Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook Pro med Retina skärm (Juni, 2012)

Tråden skapades och har fått 255 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Antonic:

Uppgraderingen från 2.6 till 2.7, är det värt dom kronorna? 2450kr?
Kommer användas till FCPX.

Känns som det inte ens kommer vara märkbart.

Precis

Hur lång livslängd kan man räkna med på en MBPR med 16gb ram, 512gb ssd och 2.6ghz i7? Är väldigt sugen på den här datorn men jag känner att 30 000 kronor (inkl Apple Care) är ganska mycket att punga upp med om man kommer behöva köpa nytt om 3 år...

Rent hårdvarumässigt känns det väl som om den kan klara sig minst 5 år. Min nuvarande PC har 2.4ghz C2D med 4gb ram och den har jag klarat mig med i 3.5 år. Det som kanske är det största hotet är att man inte kommer kunna fortsätta uppgradera OS X eller köra nyare versioner av applikationerna? Eller att ramen inte kommer räcka till eftersom det inte går att uppgradera?

Hade tänkt den till musik/film produktion och inte något avancerat spelande.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-17 15:46
Ursprungligen av hampus.tagerud:

Hur lång livslängd kan man räkna med på en MBPR med 16gb ram, 512gb ssd och 2.6ghz i7? Är väldigt sugen på den här datorn men jag känner att 30 000 kronor (inkl Apple Care) är ganska mycket att punga upp med om man kommer behöva köpa nytt om 3 år...

Livslängden beror ju på hur programmen och ditt användande av dom utvecklas 3 år lär den gott och väl kännas fräsch. Du lär inte behöva köpa ny dator om tre år men du kanske ändå vill köpa en ny då, inte beroende på att denna dator inte räcker till då, utan mer för att det kommit nya finesser och funktioner i de datorer som säljs då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-17 15:59
Ursprungligen av hampus.tagerud:

Hur lång livslängd kan man räkna med på en MBPR med 16gb ram, 512gb ssd och 2.6ghz i7? Är väldigt sugen på den här datorn men jag känner att 30 000 kronor (inkl Apple Care) är ganska mycket att punga upp med om man kommer behöva köpa nytt om 3 år...

Rent hårdvarumässigt känns det väl som om den kan klara sig minst 5 år. Min nuvarande PC har 2.4ghz C2D med 4gb ram och den har jag klarat mig med i 3.5 år. Det som kanske är det största hotet är att man inte kommer kunna fortsätta uppgradera OS X eller köra nyare versioner av applikationerna? Eller att ramen inte kommer räcka till eftersom det inte går att uppgradera?

Hade tänkt den till musik/film produktion och inte något avancerat spelande.

Min mamma har en iMac från 2006, hon kör på med den, det funkar kanon. Däremot så går det inte att köra in 10.7 på den men det är inget som hon behöver.

Den MBPR du anger ovan kommer hålla många år, i värsta fall kommer du inte att kunna uppdatera till senaste OS X om 5-6 år men då kanske du redan är på väg att köpa nytt ändå, om du inte redan gjort det... Vad jag menar är att många (inklusive mig själv) byter dator betydligt oftare än nödvändigt.

Ungefär vad jag trodde! Låter ändå som en okej deal tycker jag med tanke på vad man får och i vilken storlek man får det!!

  • Avstängd
  • 2012-06-20 13:36

Tjoho... lönen kommer imorgon och i övermorgon kan jag handla på Apple Store igen... då blir det en nästan maxad MBPR (skiter i den 0.1 GHz snabbare CPU:n) + en 27" TB skärm och sen är det bara en ny MP som saknas... fast den gamla 3.1.an hänger med bra än så länge

Så på fredag är stålarna slut... så får väl gå till A-kassan...

Senast redigerat 2012-06-20 14:45

Struntade i att beställa nu och köpte mig 1 SSD till min MBP Late 2011.
Avvaktar och ser vad som händer med Imac och Mac Pro.

Den är himla trevlig kan meddelas

  • Avstängd
  • 2012-06-20 14:39
Ursprungligen av akerstrom:

Den är himla trevlig kan meddelas

Fått en redan?

Ursprungligen av LaHe:

Fått en redan?

Ja, den kom under dagen. (beställde samma kväll den lanserades). Fyller på med applikationer nu så i kväll blir det en grundlig genomgång av den. Så här långt känns den förstås utmärkt!

  • Avstängd
  • 2012-06-20 16:10
Ursprungligen av akerstrom:

Ja, den kom under dagen. (beställde samma kväll den lanserades). Fyller på med applikationer nu så i kväll blir det en grundlig genomgång av den. Så här långt känns den förstås utmärkt!

Lyllos skulle beställa den förra veckan men kunde inte få in stålar på apples-kontot :-/
Vill gärna ha en utförlig rapport om den innan fredag

Någon som vet var man kan få tag på den asap? Verkar vara tomt i varenda butik jag kontaktar.

Mediamarkt har Retina i Götet

Bara instegsmodellen eller fler varianter ?

Väntar på leveransen till Kristianstad-butiken

Hett tips till alla med flera datorer i familjen, köp INTE en mbp retina! Det blir dyrt när resten av familjen kräver egna (efter att ha sett din). Med det sagt, det här är den bästa dator jag haft (förstås) med den bästa skärm jag sett. Köp!

  • Avstängd
  • 2012-06-21 20:55
Ursprungligen av akerstrom:

Hett tips till alla med flera datorer i familjen, köp INTE en mbp retina! Det blir dyrt när resten av familjen kräver egna (efter att ha sett din). Med det sagt, det här är den bästa dator jag haft (förstås) med den bästa skärm jag sett. Köp!

...om tre timmar och ca 5 min så..

1 vecka får vi den till jobbet. skall bli spännande

  • Avstängd
  • 2012-06-22 19:02

Så, då var en MBPR beställd tillsammans med en 27" TB-skärm och lite kablar och MS-adapter... 39,5 papp... nån som har en tjuga att låna ut så man kan köpa en vurre

3-4 veckor... och kliar redan... :-/

Mediamarkt säger sig få in Retina denna vecka, likaså flera Macbutiker jag pratat med hur är det möjligt när det t.ex på Amazon står lev 1 September!
Även alla andra gnäller om att den kommer först i mitten av Juli!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-25 10:38
Ursprungligen av @ndreas:

Mediamarkt säger sig få in Retina denna vecka, likaså flera Macbutiker jag pratat med hur är det möjligt när det t.ex på Amazon står lev 1 September!
Även alla andra gnäller om att den kommer först i mitten av Juli!

Mediamarkt har kanske köpt upp hela produktionen? Nej allvarligt talat så har de väl lagt en stor beställning som de hoppas ska dyka upp snart, men man vet aldrig med Apple och Retinan verkar ha blivit en gigantisk hit.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2012-06-25 15:04

Grafit i Örnsköldsvik får in den imorgon, bokad och klar.

Misstänker att även andra Grafit-butiker får in den denna vecka men inget jag fått bekräftat.

Ursprungligen av Weazter:

Grafit i Örnsköldsvik får in den imorgon, bokad och klar.

Misstänker att även andra Grafit-butiker får in den denna vecka men inget jag fått bekräftat.

Tackar för tipset, det gjorde att jag imorgon har en Retina 2,6 hos mitt postombud

Ursprungligen av Raumschiff:

Beställde den "enklare" modellen, fast med 16 GB RAM. RAM-minnet känns rätt självklart. Visst 8 GB räcker nu; men imorgon?

256 GB HD räcker idag men imorgon då??

Ursprungligen av @ndreas:

Tackar för tipset, det gjorde att jag imorgon har en Retina 2,6 hos mitt postombud

256 GB HD räcker idag men imorgon då??

Har du inte redan en MBPR 2.6 Ghz 256 GB varjanten?

Nej men imorgon

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2012-06-26 18:00
Ursprungligen av @ndreas:

Tackar för tipset, det gjorde att jag imorgon har en Retina 2,6 hos mitt postombud

256 GB HD räcker idag men imorgon då??

Då har jag hämtat min, skriver från den nu! Såg för övrigt din också, den stod bakom disken. Hörde hur de sa "det är inte den där, den ska till Borås".

Mycket nöje, den är magisk!

Beställde den "enklare" modellen, fast med 16 GB RAM. RAM-minnet känns rätt självklart. Visst 8 GB räcker nu; men imorgon?

Ursprungligen av Weazter:

Hörde hur de sa "det är inte den där, den ska till Borås".

Mycket nöje, den är magisk!

Fasen va najs ja de var nästan jag tänkte köra de 100 mil enkel väg för hämta den hehe

För er som beställt via Apple Store och är nyfikna på hur det går för er försändelse, kan jag tipsa om http://expo.expeditors.com/. Angav det nummer som står under "Vårt leveransreferensnummer" (mitt börjar med 820) och fick upp en hel del information. Gäller när statusen ändrats till "Skickad".

Såg den här artikeln: Retina MacBook Pro Pushes the Limits of its Graphics Capabilities - Mac Rumors
Verkar som om det kan upplevas lagg i OS X i retina upplösning. De tog facebook som ett exempel vilket verkar jättekonstigt eftersom det har visats att Diablo 3 körs bra i samma upplösning och att driva retina skärmen tillsammans med 2 full hd skärmar inte skulle vara något problem. Hursomhelst är detta något som ni har märkt (ni som har fått datorn)?

Och är det värt de extra 6k för dubbel hårddisk och .3ghz snabbare processor? Jag vet att apple är ganska dyra när man vill avvika från grundkonfigurationen men detta känns nästan löjligt stor skillnad?

Bevaka tråden