Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook Pro med Retina skärm (Juni, 2012)

Tråden skapades och har fått 255 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2012-07-21 17:24

Ju mer jag sitter här och leker på min MBPR desto mer gillar jag den... tom den svarta kanten runt skärmen känns rätt.
Skärmen ja, förutom upplösningen och den fantastiska text-skärpan och färgerna. Glansig och matt på samma gång med minimala reflexer, känns nästan som bilden är en bit framför själva glasytan... så skön att glo på

Allt går så snabbt så man fattar inte på nått sätt

Kunde jag bara komma på hur man skapar en normalanvändare utan att förlora samma ID som för Admin vore jag glad...???

Senast redigerat 2012-07-22 10:54
  • Avstängd
  • 2012-07-21 23:45

Ok packade upp TBD nyss och drog igång den...

Först, det första jag såg var en Magsafe till Mafsafe2 övergång så att köpa en som jag gjorde blev ju lite onödigt man va f.n 100 spänn dör man ju inte av. Noteras kan att mina farhågor att man skulle tappa bort den lilla lösa prylen kom på skam... har man väl satt den på skärmens MS-kontakt så är den där nästan för gott... starka magneter där

Skärmen är en njutning att se på med samma snygga svarta ram som på MBPR:n Upplösningen är ju samma som på min gamla 30" men med 3" mindre ser den bra mycket skarpare ut. Har inte hunnit kolla färger, reflexer mm så noga men ser bra ut så långt.

Inga knappar finns på den utan allt sköts från datorn. En sladd till väggen... utan en låda emellan som på Cinema.
En sladd som delar sig i 2 till TB kontakten och laddning... plugga in starta datorn och där är den... sen kan man ju ställa in som skärmdubblering etc men inge nytt egentligen.

Provar just nu ljudkvaliteten på dom inbyggda högtalarna och det blev en väldig positiv överraskning... riktigt bra ljud för att vara skärmhögtalare, tom bättre än på min mångdubbelt så dyra 50" TV, fast dom använder jag sällan utan går ju då till bio-systemet.

Ales gut so far som man säger.

Nu tampas jag med att få ut ljudet till mina 2 AP högtalare, ATV kom in direkt men inte dom, av nån anledning kan jag bara ansluta till dom en och en med MBPR:n och dom kommer inte upp bland "flera högtalare"... Säkert nått enkelt
Hmmm vad har jag missat här då? har ju gjort det här 3 ggr förut???

  • Avstängd
  • 2012-07-22 11:03

Skäms lite över att jag tampats med att få mina 2 AP högtalare att funka samtidigt... nyss upptäckte jag att bägge visst fanns med i listan över fler högtalare, var bara det att listan helt perfekt bara visade 2 enheter, datorn och aTV, men att man kunde scrolla ner eller förstora listan... efter det att jag satt på att alltid visa scrollbars...
Lite déjà vu känsla kom över mig då jag gjort samma tabbe förut...

Senast redigerat 2012-07-22 12:43

Nu har leveranstiden ändrats till 1-2 veckor MBPR! Min ska levereras 1-8 aug, men kanske ska ringa om expressfrakt ändå så man får den lite tidigare

Ursprungligen av emilio_:

Nu har leveranstiden ändrats till 1-2 veckor MBPR! Min ska levereras 1-8 aug, men kanske ska ringa om expressfrakt ändå så man får den lite tidigare

När beställde du din MBPR?
Mitt leveransdatum har inte ändrats efter att leveranstiden uppdaterats...

Ursprungligen av hampus.tagerud:

När beställde du din MBPR?
Mitt leveransdatum har inte ändrats efter att leveranstiden uppdaterats...

Beställde den 16:e. Min leverans ändrades samtidigt som leveranstiden ändrades på Apple Store. Konstigt att ditt inte ändrats. När beställde du?

Ursprungligen av emilio_:

Beställde den 16:e. Min leverans ändrades samtidigt som leveranstiden ändrades på Apple Store. Konstigt att ditt inte ändrats. När beställde du?

Fick ett mail nu om att den hade skickats så det verkar ha uppdaterats nu

  • Avstängd
  • 2012-07-22 12:51

Upptäckte idag att med alla skärmarna bredvid varann med samma neutralgrå bakgrundsfärg så ser Cineman och TBD helt rätt ut (lite skillnad då Cineman börjat tröttna lite efter 4 år), men lite rödtonat ut på MBPR:n och lite gulrött på MBP:n

Får väl köra en calibrering på dom.

Egentligen stör det ju inte om man inte sitter och jämför i samma ljus... men ska man jobba med bilder är det ju bra om alla ser någorlunda lika ut.

Ang. TBD:n så finns det uttag på baksidan:
Ett TB för daisychaning men inte för att koppla ihop skärmar... lite synd...
Tre USB2, hade gärna sett USB3 där men men.
Ett FW800.
En nätverksport.
Kensington lock.

Provade också TB-Nätverks adaptern på MBPR:n, funka kalas, inga problem med att datorn belastades nämnvärt... men hela adaptern med sladd blev rätt varm efter ett tag... Kommer iofs köra med skärmens nätverksuttag hemma men på resan så.

Senast redigerat 2012-07-22 18:14
  • Avstängd
  • 2012-07-22 18:16

Mer om MBPR

Saknar Kensington-lås hål, vilket jag vill ha när jag sitter på ett fik mm så ingen norpar den för jag kommer aldrig kunna springa ifatt. Finns en variant med en hel undersida man sätter dit… får väl kolla om det skulle vara nått. Kanske bra för att slippa repor undertill då "tassarna" är väl låga.
Letar också efter ett skal till den men hittar inget, också för att skydda mot repor…

Batteristatus med en knapp och små led på yttersidan som MBP har saknas liksom "Av eller Vila" led, även det på MBP.
Är inte så viktigt iofs då en snabb lyftning på locket visar det man behöver veta utan att logga in sas.

Skärminställningar i menybaren verkat inte gå att ha på MBPR då en kryssruta saknas för detta men finns på min gamla MBP? Varför saknas det på MBPR kan man ju undra?

Får ändra mig litet om att spela musik på den… på jobbet där det inte är helt tyst funkar det riktigt bra förutom att lite tung bas saknas då, men med lite lirande i "equn" blir även det skapligt.

Annars säger jag bara… köp om ni har råd och skulle vilja tillägga att inte snåla in på minnet för allt bara flyter på med en massa program öppna samtidigt med mina 16GB.

En sak med TBD som jag glömde är att jag inte hitta hur att släcka ner enbart denna om jag bara vill ha den som högtalare och jobba med den inbyggda… gör inte mig nått som kör musik till AP:ar men för andra kanske.

  • Avstängd
  • 2012-07-22 19:54

I stället för Kensington lock för MBPR: http://www.maclocks.com/index.php/mac-locks-macbook-pro-lock-macbook-air-lock/macbookprolock.html

Edit: Beställde en just... så får man se hur det funkar också

Senast redigerat 2012-07-22 20:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-22 20:37
Ursprungligen av LaHe:

I stället för Kensington lock för MBPR: http://www.maclocks.com/index.php/mac-locks-macbook-pro-lock-macbook-air-lock/macbookprolock.html

Edit: Beställde en just... så får man se hur det funkar också

Verkar jobbigt med en hel platta under men det kanske funkar bra, den ser tunn ut ialla fall.

  • Avstängd
  • 2012-07-22 20:41

Ja, men vad gör man när Apple glömmer en sån sak som ett lås

Får väl se när man fått den hur det blir...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-23 08:16

Förstår av tråden att grafikkortet växlar om och drar mer batteri vid tyngre arbete och vissa program. Ni som hunnit testa er MBPR, hur upplever ni batteritiden, får ni ut 7 timmars arbete/användande av datorn? Alla "redovisningar" av hur ni upplever batteritiden är intressanta

  • Avstängd
  • 2012-07-23 11:08
Ursprungligen av stile:

Förstår av tråden att grafikkortet växlar om och drar mer batteri vid tyngre arbete och vissa program. Ni som hunnit testa er MBPR, hur upplever ni batteritiden, får ni ut 7 timmars arbete/användande av datorn? Alla "redovisningar" av hur ni upplever batteritiden är intressanta

Hittills ser det bra ut vid normal användning rent spontant, har inte klockat och hårdtestat, men en 4-5h med iPhonen som modem och surf klarar den. (iPhonen drar ju lite ström då den laddas då) och skärmen på i stort sätt hela tiden.

Fast nu i morse när jag skulle starta den var den helt tom(från helt full), i natt koppla jag den till nättverket med sladd och installerade Skydrive, och den började ladda ner alla filer och mappar som finns där, sen fick den vara så att säga, och trodde nerladdning mm skulle stoppa när den gick i vila, men den har tydligen jobbat på tills den stängde av sig. Lite snopet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-23 11:12
Ursprungligen av LaHe:

Hittills ser det bra ut vid normal användning rent spontant, har inte klockat och hårdtestat, men en 4-5h med iPhonen som modem och surf klarar den. (iPhonen drar ju lite ström då den laddas då) och skärmen på i stort sätt hela tiden.

Fast nu i morse när jag skulle starta den var den helt tom(från helt full), i natt koppla jag den till nättverket med sladd och installerade Skydrive, och den började ladda ner alla filer och mappar som finns där, sen fick den vara så att säga, och trodde nerladdning mm skulle stoppa när den gick i vila, men den har tydligen jobbat på tills den stängde av sig. Lite snopet.

Ok, batteritiden är intressant/viktig om man ska kunna ha den med slippa ta med sig laddare. Lutar åt att jag slår till på en MBPR. Tog du Apple care på den?

  • Avstängd
  • 2012-07-23 11:16
Ursprungligen av stile:

Ok, batteritiden är intressant/viktig om man ska kunna ha den med slippa ta med sig laddare. Lutar åt att jag slår till på en MBPR. Tog du Apple care på den?

Nej, det väntar jag med tills det gått en 10-11 månader... behöver spara lite pengar för den nya MP i vår

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-23 11:20
Ursprungligen av LaHe:

Nej, det väntar jag med tills det gått en 10-11 månader... behöver spara lite pengar för den nya MP i vår

Sant, det kan man ju göra

  • Avstängd
  • 2012-07-23 18:51

Mer MBPR:

Tyckte inte om att växling av grafikkretsar är programbundet och inte växlar med stömkällan som på min MBP, så installera gfxCardStatus som dels visar i eller d i menyraden beroende på grafik, dels kan ställas in att växla med strömkällan plus att man kan välja själv manuellt om man vill, gratis men donera gärna, funkar kalas och har haft det på min MBP länge nu.
Rätt vansinnigt att i strömspararinställningen inte kunna ställa in att den ska gå på den minst strömkrävande grafiken under batteridrift...??? Hur tänkte dom där...? ...gissar på att det kommer i nån uppdatering.

Har haft bägge igång och kört ungefär likadant samtidigt under nån timme.
Speeden är väl självklar...
MBPR är knäpptyst, vet inte ens om fläktarna gått igång, sval och skön utom precis där laddnings- och TB- kontakterna (nätverksanslutningen) sitter där det är jummet.
MBP:n surrar lite svagt... , blir varm lite här och där, gissningsvis HDD:n, CPU:n och minnena då den får jobba lite hårdare med sina 4GB mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-24 07:44

Har nu beställt en MBPR, det var många vändor och jag har varit och kollat och jämfört MBPR med MBP i butik flera gånger. Det som till slut avgjorde var skillnaden i skärm. Jag hade första gången svårt att se någon stor skillnad men det beror nog på att ljusstyrkan var nedsatt på MBPR i butiken jag var på. Har sen kollat ett par gånger till i olika butiker och fixat med ljusinställningarna och skillnaden är stor. Jag har lite dålig syn men med MBPR så syntes det betydligt bättre, på MBP ser det suddigt ut i jämförelse.

Beställde på Apple store. Lite irriterande att man inte kan välja expressfrakt som man alltid annars kan. Beror kanske på att den skickas från Asien?

  • Avstängd
  • 2012-07-24 13:01
Ursprungligen av stile:

Har nu beställt en MBPR, det var många vändor och jag har varit och kollat och jämfört MBPR med MBP i butik flera gånger. Det som till slut avgjorde var skillnaden i skärm. Jag hade första gången svårt att se någon stor skillnad men det beror nog på att ljusstyrkan var nedsatt på MBPR i butiken jag var på. Har sen kollat ett par gånger till i olika butiker och fixat med ljusinställningarna och skillnaden är stor. Jag har lite dålig syn men med MBPR så syntes det betydligt bättre, på MBP ser det suddigt ut i jämförelse.

Beställde på Apple store. Lite irriterande att man inte kan välja expressfrakt som man alltid annars kan. Beror kanske på att den skickas från Asien?

Jag såg inte heller nån större skillnad förrän jag började läsa text, med MBPR kan jag läsa text på dubbla om inte mer avstånd utan att anstränga mig...mot min MBP... har också lite taskig syn.

Troligen från Asien... annars hade dom funnits i appstore fysiskt sas

  • Avstängd
  • 2012-07-24 20:46

MBPR + TB->RJ45 tillbehöret

Upptäckte igår att MBPR tömt batteriet under vila medans jag sov... osäker på vad som hände så testa jag idag med att ha den i vila med nätverkskabeln inkopplad, och den gick från 88% till 1% på en 6-7 timmar.
Satte i laddningssladden och drog ur nätverkssladden och på 5 minuter var den uppe 33% ??

Undrar om det är mätningen som inte funkar eller om den verkligen laddat ur så mycket.

Skumt!

Skall göra samma test utan att koppla in nätverkskabeln i natt.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 12:33

Ok, nu har min MBPR stått fullladdad sen i går kväll och idag har den inte tappat 1% ens i viloläge, så man får väl anse att "nätverskdongeln" drar kräm från datorn även i viloläge: Konstruktionsmiss i den högre skolan IMO.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-25 13:37
Ursprungligen av LaHe:

Ok, nu har min MBPR stått fullladdad sen i går kväll och idag har den inte tappat 1% ens i viloläge, så man får väl anse att "nätverskdongeln" drar kräm från datorn även i viloläge: Konstruktionsmiss i den högre skolan IMO.

Det är nog inte så mycket dongeln i sej kanske... har du Vakna vid nätverksåtkomst påslaget i inställningarna?

  • Avstängd
  • 2012-07-25 13:40
Ursprungligen av kenjon:

Det är nog inte så mycket dongeln i sej kanske... har du Vakna vid nätverksåtkomst påslaget i inställningarna?

Jo, för att Hitta Min Mac ska funka... menar du att det ligger å kör och drar så mycket ström?

  • Avstängd
  • 2012-07-25 13:47
Ursprungligen av kenjon:

Det är nog inte så mycket dongeln i sej kanske... har du Vakna vid nätverksåtkomst påslaget i inställningarna?

Kollade igen, vakna för ... finns ju bara om man kör med laddaren, dvs saknas för batteridrift.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-25 14:24
Ursprungligen av LaHe:

Ok, nu har min MBPR stått fullladdad sen i går kväll och idag har den inte tappat 1% ens i viloläge, så man får väl anse att "nätverskdongeln" drar kräm från datorn även i viloläge: Konstruktionsmiss i den högre skolan IMO.

Ursprungligen av kenjon:

Det är nog inte så mycket dongeln i sej kanske... har du Vakna vid nätverksåtkomst påslaget i inställningarna?

Thunderbolt till ethernetadaptern är ju ett komplett externt nätverkskort. Kan ju vara en bug i drivrutin som gör att det inte går ner i vila på rätt sätt. Vid snabb söktning hittar jag dock ingen annan som klagar på detta. Kan ju vara för att man kanske oftast har datorn kopplad till ström när man använder detta tillbehör

När batteriet drog mycket under vila, hade nu bara dongeln ikopplad eller även nätverkskabeln?

Gör om försöket och titta sedan i loggen så kan du kanske lista ut vad som händer medan du tror att datorn vilar.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 14:27
Ursprungligen av IngoX:

Thunderbolt till ethernetadaptern är ju ett komplett externt nätverkskort. Kan ju vara en bug i drivrutin som gör att det inte går ner i vila på rätt sätt. Vid snabb söktning hittar jag dock ingen annan som klagar på detta. Kan ju vara för att man kanske oftast har datorn kopplad till ström när man använder detta tillbehör

När batteriet drog mycket under vila, hade nu bara dongeln ikopplad eller även nätverkskabeln?

Gör om försöket och titta sedan i loggen så kan du kanske lista ut vad som händer medan du tror att datorn vilar.

Även nätverkskabeln.

Du tror jag fattar nått att läsa i dom där?

  • Avstängd
  • 2012-07-26 02:50
Ursprungligen av Pletron:

ok, då bör jag ta tillbaka min...

?

Ursprungligen av IngoX:

Thunderbolt till ethernetadaptern är ju ett komplett externt nätverkskort. Kan ju vara en bug i drivrutin som gör att det inte går ner i vila på rätt sätt. Vid snabb söktning hittar jag dock ingen annan som klagar på detta. Kan ju vara för att man kanske oftast har datorn kopplad till ström när man använder detta tillbehör

När batteriet drog mycket under vila, hade nu bara dongeln ikopplad eller även nätverkskabeln?

Gör om försöket och titta sedan i loggen så kan du kanske lista ut vad som händer medan du tror att datorn vilar.

Har provat med dongeln utan nätverks sladd och då gick det bra... och med WiFi går det bra... så nått skumt är det, men den funkar kalas att använda iaf... får väl komma ihåg att drat ur den vid längre vila batterimod...

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-11-24 16:52

svar till tidigare fråga om att batteriet töms under vila : någonstans läste jag att datorn går upp mot mail , uppdatering osv även i vila och drar ström, samma sak händer med min Retina 2,6 och 16GB RAAM

  • Avstängd
  • 2012-07-25 14:06

Testa iaf Hitta min Mac och det funka att skicka ett meddelande till den

Bevaka tråden