Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Missuppfattningar vi vill rätta till

Tråden skapades och har fått 686 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det heter "skatta sig lycklig", inte "skratta sig lycklig" som jag såg i en dagstidning idag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det heter "skatta sig lycklig", inte "skratta sig lycklig" som jag såg i en dagstidning idag.

Det är besläktat med när jag skrev "dröm om min förvåning" när jag menade "döm om min förvåning". Det var Povel Ramels fel, dvs en ordvits som man levt med så länge att den smyger sig in och ersätter originalet. Det kanske "skratta sig lycklig" också är? Det är ju också rätt fyndigt egentligen.

  • Medlem
  • 2012-08-28 15:46

Och på Ekot hörde jag en reporter säga "pogram" när han menade "program". En vuxen karl!

Ursprungligen av Baron:

Och på Ekot hörde jag en reporter säga "pogram" när han menade "program". En vuxen karl!

En vuxen karl på firman uttryckte en gång oro för att hans arbete skulle kunna komma att utföras av en "robert".

Figuren heter Darth Vader, inte Dart Wader.

  • Medlem
  • 2012-08-30 09:25

Yta beskrivs i kvadratmeter, som förkortas m2 - kvm betyder kilovoltmeter och är ett begrepp som knappast någon har nytta av...

Ursprungligen av lime:

Yta beskrivs i kvadratmeter, som förkortas m2 - kvm betyder kilovoltmeter och är ett begrepp som knappast någon har nytta av...

Borde inte kilovoltmeter bli kVm?

Däremot så är KVM - kilovoltmeters tydligen ett begrepp för mätare som klarar av att mäta kV.
http://www.hipotronics.com/products-kilovoltmeter.htm

Ursprungligen av BlackSmp:

Borde inte kilovoltmeter bli kVm?

Däremot så är KVM - kilovoltmeters tydligen ett begrepp för mätare som klarar av att mäta kV.
AC/DC Kilovolt Meters - KVM Series- Hipotronics

I detta fallet engelska Meter = Mätare på svenska.

Önskar man uttrycka kilovoltmeter på svenska blir det helt korrekt kVm. Jag vet inte vilken storhet som betecknas med lilla v.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-30 11:53

kvm är väl ganska vedertaget för kvadratmeter vad gäller bostadsannonser, även om det är felaktigt. Alla kan nog inte skriva en upphöjd tvåa...

Jag kör med "m2" - borde väl duga och kan väl inte missförstås?

Ursprungligen av kenjon:

kvm är väl ganska vedertaget för kvadratmeter vad gäller bostadsannonser, även om det är felaktigt. Alla kan nog inte skriva en upphöjd tvåa...

Ursprungligen av kenjon:

kvm är väl ganska vedertaget för kvadratmeter vad gäller bostadsannonser, även om det är felaktigt. Alla kan nog inte skriva en upphöjd tvåa...

Fast jag tycker det är mer korrekt (eller mindre fel) att skriva m2 än kvm.

Men vederstyggligt typografiskt och estetiskt!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-08-30 12:40

”Snabbt bredband” handlar om svarstider/snabb dator och inte om Mbit/s, som är ett mått på överföringskapacitet. Måste vara den största missuppfattningen inom IT hos svenska folket vilket operatörerna självklart gläds åt.

Ursprungligen av reboot81:

”Snabbt bredband” handlar om svarstider/snabb dator och inte om Mbit/s, som är ett mått på överföringskapacitet. Måste vara den största missuppfattningen inom IT hos svenska folket vilket operatörerna självklart gläds åt.

Ursäkta om jag är en av dem som har gått på missuppfattningen, men varför skulle inte "snabbt" kunna avse Mbps?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-30 13:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ursäkta om jag är en av dem som har gått på missuppfattningen, men varför skulle inte "snabbt" kunna avse Mbps?

Jag skulle säga att det är både och. När du slösurfar har du mer nytta av låga svarstider, men när du laddar ner större filer vill du ha högre Mbit/s. Ett snabbt bredband ska i min åsikt leverera både och.

Ursprungligen av reboot81:

Jag rättar mig: snabbt att ladda ner X MB på Y sekunder har med kapaciteten att göra, men för vardagligt surf hjälper det inte att gå från 25 till 200 Mbit/s på anslutningen/abonnemanget.

Skulle man kunna säga att det är ungefär som vridmoment vs kraft på motorer?

Ursprungligen av BlackSmp:

Skulle man kunna säga att det är ungefär som vridmoment vs kraft på motorer?

Eller spänning/ström på elkraft.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-08-30 13:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ursäkta om jag är en av dem som har gått på missuppfattningen, men varför skulle inte "snabbt" kunna avse Mbps?

Jag rättar mig: snabbt att ladda ner X MB på Y sekunder har med kapaciteten att göra, men för vardagligt surf hjälper det inte att gå från 25 till 200 Mbit/s på anslutningen/abonnemanget.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-08-30 12:33

m^2 tycker jag är en fungerande nödlösning som ser bättre ut än kvm. Men helst m².

För iOS användare som vill nyttja ² rekommenderas Glyphboard: Glyphboard

Att det skulle finnas en nyupptäckt "metod" för att gå ner i vikt som bara går att läsa om i en viss tidning denna vecka.

Det finns bara en metod. Man äter mindre och rör på sig mer. Svårare är det inte.

Och om det där som man äter mindre av även innefattar glass, godis och pizza så får man en turboeffekt. Och om det tog 20 år att bli så stor som man är nu så tar det inte 20 dagar att bli av med vikten.

- - -

På samma tema.

Att övningar med magen typ sit-ups gör att man får mindre mage eller t o m synliga magrutor. En fet person skulle kunna ha världens mest deffade magrutor men de syns inte för fettet framför. Och om man ska ligga och göra sit-ups tills kroppen blivit av med allt fett då får man hålla på ett tag...

Bästa sättet att få mindre mage är att helt enkelt börja motionera och äta smartare. Sen försvinner magen sakta men säkert.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Att det skulle finnas en nyupptäckt "metod" för att gå ner i vikt som bara går att läsa om i en viss tidning denna vecka.

Det finns bara en metod. Man äter mindre och rör på sig mer. Svårare är det inte.

Och om det där som man äter mindre av även innefattar glass, godis och pizza så får man en turboeffekt. Och om det tog 20 år att bli så stor som man är nu så tar det inte 20 dagar att bli av med vikten.

- - -

På samma tema.

Att övningar med magen typ sit-ups gör att man får mindre mage eller t o m synliga magrutor. En fet person skulle kunna ha världens mest deffade magrutor men de syns inte för fettet framför. Och om man ska ligga och göra sit-ups tills kroppen blivit av med allt fett då får man hålla på ett tag...

Bästa sättet att få mindre mage är att helt enkelt börja motionera och äta smartare. Sen försvinner magen sakta men säkert.

Folk köper det där för det vill att det ska finnas en metod att gå ner i vikt UTAN att motionera och UTAN att sluta äta pizza, chips etc.

Ursprungligen av pmarriott:

Folk köper det där för det vill att det ska finnas en metod att gå ner i vikt UTAN att motionera och UTAN att sluta äta pizza, chips etc.

Visst är det så...

Det som stör mig mest är att de har artiklar med framstående "träningsexperter" som säljer de här lögnerna om och om igen. Se så fin mage man får med Robertos superdupermetod osv.

En stor missuppfattning som skulle behöva rättas till är att det skulle finnas någon sorts "Gud".

Ursprungligen av Capeman:

En stor missuppfattning som skulle behöva rättas till är att det skulle finnas någon sorts "Gud".

Nu vet jag inte riktigt om jag kan hålla med dig. Jag tror på bacon-guden, pilsner-guden, whisky-guden, vodka-guden, ja listan kan göras lång. The Holy Spirit(s), du vet.

Ursprungligen av pmarriott:

Nu vet jag inte riktigt om jag kan hålla med dig. Jag tror på bacon-guden, pilsner-guden, whisky-guden, vodka-guden, ja listan kan göras lång. The Holy Spirit(s), du vet.

Sant, själv tror jag ju på The Holy Teapot.

Nåja, vill inte att det ska urarta till en religionstråd, det passar bättre i en annan tråd. Som jag tänkt skapa länge men inte kommit till skott med...

Ursprungligen av Capeman:

En stor missuppfattning som skulle behöva rättas till är att det skulle finnas någon sorts "Gud".

Man skulle också kunna säga att en annan stor missuppfattning är att all formgivning som tydligt ses i naturen och universum inte har någon formgivare

Ursprungligen av rikard.agren:

Man skulle också kunna säga att en annan stor missuppfattning är att all formgivning som tydligt ses i naturen och universum inte har någon formgivare

Finns inget som helst som pekar på att bara för att ngt är komplicerat så måste det finnas en "designer" (annat ord för Gud då) bakom.

och vips så har vi nu en religionstråd..... skjut mig

Vikt mäts inte i mAh:)

Citat:

Batteriet har gått upp i vikt från 2 500 mAh till 3 100 mAh men är trots detta marginellt tunnare än Galaxy Note.

Video: Förhandstitt på Samsung Galaxy Note 2 - IDG.se

  • Medlem
  • 2012-08-30 17:31

Ta bort gud ur den här tråden.

Syftet var inte att starta någon diskussion, och jag tänker inte fortsätta på den Ville bara framhäva en missuppfattning jag anser många ger uttryck för

Det är ett ämne som passar mycket bättre IRL. Tyvärr är det svårt att hitta någon fanatiskt troende evolutionist, jag har då aldrig stött på någon. De flesta är ödmjuka nog att iallafall erkänna möjligheten till existens av en högre intelligens

Bevaka tråden