Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förköp av iPhone 5 startar vid midnatt

Tråden skapades och har fått 266 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag köpte iofs en kontanttelefon från Telia denna gång. Dvs: låst men obunden. Skälet var enkelt. Under 24 månader så blir ger mitt nuvarande Till Vänner abonnemang en lägre totalkostnad än vad Flex Medium skulle ge och jag gillar inte tanken på höga månadskostnader.

Köpte min iPhone 5 med ett Halebop abonnemang, vilket jag ALDRIG trodde skulle hända.. När jag jobbade som ÅF så skydde man Halebop som pesten. Men de har ju vettiga priser och framförallt inga begränsningar i hastighet på 3G.

Ska bli intressant att se hur jag summerar Halebop efter 12 månader.

Mitt abonnemang (vänner) gick ut i aug hos Telia och efter noga övervägande tog jag också Halebop. 4995 kontant för mobilen. Och bindning 24 mån för 249 kr/mån. Med Telia ligger jag ändå på 170-250 kr i månaden. Så få 200 samtal plus flera tusen SMS/MMS och mer surf vägde över.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Mitt abonnemang (vänner) gick ut i aug hos Telia och efter noga övervägande tog jag också Halebop. 4995 kontant för mobilen. Och bindning 24 mån för 249 kr/mån. Med Telia ligger jag ändå på 170-250 kr i månaden. Så få 200 samtal plus flera tusen SMS/MMS och mer surf vägde över.

Det ska bli intressant att se om Halebop erbjuder samma subventioneringsbelopp vid 24 månaders bindning av sina billigare abonnemang (Vänner, Hallå etc), som de gör för vid val av "Rubbet". Minns ni hur det var för iPhone 4S? Jag betalade iaf 5500 kr cash för iPhone 4 32 Gb med 24 månaders Halebop Hallå Plus-abonnemang i juli 2010.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

När jag jobbade som ÅF så skydde man Halebop som pesten. Men de har ju vettiga priser och framförallt inga begränsningar i hastighet på 3G.

Varför flydde ni Halebop när du var återförsäljare?

Ursprungligen av Mattias_N:

Varför flydde ni Halebop när du var återförsäljare?

För att vi inte kunde hjälpa kunderna med något om de hade Halebop, de var tvungna att göra allt via deras hemsida. T.ex. sim-kortsbyten, puk och pinkod mm. Trist att sälja något som man sedan inte kan lämna support på..

Hmm... Håller med dig om Halebop, måste kanske titta efter:)

Det kommer att bli en lååång helg norr om Sundsvall nästa vecka... (eftersom alla leveranser här uppe verkar ha måndag 1 oktober som datum snarare än fredag 28 september).

Säg inte så där Adrian...:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Säg inte så där Adrian...:)

Om abstinensen blir för stor går det ju alltid att köa på fredag och avbryta nätbeställningen enligt våra 14 dagars lagstadgade ångerrätt

Ursprungligen av Adrian B:

Om abstinensen blir för stor går det ju alltid att köa på fredag och avbryta nätbeställningen enligt våra 14 dagars lagstadgade ångerrätt

Jag vet, det finns med i kalkylen;)
det beror lite på väder och vind.
Men jag har ett litet hopp. IOM sms aviseringen så kanske grejerna kommer sent på fredag em till utlänningsstället och då...:cool:

fördelen med trackingen är det går kanske att göra en bedömning på torsdag - men om jag köar så kommer min fru att idiotförklara mig:)

Det brukar inte vara så. Dyrare abbonemang, bättre rabatt.

Jag har dessutom ett svagt minne av att 4S var någon hundralapp dyrare än 4:an men tar inte gift på det

  • Medlem
  • 2012-09-22 14:13

Zinned, vilket abbonemang avser du här hos Telia? Hittar inget för 250/månad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-22 14:24
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag kom fram till liknande. Det gick inte att jämföra helt rakt av med mitt tidigare köp av iPhone 4 eftersom Telia inte släppt priserna med "Till vänner" men jag tror det är ungefär samma som tidigare. Jag misstog "kontantpriset" för att vara samma som köp-loss-priset (dvs när man binder sig i 24 månader men betalar så mycket man kan direkt istället för i förhöjd avgift) men det är olika priser. Så allt verkar lugnt i Svea land trots allt

Helt riktigt, Adrian

Ursprungligen av reze:

Zinned, vilket abbonemang avser du här hos Telia? Hittar inget för 250/månad.

Som BlackSmp säger, det avser inte abonnemangsavgiften utan den förhöjda månadsavgiften som motsvarar en avbetalning på delar av vad telefonen kostar. Just abonnemangsavgiften är inte intressant i ekvationen då den inte påverkar kostnaden för telefonen.

Det är inte abbonemangskostaden som är 250. Det var den förhöjda månadsavgiften för att betala telefonen. Det tillkommer ovanpå abbonemanget (eller så gör man som jag gör - betalar det beloppet direkt vid teckningen av abbonemanget)

Det hade varit intressant att veta hur stor del av den sammanlagda svenska mängden iPhone5 som erbjuds vid förköpsomgången.

Tillägg: En annan intressant info hade varit hur den totala svenska mängden iPhone 5-enheter är fördelad på de olika modellerna svart/vit/16/32/64. Och vilka modeller som varit populärast vid förbokningen. Vid kontakt med Halebop tidigare idag så antydde de att 16 Gb-modellen tog slut först och att den svarta modellen överlag var populärare än den vita.

Vid släppet av iPhone 4/4S -fick ni nån uppfattning om vilken Gb-modell som tog slut slut snabbast i butikerna första dagen?

Senast redigerat 2012-09-22 16:49
Ursprungligen av Mattias_N:

Det hade varit intressant att veta hur stor del av den sammanlagda svenska mängden iPhone5 som erbjuds vid förköpsomgången.

Tillägg: En annan intressant info hade varit hur den totala svenska mängden iPhone 5-enheter är fördelad på de olika modellerna svart/vit/16/32/64. Och vilka modeller som varit populärast vid förbokningen. Vid kontakt med Halebop tidigare idag så antydde de att 16 Gb-modellen tog slut först och att den svarta modellen överlag var populärare än den vita.

Vid släppet av iPhone 4/4S -fick ni nån uppfattning om vilken Gb-modell som tog slut slut snabbast i butikerna första dagen?

jag tror att vi kan anta att 16 gb modellerna säljer bäst. Vilket iofs inte säger något om vilken modell som säljer slut fortast

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-22 16:45

Jag blev precis uppringd av Telenor som ville kränga en iPhone 5 till mig. De erbjöd mig en 64GB med abonnemang där jag betalade 0 kr för telefonen och istället lades en extra kostnad på abonnemanget under bindningstiden, fine så långt.

Kostnaden skulle då vara 450+80 kr/mån och jag undrade vilken bindningstid de då hade på abonnemanget. Säljaren svarade att Telenor har minsann alltid 24 månaders bindningstid. Märkligt, tyckte jag och ställde då en motfråga om hur mycket det skulle kosta mig ifall jag valde 12 månaders bindningstid istället. "Se du det går inte hos Telenor", blev svaret.

Dock är det säkert ett bra avtal om man vill binda sig under så lång tid.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Köpte min iPhone 5 med ett Halebop abonnemang, vilket jag ALDRIG trodde skulle hända.. När jag jobbade som ÅF så skydde man Halebop som pesten. Men de har ju vettiga priser och framförallt inga begränsningar i hastighet på 3G.

Ska bli intressant att se hur jag summerar Halebop efter 12 månader.

Jag tecknade Halebop-abonnemang för min iPhone 4 men så snart de 12 månaderna var över så blev det Telia igen. Riktigt jobbigt detta med att inte ha tillgång till vettig support och felanmälan utan att ALLT måste gå genom deras site/mail.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-22 18:09
Ursprungligen av zinned:

.

Jag tecknade Halebop-abonnemang för min iPhone 4 men så snart de 12 månaderna var över så blev det Telia igen. Riktigt jobbigt detta med att inte ha tillgång till vettig support och felanmälan utan att ALLT måste gå genom deras site/mail.

Det var konstigt för om jag har problem så går jag till min lokala Telia butik och får service fast jag har Halebop!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-22 18:39
Ursprungligen av Esa:

Telenor är dem enda som har obegränsad surf! Det tycker jag är väldigt bra, enligt mig har dem de bästa erbjudandet..

Pott 449 ring för hela beloppet
SMS Gratis!!
SURF obegränsad 30 mbit (alltså inget limit)
0,19 kr per minut
0,99 i öppningsavgift

iPhone 5 16 GB gratis!
iPhone 5 32 GB 30kr/mån
iPhone 5 64 GB 80kr/mån

Halebop är på andra plats.. men 4 GB är inte mycket om man skall använda så snabb hastighet som modem till dator eller se playkanaler. gillar mer obegränsat... och hos halebop blir det 419 spänn per månad, då är Telenor bättre

PLUS en stor grej...

24 månaders bindningstid.

Ursprungligen av lappen71:

Det var konstigt för om jag har problem så går jag till min lokala Telia butik och får service fast jag har Halebop!!

Det ska de inte leverera egentligen. Det är klart att de säkert hjälper dig med nytt simkort o dyl men handlar det om operatörsspecifika/nätspecifika problem som måste felanmälas så gör de garanterat inte det där.

Det är lite det man köper om man väljer Halebop. Det är billigare och det är det för att man drar in på kostnader för bättre service. Inget konstigt, kunden får ju själv välja vad som är viktigt för denne.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-22 17:49

Telenor är dem enda som har obegränsad surf! Det tycker jag är väldigt bra, enligt mig har dem de bästa erbjudandet..

Pott 449 ring för hela beloppet
SMS Gratis!!
SURF obegränsad 30 mbit (alltså inget limit)
0,19 kr per minut
0,99 i öppningsavgift

iPhone 5 16 GB gratis!
iPhone 5 32 GB 30kr/mån
iPhone 5 64 GB 80kr/mån

Halebop är på andra plats.. men 4 GB är inte mycket om man skall använda så snabb hastighet som modem till dator eller se playkanaler. gillar mer obegränsat... och hos halebop blir det 419 spänn per månad, då är Telenor bättre

Efter att ha jämfört priset fram och tillbaka har jag insett att om jag binder mig 24 månader "sparar" jag 600 spänn jämfört med att köpa en iphone5 "upfront". Är det värt 600:- att inte kunna byta abonnemang på två år, det är frågan!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-22 22:38
Ursprungligen av PeeMaN:

Efter att ha jämfört priset fram och tillbaka har jag insett att om jag binder mig 24 månader "sparar" jag 600 spänn jämfört med att köpa en iphone5 "upfront". Är det värt 600:- att inte kunna byta abonnemang på två år, det är frågan!

...samt indirekt att inte kunna byta telefon under två år också, om man inte har pengar till att ligga med två abonnemang parallellt.

Ursprungligen av zinned:

...samt indirekt att inte kunna byta telefon under två år också, om man inte har pengar till att ligga med två abonnemang parallellt.

Nja, byta telefon kan man ju... Om man har cashen att köpa en till... För mig handlar dielmmat om att binda upp mig att betala något. Det blir ju liksom som att köpa en mobil på avbetalning... En mobil du dessutom bara kan ringa med en operatör med. Det missade jag.
TROR att man kommer får casha 5995:- för en 16GB på Applestore obunden...

Ursprungligen av PeeMaN:

Efter att ha jämfört priset fram och tillbaka har jag insett att om jag binder mig 24 månader "sparar" jag 600 spänn jämfört med att köpa en iphone5 "upfront". Är det värt 600:- att inte kunna byta abonnemang på två år, det är frågan!

För min del är det inget problem att binda mig till operatör, har alltid kört Telia och täckningen här uppe lär inte förändras över en natt.

För två år sedan band jag mig med Telias abonnemang i två år med iPhone 4 och det var definitivt värt pengarna då jag inte haft behov att byta abonnemang sedan dess.

Men att binda abonnemang kan ju vara lite knepigare om man är osäker på vad man egentligen behöver. Hur hårda brukar Telia vara på den biten? Säg att man upptäcker att man behöver betydligt mera datatrafik och vill växla upp sig? Brukar det gå?

Ponera att Telia satsar på 4G i band 3 (1800 MHz) nästa år. Då får de som valt Flex Liten inte del av detta med nuvarande upplägg. Då kanske det uppstår en önskan att byta upp sig. (Även om jag tvivlar på att det är värt dubbla månadsavgiften.)

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-09-22 22:43

Teliabutiken i Trollhättan har bestämt att butiken ska renoveras mellan 23/9 och 4/10. Har alltså stängt på den stora dagen. Bra planering. Inget köande där inte.

Apple Store Täby tycks nu ha förhandsbokning / försäljning av iPhone 5: Apple Store - iPhone 5

Jag har för mig att det brukar inte vara något problem att gå uppåt till större abbonemang

Växla upp går alltid. Växla ner kan du kamma dig på.

Bevaka tråden