Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook Pro med Retina skärm (Juni, 2012)

Tråden skapades och har fått 255 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av hampus.tagerud:

Såg den här artikeln: Retina MacBook Pro Pushes the Limits of its Graphics Capabilities - Mac Rumors
Verkar som om det kan upplevas lagg i OS X i retina upplösning. De tog facebook som ett exempel vilket verkar jättekonstigt eftersom det har visats att Diablo 3 körs bra i samma upplösning och att driva retina skärmen tillsammans med 2 full hd skärmar inte skulle vara något problem. Hursomhelst är detta något som ni har märkt (ni som har fått datorn)?

Och är det värt de extra 6k för dubbel hårddisk och .3ghz snabbare processor? Jag vet att apple är ganska dyra när man vill avvika från grundkonfigurationen men detta känns nästan löjligt stor skillnad?

Jag märker själv inget lagg och kör på högsta upplösningen tycker allt ser riktigt fint ut, tyst som en mus är datorn även vid hård belastning gedigen och inte massa konstiga ljud.. grymt nöjd!

Jag var nära att köpa en 2,3:a då jag hade fått den 1 dag tidigare men tackar gud att jag inte föll för frestelsen, 512 GB SSD is the shit, så skönt att ha lite plats till allt + diskutrymme över.

Körde min Air med 1,5 GB ledigt ständigt ingen kul upplevelse.

Att den tar sig in på 12,971 i Score tabellen skadar ju inte heller Vansinnigt snabb är den

Har beställt min nu. Instegsmodellen blev det. Som student finns det inte mycket rum för extra saker och med en 3tb NAS hemma så känns 256gb mer än nog. Köpte den från Macforum Gbg. Om någon vet när dom får in sitt gäng så säg gärna till!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-02 17:49

Äntligen är den skickad! Den ligger i shanghai o göttar till sig nu tydligen.

Förr har apple alltid skickat grejerna från Holland, har dom slutat med det?

  • Avstängd
  • 2012-07-02 18:05
Ursprungligen av urkan:

Äntligen är den skickad! Den ligger i shanghai o göttar till sig nu tydligen.

Förr har apple alltid skickat grejerna från Holland, har dom slutat med det?

Kalas

Är väl beställnings-trycket som gör att dom inte mellanlandar i Holland utan går i det närmaste direkt kanske?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-03 10:49
Ursprungligen av LaHe:

Är väl beställnings-trycket som gör att dom inte mellanlandar i Holland utan går i det närmaste direkt kanske?

Belastningstrycket? Det är ju jämförbart med att säga vikttyngden?

Ursprungligen av zinned:

Belastningstrycket? Det är ju jämförbart med att säga vikttyngden?

Hur läste du nu?

  • Avstängd
  • 2012-07-03 11:01
Ursprungligen av zinned:

Belastningstrycket? Det är ju jämförbart med att säga vikttyngden?

Jaså, jag tolkar det som att det är ovanligt många beställningar på gång... beställningar i sig betyder väl inte att att det är nått "tryck" å tryck i sig har väl ingen koppling till beställningar, sen har ju tryck många enskilda betydelser, varav många av dom är slang?

Om man nu ändå vill köpa en std varför inte gå in i butik och köpa den direkt... finns ju i flertalet butiker!
Bara inet har 26 st på lager, köpte min 2,6:a förra veckan 1 dag leverans!
Sitta och vänta på idiotiska UPS som tror att folk är lediga hur som helst för sitta och vakta ett paket nej tack.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-03 14:39
Ursprungligen av @ndreas:

Om man nu ändå vill köpa en std varför inte gå in i butik och köpa den direkt... finns ju i flertalet butiker!
Bara inet har 26 st på lager, köpte min 2,6:a förra veckan 1 dag leverans!
Sitta och vänta på idiotiska UPS som tror att folk är lediga hur som helst för sitta och vakta ett paket nej tack.

Relevant fråga… jag trodde dom skulle vara mer sällsynta i butik än vad dom visat sig vara och att leveranstiden inte skulle vara så här lång. Men gjort är gjort, den som väntar på nåt gott osv osv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-03 15:39

En sak jag märkte när jag kollade på MBPR var att jag inte upplevde skärmen som så mycket bättre som jag hade trott innan, jag såg ingen större skillnad mellan den och dem andra MBP. Är det någon som upplevt samma sak, jag har lite halvtaskig syn och undrar om det beror på det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-04 08:09
Ursprungligen av stile:

En sak jag märkte när jag kollade på MBPR var att jag inte upplevde skärmen som så mycket bättre som jag hade trott innan, jag såg ingen större skillnad mellan den och dem andra MBP. Är det någon som upplevt samma sak, jag har lite halvtaskig syn och undrar om det beror på det?

Öppna t.ex. ett terminalfönster och ändra textstorleken till 6 pkt. Gör fönstret större och skriv t.ex. kommandot:
$ top

På MBPR är texten knivskarp och läsbar, på vanliga MBP är texten blurrig.

  • Avstängd
  • 2012-07-03 16:52
Ursprungligen av @ndreas:

Om man nu ändå vill köpa en std varför inte gå in i butik och köpa den direkt... finns ju i flertalet butiker!
Bara inet har 26 st på lager, köpte min 2,6:a förra veckan 1 dag leverans!
Sitta och vänta på idiotiska UPS som tror att folk är lediga hur som helst för sitta och vakta ett paket nej tack.

Alla bor väl inte i storstan?

Så nu har jag den här hemma! 12000p i geekbench och en helt fantastisk skärm. Inte helt fel detta!

  • Avstängd
  • 2012-07-02 20:58
Ursprungligen av Pletron:

Så nu har jag den här hemma! 12000p i geekbench och en helt fantastisk skärm. Inte helt fel detta!

Grattis!

Fanken om dom kunde få iväg min oxå då innan den blir gammal skåpmat... ;-/

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-02 23:15
Ursprungligen av LaHe:

Kalas

Är väl beställnings-trycket som gör att dom inte mellanlandar i Holland utan går i det närmaste direkt kanske?

Jo det är väl en ganska trolig förklaring

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-03 11:30

Haha, glöm vad jag skrev Helt förvirrad....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-03 15:36

Samtidigt, i butikerna jag sett har MBPR inne är det 8 GB ram, många kanske vill ha 16 GB eftersom det inte går att uppdatera själv.

Ursprungligen av LaHe:

Alla bor väl inte i storstan?

Å fan ?
Bor inte heller i storstan, men du har ju butiker att beställa dem från som har dem hemma annars.

Ursprungligen av stile:

. jag har lite halvtaskig syn och undrar om det beror på det?

Ja det gör det nog tyvärr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-03 20:09
Ursprungligen av @ndreas:

Ja det gör det nog tyvärr

Ah, misstänkte det Men å andra sidan gör inte det mitt sug mindre ändå, den ser "snyggare" ut än MBP och det är ett kraftfullt monster

Ursprungligen av stile:

Ah, misstänkte det Men å andra sidan gör inte det mitt sug mindre ändå, den ser "snyggare" ut än MBP och det är ett kraftfullt monster

Det kan också bero på vad du kollade på. Ser du ingen skillnad på text i Apples programvaror som Textredigeraren och Safari, ja då är det synen som inte är så skarp. Men mycket är inte optimerat för retinaskärmen än, och behöver därför heller inte se bättre ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-04 08:08
Ursprungligen av Raumschiff:

Det kan också bero på vad du kollade på. Ser du ingen skillnad på text i Apples programvaror som Textredigeraren och Safari, ja då är det synen som inte är så skarp. Men mycket är inte optimerat för retinaskärmen än, och behöver därför heller inte se bättre ut.

Jag kollade mest på Safari, gick in på Apples hemsida och lite andra sidor. Men ska gå och kolla igen och jämföra. Sen kanske jag hade en stor tro på att det skulle vara en enrom skillnad eftersom flera upplever/skriver att skillnaden är enorm. Men mycket lutar väl åt att det är min syn...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-04 21:26

Helt smidig paketgång

  • Medlem
  • Svedala
  • 2012-07-05 21:48

Har funderat länge på en MBP, men har tvekat mellan 15 och 13 tum,
så nu när retinan dök upp endast i 15 tum kunde jag inte låta bli.
Beställde min MBPR den 13 Jun, och nu har dom äntligen börjat skicka den

Shanghai, China

05.07.2012

23:44

Avgångsskanning

05.07.2012

21:34

Ursprungsskanning

China

05.07.2012

9:32

Order behandlad: Redo för UPS

Vad för fodral kommer ni att ha till retinan?

Ursprungligen av anil:

Vad för fodral kommer ni att ha till retinan?

Köpte mig ett sådant här:
Incase 15-tums Heathered Sleeve - Apple Store (Sverige)

Riktigt bra!!

  • Avstängd
  • 2012-07-05 23:06

Blev lite förvånad då jag upptäckte att MBPR saknar Kensington Lock... finns redan en klantig nödlösning... men kom igen... sitter man publikt med den vill man inte att nån grabbar tag i den och kutar iväg hur lätt som helst :-/

Designmiss eller "fanns bara ingen plats"?

Ursprungligen av LaHe:

Blev lite förvånad då jag upptäckte att MBPR saknar Kensington Lock... finns redan en klantig nödlösning... men kom igen... sitter man publikt med den vill man inte att nån grabbar tag i den och kutar iväg hur lätt som helst :-/

Designmiss eller "fanns bara ingen plats"?

Märklig miss, såklart finns det alltid plats för det lilla hålet..

Ursprungligen av LaHe:

Blev lite förvånad då jag upptäckte att MBPR saknar Kensington Lock... finns redan en klantig nödlösning... men kom igen... sitter man publikt med den vill man inte att nån grabbar tag i den och kutar iväg hur lätt som helst :-/

Designmiss eller "fanns bara ingen plats"?

Kanske för att Kensingtonlåsen inte är speciellt säkra? Kensington Microsaver Lock, Paper Key - YouTube

Denna lösningen tycker jag ser smutt ut: TechSafe Cable Lock System for Laptops - Griffin Technology

Ursprungligen av suddgummi:

Kanske för att Kensingtonlåsen inte är speciellt säkra? Kensington Microsaver Lock, Paper Key - YouTube

Denna lösningen tycker jag ser smutt ut: TechSafe Cable Lock System for Laptops - Griffin Technology

Sen 2006 har Kensington ändrat låset, det funkar inte numera, videon är från 2004 (och uppladdad 2007).

Kensington-lås är en de facto-standard.

Snart kommer ett tillbehör/skal från Apple som man kan köpa för ~800:- så det går att låsa fast datorn.
Eller göra en pre-order redan nu från Maclocks, http://www.maclocks.com/index.php/mac-locks-macbook-pro-lock-macbook-air-lock/macbookprolock.html

Ursprungligen av keptang:

Sen 2006 har Kensington ändrat låset, det funkar inte numera, videon är från 2004 (och uppladdad 2007).

Kensington-lås är en de facto-standard.

Snart kommer ett tillbehör/skal från Apple som man kan köpa för ~800:- så det går att låsa fast datorn.
Eller göra en pre-order redan nu från Maclocks, http://www.maclocks.com/index.php/mac-locks-macbook-pro-lock-macbook-air-lock/macbookprolock.html

Ah, jag är dåligt uppdaterad slutade med kensingtonlås runt 04 eller så efter att jag såg nån guide på nätet hur man kunde öppna låsen. Sen dess har jag en väska med där datorn åker ner.

Bevaka tråden