Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förköp av iPhone 5 startar vid midnatt

Tråden skapades och har fått 266 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har inte talat med Telia, men om man väljer ett billigt Halebop-abonnemang så kan man uppgradera kostnadsfritt till dyrare. Om man inte tror sig förbruka så mkt 3G-data kan det vara en idé att välja ett abg med 0,5 Gb data och sedan fylla på med 0,5 Gb om man når datagränsen, det kostar bara några tior och verkställs inom en timme. Jag funderar på att göra det vid köp av iPhone 5 eftersom jag just nu betalar för 3 Gb, men bara använder 3-500 Mb/månad eftersom jag ofta har tillgång till WiFi-uppkoppling.

Det vore väldigt konstigt om Telia inte erbjuder samma möjlighet, de får ju in mer pengar på högre abg-avgift. De lär ju dessutom kunna glädjas åt att ha sparat lite subventioneringspengar, eftersom de billigare abonnemangen ofta verkar subventioneras med en lägre summa.

Ni som diskuterar Teliabindning, hur mycket tjänar man på att binda sig 24 månader?
Jämfört med att cacha iPhonen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-23 20:23
Ursprungligen av theplague:

Ni som diskuterar Teliabindning, hur mycket tjänar man på att binda sig 24 månader?
Jämfört med att cacha iPhonen.

Ursprungligen av theplague:

Ah ok,
Jag har Flex mellan om det hjälper någon som har gjort en grundlig uträkning den kan tänka sig dela med sig av.

Jag kommer inte byta från Telia heller så om man sparar 2000:- kan det ju vara värt. Men helst vill jag slippa förhöjd avgift utan betala så mycket från scratch.

Först och främst, du tjänar ingenting på att välja den ena eller andra bindningstiden. Inte heller sparar du något på det. Telefonen har samma kostnad som du får betala oavsett vilken bindningstid du väljer, enda skillnaden är att med längre bindningstid så sprider du ut denna kostnaden över dessa månader så att du kan ha möjligheten att helt slippa att lägga upp pengar för luren över disk.

Se t ex mitt inlägg #157.

Jag räknade ut att jag tjänade inte så mycket på att binda på 24 månader eftersom jag har ett ganska bra abbonemang nu. Men det brukar röra sig om 1500-2000 på en16 GB om jag minns rätt. Jag har bara använt mig av Till Vänner abbonemang och undviker abbonemang med potter och fria minuter/sms.

Ah ok,
Jag har Flex mellan om det hjälper någon som har gjort en grundlig uträkning den kan tänka sig dela med sig av.

Jag kommer inte byta från Telia heller så om man sparar 2000:- kan det ju vara värt. Men helst vill jag slippa förhöjd avgift utan betala så mycket från scratch.

Jag tror att du har fel (jag har iofs inte gått tillbaka och tittat på ditt inlägg) men nog tycker jag att rabatten varierar med bindningstiden

https://www.tewss.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/privat/mobilt/mobiltelefoner/apple/iphone4s-16.product&preselproducts=500015414

Telia tar för 4S, 16GB, TIll Vänner, 24 månader: 5395 (200*24+595)
Till vänner, 12 månader: 5495 (250*12+2495)

Mobilsurf stor/24 månader: 200*24+0=4800
Mobilsurf stor/12 månader: 250*12+2295=5295

Så rabatten varierar med bindningstiden. Huruvida det är någon förtjänst för oss som kunder, det tål att diskuteras.

Sedan så har du alltid möjlighet att betala allt "up front" som jag gör. Jag gillar inte att sprida ut kostnaden över tiden. Tar hellre allt på en gång så att jag är av med det.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att du har fel (jag har iofs inte gått tillbaka och tittat på ditt inlägg) men nog tycker jag att rabatten varierar med bindningstiden

https://www.tewss.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/privat/mobilt/mobiltelefoner/apple/iphone4s-16.product&preselproducts=500015414

Telia tar för 4S, 16GB, TIll Vänner, 24 månader: 5395 (200*24+595)
Till vänner, 12 månader: 5495 (250*12+2495)

Mobilsurf stor/24 månader: 200*24+0=4800
Mobilsurf stor/12 månader: 250*12+2295=5295

Så rabatten varierar med bindningstiden. Huruvida det är någon förtjänst för oss som kunder, det tål att diskuteras.

Sedan så har du alltid möjlighet att betala allt "up front" som jag gör. Jag gillar inte att sprida ut kostnaden över tiden. Tar hellre allt på en gång så att jag är av med det.

Mycket riktigt kan man få lite rabatt, om jag tar tex Flex Mellan(som jag har nu) kan jag använda 100:- av potten föruppkopplingsavgift att betala av telefonen. Eftersom jag inte ringer särskilt många samtal blir det en rabatt på 24*100:- = 2400:- för mig. Helt ok ändå.
MEN, jag kan enligt Telias kundtjänst inte betala resterande avgift för iPhonen direkt i förväg, så jag bara betalar för abbonnemanget månadsvis, vilket jag tycker är ssssåååååååååååååå konstigt. Varför vill inte ett företag binda upp så mycket kapital så snart som möjligt?

Nu har Telia börjat flytta fram leveransdatum på iPhone 5. Var kanske ingen som trodde att dom skulle hålla det första datumet. Rent försäljningstrick - kanske. Har stått på min order - leveransdatum 2012-09-28 tills nu på morgonen - 2012-10-08. Många avbeställningar blir det om dom håller på så här. Kanske inte är sista framflyttningen heller. Dom gör väl som dom vill av olika skäl. Ändå - lite typiskt Telia.

Det måste ha hänt något med antalet telefoner som de får. Mitt flyttades till 18/10 och nu blev jag deppig...

Ursprungligen av BlackSmp:

Det måste ha hänt något med antalet telefoner som de får. Mitt flyttades till 18/10 och nu blev jag deppig...

Jag tror det är "rent försäljningstrick" Dom visste redan från start att det inte skulle hålla med leveranstider. Det är en sak - men att inte meddela något om ändring - det är rent ut sagt "skitdåligt". Vilket annat företag som helst skulle naturligtvis meddela kunden eventuella ändringar. När jag pratade med Kundtjänst så sent som i går kväll angående "nanosim" bekräftade dom det ursprungliga leveransdatumet. Sedan över en natt .......
Jag har skrivit till dom och frågat - skall bli kul att se vad dom skyller på.
Blir kanske att beställa/köpa på annat sätt - avboka är ju minsta problemet.

Det blir väl till att rikta in sig på en kö på fredag i alla fall för det är inte värt att beställa från UK nu. Det är i alla fall 3-4 veckors dispatch.

I mitt fall har datumet flyttats till 9 oktober. Köande på fredag ligger nära nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-24 08:18

FFS, mitt datum är framflyttat till 22 oktober hos Telia, jag beställde vid 02.30 på natten när den släpptes. Sjukt störande, de måste ha fått in extremt många beställningar och sen kan man ju undra hur deras system ser ut, lite koll på lagersaldo och beställningar måste de ju kunna ha. Nu blir det till att kolla på andra ställen.

Undrar hur många /alla som fått sina leveransdatum framflyttade under helgen....
Säkrast är väl att kolla på Telia orderstatus
En överraskning för många säkert.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-24 08:31
Ursprungligen av adress@mac:

Undrar hur många /alla som fått sina leveransdatum framflyttade under helgen....
Säkrast är väl att kolla på Telia orderstatus
En överraskning för många säkert.

Det måste ha skett inatt, igår när jag kollade hade jag inget flyttats fram. Jag tycker det är konstigt att det tar sån tid för Telia att få ordning på sitt system. Glädjekalkyler blir man ju inte glad av direkt. Sen kan jag ha förståelse för om Telia inte fått tillräckligt med iPhone av Apple men det måste du ju kunna ge besked om redan från början. Det är faktiskt det som stör mig mest att de inte har ett fungerande system.

Någon koll verkar de ha. Jag beställde 00.50 och -> 16/10. Du 02.30 -> 22/10. Jag antar att maskh var omkring 00.20-00.30

Men sitter nu och lägger upp köplaner med en kompis.

Jo, jag kollade av misstag igår eftermiddag och då var det fortfarande 1/10 för mig

Jag har fått det framflyttat till 30 oktober från 1 oktober, ingen liten skillnad.

Jag lade ordern ungefär vid 03:30 men en kompis som beställde före 00:30 fick även han sin order framflyttad till 30 oktober. Han fick dock sitt bekräftelsemejl först vid 4-tiden, men det borde ju inte spela någon roll.

Undrar vad Telia håller på med, om dessa nya datum är de slutliga eller om de fortfarande håller på att reda ut det...

Nu framstår köande som mer intressant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-24 09:34

Det hela blir inte mindre konstigt av att jag i lördags ringde till Telia för att fråga om jag skulle förlora min kötid om jag ville lägga på et Flex-abonnemang. Då fick jag beskedet att jag skulle få min redan den 28:e, jag "jublade" lite för mig själv och tänkte att kanon, då blir det 10 dagar tidigare än jag räknat med. Om jag ville lägga på ett Flex-abonnemang skulle jag behöva avbeställa den jag beställt och beställa på nytt så det gjorde jag ju inte. Det är ju stor humor att hen på Telia sa 28:e september till mig i lördags...

Ursprungligen av stile:

Det hela blir inte mindre konstigt av att jag i lördags ringde till Telia för att fråga om jag skulle förlora min kötid om jag ville lägga på et Flex-abonnemang. Då fick jag beskedet att jag skulle få min redan den 28:e, jag "jublade" lite för mig själv och tänkte att kanon, då blir det 10 dagar tidigare än jag räknat med. Om jag ville lägga på ett Flex-abonnemang skulle jag behöva avbeställa den jag beställt och beställa på nytt så det gjorde jag ju inte. Det är ju stor humor att hen på Telia sa 28:e september till mig i lördags...

Kundtjänst sade 28/9 till mig så sent som igår kväll - när jag beställde ett nanosim. Så under natten har det hänt något - och Telia tiger som muren.

Min blev precis flyttad till 15/10.....

Jag fick igenom min beställning vid 00:40

Telia har m.a.o fått typ inga lurar alls i första batchen.

Frågan är om Telia ens fått ett tydligt leveransbesked från Apple? Jag har ingen koll på hur deras interna kommunikation fungerar, men jag skulle inte vara helt förvånad om Apple väntar till sista stund med att ge tydliga leveransbesked.

Ursprungligen av Adrian B:

Frågan är om Telia ens fått ett tydligt leveransbesked från Apple? Jag har ingen koll på hur deras interna kommunikation fungerar, men jag skulle inte vara helt förvånad om Apple väntar till sista stund med att ge tydliga leveransbesked.

Jag tror att Apple är så hemliga inför en lansering att alla ÅF och operatörer helt enkelt får dra plasten av pallarna och se hur många lurar de fått någon dag innan de ska skickas till kund.

  • Medlem
  • Norrland
  • 2012-09-24 10:26

Min beställning som gick igenom 00.37 fick leveransdatum 1/10, har blivit flyttat till 16/10.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-24 10:41

För mig står det fortfarande 28/9, ordern gick igenom runt 00:30.

Håll tummarna:)
Annars så känner jag mest för att starta en deppartråd:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-24 10:57

Vi får nog räkna med att vänta lite innan Telia kan leverera (bortsett från de som är med i första leveransen).

Citat:

Från Telia.se:
Trycket var stort när förköpet av iPhone 5 drog igång inatt och den första leveransen från Apple är redan slutsåld.
Du kan fortfarande förköpa iPhone 5 för att försäkra dig om en plats i kön men leveransdatum är framskjutet. Vi kommer att återkomma med mer information om nytt beräknat leveransdatum.

Undra när på fredag Apple store släpper iPhone, det kanske går fortare att beställa direkt från dem.

Det verkar som att de flesta fått sina leveransdatum framflyttade av Telia idag. Hur är det med Telenor, Tre och Tele2? Någon här som beställt därifrån?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-24 12:10

Jag har fortfarande denna, beställd i butik :

Bevaka tråden