Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Missuppfattningar vi vill rätta till

Tråden skapades och har fått 686 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tråden bör ju handla om missuppfattningar som är allmänt spridda. Att inte tro på evolutionen är nog en mycket begränsad sak - det är nog väääldigt få som tror på något annat. Så det kan vi lämna därhän. Om inte så vill jag genast lägga till uppfattningen att jorden är platt - den är rund. Vad händer nu med tråden?

Ursprungligen av Zimmerman:

Tråden bör ju handla om missuppfattningar som är allmänt spridda. Att inte tro på evolutionen är nog en mycket begränsad sak - det är nog väääldigt få som tror på något annat. Så det kan vi lämna därhän. Om inte så vill jag genast lägga till uppfattningen att jorden är platt - den är rund. Vad händer nu med tråden?

Men den ser ju platt ut på nära håll!!"!

Ursprungligen av Zimmerman:

Att inte tro på evolutionen är nog en mycket begränsad sak - det är nog väääldigt få som tror på något annat.

Det är möjligt, i Sverige vill jag tillägga

I hela världen förutom en klick i USA. Jag tror 90-95% av planetens befolkning - som över huvud taget har någon tanke om saken - accepterar och är helt införstådd med evolutionen - likaväl som dom vet att jorden snurrar kring solen och inte tvärtom. Etc.
Den lilla klicken i USA har politisk makt och tillgång till mediakanaler och därmed tror många felaktigt att dom är fler än vad dom faktiskt är. Dessutom är jag helt övertygad om att många av dessa etablerade knäppgökar inte alls egentligen tror på idiotin dom gapar om - även dom vet att det är evolutionen som gäller och att jorden snurrar kring solen och inte tvärtom - men i USA är det under vissa betingelser politiskt gynnsamt att inta ståndpunkter som är rubbade.
Sådant förekommer också i Sverige och ibland är hela den politiska etablisemanget enade bakom ovetenskap och myt - ett bra exempel är frågan om cannabis. Den politiska eliten och myndighetseliten vet att narkotikapolitiken när det gäller cannabis är rubbad, men det finns inget politiskt manöverutrymme idag att rätta till vansinnet - ingen törs börja med risk för att gå ut för tidigt och därmed kvadda sin egen politiska karriär. Detta var också fallet med lagstiftningen angående homosexualitet vihade (i UK förvann dom så sent som början av 70-talet tror jag). Eliten hade förstått med både hjärtat och hjärnan i 50 års tid att det var rubbat innan reformerna sjösattes.

Ursprungligen av rikard.agren:

Det är möjligt, i Sverige vill jag tillägga

Ursprungligen av Zimmerman:

I hela världen förutom en klick i USA. Jag tror 90-95% av planetens befolkning - som över huvud taget har någon tanke om saken - accepterar och är helt införstådd med evolutionen - likaväl som dom vet att jorden snurrar kring solen och inte tvärtom. Etc.
Den lilla klicken i USA ...

Det är som så med religion och troende att ju sämre man har det desto mer tror man. Befolkningen i I-länder tror mycket mindre än befolkningen i U-länder. Allt det här med "works in mysterious ways" och "ske guds vilja" fyller sin funktion bäst när man inte har något annat att förlita sig på. Man kanske även saknar utbildning så man vet inget annat.

Så alla I-länder har alltså mer eller mindre slutat tro och anammat evolutionen... nej vänta nu inte alla! Det finns en "liten klick" människor som går emot trenden.

Calamities of Nature - Belief in Evolution Versus National Wealth
Evolution Less Accepted in U.S. Than Other Western Countries, Study Finds

Evolution och tro är inga motpoler - det har inte med varandra att göra. Nästan alla Guds/Gudar-troende männsikor tror också på evolutionen så klart. Påven själv förstår givetvis evolutionen - hela den högutbildade eliten som trängs i Vatikanstaten vet givetvis att naturvetenskapen - och även evolutionen så klart - är vad som gäller. Jag känner många troende kristna och troende muslimer - ingen har några som helst problem med evolutionen. Jag har faktiskt aldrig hört någon guds/gudars-troende förneka evolutionen - förutom just dom där knäppgökarna i USA som har tillgång till mediapparater
Det handlar om politik - har inget med tro att göra. Eftersom man fritt väljer VAD som ska tas bokstavligt och vad som INTE ska tas bokstavligt ur sina religiösa texter så kan jag bara dra slutsatsen att det är politik och endast politik det handlar om.
Om dom tog ALLT bokstavligt och levde därefter så skulle jag ta dom på allvar.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är som så med religion och troende att ju sämre man har det desto mer tror man. Befolkningen i I-länder tror mycket mindre än befolkningen i U-länder. Allt det här med "works in mysterious ways" och "ske guds vilja" fyller sin funktion bäst när man inte har något annat att förlita sig på. Man kanske även saknar utbildning så man vet inget annat.

Så alla I-länder har alltså mer eller mindre slutat tro och anammat evolutionen... nej vänta nu inte alla! Det finns en "liten klick" människor som går emot trenden.

Calamities of Nature - Belief in Evolution Versus National Wealth
Evolution Less Accepted in U.S. Than Other Western Countries, Study Finds

Håret kan inte ta upp vitaminer - så det är meningslöst att satsa på schampo med vitaminer. Håret tar inte upp någonting alls rent organiskt - håret är stedött.

Att yttrandefrihet innebär att jag ska ha rätt att säga vad jag vill från vilket forum som helst. Nu är det himla liv om att Lars Vilks inbjudan till någon utställning drogs tillbaka och det är då brott mot yttrandefrihetsförordningen.

Var gärna irriterad på att inbjudan togs tillbaka men använd riktiga argument. Det är inte brott mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsförordningen även om utställningen skulle vara finansierad med skattemedel.

Vad sjutton. Det finns flera konstnärer som inte blev inbjudna till den där utställningen - varför är det ingen som skriker om att deras yttrandefrihet är begränsad.

Det tror jag säkert folk gjort om de hade bemötts på samma sätt. Nu har ju merparten av dem valt att stötta Vilks och självmant hoppa av, så utställningen fick ställas in

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det tror jag säkert folk gjort om de hade bemötts på samma sätt. Nu har ju merparten av dem valt att stötta Vilks och självmant hoppa av, så utställningen fick ställas in

Det står dem helt fritt att göra - men det har ingenting med yttrandefrihetsförordningen att göra. Det som irriterar mig är alla som skriker om politisk korrekthet och liknande och hävdar vi inte har yttrandefrihet i Sverige.

Den delen är bara skitsnack.

Sedan så kan utställaren hanterat det hela dåligt - det är en helt annan sak.

  • Medlem
  • 2012-08-30 21:31

Ta bort Wilks ur den här tråden.

Ursprungligen av Baron:

Ta bort Wilks ur den här tråden.

Ta bort Vilks överalltifrån.

Det har jag inga problem med. Han var bara det senaste exemplet på när folk missuppfattar vad yttrandefrihet är. Men nu ska jag vara tyst:)

  • Medlem
  • 2012-08-30 23:50

Nu missuppfattas det friskt om trådens ämne igen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-31 10:57

Från en annan tråd som jag inte ville driva off topic:

Ursprungligen av pmarriott:

Tänk så här - om du får 7 rätt på Lotto så är det inte speciellt smart att fortsätta spela på samma rad.

Det är en vanlig missuppfattning. Slumpen har inget minne. När man redan har fått ett utfall är sannolikheten att det blir samma utfall en gång till exakt samma som sannolikheten att det blir vilket annat utfall som helst.

Det ska inte blandas ihop med sannolikheten att det blir samma utfall två gånger på raken, innan första utfallet har skett. Det är en helt annan sak.

Ursprungligen av Vassius:

Från en annan tråd som jag inte ville driva off topic:

Det är en vanlig missuppfattning. Slumpen har inget minne. När man redan har fått ett utfall är sannolikheten att det blir samma utfall en gång till exakt samma som sannolikheten att det blir vilket annat utfall som helst.

Det ska inte blandas ihop med sannolikheten att det blir samma utfall två gånger på raken, innan första utfallet har skett. Det är en helt annan sak.

Jag har haft 6+1 rätt på Lotto 1 gång. Det kändes iaf bättre att byta rad, även om det möjligen går att statistiskt bevisa både det ena och det andra om klokheten i det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 14:34
Ursprungligen av Vassius:

Från en annan tråd som jag inte ville driva off topic:

Det är en vanlig missuppfattning. Slumpen har inget minne. När man redan har fått ett utfall är sannolikheten att det blir samma utfall en gång till exakt samma som sannolikheten att det blir vilket annat utfall som helst.

Det ska inte blandas ihop med sannolikheten att det blir samma utfall två gånger på raken, innan första utfallet har skett. Det är en helt annan sak.

Med det sagt så vore det skoj o se hur många ggr det varit exakt samma rad som varit vinnande raden...

Ursprungligen av Trineo:

Med det sagt så vore det skoj o se hur många ggr det varit exakt samma rad som varit vinnande raden...

Det lär vara få gånger men det hindrar inte att det är lika sannolikt att samma rad dyker upp nästa vecka som att den dök upp denna vecka - försvinnande lite!

Och att få 7 rätt två dragningar i rad - jag skulle inte hålla andan medan jag väntade direkt...

Om ni kunde sluta jiddra om statistik och bara ange vilka siffror man ska fylla i på kupongen imorgon så blir nog många här väldigt glada!

Ungefär det som ATG vill stoppa. Möjligheten att spela med matematisk konstruerade system för att säkra upp att man får den vinnande raden. Men man får lämna in många rader för detta.

Men...ATG kör ju inga slumpspel...

Ursprungligen av BlackSmp:

Ungefär det som ATG vill stoppa. Möjligheten att spela med matematisk konstruerade system för att säkra upp att man får den vinnande raden. Men man får lämna in många rader för detta.

Ursprungligen av Zimmerman:

Men...ATG kör ju inga slumpspel...

Det är sant, men du kan angripa det som ett slumpproblem. Det är därför som du behöver lämna in ett stort antal enkelrader för att täcka upp alla kombinationer. Och eftersom ATG ger dig möjligheten att lämna in dina rader på fil så är det "enkelt" att fixa. Till skillnad från Lotto där jag vet inte om du kan lämna in Lottorader elektronisk via en fil.

ATG ändrar regler för travspel - Ekot

  • Medlem
  • 2012-08-31 20:42

Det heter chefredaktör, inte chefsredaktör.

Det heter sju och en halv miljon och sju komma fem miljoner.

  • Medlem
  • 2012-08-31 20:50

Mig veterligt är ingen så obegåvat djärv, att de skriver chef(s)redaktör. Däremot frekventerar styggelserna chef(s)åklagare och chef(s)läkare våra medier dagligen. Det är inte utan att det vänder sig i magen!

Ursprungligen av Baron:

Det heter chefredaktör, inte chefsredaktör.

Det heter sju och en halv miljon och sju komma fem miljoner.

  • Medlem
  • 2012-08-31 20:57
Ursprungligen av jhm:

Mig veterligt är ingen så obegåvat djärv, att de skriver chef(s)redaktör. Däremot frekventerar styggelserna chef(s)åklagare och chef(s)läkare våra medier dagligen. Det är inte utan att det vänder sig i magen!

Åjo...
http://www.99mac.se/99lounge/297520-chefsredaktor-till-99mac.html

http://www.99mac.se/99lounge/297520-chefsredaktor-till-99mac.html

Ursprungligen av jhm:

Mig veterligt är ingen så obegåvat djärv, att de skriver chef(s)redaktör....

Ursprungligen av jhm:

Mig veterligt är ingen så obegåvat djärv, att de skriver chef(s)redaktör. Däremot frekventerar styggelserna chef(s)åklagare och chef(s)läkare våra medier dagligen. Det är inte utan att det vänder sig i magen!

Generella regeln är faktiskt att man sätter foge-S när förledet inte slutar på s eller ett sje-ljud, så chefsåklagare är inget konstigt.

Men det är många undantag, och det verkar även vara dialektalt vad man tycker låter "rätt" när det fogas ihop ord. För min del ringer det t.ex. illa när folk söderöver kallar Västerbottensosten för "Västerbotten-ost", men det är ju roligt att det finns skillnader.

  • Medlem
  • 2012-09-01 11:39
Ursprungligen av Samuel K:

Generella regeln är faktiskt att man sätter foge-S när förledet inte slutar på s eller ett sje-ljud, så chefsåklagare är inget konstigt.

Men det är många undantag, och det verkar även vara dialektalt vad man tycker låter "rätt" när det fogas ihop ord. För min del ringer det t.ex. illa när folk söderöver kallar Västerbottensosten för "Västerbotten-ost", men det är ju roligt att det finns skillnader.

Västerbottenost är i mina öron lika rätt som flintastek eller trästol.

Ursprungligen av Baron:

Västerbottenost är i mina öron lika rätt som flintastek eller trästol.

Men om man ska följa de grundregler som anges t.ex. på wikipedia så bör det vara ett foge-s

Foge-s - Wikipedia

  • Medlem
  • 2012-09-01 11:48
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men om man ska följa de grundregler som anges t.ex. på wikipedia så bör det vara ett foge-s

Foge-s - Wikipedia

I min länk till Språknämnden ovan kan man läsa en mer utförlig definition:
"Utan foge-s står dessutom ofta sammansättningar där förledet är enstavigt och slutar på konsonant: bilbomb, tältpinne."

Bevaka tråden