Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook Pro med Retina skärm (Juni, 2012)

Tråden skapades och har fått 255 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fått min nu! Inte hunnit stresstesta den så mycket än, men hittills har den definitivt imponerat.

Ni andra som fått era - hur länge har ni fått vänta på Mountain Lion-koden? Skickade in serienumret i eftermiddags, men inget mail än...

Ursprungligen av Samuel K:

Fått min nu! Inte hunnit stresstesta den så mycket än, men hittills har den definitivt imponerat.

Ni andra som fått era - hur länge har ni fått vänta på Mountain Lion-koden? Skickade in serienumret i eftermiddags, men inget mail än...

Jag skickade in formuläret i onsdags, fick min kod efter någon/några timmar. Koden ansågs dock som "använd" av Mac App Store, så jag mailade dem om problemet och fick en ny kod igår morse. Den koden funkade som avsett, och problemet löste sig bra. Är det fortfarande folk som väntar på sina koder?

Ursprungligen av Chameleon:

Är det fortfarande folk som väntar på sina koder?

Inte jag iaf Fick min kod i kväll, lade just in Mountain Lion.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-26 22:49

Ingen som har fått sin fungerande kod, vad jag har sett här.

Min står numera som "Förbereder Leverans". Hur lång tid har det tagit för er tills den är skickad då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-27 17:06
Ursprungligen av emilio_:

Min står numera som "Förbereder Leverans". Hur lång tid har det tagit för er tills den är skickad då?

Då är det nära, har inget exakt svar på din fråga men ca en vecka om den skickas från Asien, lite snabbare om den skickas från Europa. Vilket datum beställde du din?

16:e Juli. Ok, en vecka tills jag har den menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-27 19:32
Ursprungligen av emilio_:

16:e Juli. Ok, en vecka tills jag har den menar du?

Jepp

Fick koden igårkväll, men hade redan köpt det istället, orkade inte vänta

Nu är den skickad! Dock ska min 700 kronors presentkort möta upp min dator innan jag får tracking number. Vore lite smidigare med digitala presentkort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-28 10:52
Ursprungligen av emilio_:

Nu är den skickad! Dock ska min 700 kronors presentkort möta upp min dator innan jag får tracking number. Vore lite smidigare med digitala presentkort.

Härligt, snart har du din. Håller med om att allt ska skötas digitalt, är det presentkort på mjukvara för studenter du fick i samband med köp?

Min MBPR är bara i fas 2 (Beställning behandlas) så jag väntar ivrigt på att den ska skickas

  • Avstängd
  • 2012-07-28 17:35

Så, nu har jag fått upp min nya TBD på skrivbordet och kör nu MBPR på en och anslutit lite USB grejor i skärmen samt nätverks-sladd funkar hur bar som helst. Fick köpa ett trådlöst tangentbord på Apple store ( tog ca 26h innan det kom till dörren) då det var opraktiskt anar med skärmen uppfälld på MBPR.
Så nu kan man sitta i soffan och plita på datorn via AirPlay Mirroring om man vill med datorn på skrivbordet

Dålig iPhone-bild:
[ATTACH="CONFIG"]34023[/ATTACH]

  • Avstängd
  • 2012-07-29 01:11

Update:
PowerNap fungerar, har gjort 2 TM backup sedan jag lade datorn i vila.

Nått som är lite skumt när man har datorn i vila med locket på och ansluten till externa. När man väcker den är skärmen mörkgrå, men där man drar musen träder den vanliga ljusgrå utan fram, så man måste "måla" sig fram tills man ser användaren man vill logga in med och trycka på den så man ser lösenordsrutan... sen blir det som vanligt när man väl loggat in

Händer bara vid vila och datorn låst så att man måste logga in igen.

Enligt leveransstatusen ska min komma nu i veckan, såå jobbigt att vänta
Är det någon som har något bra och snyggt tips på en usb hub? 2 portar tar slut väldigt fort

  • Avstängd
  • 2012-07-29 13:51
Ursprungligen av hampus.tagerud:

Enligt leveransstatusen ska min komma nu i veckan, såå jobbigt att vänta
Är det någon som har något bra och snyggt tips på en usb hub? 2 portar tar slut väldigt fort

MBPR är väl värd väntan

Köpte en sån här: Moshi iLynx 800 FireWire Hub men från annan leverantör, funkar kalas mot vissa andra billiga.
Bara USB2 iofs, men 4 USB och 2 FW800 portar ut, och en USB och en FW800 in så även strömkrävande grejor kan anslutas.
Kopppla in både usb och FW sladdarna i min MBP och kunde sen koppla in 3 st USB-hårddiskar som strömförsörjdes av hubben

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-29 22:28

Jag fattar inte... de flesta hubbar jag har sett som har firewire och USB, har bara två firewireportar, fast de skriver tre (en går ju åt för inkommande). Och eftersom man måste flytta en kabel från datorn till hubben, för att kunna koppla in hubben i datorn, får man bara en firewireport till. Futtigt tycker jag, att köpa en hub och bara få en extra firewireport.
Dessutom skriver de antalet portar inkl den ingående. Det gör de inte vad gäller USB, där skrivs antalet utgående portar.
Skulle skrivit detta i surtråden....

  • Avstängd
  • 2012-07-29 23:02
Ursprungligen av kenjon:

Jag fattar inte... de flesta hubbar jag har sett som har firewire och USB, har bara två firewireportar, fast de skriver tre (en går ju åt för inkommande). Och eftersom man måste flytta en kabel från datorn till hubben, för att kunna koppla in hubben i datorn, får man bara en firewireport till. Futtigt tycker jag, att köpa en hub och bara få en extra firewireport.
Dessutom skriver de antalet portar inkl den ingående. Det gör de inte vad gäller USB, där skrivs antalet utgående portar.
Skulle skrivit detta i surtråden....

Den jag skrev om ovan har 2 FW800 och 4 USB efter att du kopplat den till datorn, dessutom är det den enda hubben jag ännu inte haft några problem med förutom 2 "drop-in" hårddisklådor jag har med USB och 2 FW portar för D-C.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 11:40

Precis, den har bara två portar vilket ger en extra mot om du inte har den. Den snor ju en från datorn, så då blir det bara plats för en ny enhet

Ursprungligen av kenjon:

Precis, den har bara två portar vilket ger en extra mot om du inte har den. Den snor ju en från datorn, så då blir det bara plats för en ny enhet

Ja, den har två Firewire ut från hubben och en in. En USB in till hubben och fyra ut. Se bild:

Så det är tråkigt att det inte finns fler snygga FW hubbar med 8 portar ut eller så...

  • Avstängd
  • 2012-07-30 12:50
Ursprungligen av kenjon:

Precis, den har bara två portar vilket ger en extra mot om du inte har den. Den snor ju en från datorn, så då blir det bara plats för en ny enhet

Ah, du menade så...men sen kan du ju Daisy-Chaigna... som ju FW-grejor ofta kan... kanske kommer/finns med fler FW-portar men enda jag har sett/haft hade 5 FW portar men den sög för den tappade kontakten etc om mer än en port var kopplad...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-03 08:46

Kollade precis på mitt Applekonto och ser att nu förbereds leverans, snart så har jag min MBPR Ska bli så j**la bra.

Ingen som väntar in 13"? Någon som har gått från 13" till 15" som tycker att storleken är OK trots att den är 15"?

  • Avstängd
  • 2012-08-03 14:29
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ingen som väntar in 13"? Någon som har gått från 13" till 15" som tycker att storleken är OK trots att den är 15"?

Jag gjorde i ordning en 13" MBA åt dottern i julas... liten, lätt och trevlig sak, men för mig var skärmen i minsta laget, och så hade jag ju redan en iPad, så den fick bli en 15" för mig igen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ingen som väntar in 13"? Någon som har gått från 13" till 15" som tycker att storleken är OK trots att den är 15"?

Om jag ska ha en så blir det en 13", om det kommer. Det gör det nog. Den jag har nu får tjänstgöra ett tag till. Måste vänta in lite vettigare priser på SSD också. Om jag ska konfa 15" som jag behöver med 16 GB minne, 768 GB SSD och AppleCare så är vi helt plötsligt upp i ca 37000:-. För de pengarna förväntar sig min chef att jag ska förse hela företaget med nya datorer.

Sådär!!! Då kom den fram idag. Vilken skönhet. Detta är min fjärde MacBook men man blir som ett litet barn när de väl kommer. Den är så tunn och lätt så det står härliga till. Har bytt upp mig från en 13 tums MacBook Pro med C2D processor från 2010 och nu blir det en aningen större dator men den väger både mindre och är härligt tunn. Hade en 15 tummare innan så känns skönt att ha lite extra utrymme igen. Skärmen är skarp som attan och den är blixtsnabb. Fick den dock installerad med Lion trots att den skickades några dagar efter att MT släppts så får installera det via clean install. Fläkthålen på sidorna syns inte alls så mycket som jag trodde de skulle göra så det är Nice!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-08 04:42
Ursprungligen av emilio_:

Sådär!!! Då kom den fram idag. Vilken skönhet. Detta är min fjärde MacBook men man blir som ett litet barn när de väl kommer. Den är så tunn och lätt så det står härliga till. Har bytt upp mig från en 13 tums MacBook Pro med C2D processor från 2010 och nu blir det en aningen större dator men den väger både mindre och är härligt tunn. Hade en 15 tummare innan så känns skönt att ha lite extra utrymme igen. Skärmen är skarp som attan och den är blixtsnabb. Fick den dock installerad med Lion trots att den skickades några dagar efter att MT släppts så får installera det via clean install. Fläkthålen på sidorna syns inte alls så mycket som jag trodde de skulle göra så det är Nice!!!

Härligt, vet precis vad du menar med glädjen över en ny dator

Lite nyfiken, menar du att du tänkte formatera om disken och göra en ren installation av ML? Varför inte bara installera ML som en uppdatering?

Ursprungligen av stile:

Härligt, vet precis vad du menar med glädjen över en ny dator

Lite nyfiken, menar du att du tänkte formatera om disken och göra en ren installation av ML? Varför inte bara installera ML som en uppdatering?

Japp, men nu har jag nog strulat till det. Laddade ner ML och förde över det till en usb-sticka och skulle installera därifrån. Sen var det massa problem med det. Raderade hårddisken och försökte installera men då var det fel på usb-stickan. Fick ladda ner Lion igen och installera om och sedan ML. Men i och med att jag raderade hårddisken så har iLife sviten försvunnit. När jag går in på Mac App Store så står det att jag ska acceptera "all available apps" genom att logga in (trots att jag är inloggad). Jag loggar in men rutan kommer upp igen och igen och igen att jag ska logga in. Vad ska jag göra för att få tillbaka iLife? pust

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-08 19:19

Testat att logga ut och in igen?

SMC uppdateringen har också försvunnit ut App Store trots att jag inte installerat den. Skumt!

Fungerar inte :/

Bevaka tråden