Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har beställt nya iMac (November/december 2012)

Tråden skapades och har fått 388 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-09 11:29

Jag satt precis och tänkte på att spräcka upp diskarna dvs om det går att köra SSD + HDD separat när man valt FD och så läste jag kenjon's inlägg haha. Ingen som läst eller testat detta? Rent logiskt så borde det väl gå och eftersom det går att göra tvärtom.

Det går att inaktivera FD

Ursäkta för att jag länkar till annat forum.
MacRumors Forums - View Single Post - Disable Fusion Drive

Där satt den. Köp-knappen på Apple Store alltså för en 27". Hoppas nu att jag inte var alltför sparsam som valde en i5 istället för i7. Borde inte vara så stor skillnad vid normal användning, misstänker jag. Första desktopen på säkert 7-8 år. Nu gäller det bara att hitta en köpare till min 2008 års MBP 15"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-11 00:02
Ursprungligen av Pegges:

Där satt den. Köp-knappen på Apple Store alltså för en 27". Hoppas nu att jag inte var alltför sparsam som valde en i5 istället för i7. Borde inte vara så stor skillnad vid normal användning, misstänker jag. Första desktopen på säkert 7-8 år. Nu gäller det bara att hitta en köpare till min 2008 års MBP 15"...

Det blir min första stationära Mac dator ever! Jag har bara kört laptop i from av MB's och MPB's i alla dess former och modeller (13", 15" och 17") sen jag började köra Mac för 8 år sen. Har ju iofs en MBA 13" vid sidan men den kommer jag nog inte röra mkt efter jag fått hem min 27" ^^

Beställde en iMac 27" 3,4Ghz, 768 SSD 32GB Minne, 2GB Grafik kommer dock ha iMacen stående på golvet den får aggera som en Mac Pro.
Har sedan tidigare 2 st 27" Thunderbolt skärmar som jag jobbar mot och är vrålsnygga 3 st blir för mkt tror jag, sedan är jag inte direkt frälsad av iMacens läpp i ndererkant som gör att den får ett 4:3 format men klart mkt snyggare är den ju nu när den är tunnare dock lika ful framifrån enligt mig.
Att jag fick 8000 i rabatt mot Apple Stores pris gjorde ju inte saken sämre Leverans 21 December om det nu stämmer oavsett har ingen brådska skall ju sälja min MBP Retina också.

Går det överhuvudtaget att ansluta en dvd/cd brännare till nya iMac? Och isåfall vilken?
Apples Superdrive funkar ju bara till MacBook Air och MacBook Pro Retina.

Ursprungligen av Kretschmer:

Går det överhuvudtaget att ansluta en dvd/cd brännare till nya iMac? Och isåfall vilken?
Apples Superdrive funkar ju bara till MacBook Air och MacBook Pro Retina.

Nåt sånt här; Externa DVD-brännare.

Då har min trilla in under status:
"Förbereder leverans"

Men det står fortfarande
"Färdig att skickas: 3 - 4 Weeks Levereras 03 Jan, 2013 - 07 Jan, 2013"

Kan jag förvänta mig en julklapp eller blir de leverans som utlovat trots att den nu snart lämnar deras lager?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-14 14:06
Ursprungligen av citronsyra:

Då har min trilla in under status:
"Förbereder leverans"

Men det står fortfarande
"Färdig att skickas: 3 - 4 Weeks Levereras 03 Jan, 2013 - 07 Jan, 2013"

Kan jag förvänta mig en julklapp eller blir de leverans som utlovat trots att den nu snart lämnar deras lager?

Hade samma ETA som dig tills jag kollade statusen imorse och såg detta:

Hoppas du får din burk lika snabbt. Jävligt förvånad att det gått så snabbt trots en BTO-order. Fuck it, jag klagar verkligen inte haha.

Ursprungligen av crayzee:

Hade samma ETA som dig tills jag kollade statusen imorse och såg detta...

Ohh, läckert! Men då är det på håret att jag får datorn den 21:e eftersom min inte skickats ännu. Får hålla tummarna! Tack för din respons.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-15 15:37

Just nu tror jag att min burk med bland många andras är i luften:

Ursprungligen av crayzee:

Just nu tror jag att min burk med bland många andras är i luften:

[ATTACH="CONFIG"]37034[/ATTACH]

Vad är det för snygg app du använder för paketspårning?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-19 22:14
Ursprungligen av grenhall:

Vad är det för snygg app du använder för paketspårning?

Jag skulle tro att det är denna han använder

https://itunes.apple.com/se/app/delivery-status-touch-package/id290986013?mt=8

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-20 01:33

Nu tänkte jag att jag skulle berätta en liten historia om ett efterblivet företag vid namn TNT. Då jag haft och fortfarande har dålig erfarenhet när det kommer till budfirmor (TNT / DHL), ringde jag upp TNT i lördags angående min nya iMac och gav dom portkoden så att datorn skulle levereras så smidigt som möjligt. Dom tacka och tog emot. Sen komdagen D, dvs igår/idag den 19:e Dec.

Jag fixade ledigt, ringde dom på morgonen och kollade så att va okej vid 8:a tiden och visst vart allt helt soft. Ringer upp dom igen vid strax efter kl 9 och ber dom inte leverera den mellan 10:30 och 11:00 pga läkartid. Kommer hem 11:10 och datorn har inte kommit. Ringer upp igen och dubbelkollar så att dom hade fått rätt portkod/chauffören medveten om den etc, vilket inte var fallet för dom hade inte fått någon alls (förvånad? inte alls). Gav dom koden igen och la på för att vänta på att dom skulle plinga på dörren. Kl 12:45 får jag en push notification via appen Delivery Status touch (se inlägg ovan) som säger:

Held Awaiting Correct Address. Follow Up Actions Underway.

Och det mina damer och herrer är inte bra om man vill ha ett paket (tro mig). Ringer upp dom slöa jävla ärt-hjärnorna för 3:e eller 4:e gången och frågar vad fan är det som händer. Dom svarar att dom inte kunde leverera pga chauffören fick ingen PORTKOD?!?!?!. Lackar ur en aning för mitt tålamod börjar ta slut, kräver att dom ringer upp snubben som kör bilen för en om-leverans av min dator. Hon ringer upp 5 min senare och säger att det är inga problem, du får datorn ASAP.

3 timmar senare så har jag inte hört ett skit och fortfarande ingen dator. Ringer upp igen och frågar när fan bilen kommer och bemöts med bl.a:

- Vilken bil? Ditt paket är inne på lagret då vi inte kunde leverera det till dig tidigare under dagen...

Det samtalet slutar med att jag käkar upp telefonisten och slänger på luren efter jag skällt ut henne och företaget i 15 min. Hon klämmer ur sig att jag är en Apple-kund och har inget med TNT att göra så jag ringer upp Apple och hamnar med en service-minded person. Snackar med henne i ca 20 min, hon ringer till TNT och kollar läget, jag ber om en express leverans men det är inte möjligt. Samtalet slutar med att jag antingen får vänta tills imon eller hämta ut det själv i Upplands Väsby 3.5 mil tvärs över hela jävla stan i rusningstrafik. HEELLL NO!. Fixar till slut en kompensation på 1000 kr från Apple pga allt jävla besvär sen ringer tjejen och säger att hon är i Väsby och kunde hämta ut datorn.

Nu sitter jag här och skriver detta inlägget från min nästan über maxade dator och nedan är ett FUCK OFF till TNT BOOOOOOOOOOOM:

Här kommer en screenshot på speccen oxå:

Fixar bättre bilder imon!

Senast redigerat 2012-12-20 01:50
Ursprungligen av crayzee:

JuneCloud's Delivery Status touch. använder jag, precis som @[B]zinned[/B] säger:

https://itunes.apple.com/se/app/delivery-status-touch-package/id290986013?mt=8

Kör ner hans widget och så kan du pusha ut updateringar till alla dina iOS prylar fett med nice!

Ursprungligen av zinned:

Tack!

Ska kolla om det slår Parcel och Posted. Rent utseendemässigt så gör det det men det är få som slår Parcel på fingrarna när det gäller leverantörer.

Många tack iaf!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-20 00:58
Ursprungligen av grenhall:

Vad är det för snygg app du använder för paketspårning?

JuneCloud's Delivery Status touch. använder jag, precis som @[B]zinned[/B] säger:

https://itunes.apple.com/se/app/delivery-status-touch-package/id290986013?mt=8

Kör ner hans widget och så kan du pusha ut updateringar till alla dina iOS prylar fett med nice!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-17 07:29

Jag fick likt andra en överraskning då leveransen flyttades från 3:e Jan till 21:e Dec. Trevligt

Däremot så verkar det vara svårt att hitta extraminnen till 27":aren? Jag har kollat på Crucial samt några fler butiker men ingen verkar ha det inne?

Någon som köpt extraminne eller lagt order nyligen som vill dela med sig om vart detta skedde?

Ursprungligen av d99gnu:

Någon som köpt extraminne eller lagt order nyligen som vill dela med sig om vart detta skedde?

Jag har upptäckt detsamma, verkar som om man snällt får härda ut!

Ursprungligen av Jallef:

Är det någon som vet om det är svårt att byta minne 8 -> 32 Gbyte i en Imac 27", verkar finnas lite olika bud ...

Enligt denna bild tycker jag inte att det ser ut att vara så svårt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-17 12:44
Ursprungligen av d99gnu:

Jag fick likt andra en överraskning då leveransen flyttades från 3:e Jan till 21:e Dec. Trevligt

Däremot så verkar det vara svårt att hitta extraminnen till 27":aren? Jag har kollat på Crucial samt några fler butiker men ingen verkar ha det inne?

Någon som köpt extraminne eller lagt order nyligen som vill dela med sig om vart detta skedde?

jag har beställt mina på webhallen, ska komma idag/imon och datorn på onsdag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-17 15:08

Nu drog jag ju redan iväg min beställning men vilka minnen var det då? Har du en länk till framtida läsare? Jag skummade snabbt och kunde inte avgöra vilka som faktiskt var kompatibla eller inte, samt det mesta verkade inte finnas i lager...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-17 21:27
Ursprungligen av d99gnu:

Nu drog jag ju redan iväg min beställning men vilka minnen var det då? Har du en länk till framtida läsare? Jag skummade snabbt och kunde inte avgöra vilka som faktiskt var kompatibla eller inte, samt det mesta verkade inte finnas i lager...

Köpte dessa:

Crucial 8GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL11 (CT102464BF160B) (SODIMM) - WEBHALLEN.com

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-17 23:21

Webhallen tar 795 kr för ett paket med 2x8 GB av dessa minnen medans Komplett tar 649 kr.

Märkligt att Webhallen så så pass mycket dyrare.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2012-12-17 07:46

Är det någon som vet om det är svårt att byta minne 8 -> 32 Gbyte i en Imac 27", verkar finnas lite olika bud ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-17 09:16

Jag insåg att mitt tålamod är inte så välutvecklat så jag drog iväg en order på OWC (USA) på följande kit OWC 1600DDR3S32S 32.0GB (8GBx4) PC3-12800 DDR3L... in stock at OWC

Får se om 46 USD i frakt gör att jag får det ungefär samtidigt som iMacen eller inte

Här är min beställning:
3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB
1 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GTX 680MX med 2 GB GDDR5

Nu till frågan:
Jag vill gärna maxa RAM-minnet så fort som möjligt upp till 32gb.
Kan någon tipsa om prisvärda sådana? Köper man dem styckvis, dvs 8gb+8gb etc, eller hur funkar det?
Tacksam för tips!

Ursprungligen av isengard:

Nu till frågan:
Jag vill gärna maxa RAM-minnet så fort som möjligt upp till 32gb.
Kan någon tipsa om prisvärda sådana? Köper man dem styckvis, dvs 8gb+8gb etc, eller hur funkar det?
Tacksam för tips!

De tre tidigare svaren här har bra tips på 8GB som andra tänkt eller har redan köpt för sin iMac.

Tänkte bara tipsa om att Dustin nu har fått in minnen på lager så om ni är snabba och beställer nu lär ni nog ha dessa imorgon eller senast fredag!

CORSAIR 16GB DDR3 1600MHZ (2X8GB) SO-DIMM - MACBOOK | Dustinhome.se

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-19 19:03
Ursprungligen av citronsyra:

Tänkte bara tipsa om att Dustin nu har fått in minnen på lager så om ni är snabba och beställer nu lär ni nog ha dessa imorgon eller senast fredag!

CORSAIR 16GB DDR3 1600MHZ (2X8GB) SO-DIMM - MACBOOK | Dustinhome.se

2200 kr för 32 GB?

Jag betalar 1300 kr på Komplett, varför ska man slänga 900 kr i sjön? Nej

Ursprungligen av crayzee:

Då Webhallen inte levererade mina 4st GB stickor från Crucial i tid, så jag köpte dessa ist:

Kingston 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (KTA-MB1600/8G) (SO-DIMM) (Apple) - WEBHALLEN.com

De ska vara Apple Approved men var det inte Kingston som folk hade problem med eller var det Corsair?

De minnen som flest har haft problem med är utan tvivel de från Corsair.

Vill man optimera chansen att få vettiga minnen ska man inte köpa från dem utan istället från Crucial eller Kingston.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 12:07

Då Webhallen inte levererade mina 4st GB stickor från Crucial i tid, så jag köpte dessa ist:

Kingston 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (KTA-MB1600/8G) (SO-DIMM) (Apple) - WEBHALLEN.com

De ska vara Apple Approved men var det inte Kingston som folk hade problem med eller var det Corsair?

Bevaka tråden