Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-01 11:28

Toppen! Verkar ha löst sig genom att skapa en ny desktop i Mission Control (som du beskriver) sedan öppna upp Adium. Av någon anledning hamnade Adium- fönstret precis där jag alltid hade det i SL (lite konstigt men bra..). Sedan kunde jag åter ta bort det Desktop jag precis skapade och allt funkade även efter det. Tack!

Ursprungligen av iPilot:

Toppen! Verkar ha löst sig genom att skapa en ny desktop i Mission Control (som du beskriver) sedan öppna upp Adium. Av någon anledning hamnade Adium- fönstret precis där jag alltid hade det i SL (lite konstigt men bra..). Sedan kunde jag åter ta bort det Desktop jag precis skapade och allt funkade även efter det. Tack!

Det är mycket konstigt som sker efter en uppgradering från Snow Leopard. Uppenbarligen så följer det med en del systeminställningar som egentligen inte ska följa med. För min del så följde det med lite features för gester som egentligen inte ens ska fungera efter en installation av Lion - antagligen en restprodukt från Snow Leopard.

En artikel på TUAW angående försvunna program som iSync och Frontrow: iSync: Who stole my software? | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

Apple leker storebror genom att gå in i hårddisken o radera program man använder bara för att de inte ingår i Lion's uppdatering. Känns lite fult

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

En artikel på TUAW angående försvunna program som iSync och Frontrow: iSync: Who stole my software? | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

Apple leker storebror genom att gå in i hårddisken o radera program man använder bara för att de inte ingår i Lion's uppdatering. Känns lite fult

Är det annorlunda mot hur det har varit förr? Nog försvann väl Sherlock när man uppdaterade till 10.5?

Ursprungligen av Capeman:

Är det annorlunda mot hur det har varit förr? Nog försvann väl Sherlock när man uppdaterade till 10.5?

Jo men Sherlock ersattes väl av något - Spotlight?

Har ju inte uppdaterat till Lion så jag vet inte men som det verkar finns det ingen ersättare av iSync o Frontrow i Lion

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jo men Sherlock ersattes väl av något - Spotlight?

Har ju inte uppdaterat till Lion så jag vet inte men som det verkar finns det ingen ersättare av iSync o Frontrow i Lion

Jo, sant. Dock tycks det vara ganska få som saknar mjukvarorna, nu när de försvunnit. Front Row hade ju inte uppdaterats sedan 10.5, många (men inte jag!) hade redan bytt till Plex eller XBMC.

Men jag förstår principen - att något försvinner utan en tänkt ersättare.

Jag skrev tidigare om problemet att Mission Control inte visar olika desktops samt att det inte krymper bakgrundsbilden, kom idag på att det beror på Path Finder. Om man avslutar det programmet fungerar allt som det ska igen. Hoppas att de släpper en patch som ordnar detta snart. Tänkte att det kanske finns fler som har samma problem som inte kommit på orsaken än..

Eller snarare utan en ersättare från Apple - för det finns tredjepartsersättare - som dessutom slog ut (i alla fall) Frontrow rejält!

Verkar inte vara något skrivet om detta.
När man öppna förhandsvisning så öppnas även de som du öppnat senast upp till 10 bilder, dokument eller liknande vilket kan vara ganska irriterande varje gång man vill titta på ett dokument.
Detta kan tas bort under Systeminställning under allmänt. Bocka av under "Antal senaste objekt"

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-02 10:05
Ursprungligen av heiko:

Verkar inte vara något skrivet om detta.
När man öppna förhandsvisning så öppnas även de som du öppnat senast upp till 10 bilder, dokument eller liknande vilket kan vara ganska irriterande varje gång man vill titta på ett dokument.
Detta kan tas bort under Systeminställning under allmänt. Bocka av under "Antal senaste objekt"

Jag skriver om just det i inlägg #92:
http://www.99.se/mac-os-x/288366-samlingstrad-over-irritationsmoment-i-os-x-lion-hur-fixar-dem-4.html#92

Funktionen kallas "Resume" i Lion och är väl tänkt att vara bra för de som ofta arbetar med samma fönster uppe hela tiden. För oss andra som använder datorn sporadiskt till allt möjligt blir det en börda när du öppnar en bild och får då också upp de fem bilderna du tittade på igår..

Aha, då blev det en lite upprepning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 08:15

Har fått fem stycken Kernel panics denna morgon. Vet inte vad det beror på eller om det är i rätt del av forumet? Skrev i en annan tråd (avsedd för iMac tidigare), men tänkte att det kan vara bra att rapportera detta här också med tanke på att det hände i Lion. Min trackpad dog hela tiden. Tappade anslutning och sattes igång sen igen. Tror någon här att det kan vara orsaken? Den var inte så igår i alla fall.

Funderar nu helt seriöst på att göra en ren installation av Lion.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-08-02 10:33

Jag har ett litet problem! Förr fanns det ju inställningar så att när man drog upp pilen till ett hörn av skärmen så kunde man välja att expempelvis expose eller spaces aktiverades. Vart finns dessa inställningar i Lion?

Just nu ligger mina gamla inställningar kvar och går jag upp i mitt högra hörn så hoppar mycket riktigt mina widgets fram. Men jag kan ju inte ändra inställningarna någonstanns länge...eller är jag dum nu?

Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 10:46
Ursprungligen av bjornfot:

Jag har ett litet problem! Förr fanns det ju inställningar så att när man drog upp pilen till ett hörn av skärmen så kunde man välja att expempelvis expose eller spaces aktiverades. Vart finns dessa inställningar i Lion?

Just nu ligger mina gamla inställningar kvar och går jag upp i mitt högra hörn så hoppar mycket riktigt mina widgets fram. Men jag kan ju inte ändra inställningarna någonstanns länge...eller är jag dum nu?

Tack.

De finns i: Systeminställningar / Mission Control: nere i vänstra hörnet klicka på aktiva hörn

  • Medlem
  • 2011-08-03 09:13

Eventuellt har frågan varit upp redan. Men hur navigerar man i Finder med hjälp av finger-swipe? Förut kunde man backa/gå framåt med två fingrar likt i Safari/FF, men hur gör man nu när man navigerar i Finder?

Ursprungligen av Dalle:

Eventuellt har frågan varit upp redan. Men hur navigerar man i Finder med hjälp av finger-swipe? Förut kunde man backa/gå framåt med två fingrar likt i Safari/FF, men hur gör man nu när man navigerar i Finder?

Det går att göra det med, men man måste justera inställningarna. Gå in i Systeminställningar, välj Styrplatta och fliken Fler gester. Ändra först "Svep mellan program i helskärmsläge" till "Svep i sidled med fyra fingrar" (i stället för det förinställda tre fingrar). Ändra sedan "Svep mellan sidor" till "Svep med två eller tre fingrar" (eller med enbart tre fingrar, men då förlorar man animationen när man backar/går framåt i Safari).

Problemet är att Finder inte ger någon visuell indikation à la Safari när man använder fingersvep för att backa, så sveprörelsen känns mer som att man ger ett kommando än att man tar "tag i" det som visas och skickar iväg det. Eftersom jag hade vant mig vid hur snyggt det hanteras i Safari blev jag bara irriterad över att det var så fult implementerat i Finder, så jag gick tillbaka till förinställningarna igen. Jag hoppas verkligen att Finder uppdateras till Safaris bakåt/framåt-beteende i någon 0.0.1-uppdatering framöver.

  • Medlem
  • 2011-08-03 10:42
Ursprungligen av Samuel K:

Det går att göra det med, men man måste justera inställningarna. Gå in i Systeminställningar, välj Styrplatta och fliken Fler gester. Ändra först "Svep mellan program i helskärmsläge" till "Svep i sidled med fyra fingrar" (i stället för det förinställda tre fingrar). Ändra sedan "Svep mellan sidor" till "Svep med två eller tre fingrar" (eller med enbart tre fingrar, men då förlorar man animationen när man backar/går framåt i Safari).

Problemet är att Finder inte ger någon visuell indikation à la Safari när man använder fingersvep för att backa, så sveprörelsen känns mer som att man ger ett kommando än att man tar "tag i" det som visas och skickar iväg det. Eftersom jag hade vant mig vid hur snyggt det hanteras i Safari blev jag bara irriterad över att det var så fult implementerat i Finder, så jag gick tillbaka till förinställningarna igen. Jag hoppas verkligen att Finder uppdateras till Safaris bakåt/framåt-beteende i någon 0.0.1-uppdatering framöver.

Ok, tack. Får plocka fram min trackpad och testa när jag kommer hem i kväll.

I och med sandboxingen har Safari delats upp i två delar, som i Activity Monitor listas som Safari Web Content (sandboxad) och Safari (ej sandboxad).

Problemet är att jag efter cirka en dags surfande har 2 GB minne allokerat till Safari Web Content. Det har föreslagits att det hjälper att resetta Safari, vilket jag just har gjort, så jag får se om det hjälper.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

I och med sandboxingen har Safari delats upp i två delar, som i Activity Monitor listas som Safari Web Content (sandboxad) och Safari (ej sandboxad).

Problemet är att jag efter cirka en dags surfande har 2 GB minne allokerat till Safari Web Content. Det har föreslagits att det hjälper att resetta Safari, vilket jag just har gjort, så jag får se om det hjälper.

Hm, tycker det är en bra förändring. Tidigare var man tvungen att stänga Safari helt och hållet för att frigöra minne, nu räcker det med att stänga alla öppna fönster. Det som är kvar av Safari efter det har bara 70-80 MB på min burk.

Lion är ju, som säkert alla räknat ut, ett sätt för Apple att locka iPad-användare till sina datorer. Och som iPad-användare är jag än så länge nöjd. Har inte stängt av eller ändrat en massa funktioner utan tänker att Apple jobbar efter en ny strategi när det gäller gränssnitt och att det för mig handlar om att gilla läget. Alternativet, Att försöka få Lion att bli som SL, kommer förmodligen bara att försena övergången då den möjligheten förmodligen försvinner i framtiden. Så gränssnitt: Helt ok.
Vissa kompatibilitetsproblem dyker upp. Detta är onekligen en mycket stor och genomarbetad uppdatering.
Men det enda riktigt allvarliga som jag upptäcker är att fläkten går mer på både Air och MBP och att jag har fler häng än vad jag haft i modern tid. Gäller allt från Mail, Safari, system etc. Eftersom mina datorer alltid står på är det givetvis ändå väldigt många timmars drift mellan problemen och än så länge har de inte inneburit några allvarliga konsekvenser. Problem med att ansluta till trådlösa nätverk (särskilt efter uppvaknande) samt svajig hastighet.
Hoppas på en snabb uppdatering för lite buggfix och blir förvånad över att stora mjuk- och hårdvarutillverkare blir tagna på sängen när Lion dyker upp. Måste vara extremt jobbigt med miljontals kunder som skriker i telefoner och på mail, istället för att bara göra klart allt innan systemet släpps.
Vet att jag skrev någon gång angående OSX i framtiden att jag trodde på iOS-gränssnittet. Får väl passa på att säga "vad var det jag sa!" Men detta är inte slutet på utvecklingen av gränssnittet, jag tror det bara är början, och om tio kommer vi att sitta och skratta åt alla märkliga kommandon med tre och fyra fingrar.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Vet att jag skrev någon gång angående OSX i framtiden att jag trodde på iOS-gränssnittet. Får väl passa på att säga "vad var det jag sa!"

Får väl passa på å fråga vad du svammlar om!
Det enda som är "taget" från iOS i Lion är den där Launchpad eller vadfan det heter som ingen tycks verka använda ändå. I övrigt ser jag verkligen inga likheter alls!

Senast redigerat 2011-08-04 09:31
Ursprungligen av PeeMaN:

Får väl passa på å fråga vad du svammlar om!
Det enda som är "taget" från iOS i Lion är den där Launchpad eller vadfan det heter som ingen tycks verka använda ändå. I övrigt ser jag verkligen inga likheter alls!

Jag tycker rullningslisterna ser lite bekanta ut också

Men jag håller med. OS X är fortfarande OS X, iOS är fortfarande iOS. En del har på något sätt lyckas få det till att OS X och iOS på något sätt skulle bli samma sak, vilket är att totalt missförstå varför iOS över huvud taget finns till. Däremot kommer säkert fler saker att flyttas mellan OS X och iOS, åtminstone så länge de är universellt användbara. Hade gärna sluppit fejklädret i iCal dock, den dag något motsvarande Calvetica kommer i Mac App Store kommer jag att bli väldigt glad

Ursprungligen av Samuel K:

...Hade gärna sluppit fejklädret i iCal dock, den dag något motsvarande Calvetica kommer i Mac App Store kommer jag att bli väldigt glad

Se inlägg #55 för en lösning på detta

Fullskärmsläge, popovers, scrollbarerna etc. Finns nog mer som är inspirerat av iOS. Rätt mycket under huven som att appar inte är lika fokuserade på att vara av eller på som tidigare.

Hur funkar Boot Camp för er som uppgraderat till Lion? Såg just detta på TUAW: Boot Camp in Lion requires Windows 7 | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

Ogilla säger jag som kör XP under Boot Camp bara så att jag kan köra lite spel o det blir inte samma prestanda i Parallels (tror jag inte iaf)

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hur funkar Boot Camp för er som uppgraderat till Lion? Såg just detta på TUAW: Boot Camp in Lion requires Windows 7 | TUAW - The Unofficial Apple Weblog
Ogilla säger jag som kör XP under Boot Camp bara så att jag kan köra lite spel o det blir inte samma prestanda i Parallels (tror jag inte iaf)

Det känns logiskt att Apple inte kommer att ge stöd för äldre versioner av Microsoft Windows. Apple är inte kända för att hålla liv i gamla system under en längre period, och man är nog ännu mindre motiverade att göra det på andra företags produkter.

Existerande Windows installation rörs ej så XP fungerar med Lion.
Men nyinstallation är tyvärr inte tillåtet.

För mig funkar boot camp som det är nu.

Ursprungligen av illerG:

Existerande Windows installation rörs ej så XP fungerar med Lion.
Men nyinstallation är tyvärr inte tillåtet.

För mig funkar boot camp som det är nu.

Nja, nyinstallation är alltid tillåtet. Macen är i grund och botten i princip en vanlig x86, en "PC" om du så vill. Du kan alltid installera XP eller vilket annat OS som helst som supportar arkitekturen. Boot Camp är inte mycket mer än ett paket med drivrutiner som kan vara bra att installera i efterhand men som egentligen inte är helt nödvändiga. Om du har installerat Lion och sedan vill installera XP så hindrar inget att du tar Boot Camp från en Snow Leopard-skiva, eftersom allt sker i Windows-partitionen så spelar det ingen roll vilken version av OS X som du har installerat eller om du ens har det installerat alls; om man vill kan man exempelvis skippa OS X helt och bara köra Windows.

Efter 10.7.1 så har massor av småprogram typ dropbox, typinator, skitch, shovebox, iteleport connect, rowmote helper etc blivit greyed out med ett vit ring med streck genom som om det vore PPC program, men alla är intel och funkade på 10.7
Vad sjutton har hänt? Någon annan...

Det är massor fler program upptäcker jag, när jag försöker gå tillbaka i Time-Machine så finns en icon utan det där 'fungerar inte' tecknet över, när jag försöker få tillbaka en fungerande version, så har jag inte behörighet säger OSXLion. Inte nu igen, j**** behörighetskrig med detta omogna lejon...

Efter att ha försökt installera om Lejonet, och inte kunnat, 'för att det finns filer som inte kunde hämtas', att vara så beroende på att filer ska hämtas ifrån internet, vilken skit.
Hur som helst, om någon annan får detta problem, så är lösningen enkel, om man deletar appsen och sedan hämtar tillbaka dem från papperskorgen så verkar 'furbudstecknet' bara försvinna.
Jag blir så trött på det här lejonet....

Senast redigerat 2011-08-17 21:45
Ursprungligen av panther:

Efter 10.7.1 så har massor av småprogram typ dropbox, typinator, skitch, shovebox, iteleport connect, rowmote helper etc blivit greyed out med ett vit ring med streck genom som om det vore PPC program, men alla är intel och funkade på 10.7
Vad sjutton har hänt? Någon annan...

Det är massor fler program upptäcker jag, när jag försöker gå tillbaka i Time-Machine så finns en icon utan det där 'fungerar inte' tecknet över, när jag försöker få tillbaka en fungerande version, så har jag inte behörighet säger OSXLion. Inte nu igen, j**** behörighetskrig med detta omogna lejon...

Efter att ha försökt installera om Lejonet, och inte kunnat, 'för att det finns filer som inte kunde hämtas', att vara så beroende på att filer ska hämtas ifrån internet, vilken skit.
Hur som helst, om någon annan får detta problem, så är lösningen enkel, om man deletar appsen och sedan hämtar tillbaka dem från papperskorgen så verkar 'furbudstecknet' bara försvinna.
Jag blir så trött på det här lejonet....

Du har uppenbarligen något större fel på din dator. Har nog inte så mycket med Lion i sig att göra, även om Lion har utlöst det.

Bevaka tråden