Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3 "Panther" är släppt!

Tråden skapades och har fått 282 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 16:32

Utökat stöd av Scanners i Image Capture. Är det någon som letat efter och hittat förteckningen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
va? har du redan fått panther!?

Det har ryktats på nätet att 7B85 var den version som blev GM. Om inga speciella fel upptäcktes på den version så kommer det att vara samma version som släpps den 24:e. Därav att han gissade på den versionen.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-10-08 16:39

De kuponger man fick med datorn som kan användas till att få rabatt, fungerar de till panther? Om jag hur går man tillväga?

jag använder inte c...om det blir nåt så blir det hl.
men har panther eftersom min farbror jobbar på apple i usa..:cool:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det har ryktats på nätet att 7B85 var den version som blev GM. Om inga speciella fel upptäcktes på den version så kommer det att vara samma version som släpps den 24:e. Därav att han gissade på den versionen.

gissar inte..fakta..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 16:48

Inte stöd för alla G3!

Hittar inte med PowerBook G3 Lombard
Första iMac verkar vara med men inte första PowerMac G3 heller.

http://www.apple.com/macosx/upgrade/requirements.html

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mauricio
men har panther eftersom min farbror jobbar på apple i usa..:cool:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mauricio
gissar inte..fakta..

Det var värst!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 16:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mauricio
gissar inte..fakta..

Ok där ser man. Så om man har Tex 7B85 och får hem cd efter ett par dagar kan man då bara uppdatera den från cd eller är det bara att köra på som vanligt efter som att enligt dig är GM??

  • Medlem
  • 2003-10-08 16:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det har ryktats på nätet att 7B85 var den version som blev GM. Om inga speciella fel upptäcktes på den version så kommer det att vara samma version som släpps den 24:e. Därav att han gissade på den versionen.

Ovannämnda version kom ju bara för ett antal dagar sedan enligt "vissa källor" så de skulle inte hinna komma med en ny version eftersom de måste börja redan nu med att trycka upp cd-skivor och sedan distribuera det färdiga paketet till återförsäljarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 16:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban B
De kuponger man fick med datorn som kan användas till att få rabatt, fungerar de till panther? Om jag hur går man tillväga?

Jag tror de inte går att avända. Rabatterat pris verkar bara gälla de som beställt 8 oktober eller senare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Inte stöd för alla G3!

Hittar inte med PowerBook G3 Lombard
Första iMac verkar vara med men inte första PowerMac G3 heller.

Den första beiga G3:an hade inte USB så därför stödjer inte Panther den eftersom den kräver inbyggd USB. (Tror detta varit känt ända sedan 10.3 visades på WWDC i slutet av våren.)

  • Medlem
  • 2003-10-08 16:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Den första beiga G3:an hade inte USB så därför stödjer inte Panther den eftersom den kräver inbyggd USB. (Tror detta varit känt ända sedan 10.3 visades på WWDC i slutet av våren.)

Hmm, det borde funka i praktiken eftersom panther har inbyggt stöd för adb ( iBookarnas tangentbord ansluts med det b.l.a.) och prestandamässigt så är ju inte de första iMacarna som kan köra Panther snabbare än Beige G3.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-08 16:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Den första beiga G3:an hade inte USB så därför stödjer inte Panther den eftersom den kräver inbyggd USB. (Tror detta varit känt ända sedan 10.3 visades på WWDC i slutet av våren.)

Om den var lite beige innan så känns den ännu mera beige nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Michael Nord
Vi fick två PB 12" levererade idag. Lite surt...
Men jag avbokade min PB 15" som jag beställde i förrgår och bokade den igen! Säljaren på AppleStore tyckte det var idiotiskt att de satte datumet idag och inte när Panther introducerades på Paris Expo eller något annat rimligt datum.
Kan knappt vänta tills den 24:e, som dessutom är min födelsedag!!!

Har också avbeställt min 12" superdrive, och idag fick jag rabattkupong på 200:- ifrån Apple Store, med lite is i magen så.....:cool:

Hur verkar PB12" har den samma strul med låsmekanismen som 15" verkar ha?
Blir den varm? Hur verkar skärmen? Jag har hört att den skall vara bättre än tidigare modell.

  • Medlem
  • 2003-10-08 17:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Om den var lite beige innan så känns den ännu mera beige nu.

Skulle tro att xpostfacto om inte annat skulle lösa det eftersom panthern verkar innehålla .kext filer på adb möss tangentbord knappar och hela tjosan så borde det inte finnas något hinder. Om inte så blir man tvungen att installera det på en kompatibel dator först.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
Ok där ser man. Så om man har Tex 7B85 och får hem cd efter ett par dagar kan man då bara uppdatera den från cd eller är det bara att köra på som vanligt efter som att enligt dig är GM??

du vet hur slarviga apple har blivit nu på det sistonde..så man kan aldrig veta exakt om det blir den build.. men min källa är 99 procent säkert på det..

$129 x 8= 1032:- + sv.moms=1290:-
AppleStrore tar 1495:-

Citat:

Skrevs ursprungligen av Snoopy
$129 x 8= 1032:- + sv.moms=1290:-
AppleStrore tar 1495:-

Såg att det var gratis leverans, därav tillägget på 200:-;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Snoopy
Hur verkar PB12" har den samma strul med låsmekanismen som 15" verkar ha?
Blir den varm? Hur verkar skärmen? Jag har hört att den skall vara bättre än tidigare modell.

Nej, låsmekanismen funkar bra på båda, har inte hittat några döda pixlar (har iofs inte kollat så noga). Kör batterikonditioneringen nu, och den blir behagligt varm på ovansida och varmare på undersidan (dock inte lika varm som min gamla TiBook 15"). Upplever skärmen som klart bättre än vad jag tyckte om min TB 15" i början (jag vande mig...).
Helt nöjd, so far...

Det står att den släpps klockan 20.00. Var kan man hämta sitt exemplar klockan 20.00 den 24:e oktober?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Larsson
Det står att den släpps klockan 20.00. Var kan man hämta sitt exemplar klockan 20.00 den 24:e oktober?

Macoteket Store

/M

Klantiga Apple.se, över hela deras Panthersida står det massor om Mac OS 10.2. Jag som trodde att det var 10.3 som hade 150 nya features och allt vad det nu är.

EDIT: Upptäckte att man var tvungen att trycka på bilden av det stora gråa X:et för att komma till 10.3

Senast redigerat 2003-10-08 18:03

jojo - carracho känner jag till och att 85an finns ute...men det lät som om han skulle kolla vilket bygge det var...och det vet man ju om man laddar ner 85an

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 18:13

Jag har beställt en G5 Förrgår, betyder det att jag inte får panther, isåfall, kan jag avbeställa den ?( om jag nu får den gratis).

Citat:

Skrevs ursprungligen av thedelta
Jag har beställt en G5 Förrgår, betyder det att jag inte får panther, isåfall, kan jag avbeställa den ?( om jag nu får den gratis).

Det verkar som att fakturadatum räknas, det borde innebära att du får Panther till självkostnadspris. Annars är det inga problem för dig att annulera ordern och beställa en gång till. Du får ringa Apple Store för att vara helt 100a.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-08 18:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av thedelta
Jag har beställt en G5 Förrgår, betyder det att jag inte får panther, isåfall, kan jag avbeställa den ?( om jag nu får den gratis).

Jag tyckte jag såg att alla G5 skulle vara berättigade till 10.3 via Mac-up-to-date...men kolla för säkerhets skull på Apples hemsida, det står där.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-10-08 18:20

Då var det beställt, bara att vänta snällt..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mauricio
du vet hur slarviga apple har blivit nu på det sistonde..så man kan aldrig veta exakt om det blir den build.. men min källa är 99 procent säkert på det..

Jag tror att om Apple skulle upptäcka en sen bugg så skulle dom nog gå ganska långt för att försöka hinna fixa den, speciellt efter pinsamheten med 10.2.8. Jag vet inte hur lång tid de behöver för pressning, tryck av kartonger, packning, men nog skulle dom hinna med ett nytt bygge innan dess om det verkligen krävdes.

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Jag tyckte jag såg att alla G5 skulle vara berättigade till 10.3 via Mac-up-to-date...men kolla för säkerhets skull på Apples hemsida, det står där.

Det stämmer bra. Det finns mera info och länk tidigare i denna tråd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
ColorSync har fått en ny symbol...

Wow!

Bevaka tråden