Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förköp av iPhone 5 startar vid midnatt

Tråden skapades och har fått 266 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2012-09-21 02:23

Har inte heller fått något bekräftelsemail från Telia. Beställde den ca 00:10.
Får väl se vad som händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-21 02:36
Ursprungligen av Norberg:

Har inte heller fått något bekräftelsemail från Telia. Beställde den ca 00:10.
Får väl se vad som händer.

Jag har inte heller fått något bekräftelsemail men det hoppas jag kommer under dagen. Det borde inte påverka beställningen eftersom den gått igenom.

Provade att köra beställningen på paddan i stället. Då fungerade allt galant helt plötsligt. 10 minuter så var det klart. Kontant svart 16 G räcker för mig.
Hade man suttit en timme innan vid datan och blivit frustrerad. Nåväl - slutet gått - allting gått . Bara hoppas att resten fungerar också.

Beställde från Telia inatt, svart 16GB, men sidan var i princip död till 00.30 då jag lyckades, men leveransen beräknas ändå till 2012-09-28 som tur är.

Jag tänkte just fråga om någon lyckades med att få planerat datum till 28/9. Jag fick igenom min beställning kring 00.50 och då blev det 1/10.

Det ett hvete, där jag gick bet på sista sidan (bekräftningssidan) ett antal gånger

Kontant, 16GB, svart...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-21 07:32

Jag beställde vid 2.30 inatt (Telia) och fick beräknat leveransdatum till 28/9. Men jag undrar om Telias leveransbesked är pålitliga när så många beställningar trillar in på en natt, som jag förstod så kraschade alla operatörers siter vid midnatt p.g.a. tryckte.

Ursprungligen av stile:

Jag beställde vid 2.30 inatt (Telia) och fick beräknat leveransdatum till 28/9. Men jag undrar om Telias leveransbesked är pålitliga när så många beställningar trillar in på en natt, som jag förstod så kraschade alla operatörers siter vid midnatt p.g.a. tryckte.

precis, jag skulle inte heller lita fullt ut på leveransbeskedet (även om jag verkligen hoppas att min kommer just den 28/9)
men då sidan uppenbarligen hade seriösa problem så kan det innebära att även deras interna system hade problem och medföra att folk fick "fel" leveransdatum.

och även om man fick rätt leveransdatum så vet vi nog alla att även om ett företag säger ett visst datum då dina beställda prylar skall levereras så är det inte alltid att de håller detta. (särskilt inte i fallet med nya iphones)

Intressant med leveransdatum.

Nåväl, man kan vara irriterad eller inse att detta påminner om att försöka få tag på biljetter till en Bruce Springsteen konsert:)

Det var lite frustrerande men samtidigt så har jag förståelse för att detta är en unik situation för alla inblandade och jag förväntar mig inte att de ska dimensionera sina system efter något som inträffar en gång per år.

Tur att jag hade gjort mina kalkyler innan så att jag visste att det gick på ett ut med en Flex Medium eller en kontanttelefon. Då blev det enklare:)

PS: När jag ändå höll på så tog jag ett nytt kontantkort också, det var ju gratis och man fick ett års mobilsurf fritt. Men jag vet inte riktigt hur jag ska använda det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-21 08:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant med leveransdatum.

Inte oväntat dök det nu ett nytt leveransdatum för min del, den 28/9 är nu 8 oktober.Haha, nåja inte oväntat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-21 11:20
Ursprungligen av BlackSmp:

PS: När jag ändå höll på så tog jag ett nytt kontantkort också, det var ju gratis och man fick ett års mobilsurf fritt. Men jag vet inte riktigt hur jag ska använda det...

Till iPad, t ex?

Ursprungligen av Adrian B:

Har du grävt mera i detta? Jag har också för mig att priserna gått upp men jag har svårt att hitta bevis på det.

Nej, jag pallade inte sitta och leta efter kvittot mitt i natten men jag hoppas få tid att göra det ikväll. Jag är fullständigt övertygad om att Telia nu, av någon märklig anledning, tar mer betalt. Det som mer än det är märkligt är ju att det diffar i pris mellan en telefon köpt kontant och en telefon köpt med abonnemang.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-21 11:27
Ursprungligen av zinned:

Nej, jag pallade inte sitta och leta efter kvittot mitt i natten men jag hoppas få tid att göra det ikväll. Jag är fullständigt övertygad om att Telia nu, av någon märklig anledning, tar mer betalt. Det som mer än det är märkligt är ju att det diffar i pris mellan en telefon köpt kontant och en telefon köpt med abonnemang.

De vill tjäna mer pengar genom att utnyttja kunder som vill vara bland de första att skaffa iPhone 5. Inget konstigt, bara sniket.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-21 11:38
Ursprungligen av Vassius:

De vill tjäna mer pengar genom att utnyttja kunder som vill vara bland de första att skaffa iPhone 5. Inget konstigt, bara sniket.

Om det nu stämmer så är det första gången.

Jag har haft iPhone 3G, 3GS, 4 och 4S och inte vid något byte har det varit så här. Jag har valt abonnemang och sedan betalar jag X kr up front, that's it. Inte några 3000 extra som gör att priset stiger från ca 4500 kr till 5900 kr.

Ursprungligen av zinned:

Om det nu stämmer så är det första gången.

Jag har haft iPhone 3G, 3GS, 4 och 4S och inte vid något byte har det varit så här. Jag har valt abonnemang och sedan betalar jag X kr up front, that's it. Inte några 3000 extra som gör att priset stiger från ca 4500 kr till 5900 kr.

Precis, nog vill Telia tjäna pengar som alla andra, men det vore rätt anmärkningsvärt om de höjer priset så mycket när de gjort annorlunda tidigare. Och när Apple generellt sett tar samma priser för iPhone 5 som för iPhone 4S förra året.

Ursprungligen av Adrian B:

Precis, nog vill Telia tjäna pengar som alla andra, men det vore rätt anmärkningsvärt om de höjer priset så mycket när de gjort annorlunda tidigare. Och när Apple generellt sett tar samma priser för iPhone 5 som för iPhone 4S förra året.

Kan man inte bara gå in i Teliabutiken i MVG gallerian/borta vid HM och hämta upp en?

Eller operatörerna kanske bara skickar iPhones istället för att kunna ta det över disk?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan man inte bara gå in i Teliabutiken i MVG gallerian/borta vid HM och hämta upp en?

Eller operatörerna kanske bara skickar iPhones istället för att kunna ta det över disk?

Näe då, det kommer att finnas till försäljning i båda Telias butiker i Umeå (och i övriga butiker i resten av landet) på fredag. Men du kan inte "bara gå in" - det lär vara köer i flera timmar innan dom öppnar och den första leveransen lär ta slut ganska fort.

Ursprungligen av zinned:

Om det nu stämmer så är det första gången.

Jag har haft iPhone 3G, 3GS, 4 och 4S och inte vid något byte har det varit så här. Jag har valt abonnemang och sedan betalar jag X kr up front, that's it. Inte några 3000 extra som gör att priset stiger från ca 4500 kr till 5900 kr.

Var det verkligen så? Som jag minns det så startar det på kontantpriset, sedan så fick du ett avdrag/rabatt om du band telefonen.

Det blir samma effekt men de lägger inte på något extra, de minskar avdraget istället (men det blir som sagt samma sak i slutändan)

Jag har alltid också betalat up-front, gillar inte att ligga och betala varje månad. Nej, svälj allt som du kan svälja direkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-21 12:41
Ursprungligen av BlackSmp:

Du ska iofs dra av 100 per månad från potten så det blir 2895+150*12=4695 även om jag tycker att det är lätt att lura sig när det gäller potter.

Nja, där är jag inte med dig riktigt.

Pottavdraget görs på abonnemangsavgiften så jag betalar fortfarande 399 per månad men kan bara nyttja 299 för tjänster då de sista 100 dras av som avbetalning på telefonen. Utöver det så kommer då denna kostnaden på 250 kr x 12 månader.

Ursprungligen av BlackSmp:

Var det verkligen så? Som jag minns det så startar det på kontantpriset, sedan så fick du ett avdrag/rabatt om du band telefonen.

Det blir samma effekt men de lägger inte på något extra, de minskar avdraget istället (men det blir som sagt samma sak i slutändan)

Jag har alltid också betalat up-front, gillar inte att ligga och betala varje månad. Nej, svälj allt som du kan svälja direkt.

Det är rätt, allt har tidigare startat på kontantpriset och sedan har det subventionerats beroende på bindningstid. Dock är det inte samma sak nu. Om du kollar på vad kontantpriset ligger på för en 64GB så är det nu 7995. Binder jag mig i 12 månader så får jag betala 250 x 12 plus 3995, vilket ger en totalsumma på 6995 som då visar en diff på 1000 kr.

Om vi gör samma sak för en 32GB så blir det 250 x 12 plus 2895, vilket då ger en totalsumma på 5895 som kan jämföras med kontantpriset på 6995. Här är det då bevisligen OCKSÅ en skillnad, inte bara att det faktiskt ÄR en diff utan att den är 1100 kr och inte 1000 kr som för 64GB.

Hänger du med? Detta är oerhört konstigt.

Ursprungligen av zinned:

Till iPad, t ex?

Nej, jag pallade inte sitta och leta efter kvittot mitt i natten men jag hoppas få tid att göra det ikväll. Jag är fullständigt övertygad om att Telia nu, av någon märklig anledning, tar mer betalt. Det som mer än det är märkligt är ju att det diffar i pris mellan en telefon köpt kontant och en telefon köpt med abonnemang.

Jo, jag tror att jag ska säga upp mitt extrakort och byta ut nanosimmet mot ett som passar i Ipaden istället

Fick nu även ett bekräftelse-sms från Telia. Nu har leveransdatum ändrats till 8 oktober. Jävla tomtar, min order gick igenom kl. 00.05 men fick bekräftelsemail föst 05.35. Kan man hoppas på att datumet hoppar tillbaka igen?

Om man köper en 32GB utan Abb d.v.s 6995 kr samma pris som Apple tar för olåst borde man inte få den upplåst då, varför skall man annars betala fullpris för en telefon hos Telia, förstår inte grejen där riktigt!
Då tjänar man ju inte på köpa utan Abb utan bättre ta ett skitabb och använda sitt befintliga.
Blir väl sälja den till ngn stackare den 28/9 som inte fått sin, så kan man ju tjäna en femhundring extra

Ursprungligen av @ndreas:

Om man köper en 32GB utan Abb d.v.s 6995 kr samma pris som Apple tar för olåst borde man inte få den upplåst då, varför skall man annars betala fullpris för en telefon hos Telia, förstår inte grejen där riktigt!
Då tjänar man ju inte på köpa utan Abb utan bättre ta ett skitabb och använda sitt befintliga.
Blir väl sälja den till ngn stackare den 28/9 som inte fått sin, så kan man ju tjäna en femhundring extra

Nej exakt, det finns ingen som helst poäng att köpa av Telia(eller nån operatör) om man inte "bakar in den"(blir det något billigare i slutändan, det tror jag inte?) i ett abbonnemang, mer än så finns egentligen att säga om saken.
Därför handlar man från Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-21 09:21
Ursprungligen av kafferast:

Fick nu även ett bekräftelse-sms från Telia. Nu har leveransdatum ändrats till 8 oktober. Jävla tomtar, min order gick igenom kl. 00.05 men fick bekräftelsemail föst 05.35. Kan man hoppas på att datumet hoppar tillbaka igen?

Det tror jag inte, glädjekalkylen att vi skulle våra iPhone den 28 var nog för att Telias system inte har någon vettig koppling till lagersaldot.

Ang att beställa utan abonnemang från operatör, jag kan bara tala för mig själv och jag hade tänkt vänta tills den dyker upp på Apple store men ryktes med när man kunde beställa inatt och som det verkade även få iPhonen nästa fredag. Men det finns ångerrätt, jag får se om jag ångrar mitt köp och beställer direkt från Apple store nu när leveransdatumet är framflyttat.

Jag beställde till slut vid halv fyra och då kom bekräftelsemejlet direkt, med 1 oktober som datum (för att jag bor i Umeå tror jag). Men jag misstänker att det kan flyttas fram senare. Jag har också lite frågor till Telia som jag skulle vilja ha svar på (har man förbundit sig att betala Spotify efter att 12 fria månaderna är över? Kan man öka pottavbetalningen till 100 kr?). Men man har ju 14 dagars ångerrätt så jag kan ju till och med köa nästa fredag innan jag väljer att avbryta beställningen.

Jag beställde ju en utan Abb,,, tror ni man kan lägga till ett Abb i denna order utan leveranstiden försenas eller måste man makulera hela ordern?
har en backup av en olåst hos Dustin med plats 6 i kön samt en beställd hos Tele 2 med 1-2 veckors lev så får se vad man väljer men som det ser ut nu så är det just Telia mobilen som är den som är bekräftad att levereras 28/9 vilket skapar iller i huvudet

Då kanske det fanns en fördel med att vara uppe i natt... 1/10 fortfarande:)
Vilket troligen beror på postgången till Luleå

Jag har också ångerrätten med som en parameter i leken:cool:

Fick svar på Telia på Twitter att man inte kan ändra pottavdrag i efterhand, utan då måste man göra om hela ordern. Lite surt, jag kommer aldrig att förbruka min pott så jag skulle hellre öka avbetalningen på telefonen från 50 kr till 100 kr. Det är trots allt 1200 kr totalt sett på två år.

Ursprungligen av BlackSmp:

Då kanske det fanns en fördel med att vara uppe i natt... 1/10 fortfarande:)
Vilket troligen beror på postgången till Luleå

Jag har också ångerrätten med som en parameter i leken:cool:

Ja, här i Umeå är det samma sak, fick SMS om leveransstatus och den är fortfarande 1 oktober. Trots beställning halv fyra inatt.

  • Medlem
  • Norrland
  • 2012-09-21 09:52

Fick igenom en beställning runt 00.10 efter telias site tuggat sakta genom beställningen, dock havererade siten precis då jag skulle godkänna sista steget. Kom igenom igen 00.37 utan krasch och fick mail från telia att leverans skulle ske 1 oktober. Blev en 16gb svart utan abb.

Telia var nog också trötta i natt. Fick "tack för din beställning" nummer........ I morse kom det 2 orderbekräftelse med olika ordernummer.
Båda med leverans den 28/9. Vid kontakt med Kundtjänst och tjejen som börjat arbeta nu på morgonen - jag var inte den enda.
Nu är ordningen återställd - och kanske får någon med längre leveranstid (första omgången helt slut enligt kundtjänst) en något snabbare leverans.....

Well, nu har jag snackat med Telias kundstjänst. Jag ville ju ha 100 kr i pottavdrag istället för 50 kr. Men det visade sig, vilket inte står på hemsidan, att "Flex Liten" bara kan ha 50 kr i pottavdrag numera, medan "Flex Mellan" kan ha 100 kr.

Det gör att skillnaden mellan Flex Liten och Flex Mellan inte blir fullt så stor som de 4800 kr man kanske skulle tro att den var (24 mån x 200 kr högre abonnemangskostnad). För iPhone 5 32 GB blir minsta totalkostnaden för Flex Liten 9271 kr och för Flex Mellan 12071 kr. Det är en skillnad på 2800 kr totalt.

För min del som ringer lite och SMS:ar obefintligt är fortfarande Flex Liten rimligare. Det är inte värt 2800 kr att få mera datatrafik och 4G-stöd.

Zinned: Jag ska kolla när jag kommer hem, för många siffror för att slöläsa på jobbet:)

Det där med potten är också invecklat - det beror på hur vi använder abbonemanget och det är ju totalkostnaden som är intressant. Men hela upplägget med potter är ju till för att lura oss att räkna på fel sätt. Jag gillar inte alls sådana konstruktioner.

Bevaka tråden