Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Missuppfattningar vi vill rätta till

Tråden skapades och har fått 686 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-08-08 00:14

Murphys lag, Lagen om alltings djävlighet. Inte Lagen om all tids djävighet, som mitt ex ALLTID hävdade att det var.

  • Medlem
  • 2012-08-08 06:58
Ursprungligen av Dalle:

Murphys lag, Lagen om alltings djävlighet. Inte Lagen om all tids djävighet, som mitt ex ALLTID hävdade att det var.

Men nu fixade det sig för henne ?

Det var före Google antar jag :-D.

Ursprungligen av Dalle:

Murphys lag, Lagen om alltings djävlighet. Inte Lagen om all tids djävighet, som mitt ex ALLTID hävdade att det var.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-08 01:44

Här kommer två vanliga fel från juridikens värld.

Först den vanligt förekommande sammanblandningen mellan begreppen borgenär och borgensman. Borgenär är ett annat ord för fordringsägare, dvs. den som gäldenären är skyldig att prestera till. Borgensman är den stackaren som efter ett avtal om borgen måste prestera om gäldenären inte gör det. Stor skillnad med andra ord.

När det rapporteras om rättsprocesser brukar det ofta heta att "X stämmer Y". Strikt taget är detta en felaktig beskrivning, åtminstone i Sverige. Det är nämligen tingsrätten som utfärdar stämning efter stämningsansökning från käranden. Alltså är det tingsrätten som stämmer Y, efter ansökan av X.

I Sverige blir man aldrig arresterad, man blir "gripen".

"Gripande är det svenska juridiska begreppet för polismans rätt att göra ett tillfälligt frihetsberövande av en person som misstänks för brott." Wikipedia

Arresterad kan man bli i tex USA. Det är mkt vanligt med att man tror att såsom i USA, så även här...

  • Medlem
  • 2012-08-08 09:43

Sverige är inte så reglerat och byråkratiskt som många tror. Det fria Danmark har tex fler lagar och förordningar än vi och är mycket mer hierarkiskt. Svensk byråkrati är ett under av effektivitet, det vet alla som drabbats av något annat lands myndigheter, banker eller försäkringsbolag.

  • Medlem
  • 2012-09-09 12:28
Ursprungligen av Baron:

Sverige är inte så reglerat och byråkratiskt som många tror. Det fria Danmark har tex fler lagar och förordningar än vi och är mycket mer hierarkiskt. Svensk byråkrati är ett under av effektivitet, det vet alla som drabbats av något annat lands myndigheter, banker eller försäkringsbolag.

Jag fyller på lite här:
Liberaliseringen snabbast i Sverige | Näringsliv | SvD
(Heritage Foundation är en amerikansk konservativ (avregleringskramande) tankesmedja.)

  • Medlem
  • 2012-08-08 09:49

Humlor kan faktisk flyga!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-08 10:05

Ja, hela den där grejen med att humlor teoretiskt sett inte skulle kunna flyga är rätt fånig.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-08-08 23:04
Ursprungligen av Spata:

Humlor kan faktisk flyga!

Det där var väl bara ett sätt att visa på bristerna i de algoritmer man använde för att beräkna om flygplan kunde flyga på den tiden. Med andra ord hade inte ett flygplan format som en humla med humlans statiska vingar kunnat flyga. Humlan rör dock sina vingar i ganska avancerade mönster, vilket man idag kan räkna på och dessutom får resultatet att den kan flyga.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-08-08 10:03

Något som är slående är hur i princip alla som skriver på div. främlingsfientliga sidor inte kan stava till "våldtäkt". Allt som oftast ser man inlägg som går ut på att vi måste utvisa araber eller andra brunögda eftersom de har tydligen har något inre tvång att begå "våldtäckter".
Jag blir så trött. Både på stavning och innehåll.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-08 10:10

Kolla in skeptikerpodden (eller amerikanska originalet).
Där tas mycket intressant upp.

  • Medlem
  • 2012-08-08 10:12

En missuppfattning är att själva ordet "missuppfattningar" uttalas på ett helt annat sätt.

  • Medlem
  • 2012-08-08 10:36

"mvh" uppfattas inte som speciellt vänligt. Inte av mig iaf.

Ursprungligen av Baron:

"mvh" uppfattas inte som speciellt vänligt. Inte av mig iaf.

Enligt Magdalena Ribbing skall man skriva ut avslutningsfraser om man menar dem.

Med vänlig hälsning
Simpo Brinkflake

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-08-08 12:28
Ursprungligen av Baron:

"mvh" uppfattas inte som speciellt vänligt. Inte av mig iaf.

Och jag som kört med BH i flera år.........

Vad betyder BH?

Ursprungligen av Le:

Och jag som kört med BH i flera år.........

  • Medlem
  • 2012-08-08 12:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Vad betyder BH?

Bästa Hälsningar?

mvh använder jag i mail - det är perfekt - snabbt och Med vänliga hälsningar är overkill - mvh är lagomt vänligt och det passar dom flesta mail - till dom jag verkligwn tycker om - som jag faktiskt känner och t.o.m. träffat irl blir det kram, ha det, vi syns, eller liknande.
Med vänliga hälsningar är så långt ifrån hur vi beter oss och umgås irl (hej, hel då, ha det). Detta är Sverige, landet utan formaliteter och niande. mvh är det perfekta kompromissen. För mig är Med vänliga hälsningar störande - från någon jag aldrig träffat - kanske en byråkrat som just skrivit något mycket negativt i mailet - etc. Ett slags påhopp

Mvh/Regards; R. Zimmerman.

  • Medlem
  • 2012-08-10 10:55
Ursprungligen av Zimmerman:

mvh använder jag i mail - det är perfekt - snabbt och Med vänliga hälsningar är overkill - mvh är lagomt vänligt och det passar dom flesta mail - till dom jag verkligwn tycker om - som jag faktiskt känner och t.o.m. träffat irl blir det kram, ha det, vi syns, eller liknande.
Med vänliga hälsningar är så långt ifrån hur vi beter oss och umgås irl (hej, hel då, ha det). Detta är Sverige, landet utan formaliteter och niande. mvh är det perfekta kompromissen. För mig är Med vänliga hälsningar störande - från någon jag aldrig träffat - kanske en byråkrat som just skrivit något mycket negativt i mailet - etc. Ett slags påhopp

Mvh/Regards; R. Zimmerman.

Förkortningar är ett tecken på språklig slapphet rent allmänt, och som vänlighet är det närmast ett ironiskt hån (imho ).
vill man förkorta en vänlig hälsning går det att hitta kortare, mer informella varianter som
vänligast
vänligen
Ha det bra
Vi hörs
och säkert en massa andra.

Med de allra varmaste av hälsningar,
Baron

Vi använder inte bara 10% av hjärnan/hjärnans kapacitet - vi använder givetvis hela hjärnan 100% hela tiden konstant jämt always 24/7. Däremot är det mesta subliminalt/omedvetet - medvetandet är bara en liten liten sidoverksamhet så att säga - som datorskärmens bild medans hjärnan är datorn och hela internet och alla dess datorer. Eller - medvetandet är egentligen bara den ikon du ser på i stunden - inte hela skärmens bild ens.

  • Medlem
  • 2012-08-08 13:30

Ines Uusman sa aldrig "internet är en fluga".

Bill Gates har aldrig hävdat att "640k är tillräckligt"

Fantastisk tråd! Jag har lärt mig mycket nytt, minst sagt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-08 15:01

Schizofreni innebär inte att man har flera personligheter.

Man är inte heller farlig för andra människor - det är mycket sällsynt att schizofrena människor är ens aggresiva. Jämfört med mentalt friska Svensson på alkohol så är dom harmlösa :-D.

Ursprungligen av urkan:

Schizofreni innebär inte att man har flera personligheter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-08-09 05:59
Ursprungligen av urkan:

Schizofreni innebär inte att man har flera personligheter.

Korrekt, den som plågas av multipla personligheter lider av "Dissociativ identitetsstörning".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-08 15:10

Ättestupan utför man kastar åldringar har aldrig existerat. Det var bara ett isländskt skämt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-08 15:34

Man kan inte se kinesiska muren från rymden (med blotta ögat).

Ordet lagom har inget med vikingar som bjuder mjöd laget om att göra.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2012-10-14 15:35
Ursprungligen av jahve:

Man kan inte se kinesiska muren från rymden (med blotta ögat).

Ordet lagom har inget med vikingar som bjuder mjöd laget om att göra.

Beror på var man anser att "rymden" börjar, den är tydligen inte synlig från månen med blotta ögat iaf...

Man-made structures visible from space - Wikipedia, the free encyclopedia

En grav missuppfattning i datorvärlden är att de där powerpointfilerna som kommer i mail märkta "riktigt kul", "hysteriskt rolig", "LOL" osv på något sätt skulle vara roliga. Inte heller youtube-filmer, märkta på samma sätt, brukar vara roliga.
Positivt är att de minskat i antal.....

/m

Bevaka tråden