer de göra det. Den kommer inte ha en betanumrering till att börja med. Förmodligen kommer den inte heller att gå att uppgradera via Software-update.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hpe
Hej!

Såg i ett tidigare inlägg att någon som köpt en ny 15" och en 2*2G5, inte skulle få installera sin 10.3 på båda datorerna....

...det är väl pyttemjukfasoner, så brukar väl inte Apple göra? Du får väl installera Dina Apple mjukisar på all hårdvara Du har? (givet att du inte låter alla maskiner på ett företag stå i ditt namn och köra en och samma licens, borde inte gå)

Har jag fel?

/hpe

En licens per dator gäller även för Apple om du frågar dom. Men till skillnad från Microsoft så har Apple absolut ingen kontrollfunktion som förhindrar att man lägger in det på båda maskinerna.

Har man en stor familj så kan man köpa en familjelicens från Apple som ger rätt till fem datorer om jag minns rätt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Självklart kommer de göra det. Den kommer inte ha en betanumrering till att börja med. Förmodligen kommer den inte heller att gå att uppgradera via Software-update.

Nog tror jag att Apple skulle kunna ändra build innan lansering eftersom det var ett bra tag sedan 7B85 kom ut enligt ryktessajterna.

Däremot så har jag för mig att 7B85 inte har någon typ av betanumrering eller så, så det skulle faktiskt lika gärna kunna användas som den slutgiltiga versionen. Och ryktet säger ju också att 7B85 är GM och då är det exakt samma version som släpps (om man inte hittar speciella buggar som kräver en ny GM-version).

Bevaka tråden