Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook Pro med Retina skärm (Juni, 2012)

Tråden skapades och har fått 255 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2012-07-13 13:07

Attans, min beställning är skickad idag med leverans den 26, så det verkar som om MBPR:en kommer från Asien nånstans och resten från Holland så MBPR:en måste till Holland först för att sen levereras hem till mig ihop med resten...
Nåja, den frakten hade nog kostat en del vanligtvis, men slipper ju tänka på det iaf

Får ju inget fraktnummer förrän varorna sammanstrålat och skickas på nytt, så är ju inte spårbart än vad jag vet?

Beställde basmodellen från Inet runt 17 idag! De hade 17 i lager så förväntar mig leverans tisdag-torsdag :D. Tips till alla som ännu inte beställt, Inrt har i lager!

  • Medlem
  • 2012-07-13 19:08

Titta vad tomten kom med idag. 2,3an med 16GB i ram

Tack för all hjälp btw ^^

  • Avstängd
  • 2012-07-13 20:06
Ursprungligen av Toke:

[ATTACH="CONFIG"]33787[/ATTACH]

Titta vad tomten kom med idag. 2,3an med 16GB i ram

Tack för all hjälp btw ^^

Grattis

  • Medlem
  • 2012-07-13 21:11
Ursprungligen av LaHe:

Grattis

Verkar vara kort med sleeves och väskor än så länge dock

Hej alla!
Jag funderar också litet kring väskor och sleeves till MB Pro Retina, och tänkte be om litet smakråd om någon känner sig manad? Jag hittade den här Targus Hughes Laptop Slipcase 15.6" - Datorväska - Hitta lägsta pris, omdömen och information till ett intressant pris, men den verkar vara anpassad för upp till 15,6" och jag undrar om någon har någon erfarenhet av detta fodral - tror ni den blir för stor för retinan, så att datorn inte kommer att ligga stilla i sitt fodral etc?

Ursprungligen av Chameleon:

Hej alla!
Jag funderar också litet kring väskor och sleeves till MB Pro Retina, och tänkte be om litet smakråd om någon känner sig manad? Jag hittade den här Targus Hughes Laptop Slipcase 15.6" - Datorväska - Hitta lägsta pris, omdömen och information till ett intressant pris, men den verkar vara anpassad för upp till 15,6" och jag undrar om någon har någon erfarenhet av detta fodral - tror ni den blir för stor för retinan, så att datorn inte kommer att ligga stilla i sitt fodral etc?

Joli Originals - Handmade leather sleeves and accessories from Holland | Worldwide shipping with UPS

Många verkar gilla dessa, själv är jag inte jättesugen men verkar helt OK...

  • Avstängd
  • 2012-07-14 15:55
Ursprungligen av Toke:

Verkar vara kort med sleeves och väskor än så länge dock

Väskor och sleeves för en 15.4" är väl inga problem att få tag i...?
Värre då med "INCASE HARDCASE", dvs säga sådana där typ "hårdmjukplast" -fodral i 2 delar man knäpper fast på fram och baksidan på datorn...
Edit: Doh, skal heter det ju...

Ursprungligen av Chameleon:

Hej alla!
Jag funderar också litet kring väskor och sleeves till MB Pro Retina, och tänkte be om litet smakråd om någon känner sig manad? Jag hittade den här Targus Hughes Laptop Slipcase 15.6" - Datorväska - Hitta lägsta pris, omdömen och information till ett intressant pris, men den verkar vara anpassad för upp till 15,6" och jag undrar om någon har någon erfarenhet av detta fodral - tror ni den blir för stor för retinan, så att datorn inte kommer att ligga stilla i sitt fodral etc?

5,1mm på diagonalen låter ju inte som den kommer att fara omkring särskilt mycket dock
Däremot kan man ju inte vara säker på vad som räknas där då en notebook med 15.6" skärm på en windowsdator kan ju vara betydligt större diagonalt för skärm + ram (eller mindre också kanske), vilket inte framgår direkt. Köper man dom som är gjorda för Mac speciellt är dom ju anpassade för den totala storleken.

Efter en koll så skiljer det så här på den där "väskan/sleeven" och MBPR i cm:
b: 37,5 - 35,89 = 1,61
d: 26,0 - 24,71 = 1.29
h: 3,9 -1,8 = 2,1

så lite svängmån finns det ju

Senast redigerat 2012-07-14 16:23
  • Medlem
  • 2012-07-15 00:17

Jag köpte en sleeve i skinn, men den var alldeles för tjock för datorn, får nog köra den ändå.

Hittade denna på nätet efteråt och den verkar jättemysig:
Apple MacBook MacBook Pro MacBook Air laptop Sleeve of felt and leather grey/dark brown

Någon som vet om det finns någon laptopväska/axelremsväska i samma typ av grov filt?

Ursprungligen av Toke:

Jag köpte en sleeve i skinn, men den var alldeles för tjock för datorn, får nog köra den ändå.

Hittade denna på nätet efteråt och den verkar jättemysig:
Apple MacBook MacBook Pro MacBook Air laptop Sleeve of felt and leather grey/dark brown

Någon som vet om det finns någon laptopväska/axelremsväska i samma typ av grov filt?

Jättesnygg, en sådan får det bli! Tack för hjälpen, allihopa. Nu är det bara datorn som saknas, men den är visst under transport nu så även det bekymret ska väl snart vara ur världen...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2012-07-19 11:47
Ursprungligen av Toke:

Jag köpte en sleeve i skinn, men den var alldeles för tjock för datorn, får nog köra den ändå.

Hittade denna på nätet efteråt och den verkar jättemysig:
Apple MacBook MacBook Pro MacBook Air laptop Sleeve of felt and leather grey/dark brown

Någon som vet om det finns någon laptopväska/axelremsväska i samma typ av grov filt?

Det finns fodral i filt här (några ska vara anpassade för MBPR): German wool felt and leather sleeves for your by FERUTOBags
Vet inte om dom har väskor dock.

Själv beställde jag en i napa-läder (också anpassad för MBPR): MONOGRAM Full case BLACKnRED for Macbook Pro Retina by PicasoLab
Har inte fått den än, verkar vara lång leveranstid eftersom den är handgjord.
Återkommer med vad jag tycker om den när jag har fått den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-15 08:25

Nu verkar Apple var på väg att komma ifatt lite, väntetiden för de som beställer idag har kortats med en vecka, 2-3 veckor är leveranstid nu, tidigare var det 3-4.

  • Avstängd
  • 2012-07-15 12:42
Ursprungligen av stile:

Nu verkar Apple var på väg att komma ifatt lite, väntetiden för de som beställer idag har kortats med en vecka, 2-3 veckor är leveranstid nu, tidigare var det 3-4.

Store:en var ju nere i natt, var det den enda ändringen som hände?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-15 13:14
Ursprungligen av LaHe:

Store:en var ju nere i natt, var det den enda ändringen som hände?

Nix, jag läste om det i fredags på Cult of Mac men då var det bara på Apple store i US. Nu gäller det även om man beställer i Sverige.

Jag har några frågor ang. OS X vid köp av MBPR.

1: Jag har tänkt beställa en MBPR men vill gärna att Mountain Lion ska vara installerat direkt när jag får den. Om jag beställer idag så kommer den troligtvis skickas tidigast 29 juli.(2-3 veckors leverans i dagsläget) och då borde Mountain Lion vara släppt. Tror ni min dator skeppas med ML eller får jag ändå Lion då jag beställde den innan ML släppts?

2: Anledningen är att jag bara fått för mig att det är smidigare och tar mindre utrymme om ML är förinstallerat. Eller inbillar jag mig bara att det ligger kvar filer jag inte behöver när jag uppgraderar via App Store?

3: Hur fungerar det vid omformatering av datorn när det inte finns cd-läsare? Man får väl varken med usb-sticka eller cd-skiva till datorn? Vid omformtering vill jag gärna slippa gå omvägen att först installera Lion och sedan Mountain Lion..

Livsavgörande frågor, jag vet men är väldigt tacksam för svar..

  • Avstängd
  • 2012-07-15 16:07
Ursprungligen av emilio_:

Jag har några frågor ang. OS X vid köp av MBPR.

1: Jag har tänkt beställa en MBPR men vill gärna att Mountain Lion ska vara installerat direkt när jag får den. Om jag beställer idag så kommer den troligtvis skickas tidigast 29 juli.(2-3 veckors leverans i dagsläget) och då borde Mountain Lion vara släppt. Tror ni min dator skeppas med ML eller får jag ändå Lion då jag beställde den innan ML släppts?

2: Anledningen är att jag bara fått för mig att det är smidigare och tar mindre utrymme om ML är förinstallerat. Eller inbillar jag mig bara att det ligger kvar filer jag inte behöver när jag uppgraderar via App Store?

3: Hur fungerar det vid omformatering av datorn när det inte finns cd-läsare? Man får väl varken med usb-sticka eller cd-skiva till datorn? Vid omformtering vill jag gärna slippa gå omvägen att först installera Lion och sedan Mountain Lion..

Livsavgörande frågor, jag vet men är väldigt tacksam för svar..

1. Balanserar på en knivsudd där, lite beroende på när ML släpps och personalen där dom iordningställer den... typ skicka nu eller vänta nån dag

2. Om du inte fyller den med en massa "skräp" innan så tror jag det är hugget som stucket. Se även punkt 3 nedan.

3. Du kan ju följa dessa anvisningar: Egg Freckles | Installing Mountain Lion Clean så får du en ren ML-installation

(om nu inte Apple gör nån sista minuten grej för att just förhindra detta)

Edit: Sen vet jag av erfarenhet att försöka ladda ner nya OSX när dom kommer brukar vara hopplöst, utan jag brukar vänta en vecka eller två tills det lugnat ner sig och har då också fått ta del av ev. buggar som man absolut inte vill ha och kan bestämma sig att vänta ytterligare på en uppdatering för buggfixar

Edit2: Tillägg punkt 3. Delen där han beskriver USB device är den jag följde för Lion, men med en USB-sticka på 8-16GB, Lion funka med 8GB men vet inte om ML vill ha större.

Senast redigerat 2012-07-15 16:26
Ursprungligen av LaHe:

1. Balanserar på en knivsudd där, lite beroende på när ML släpps och personalen där dom iordningställer den... typ skicka nu eller vänta nån dag

2. Om du inte fyller den med en massa "skräp" innan så tror jag det är hugget som stucket. Se även punkt 3 nedan.

3. Du kan ju följa dessa anvisningar: Egg Freckles | Installing Mountain Lion Clean så får du en ren ML-installation

(om nu inte Apple gör nån sista minuten grej för att just förhindra detta)

Edit: Sen vet jag av erfarenhet att försöka ladda ner nya OSX när dom kommer brukar vara hopplöst, utan jag brukar vänta en vecka eller två tills det lugnat ner sig och har då också fått ta del av ev. buggar som man absolut inte vill ha och kan bestämma sig att vänta ytterligare på en uppdatering för buggfixar

Edit2: Tillägg punkt 3. Delen där han beskriver USB device är den jag följde för Lion, men med en USB-sticka på 8-16GB, Lion funka med 8GB men vet inte om ML vill ha större.

Ja det där verkar smidigt. Mycket möjligt det blir en beställning ikväll! Tack för hjälpen.

Hur resonerar egentligen Apple ang. omformatering och nyinstallation av operativsystemet? Vill de inte att folk ska ha möjligheten att blåsa rent systemet? Jag brukar ha det som tradition kanske en gång om året men det kanske vara jag som tror att datorn blir snabbare och smidigare. Helst hade man ju sluppit det för det kräver ju lite tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-15 17:40
Ursprungligen av emilio_:

Ja det där verkar smidigt. Mycket möjligt det blir en beställning ikväll! Tack för hjälpen.

Hur resonerar egentligen Apple ang. omformatering och nyinstallation av operativsystemet? Vill de inte att folk ska ha möjligheten att blåsa rent systemet? Jag brukar ha det som tradition kanske en gång om året men det kanske vara jag som tror att datorn blir snabbare och smidigare. Helst hade man ju sluppit det för det kräver ju lite tid.

Du kan formatera om och installera om systemet precis som tidigare. Men istället för att installera via en skiva så får du installera om systemet genom att antingen hämta ner det själv innan till en sticka eller genom att använda recovery disken eller välja installation via nätet, då loggar du in med ditt Apple-id och hämtar/installerar från Appstore.

  • Avstängd
  • 2012-07-15 17:48
Ursprungligen av stile:

Du kan formatera om och installera om systemet precis som tidigare. Men istället för att installera via en skiva så får du installera om systemet genom att antingen hämta ner det själv innan till en sticka eller genom att använda recovery disken eller välja installation via nätet, då loggar du in med ditt Apple-id och hämtar/installerar från Appstore.

Även en clean install från nätet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-15 17:53
Ursprungligen av LaHe:

Även en clean install från nätet?

Absolut, men man får kolla först innan hur man gör. Här är en länk till Apples supportsida.

  • Avstängd
  • 2012-07-15 18:02
Ursprungligen av stile:

Absolut, men man får kolla först innan hur man gör. Här är en länk till Apples supportsida.

Ah se där, fast låter enklare att gör en sticka som funkar för fler enheter och också vid dom tillfällen man bara behöver blåsa om systemet om nått gått snett... vilket aldrig händer en Mac iofs

Edit. Tex då för Lion har jag uppdaterat stickan 3 ggr hittills sen jag installerade Lion första gången, så alltid beredd sas.

Fick min idag! Beställde runt 17 i fredags så väldigt snabb leverans från Inet. Är imponerad av datorn hittills...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-17 16:57
Ursprungligen av adrianyan:

Fick min idag! Beställde runt 17 i fredags så väldigt snabb leverans från Inet. Är imponerad av datorn hittills...

Härligt Skriv gärna lite om dina intryck när du hunnit testa den lite.

  • Avstängd
  • 2012-07-15 17:57
Ursprungligen av emilio_:

Ja det där verkar smidigt. Mycket möjligt det blir en beställning ikväll! Tack för hjälpen.

Hur resonerar egentligen Apple ang. omformatering och nyinstallation av operativsystemet? Vill de inte att folk ska ha möjligheten att blåsa rent systemet? Jag brukar ha det som tradition kanske en gång om året men det kanske vara jag som tror att datorn blir snabbare och smidigare. Helst hade man ju sluppit det för det kräver ju lite tid.

Helst hade sluppit vadå?
Blåsa om system en gång per år, beror ju rätt mycket på vad du sysslar med på datorn och hur noga du är med att rensa bort ev. gammalt skit, jag gör det sällan om jag inte blir tvingad typ
Installer om systemet helt kan ju ta en stund om det är många efterinstallationer av uppdateringar och appar med alla licenser etc. så det är väl en avvägning som måste beslutas om.
Att skapa och underhålla en "Clean install" -enhet tar inte speciellt lång tid när man blivit van, och dessutom kan den ju användas för fler ev. personliga Macar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-15 19:14

Installera om en gång om året slutade jag med när jag lämnade Windows.

  • Avstängd
  • 2012-07-15 20:05
Ursprungligen av kenjon:

Installera om en gång om året slutade jag med när jag lämnade Windows.

Gjorde jag inte heller sen Win98se... hade utbytbara HDD så när jag behövde leka och prova nya program, då bytte jag bara HDD och om det strula så återskapa jag bara från en 3.e som var en ren install

  • Avstängd
  • 2012-07-15 22:35
Ursprungligen av LaHe:

Gjorde jag inte heller sen Win98se... hade utbytbara HDD så när jag behövde leka och prova nya program, då bytte jag bara HDD och om det strula så återskapa jag bara från en 3.e som var en ren install

Kanske ska utveckla hur det var egentligen, på towern hade jag 2 slots framtill med utbytbara hårdiskar, vanligen en work och en/flera data, en intern fast liten för cache från tex PS CS, sen hade jag en Spel HDD, en lek&test och en med en clean install bara uppdaterad med servicepacks å drivrutiner. och 2 CD/DVD brännare. Allt detta hade jag en dator till av, det förra bygget sas, sen hade jag även den tredje förra fast bara som en enkel kom-server för ljud när man spela på dom andra två... ofta samtidigt i samma spel, som WWIIOnline eller EVE.
När tex lek&test blev full med virus eller bara misstanken om det så rensades den och den lilla cache-HDD:n på rootnivå, återinstallera bios mm från en speciell CD sen återställdes lek&test igen...
Så när jag byggde en ny dator nedgraderades dom andra och den sista såldes, gavs bort eller kastades, så alltid 3 datorer i gång sas, ja utom då jag var gift iofs...
(inte undra på att man blev en utbänd nörd)

Numer blir jag trött av att bara tänka på att ominstallera eller fixa å trixa å spela

  • Avstängd
  • 2012-07-17 09:41

Äntligen så har Apple tagit betalt för min beställning av MBPR mm... så nu kan det inte vara långt borta

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2012-07-17 17:12

Hej!"Om man läser andra forum så är det inget vidare att surfa på!p.g.a. retina skärmen.Någon som har andra tankar eller provat??

  • Medlem
  • 2012-07-17 18:24
Ursprungligen av Lg777742:

Hej!"Om man läser andra forum så är det inget vidare att surfa på!p.g.a. retina skärmen.Någon som har andra tankar eller provat??

Jag stör mig inte speciellt mycket på surfandet så länge jag använder safari. Texten är galet skarp, grafiska element i bildform kan bitvis uppfattas som suddig.

Bevaka tråden