Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook Pro med Retina skärm (Juni, 2012)

Tråden skapades och har fått 255 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter ett par veckor med retinaskärm är jag totalt bortskämd. Det känns verkligen som ett stort steg tillbaka att sätta sig vid en vanlig dator. Måste tyvärr sitta vid en windowsburk ibland (och även några gamla mac) och har svårt att komma ihåg att det inte är glasögonen som behöver putsas, andra skärmar ÄR tyvärr så suddiga
Den här uppgraderingen är verkligen en hit! Att resten av datorn är snabb och bra kommer i skuggan av skärmen, jäklar vad bra den är.

  • Avstängd
  • 2012-07-08 19:08

Skumt, mitt köp har ju haft köpesumman som reserverat belopp på mitt bankkonto, men idag så är summan inte reserverad längre utan har återförts till kontot??? så vad händer nu med min beställning?

Ursprungligen av LaHe:

Skumt, mitt köp har ju haft köpesumman som reserverat belopp på mitt bankkonto, men idag så är summan inte reserverad längre utan har återförts till kontot??? så vad händer nu med min beställning?

Om jag inte minns fel händer det där i växlingen mellan reserverat belopp och när de gör den faktiska debiteringen. Vänta någon dag så ser det nog rätt ut, beställningen ska inte vara i fara.

Ursprungligen av LaHe:

Skumt, mitt köp har ju haft köpesumman som reserverat belopp på mitt bankkonto, men idag så är summan inte reserverad längre utan har återförts till kontot??? så vad händer nu med min beställning?

Det är så det funkar, beloppet kommer dras ungefär vid leverans.
Man kan bara reservera summan i ett visst antal dagar.

Inget har återförts, bara reserveringen som upphört.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-08 19:40
Ursprungligen av LaHe:

Skumt, mitt köp har ju haft köpesumman som reserverat belopp på mitt bankkonto, men idag så är summan inte reserverad längre utan har återförts till kontot??? så vad händer nu med min beställning?

Det har hänt mig ett par gånger, men löser sig alltid i slutet.

  • Avstängd
  • 2012-07-08 19:21

Hoppas ni har rätt, vill ju inte börja om med 3-4 veckors väntan igen då det gått 2 veckor å 2 dagar på den här beställningen idag...

Ursprungligen av LaHe:

Hoppas ni har rätt, vill ju inte börja om med 3-4 veckors väntan igen då det gått 2 veckor å 2 dagar på den här beställningen idag...

Prova en sökning här på forumet så kan du vara 99,999999% säker på att det är rätt.
https://www.google.se/search?sugexp=chrome,mod=0&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=reserverade+konto+site%3A99mac.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-08 19:26
Ursprungligen av LaHe:

Hoppas ni har rätt, vill ju inte börja om med 3-4 veckors väntan igen då det gått 2 veckor å 2 dagar på den här beställningen idag...

Som keptang säger, det är som det ska vara. Det där händer varje gång ett köp tar lite längre tid som vid t.ex MBPR. Det är för att beloppet inte kan vara reserverat hur länge som helst.

Edit: en reservation som görs vid köp är bara till för att Apple ska se att det finns pengar på kontot att dra när du beställer en vara.

  • Avstängd
  • 2012-07-08 19:32

Ok, tack, då är väl allt som det ska vara

Skumt att ta bort reservationen om man vill säkerställa att pengarna finns kvar tills dom behagar lyfta pengarna... kunde ju bivit så att jag utnyttjat kontot till annat så att just den köpesumman inte finns fullt tillgänglig längre... trodde det som var meningen med en reservation liksom...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-08 19:57
Ursprungligen av LaHe:

Ok, tack, då är väl allt som det ska vara

Skumt att ta bort reservationen om man vill säkerställa att pengarna finns kvar tills dom behagar lyfta pengarna... kunde ju bivit så att jag utnyttjat kontot till annat så att just den köpesumman inte finns fullt tillgänglig längre... trodde det som var meningen med en reservation liksom...

Det finns en gräns hur länge man får hålla pengar, ganska vettigt tycker jag annars skulle det kunna utnyttjas av företag. Oftast är det ju inte så lång leveranstid som nu, det är därför dina pengar inte reserveras längre. Företagen har inkasso (kan i och för sig även privatpersoner använda) om de inte får sin betalning.

Som keptang skriver, det är helt normalt. Men någon ställer frågan vaaarje gång en ny modell kommer och det är dags för beställning...

  • Avstängd
  • 2012-07-08 22:20

Ok, litar på er, för det är första gången det händer mig, också att leveranstiden varit så här lång, tom längre än för min första iPhone (3GS)

Skulle beställa en idag med brorsans mecenat kort men måste det vara så att han betalar eller kan jag gå in på sidan med hans kort och sedan logga in och beställa med mitt apple id?

Och hur kommer det sig att applecare är 400 kronor dyrare med mecenat än vanlig studentrabatt? För hårdvaran är det ju tvärtom att mecenat ger mer rabatt?

  • Medlem
  • 2012-07-12 16:22

Ni som beställt er retina med några ändringa (ram t ex) Hur länge fick ni vänta/Har ni fått era burkar?

Jag orkar snart inte vänta längre

Edit: Jag har beställt 2,3 med 16gb ram. 256gb disk
Jag funderar nu på att gå på 2,6 med 8gb ram 512gb disk istället då den finns i lager på vissa ställen.

Tror ni jag kommer stöta på patrull om några år(brukar ha datorer i snitt 3-4 år)
Arbetar med grafisk formgivning, kör några program i parallells, mail, surf. Lite enklare cad och 3d.

Jag är egentligen inte så otålig men min primära maskin(iMac late 2008) verkar inte vilja vakna igen så det börjar bli lite panik.

Senast redigerat 2012-07-12 18:01
  • Avstängd
  • 2012-07-12 18:19
Ursprungligen av Toke:

Ni som beställt er retina med några ändringa (ram t ex) Hur länge fick ni vänta/Har ni fått era burkar?

Jag orkar snart inte vänta längre

Edit: Jag har beställt 2,3 med 16gb ram. 256gb disk
Jag funderar nu på att gå på 2,6 med 8gb ram 512gb disk istället då den finns i lager på vissa ställen.

Tror ni jag kommer stöta på patrull om några år(brukar ha datorer i snitt 3-4 år)
Arbetar med grafisk formgivning, kör några program i parallells, mail, surf. Lite enklare cad och 3d.

Jag är egentligen inte så otålig men min primära maskin(iMac late 2008) verkar inte vilja vakna igen så det börjar bli lite panik.

Jag beställde en MBPR 2,6 GHz med 16 GB RAM och 512 GB SSD + lite annat för 3 veckor sen i morgon. Skickas nog i morgon som det ser ut, men varifrån vet man inte än

  • Medlem
  • 2012-07-12 18:43
Ursprungligen av LaHe:

Jag beställde en MBPR 2,6 GHz med 16 GB RAM och 512 GB SSD + lite annat för 3 veckor sen i morgon. Skickas nog i morgon som det ser ut, men varifrån vet man inte än

Det är ram allt hänger på för mig har alltid köpt med så mycket som det går...
Jag beställde också för 3 veckor sedan.

Ursprungligen av Toke:

Ni som beställt er retina med några ändringa (ram t ex) Hur länge fick ni vänta/Har ni fått era burkar?

Jag orkar snart inte vänta längre

Edit: Jag har beställt 2,3 med 16gb ram. 256gb disk
Jag funderar nu på att gå på 2,6 med 8gb ram 512gb disk istället då den finns i lager på vissa ställen.

Tror ni jag kommer stöta på patrull om några år(brukar ha datorer i snitt 3-4 år)
Arbetar med grafisk formgivning, kör några program i parallells, mail, surf. Lite enklare cad och 3d.

Jag är egentligen inte så otålig men min primära maskin(iMac late 2008) verkar inte vilja vakna igen så det börjar bli lite panik.

Det är rent fördj#€%&gt. Beställde med 16 GB RAM en vecka efter lanseringen. Första beskedet, leverans 7 juli. Sedan ändrades det till 14 juli. Igår kom beskedet: NO MBPR FOR YOU! Du får vänta till 28 juli!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-12 22:12

När jag har igång firefox, safari samt spotify och nedladdningsprogram... så sörplar den 8 GB i minne. Så är nog bra att ha 16 GB för framtiden, så processorn får lugn och ro och skippar ta hand om sådant minnena gör

jag har 2,6 Ghz versionen med 16 GB ram

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-12 22:42
Ursprungligen av Esa:

När jag har igång firefox, safari samt spotify och nedladdningsprogram... så sörplar den 8 GB i minne. Så är nog bra att ha 16 GB för framtiden, så processorn får lugn och ro och skippar ta hand om sådant minnena gör

jag har 2,6 Ghz versionen med 16 GB ram

Jag har Safari, mail, iCal, iTunes, spotify, steam och ichat igång... och har 5gb av mina 8 ledigt. Så jag känner mig rätt lugn

  • Medlem
  • 2012-07-13 05:09

Låter ju konstigt att burken behöver använda 8gb för den användningen.

Jag hade 4gb i imacen och den flöt på rätt bra med c4d, 10 flikar i chrome, ps, spotify, mail etc igång. Lirade också diablo 3 utan problem med burken.

Ursprungligen av Toke:

Låter ju konstigt att burken behöver använda 8gb för den användningen.

Jag hade 4gb i imacen och den flöt på rätt bra med c4d, 10 flikar i chrome, ps, spotify, mail etc igång. Lirade också diablo 3 utan problem med burken.

Datorns RAM är till för att användas. Känner systemet av att du har mycket RAM så utnyttjar den det till max för en bättre upplevelse.

  • Medlem
  • 2012-07-13 09:40
Ursprungligen av Raumschiff:

Det är rent fördj#€%>. Beställde med 16 GB RAM en vecka efter lanseringen. Första beskedet, leverans 7 juli. Sedan ändrades det till 14 juli. Igår kom beskedet: NO MBPR FOR YOU! Du får vänta till 28 juli!!!

Surt, jag har väntat rätt länge jag med

Ursprungligen av Raumschiff:

Datorns RAM är till för att användas. Känner systemet av att du har mycket RAM så utnyttjar den det till max för en bättre upplevelse.

Jo sant, jag sitter och funderar på om jag klarar mig med 8gb 2,6 eller om jag ska vänta på 2,3 16gb ram. Välj åt mig

Ursprungligen av toke:

surt, jag har väntat rätt länge jag med

jo sant, jag sitter och funderar på om jag klarar mig med 8gb 2,6 eller om jag ska vänta på 2,3 16gb ram. Välj åt mig

2,3 / 16GB .

Man kan aldrig ha för mycket RAM.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-13 09:59
Ursprungligen av toke:

jo sant, jag sitter och funderar på om jag klarar mig med 8gb 2,6 eller om jag ska vänta på 2,3 16gb ram. Välj åt mig

2,3 16gb ram

Ursprungligen av Toke:

Surt, jag har väntat rätt länge jag med

Jo sant, jag sitter och funderar på om jag klarar mig med 8gb 2,6 eller om jag ska vänta på 2,3 16gb ram. Välj åt mig

2,3 16 GB RAM

Klockfrekvensen är försumlig. Lagringen går lätt att lösa externt när behovet uppstår, om du inte har något speciellt behov av att måsta samla en massa HD-video och lossless på den interna disken förstås.

  • Medlem
  • 2012-07-13 10:13
Ursprungligen av Raumschiff:

2,3 16 GB RAM

Klockfrekvensen är försumlig. Lagringen går lätt att lösa externt när behovet uppstår, om du inte har något speciellt behov av att måsta samla en massa HD-video och lossless på den interna disken förstås.

Behovet jag har är att jag måste få rätt i en burk ganska snabbt, 2,6an finns i lager på vissa ställen.

Ursprungligen av Toke:

Behovet jag har är att jag måste få rätt i en burk ganska snabbt, 2,6an finns i lager på vissa ställen.

Men du kommer ångra dig för evigt, är det värt det?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-13 10:24
Ursprungligen av Toke:

Behovet jag har är att jag måste få rätt i en burk ganska snabbt, 2,6an finns i lager på vissa ställen.

Eftersom du frågade har vi redan valt åt dig. Du vill inte sitta med en för övrigt fet dator med bara 8GB RAM, speciellt om några år.

Ursprungligen av Toke:

Behovet jag har är att jag måste få rätt i en burk ganska snabbt, 2,6an finns i lager på vissa ställen.

Vad är din definition av "behov"?

Är det ett behov, som en koffeinmissbrukare som "behöver" en kopp till?
Eller är det att min gamla dator har totalhavererat ihop och jag "behöver" rendera den här hundvalpen i 3D till direktsändningen imorgon?

  • Medlem
  • 2012-07-13 11:34
Ursprungligen av keptang:

Men du kommer ångra dig för evigt, är det värt det?

Ursprungligen av joakimo:

Eftersom du frågade har vi redan valt åt dig. Du vill inte sitta med en för övrigt fet dator med bara 8GB RAM, speciellt om några år.

Haha vilka sköningar! Jag biter ihop en stund till då.

Ursprungligen av Raumschiff:

Vad är din definition av "behov"?

Är det ett behov, som en koffeinmissbrukare som "behöver" en kopp till?
Eller är det att min gamla dator har totalhavererat ihop och jag "behöver" rendera den här hundvalpen i 3D till direktsändningen imorgon?

Den är totaldödensdöd:
http://www.99mac.se/imac-mac-mini-mac-pro/296382-3-ar-gammal-imac-stannar-vid-startskarm.html

Jag har letat upp en gammal hp bärbar som jag klarar mig med så länge det är småfixar i lite kod. Men skulle jag behöva göra något annat(vilket jag egentligen gör) så blir det lite krångligt.

Bevaka tråden