Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook Pro med Retina skärm (Juni, 2012)

Tråden skapades och har fått 255 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2012-07-21 15:06
Ursprungligen av Lg777742:

Hej!"Om man läser andra forum så är det inget vidare att surfa på!p.g.a. retina skärmen.Någon som har andra tankar eller provat??

Den korta tiden jag använt min på webben har jag inte märkt nått som irriterar mig... vissa "handritade" grafiska element, inte foton av rätt storlek och upplösning som visas perfekt, kan se lite suddiga ut men bara om jag tittar allt för nära.

Men jag ve ju gammal, så dom med falksyn kanske har en anna uppfattning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-17 22:33
Ursprungligen av Lg777742:

Hej!"Om man läser andra forum så är det inget vidare att surfa på!p.g.a. retina skärmen.Någon som har andra tankar eller provat??

Det kan väl inte gärna bli sämre än på t.ex. den vanliga MacBook Pro??? Bilderna på sajterna borde väl se exakt likadana ut som på MBP? Eller?

Finns det något som är bättre än MBPR att surfa på? Varför?

Ursprungligen av pesc:

Det kan väl inte gärna bli sämre än på t.ex. den vanliga MacBook Pro??? Bilderna på sajterna borde väl se exakt likadana ut om på MBP?

Finns det något som är bättre än MBPR att surfa på? Varför?

Visst kan det bli det.

Bilder kan se sämre ut på en MBPR än vad det gör på icke-retina maskiner.
Se recensioner och vad Toke skrev.

Ursprungligen av Lg777742:

Hej!"Om man läser andra forum så är det inget vidare att surfa på!p.g.a. retina skärmen.Någon som har andra tankar eller provat??

Finns det alltså särskilda forum för folk som hatar lättläst text?

I och för sig så ser icke retinaanpassad grafik sämre ut eftersom "pixlarna" blir skarpare när de byggs upp av 2x2 bildskärmspixlar, precis som i utdaterade iPhone-appar. Men tycker man att det är ett vettigt argument för att välja bort en retina-Mac så vet jag inte riktigt vad som gått fel i hjärnkontoret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-17 22:54

Jag kan förstå att grafiska element kan se suddiga ut i jämförelse med den ovanligt skarpa texten. Men är de suddigare än på en vanlig MBP-skärm? Om man endast jämför det aktuella grafiska elementet?

Jag märkte inte att MBPR var sämre än MBP då jag kollade i en butik. Har du en länk till en recension som säger detta?

  • Medlem
  • 2012-07-18 18:29
Ursprungligen av pesc:

Jag kan förstå att grafiska element kan se suddiga ut i jämförelse med den ovanligt skarpa texten. Men är de suddigare än på en vanlig MBP-skärm? Om man endast jämför det aktuella grafiska elementet?

Jag märkte inte att MBPR var sämre än MBP då jag kollade i en butik. Har du en länk till en recension som säger detta?

Jag har ingen länk. Men om du har en iPhone och tankar ner en app(som inte har retinastöd) alternativt minns precis när iPhones retinaskärm kom så behövdes alla ikoner/appar uppdateras för att få retinastöd annars såg de lite tråkiga ut.

Samma sak händer med retinamacen. Program som inte är gjorda för retina ser lite tråkiga ut och bilder på webben framförallt knappar/andra grafiska element som är gjorda helt i photoshop eller liknande ser lite suddiga ut. Det är just grafiska element som innehåller text som jag själv reagerar på, vanliga bilder/videos/toningar etc märker jag knappt.

Text/grafik gjorda med html och css ser fantastiska ut dock.

  • Avstängd
  • 2012-07-18 19:31
Ursprungligen av Toke:

... Det är just grafiska element som innehåller text som jag själv reagerar på, vanliga bilder/videos/toningar etc märker jag knappt.

Text/grafik gjorda med html och css ser fantastiska ut dock.

Ungefär som jag väntat mig utan att ha sett en MBPR i verkliga livet än.
Som när man bytte från CGA till VGA och "surfa" in på gamla BBS:er

  • Medlem
  • Svedala
  • 2012-07-19 11:57
Ursprungligen av Toke:

Jag har ingen länk. Men om du har en iPhone och tankar ner en app(som inte har retinastöd) alternativt minns precis när iPhones retinaskärm kom så behövdes alla ikoner/appar uppdateras för att få retinastöd annars såg de lite tråkiga ut.

Samma sak händer med retinamacen. Program som inte är gjorda för retina ser lite tråkiga ut och bilder på webben framförallt knappar/andra grafiska element som är gjorda helt i photoshop eller liknande ser lite suddiga ut. Det är just grafiska element som innehåller text som jag själv reagerar på, vanliga bilder/videos/toningar etc märker jag knappt.

Text/grafik gjorda med html och css ser fantastiska ut dock.

(Fick min MBPR förra torsdagen, tog 4 veckor som utlovat).

För er som använder Eclipse så finns det ett tips här för hur man får fonterna att visas korrekt på MBPR, blev lite tröttsamt i längden att titta på suddig kod How to get FDT 5/Eclipse to display properly on MacBook Pro with Retina display - Head Body
Nu är det "bara" ikonerna i Eclipse som visas med lägre upplösning, men det stör inte så mycket.

  • Avstängd
  • 2012-07-19 13:40

UPS planerar att komma med min MBPR i morgon... tjohoo...
(fast var tvungen att byta skifttimmar så man är hemma då)

Fått leveransdatum mellan 16-22:a aug. Reser dock bort 20:e. När har era datorer levererats? Ofta tidigare än det beräknade leveransdatumet?

Skulle vilja välja expressfrakt men det gick inte när jag beställde. Konstigt. Går det att ändra i efterhand tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-20 16:33
Ursprungligen av emilio_:

Fått leveransdatum mellan 16-22:a aug. Reser dock bort 20:e. När har era datorer levererats? Ofta tidigare än det beräknade leveransdatumet?

Skulle vilja välja expressfrakt men det gick inte när jag beställde. Konstigt. Går det att ändra i efterhand tror ni?

Om du går in på ditt Applekonto och tar fram beställningen, går det inte att ändra leveranssätt där? Om inte så ring Apple och be dem ändra till expressfrakt, då får du förhoppningsvis din MBPR innan du åker bort.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 16:35
Ursprungligen av stile:

Om du går in på ditt Applekonto och tar fram beställningen, går det inte att ändra leveranssätt där? Om inte så ring Apple och be dem ändra till expressfrakt, då får du förhoppningsvis din MBPR innan du åker bort.

...och är den redan på väg så ring UPS eller vilka som nu levererar den och försök få till det där.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 16:40
Ursprungligen av emilio_:

Fått leveransdatum mellan 16-22:a aug. Reser dock bort 20:e. När har era datorer levererats? Ofta tidigare än det beräknade leveransdatumet?

Skulle vilja välja expressfrakt men det gick inte när jag beställde. Konstigt. Går det att ändra i efterhand tror ni?

Hittills har jag fått mina prylar tidigare eller mycket tidigare än det senast-datum som utlovats.

Senast redigerat 2012-07-20 18:54
  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-20 15:38

Jag beställde ett par dagar efter lanseringen, fick leveransdatum den 6-10e juli. Fick den levererad den 9e.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 16:28

Fick min MBPR nyss, men sitter på jobbet med den och inget internet så kan bara titta på den... starta å köra setuppen får jag vänta med tills jag kommer hem... fan vad sakta tiden går nu då helt plötsligt

Edit: var från början senast 29/7, sen ändrat till 26/7 och så kom den idag den 20/7 Gillas!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-20 16:36
Ursprungligen av LaHe:

Fick min MBPR nyss, men sitter på jobbet med den och inget internet så kan bara titta på den... starta å köra setuppen får jag vänta med tills jag kommer hem... fan vad sakta tiden går nu då helt plötsligt

Nästan lite humor, kan tänka mig hur ivrig du är nu Du får gärna skriva lite om dina intryck av MBPR och hur du upplever skärmen.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 16:43
Ursprungligen av stile:

Nästan lite humor, kan tänka mig hur ivrig du är nu Du får gärna skriva lite om dina intryck av MBPR och hur du upplever skärmen.

Haha... ja, lite spänd är man ju... hade så brottom att jag glömde iPhonen hemma så därför inget internet
Blir ett långt skift detta haha
Klart att jag meddelar lite om den när jag kommit igång men skärmen tar nog nån dag tills jag kablat och flyttat runt lite i datorhörnan, ska ju samsas med en 30" Cinema som börjat bli lite skuggig på vissa partier

  • Medlem
  • 2012-07-20 21:51
Ursprungligen av stile:

Nästan lite humor, kan tänka mig hur ivrig du är nu Du får gärna skriva lite om dina intryck av MBPR och hur du upplever skärmen.

skärmen är grym

  • Avstängd
  • 2012-07-21 00:48
Ursprungligen av Toke:

skärmen är grym

Har precis kommit igång med min, men är lite trött och avger inte vad mina ögon anser just nu, men ser bra ut gör det

Det jag märkt just nu... i jämförelse med min MBP 2009.
Känns nättare och lite lite lättare fysiskt... nästans som dotterns MBA13" jag en gång lekte med iaf på tjockleken naturligtvis.
En omstart går ju inte att jämföra... ändå har jag alltid tyckt att Macarna startar fort ijfr med mina iofs gamla windowsburkar jag en gång hade.
Har inte testat några tunga program än, men 16GB mot MBP:s 4GB gör säkert nått + den nyare i7:an

Problem 1 om man nu kan kalla det så... automatisk omställning mellan Intel och Nvidia grafik verkar inte funka oavsett strömkälla, däremot om jag stänger av auto så hoppar Nvidia igång. Kan det vara så att den ligger på Intel tills nått program kallar på bättre grafik?
Så gör iaf inte min gamla MBP utan skiftar med strömkälla.

Problem 2. Vid omstart hittar den men kan inte ansluta till mitt WiFi-nätverket förrän jag stänger av och sätter på WiFi:n på datorn.
Dessutom får jag bara 2,4GHz medan min gamla MBP får 5GHz.

Fråga: Om nån vänlig själ kan svara på det.
Har alltid kört som admin på mina datorer, men nu efter att ha ställt in det mesta på den nya tänkte jag att jag skulle skapa ett vanligt konto också och använda det som man bör. Skapa alltså ett nytt namn, lösen och allt, men när jag ska ange Apple ID som jag naturligtvis vill ha som på mitt adminkonto så gick det inte alls utan säger att identiteten redan används??? Eh Va... klart, är ju samma gamla jag ju?
Hur gör man nu då? ... Kan det vara att man måste använda samma nånting när man skapar kontot eller?

Fortsätter å leker och ställer in den och hoppas på ett svar på frågan... annars får jag väl fortsätta köra som admin.

Senast redigerat 2012-07-21 15:15
Ursprungligen av LaHe:

Kan det vara så att den ligger på Intel tills nått program kallar på bättre grafik?
Så gör iaf inte min gamla MBP utan skiftar med strömkälla.

Alla MBP med två GPU:er från ungefär 2010 och framåt växlar mellan efter behov. Är det alltså så att din aldrig använder Nvidia-chippet ens för grafiktunga program?

  • Avstängd
  • 2012-07-21 17:10
Ursprungligen av Samuel K:

Alla MBP med två GPU:er från ungefär 2010 och framåt växlar mellan efter behov. Är det alltså så att din aldrig använder Nvidia-chippet ens för grafiktunga program?

Ah, min gamla MBP 2009 växla beroende på strömkälla bara, så trodde den här skulle göra så också...
Nej, har inte kört några grafikintensiva program än... kommer att köpa Aperture när jag kommer hem då det inte kommer kännas kul att göra det via ett svagt 3G nät... så får vi väl se då

  • Avstängd
  • 2012-07-21 18:03
Ursprungligen av Samuel K:

Alla MBP med två GPU:er från ungefär 2010 och framåt växlar mellan efter behov. Är det alltså så att din aldrig använder Nvidia-chippet ens för grafiktunga program?

Upptäckte just att den hoppat över till Nvidia... efter jag startat iPhoto, så då vet vi det, att det inte strömkälla utan utan "programberoende"

Edit: Tyckte väl att den verka tappa batteri lite snabbare, så klart då iPhoto låg i dockan och ladda ner bildströmen plus bilder från iPhonen med ett vassare grafik-kort under 2 h då jag glömde bort den

Kunde jag bara komma på hur man skapar en normalanvändare utan att förlora samma ID som för Admin vore jag glad...???

  • Avstängd
  • 2012-07-21 04:43

Efter en massa uppdateringar varav 2 var för själva datorn (vad jag tror) så ansluter iaf MBPR:n till WiFi-nätverket... men lite hip som hap då det ena gången blir 2,4 och nästa gång 5-Gbs linan... från exakt samma plats... och det verkar den gamla MBP:n göra också.
Har väl aldrig tänkt på det förut bara, för då jag vid tyngre nätverkskörningar alltid trådat...

Det där med grafikkorts-växling kvarstår... var lämnar ,an buggraporter på hårdvaru-program eller vad man nu ska kalla det?

Jämfört sida vid sida mellan MBP och MBPR: Milsvidd skillnad på text och foto-bilder... både i skärpa och färglyster.
som sagts tidigare kan grafiskt ritade bilder se lite suddiga (jaggiga) ut, men stör inte mig... med mina trötta ögon måste jag titta väldigt nära för att märka det... men på text märker man skillnaden på en meters å längre avstånd.
Ska bli kul att köra in lite tunga program och testa med senare... men nu ska jag knoppa in.

Senast redigerat 2012-07-21 15:15
  • Avstängd
  • 2012-07-21 16:44

Mera om min MBPR! Säg till om ni tröttnar och ska knipa käft.

Högtalarna: helt ok upp till nästan fullt ös, och inga vibrationsljud, men nja... även ett par "billiga" lösa ger bättre drag, spec. i basen... men går ju om inget annat finns.

Styrplattan: Bra klickmotstånd och lagom högt klickljud, lite dovare och skönare än på min MBP.

Tangentbordet: On/Off knappen är nu en förlängning av funktionstangents-raden vs min MBP som har en alu-knapp längre bak till höger.
Tangenterna i sig har en skön nästan lite mjuk glatt yta och kort slag vilket jag gillar, men nog inte alla.

Använt datorn i snart 4 timmar utan laddare med iPhonen som modem i ca 1,5h (varvid den laddas) nu och är nere på en 48% batteri.
Mesta tiden har den ordnat musiken för iTunes som ligger på min NAS samt gjort några TM backupper, även det till en NAS.
Annars bara web mm lättsamt.

Ursprungligen av LaHe:

Mera om min MBPR! Säg till om ni tröttnar och ska knipa käft.

Högtalarna: helt ok upp till nästan fullt ös, och inga vibrationsljud, men nja... även ett par "billiga" lösa ger bättre drag, spec. i basen... men går ju om inget annat finns.

Styrplattan: Bra klickmotstånd och lagom högt klickljud, lite dovare och skönare än på min MBP.

Tangentbordet: On/Off knappen är nu en förlängning av funktionstangents-raden vs min MBP som har en alu-knapp längre bak till höger.
Tangenterna i sig har en skön nästan lite mjuk glatt yta och kort slag vilket jag gillar, men nog inte alla.

Använt datorn i snart 4 timmar utan laddare med iPhonen som modem i ca 1,5h (varvid den laddas) nu och är nere på en 48% batteri.
Mesta tiden har den ordnat musiken för iTunes som ligger på min NAS samt gjort några TM backupper, även det till en NAS.
Annars bara web mm lättsamt.

Testa att spela Death Cab for Cutie - Unobstructed Views på högsta volym vid 1:50. Får du inga vibrations ljud då heller? Har problem med vibrationsljud på min...

  • Avstängd
  • 2012-07-24 17:27
Ursprungligen av Pletron:

Testa att spela Death Cab for Cutie - Unobstructed Views på högsta volym vid 1:50. Får du inga vibrations ljud då heller? Har problem med vibrationsljud på min...

Spelar inte spel längre men hade allt på max med musik på jobbet och hade inga vibrationer då... vibrationer kan man ju få på allt om man pressar på allt för mycket, med min stereo kan jag ju få väggarna att vibrera

Annars är det väl läge att skaffa ett par lösa om det är ett problem?

Ursprungligen av LaHe:

Spelar inte spel längre....

Det är inget spel. Det är en låt som du hittar på Spotify. Men knorrar dina högtalare när du spelar låten vid 1:50? Här är ett clip från min dator och det som knorrar är högtalarna inte mikrofonen:

https://dl.dropbox.com/u/40766387/Memo.m4a

Ursprungligen av LaHe:

Satte i laddningssladden och drog ur nätverkssladden och på 5 minuter var den uppe 33% ??

Undrar om det är mätningen som inte funkar eller om den verkligen laddat ur så mycket.

Skumt!

Skall göra samma test utan att koppla in nätverkskabeln i natt.

Du bör se över den här länken:
Apple Portables: Calibrating your computer's battery for best performance

  • Avstängd
  • 2012-07-25 01:35
Ursprungligen av Pletron:

Det är inget spel. Det är en låt som du hittar på Spotify. Men knorrar dina högtalare när du spelar låten vid 1:50? Här är ett clip från min dator och det som knorrar är högtalarna inte mikrofonen:

https://dl.dropbox.com/u/40766387/Memo.m4a

Du bör se över den här länken:
Apple Portables: Calibrating your computer's battery for best performance

Haha, sorry... trodde det var ett spel :">
Fanns ju 5 versioner av den på iTunes så jag köpte den med mest "gilla"
Kan ju inte prova nu halv två på natten så återkommer i morgon om jag inte glömmer det...

Jodå, jag kör efter det, men fan vore ju om man måste göra det efter 4 dagar

Edit: förresten blev den ju kalibrerad oavsktligt i förgår då den släckt sig själv från fullt batteri.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 12:38
Ursprungligen av Pletron:

Testa att spela Death Cab for Cutie - Unobstructed Views på högsta volym vid 1:50. Får du inga vibrations ljud då heller? Har problem med vibrationsljud på min...

Nu har jag spelat låten flera gånger på MAX och speciellt runt/från 1:50 och inga ljudliga vibrationer, men däremot känner man ju på tex styrplattan att det rör sig sas.
Körde den även på mina 2 AP högtalare och min bioanläggning och där får man grejorna runt om att skramla innan man kommer till max

Ursprungligen av LaHe:

Nu har jag spelat låten flera gånger på MAX och speciellt runt/från 1:50 och inga ljudliga vibrationer, men däremot känner man ju på tex styrplattan att det rör sig sas.
Körde den även på mina 2 AP högtalare och min bioanläggning och där får man grejorna runt om att skramla innan man kommer till max

ok, då bör jag ta tillbaka min...

Senast redigerat 2012-07-26 21:49
Bevaka tråden