Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Missuppfattningar vi vill rätta till

Tråden skapades och har fått 686 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-09-11 11:36
Ursprungligen av zinned:

Ok.

Visst, det är alltid bra att ha som regel att blinka men om man ligger på motorvägen och man inte har någon bakom sig så kan det ju kvitta. Det enda läget man skulle kunna ha missat någon är ifall de ligger i döda vinkeln men då spelar blinkers föga roll, då är det redan för sent.

Även de som ligger framför en kan vilja veta om man tänker byta fil.
Blinkar man alltid riskerar man inte att missa det när det behövs.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-11 15:29
Ursprungligen av Baron:

Även de som ligger framför en kan vilja veta om man tänker byta fil.
Blinkar man alltid riskerar man inte att missa det när det behövs.

Som jag sa tidigare, det är aldrig fel att blinka. Med det sagt så anser jag att det är praktiskt sett helt meningslöst att blinka vid omkörning för att informera framförvarande. Det är eventuell bakomvarande trafik som är betjänt av att man blinkar. De som är framför har koll framåt i färdriktningen, samt periferiseendet.

  • Medlem
  • 2012-09-11 15:34
Ursprungligen av zinned:

Som jag sa tidigare, det är aldrig fel att blinka. Med det sagt så anser jag att det är praktiskt sett helt meningslöst att blinka vid omkörning för att informera framförvarande. Det är eventuell bakomvarande trafik som är betjänt av att man blinkar. De som är framför har koll framåt i färdriktningen, samt periferiseendet.

Uh, dig vill inte jag bli omkörd av. När jag kör om kollar jag alltid i bakspeglarna (de där utbuktningarna med reflekterande glas på dörrarna och i mitten högst upp innanför vindrutan ) om det ligger nån annan bakom som kanske också vill förbi.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-11 15:38
Ursprungligen av Baron:

Uh, dig vill inte jag bli omkörd av. När jag kör om kollar jag alltid i bakspeglarna (de där utbuktningarna med reflekterande glas på dörrarna och i mitten högst upp innanför vindrutan ) om det ligger nån annan bakom som kanske också vill förbi.

Dig vill inte jag ha bakom mig, som hela tiden ligger och stirrar i bakspegeln för att försäkra sig om vad bakomvarande bilist håller på med. Hoppsan, där satt du i min bakre kofångare när jag bromsade in...

Givetvis kontrollerar man i speglarna då man uppfattar rörelser där genom periferiseendet och då tar en "närmare titt" men att göra som du påstår, i stort sett hela tiden stirra i speglarna, är direkt farligt.

Alltså, att blinka för att varna FRAMFÖRVARANDE bilist om en kommande omkörning är onödig i min värld. Den framförvarande bilisten ser när bilen bakom försvinner och även när han dyker upp vid sidan.

Ursprungligen av zinned:

Alltså, att blinka för att varna FRAMFÖRVARANDE bilist om en kommande omkörning är onödig i min värld.

Inte i min. Det har hänt flera ggr att jag börjat köra om en bil, och när jag är jämnsides så börjar den bilen svänga ut för att de inte sett mig, och håller antingen på att krocka eller preja mig av vägen. Själv när jag ska köra om en bil så kollar jag alltid så att bilen bakom inte blinkar för en omkörning också - i så fall väntar jag. På samma sätt blinkar jag själv ut en stund innan jag kör om, bara för att bilen framför ska se att jag är på väg att köra om så att de inte får för sig att göra en omkörning / filbyte / vänstersväng eller något själv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-11 15:54
Ursprungligen av Kermit:

Inte i min. Det har hänt flera ggr att jag börjat köra om en bil, och när jag är jämnsides så börjar den bilen svänga ut för att de inte sett mig, och håller antingen på att krocka eller preja mig av vägen.

Det förstår jag men den situationen är inte, enligt mig, orsakad av att du inte blinkar utan för att den främre bilen inte har gjort vad den skulle - kontrollera om det är säkert att påbörja en omkörning. Han lär inte sitta och ha fokus i bakspegeln för att se ifall bakomvarande möjligtvis blinkar för att påbörja en omkörning. Förhoppningsvis riktar han i stort sett all uppmärksamhet framåt.

Ursprungligen av Baron:

Om jag ska köra om vill jag veta att jag inte gör det samtidigt som nån som ligger bakom. Rena självklarheter att man blinker för alla som kan påverkas av vad man själv gör.

Som sagt ovan, det vet du om du gör vad du ska innan du påbörjar en omkörning - kontrollerar så att det är säkert att göra det, vilket innebär att du bl a kontrollerar så att ingen bil ligger utanför dig eller på väg dit.

  • Medlem
  • 2012-09-11 16:09
Ursprungligen av zinned:

Som sagt ovan, det vet du om du gör vad du ska innan du påbörjar en omkörning - kontrollerar så att det är säkert att göra det, vilket innebär att du bl a kontrollerar så att ingen bil ligger utanför dig eller på väg dit.

Hur ska jag kunna kontrollera vad du tänker göra? För du börjar väl blinka innan du svänger ut? Annars gör du inte "vad man ska".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-11 16:45
Ursprungligen av Baron:

Hur ska jag kunna kontrollera vad du tänker göra? För du börjar väl blinka innan du svänger ut? Annars gör du inte "vad man ska".

1) Jag anser att det är onödigt att blinka om man på motorväg ska byta fil och inte har någon bakomvarande. Det är utifrån det vi diskuterar. Det är alltid bra att blinka, som jag har sagt, men i ovanstående scenario är det enligt mig inte förenat med någon risk.

2) Du, som framförvarande bil, kan inte veta vad bakomliggande bil ska göra. Helt riktigt. Däremot om du planerar att själv påbörja en omkörning så kontrollerar du ju ifall det är säkert att göra det, dvs att du kontrollerar speglar och döda vinkeln. Skulle då bakomvarande bil ha påbörjat en omkörning så ser du ju det och avvaktar då med din omkörning.

Är du med nu?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-09-11 17:07
Ursprungligen av zinned:

1) Jag anser att det är onödigt att blinka om man på motorväg ska byta fil och inte har någon bakomvarande. Det är utifrån det vi diskuterar. Det är alltid bra att blinka, som jag har sagt, men i ovanstående scenario är det enligt mig inte förenat med någon risk.

Jag förstår inte varför folk ska låta bli att blinka p g a att de anser att de inte behöver göra det, då kommer till det stadiet att hos vissa individer eskalerar oanvändandet av blinkers så att till slut blinkar de en gång för lite...det är inte så att man ska avgöra själv om det behövs blinka vid sväng i allmän trafik.

Jag ser ofta idioter som inte blinkar vid vänstersvängar när de ska köra in till sin tomt, hos vissa har det blivit så ju närmare man är hemmet desto oftare ger man f-n i vanliga trafikregler av vilka en är användning av blinkers.

Sedan är det ju så att sitter man på en motorväg och petar näsan så kanske man inte är förberedd på motorcykeln som plötsligt dyker upp...;)

Kan någon förklara varför man tror att är risken minskar med kvadraten på närheten till hemmet då man ska göra en vänstersväng utan tecken?

  • Medlem
  • 2012-09-11 17:18
Ursprungligen av Hjopek:

Kan någon förklara varför man tror att är risken minskar med kvadraten på närheten till hemmet då man ska göra en vänstersväng utan tecken?

Bäst var ju annars kvinnan som åkte dit för fortkörning utanför en skola med förklaringen "Mina barn går inte på den skolan."
Många föräldrar bland fartsyndarna | Bil | Aftonbladet

  • Medlem
  • 2012-09-11 17:15
Ursprungligen av zinned:

1) Jag anser att det är onödigt att blinka om man på motorväg ska byta fil och inte har någon bakomvarande. Det är utifrån det vi diskuterar. Det är alltid bra att blinka, som jag har sagt, men i ovanstående scenario är det enligt mig inte förenat med någon risk.

2) Du, som framförvarande bil, kan inte veta vad bakomliggande bil ska göra. Helt riktigt. Däremot om du planerar att själv påbörja en omkörning så kontrollerar du ju ifall det är säkert att göra det, dvs att du kontrollerar speglar och döda vinkeln. Skulle då bakomvarande bil ha påbörjat en omkörning så ser du ju det och avvaktar då med din omkörning.

Är du med nu?

Jag är med hela tiden. Jag tror inte du riktigt är med på grundvalarna för mig att fatta beslut om att köra om.
Om jag planerar att köra om vill jag veta att ingen bakom mig tänker göra samma sak samtidigt. Så om jag ser att någon blinkar kanske jag låter bli. OM den som ligger bakom skiter i att blinka kan det hända att vi går ut samtidigt, vilket kanske inte är ett problem om inte den som ligger bakom mig samtidigt accar väldigt för att snabbt komma förbi. Då spelar det ingen roll hur mycket jag har koll i backspegeln på rörelser bakom mig. När jag väl har påbörjat min omkörning ligger nämligen mitt fokus i första hand på vägen framför och till höger om mig, inte bakom.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-09-11 11:31

Det heter "munsbit", inte "mumsbit".
"Munsbit" finns i SAOL, och betyder väl ett stycke föda stort nog att stoppa i munnen (ung. "en tugga").
"Mumsbit" har gissningsvis uppstått som missuppfattning, man har hört fel, och betyder att nåt är gott/mumsigt ("mums" finns i SAOL).

Ok att medelsvensson gör fel ibland, men är det för mycket begärt att iaf tidningar och nyhetssändningar ska kunna skilja på procent och procentenheter? Ett fel man ser alldeles för ofta.

T ex: "Sossarna ökar från 20% till 30%, en ökning på hela 10 procent". Nej, det är det inte. Det är 10 procentenheter eller 50%.

Jag har också tänkt den där tanken och det är inte bara i små rondeller som jag tycker att det blir problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-11 14:05

När jag tog körkort fick jag lära mej att ingen hade företräde, men man var tvungen att lämna företräde till andra. Lite hårklyveri men det skrevs ovan om att man inte har några rättigheter, bara skyldigheter i trafiken

Ursprungligen av kenjon:

När jag tog körkort fick jag lära mej att ingen hade företräde, men man var tvungen att lämna företräde till andra. Lite hårklyveri men det skrevs ovan om att man inte har några rättigheter, bara skyldigheter i trafiken

Fysikens lagar säger att man har företräde. Det gör mindre ont för han som har rörelsemassan uppe.

Jag fick samma lektion av min körskolelärare. Inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.

Och sedan så fortsatte han med att "kan de inte ta dig för något annat så tar de dig för vårdlöshet i trafik..."

För övrigt så fattar jag fortfarande inte gåendes som tror att zebralagen gör dem osårbara och bara går ut på ett övergångsställe...

Det är självklart att man som fotgängare/cyklist inte skall gå i döden, trots att man har rätt eller företräde...

Men, här i Stockholm där trafikklimatet kanske är lite tuffare brukar jag i alla fall använda mig av tricket att markera ganska självklart att jag skall gå över (och eller cykla över) i de fall jag har företräde. Detta drar jag ibland så hårt att jag inte låtsas om att jag ser den svängande bilen som skall ge mig företräde, utan jag cyklar på som om jag kommer att cykla på oavsett om han kör eller ej. Men, och här kommer poängen *skulle dom köra* så kommer jag att bromsa för att inte bli påkörd.

En klassiker är ju när bilar har grönt ljus (men inte grön pil) och skall svänga höger när jag kommer på en cykelöverfart som har grönt ljus (extra farligt är det när det är röd gubbe som många bilister stirrar sig blinda på).

  • Medlem
  • 2012-09-11 15:45

Om jag ska köra om vill jag veta att jag inte gör det samtidigt som nån som ligger bakom. Rena självklarheter att man blinker för alla som kan påverkas av vad man själv gör.

Jag börjar tro att det är en missuppfattning att denna tråd handlar om missuppfattningar...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-11 16:59

Jag har jobbat på ambulansen sedan mitten av 70-talet, och blir mycket gladare om folk blinkar, gärna mer än vad som är nödvändigt. Vi kan göra en del "oväntade" manövrar, och då är det bra att snabbt kunna se vad andra tänker göra i tid.

Hur som helst så antar jag att trafikförordningarna anger att man ska ge signal när man ska göra en filbyte oavsett hur många som är i närheten - inte att jag ska ge signal bara när jag tycker att det behövs

Det är en missuppfattning att privatisering av statliga företag leder till bättre tjänster och produkter för mindre pengar.

Det är en missuppfattning att det heter "påväg". Det heter "på väg". Ovanligt med en "ihopskrivning" istället för särskrivning nu för tiden.

Stavfel finns det ju oändligt av, men det jag stör mig mest på är nog "sterio" (istället för stereo). Det är så vansinnigt många som skriver fel på det. I annonser, i reklamblad, till och med i lokala stereobutiken har jag sett det. Testa söka på det ordet på t ex blocket, slår vad om att det finns nåt tusental annonser som matchar.

EDIT: Kollade just, "bara" 735 träffar.. Men ändå

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-11 19:08
Ursprungligen av Kermit:

Stavfel finns det ju oändligt av, men det jag stör mig mest på är nog "sterio" (istället för stereo). Det är så vansinnigt många som skriver fel på det. I annonser, i reklamblad, till och med i lokala stereobutiken har jag sett det. Testa söka på det ordet på t ex blocket, slår vad om att det finns nåt tusental annonser som matchar.

EDIT: Kollade just, "bara" 735 träffar.. Men ändå

Felstavade annonser är det första jag sållar bort om jag är intresserad av en vara. Bara att annonsören kollar stavningen, särskrivningar m.m. gör en annons så mycket mer trovärdig.

  • Medlem
  • 2012-09-11 19:10

Det är en missuppfattning att man kan göra en bra annonsutformning själv om man i normala fall är bäst på att sälja tex mattor, bilar, städtjänster eller valfri annan verksamhet.

Ursprungligen av Baron:

Det är en missuppfattning att man kan göra en bra annonsutformning själv om man i normala fall är bäst på att sälja tex mattor, bilar, städtjänster eller valfri annan verksamhet.

"Ett DTP-program gör dig inte till layoutare"

Ursprungligen av Baron:

Det är en missuppfattning att man kan göra en bra annonsutformning själv om man i normala fall är bäst på att sälja tex mattor, bilar, städtjänster eller valfri annan verksamhet.

Nu känns det som tråden toppar och når sin kulmen... nu blir det inte bättre. Jag kunde bara klicka Gilla en gång... men det här inlägget var värt 527 "gillor". En för varje gång detta hänt på jobbet. Man undrar vad de vill ha hjälp med egentligen. Kan de inte skicka den färdiga Word-filen direkt till tidningen?

Nästa gång jag köper målarfärg ska jag ta med mig färgen dit och be att de blandar ihop det åt mig. Men de får inte ta betalt för tiden eftersom jag är där. Sen ska jag klaga på hur dyrt det var när jag betalar också.

Bevaka tråden