Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Korsriddaren:

Efter den senaste uppdateringen, så synkar inte längre iSync mina kalenderhändelser. Någon som vet vad detta kan tänkas bero på, och hur man löser det?

[ATTACH="CONFIG"]30750[/ATTACH]

[ATTACH="CONFIG"]30751[/ATTACH]

Du kan börja med att kryssa i kalender.

  • Medlem
  • 2011-10-20 08:55
Ursprungligen av adress@mac:

Du kan börja med att kryssa i kalender.

Jo tack, det försökte jag (det går inte), och det är då den övre dialogrutan dyker upp. Jag inser nu att det förmodligen var ett misstag att aktivera iCloud innan jag skaffat en iPhone, för iom iCloud, så kan jag inte längre synka kalenderdelen. Jävligt irriterande. Skulle jag disconnecta från iCloud, kommer skiten att radera alla mina kalenderposter i både iCal och i molnet. Känns ju inte så där upplyftande...

Senast redigerat 2011-10-21 12:02

va F**!!!! Alla min Dashboard post-its har försvunnit två gånger efter att jag synkat med icloud.. Hittar inte vart jag ställt in detta men inte så kul när runt 20 postits (som jag förövrigt använder flitigt) försvunnit två gånger och jag varit tvungen att leta reda och komma ihåg mina postits för att skriva in dem igen... :/

Ursprungligen av wilhelmsson:

va F**!!!! Alla min Dashboard post-its har försvunnit två gånger efter att jag synkat med icloud.. Hittar inte vart jag ställt in detta men inte så kul när runt 20 postits (som jag förövrigt använder flitigt) försvunnit två gånger och jag varit tvungen att leta reda och komma ihåg mina postits för att skriva in dem igen... :/

Ingen som vet hur ja löser detta?

  • Medlem
  • 2011-10-21 12:03

En annan mycket irriterande grej iom iCloud är att jag nu måste välja iCal varje gång för att se kalenderhändelserna i iCal. Grrrr

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-10-21 14:36

Installerade Lion i samband med iOS5-installationen på min iPhone och förväntade mig inga större konstigheter. Att gamla powerprocessorprogram föll omkull kan jag leva med men plötsligt kan jag inte längre skriva ut från Indesign, om det nu har med Lion att göra är inte lätt avgöra så här på studs. Det som däremot var oändligt mer irriterande var det faktum att nyinköpta HP-skrivaren Laserjet CP1525n inte kunde installeras korrekt. Hur jag än gör får jag inte installadionens disc image att fungera som den ska.

Måhända är det något i min maskin som felaktigt installerat. Bifogar bild på felmeddelandet. Kanske någon här har ett hett tips.

Ursprungligen av tottisen:

Installerade Lion i samband med iOS5-installationen på min iPhone och förväntade mig inga större konstigheter. Att gamla powerprocessorprogram föll omkull kan jag leva med men plötsligt kan jag inte längre skriva ut från Indesign, om det nu har med Lion att göra är inte lätt avgöra så här på studs. Det som däremot var oändligt mer irriterande var det faktum att nyinköpta HP-skrivaren Laserjet CP1525n inte kunde installeras korrekt. Hur jag än gör får jag inte installadionens disc image att fungera som den ska.

Måhända är det något i min maskin som felaktigt installerat. Bifogar bild på felmeddelandet. Kanske någon här har ett hett tips.

[ATTACH="CONFIG"]30785[/ATTACH]

Ogiltig kontrollsumma = skadad fil. (Ladda ner den på nytt är mitt förslag)

Vad händer om du struntar i skivan? Det var länge sedan jag installerade HPdrivrutiner från skiva, hämtas "per automatik" när man jackar in dem i datorn.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-10-22 10:12

Vet inte om någon nämnt det tidigare men hittade en allvarlig bugg i dag. Var inloggad på på min frus konto för hon ville att det var lite bilder jag skulle fixa till åt henne. Detta gjorde jag från en MBP med Lion 10.7.2. Fick för mig att jag skulle logga in på iMacen från MBP för att kolla att allt fungerade. Öppnade ett Finderfönster, markerade iMacen i Delat, klickade anslut som, fyllde i hennes användarnamn och lösenord, klickade på Dela Bildskärm och fick då valet "Be om att få dela skärm" eller "Anslut till virtuell skärm". Klickade då på "Anslut till virtuell skärm". När inloggningen var klar visade det sig att jag hade blivit inloggad på MITT konto på iMacen från HENNES konto på MBP utan att ange varken användarnamn eller lösenord för mig. Har dubbelkollat allt och har gjort om proceduren flera gånger och varje gång loggas hon in på mitt konto.

Kan någon testa om det går att göra om hos er eller om det bara är hos mig som det går snett.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-22 10:51

Är MBP inloggad på hennes konto, så blir det så. Jag antar att du också har ett konto på MBP, som är giltigt?
Det är ju så man sköter datorsupport på distans, den som vill bli hjälpt loggar in med sitt ID, hjälparen loggar in utan att veta lösenordet för den som vill bli hjälpt, det vill man ju inte lämna ifrån sej.
Därför bör man logga ur när man lämnar sin dator.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-10-22 10:56

Jag var inte inloggad på iMacen. Inloggningen startade av sig själv på iMacen. Det är det jag tycker verkar skumt och dessutom har hon inga adminbehörigheter på någon av datorerna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-22 11:07

Nej, du behöver inte vara inloggad, men var hon inloggad när det skedde? Då har hon ju "godkänt" att du ansluter.... eller den som har gjort det i Inställningarna.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-10-22 11:14

Kollade inställningarna på iMacen nu. I Intällningar/Delning/Skärmdelning är det endast jag som har åtkomst till datorn via skärmdelning. Det är därför jag tycker att det är konstigt att någon annan än jag själv kan logga in på mitt konto utan vare sig användarnamn eller lösenord.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-22 12:08

Ja, då håller jag med dej. Och du har inte loggat in från hennes konto tidigare, så ditt anv/lösen finns i hennes keychain?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-10-22 13:04

Nix, bäst att stänga av det där till dess att det kommer en fix.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2011-10-22 15:41

Jag gjorde uppdateringen från SL, till Lion, igårkväll.
Har bara hunnit pilla lite med Lion, men har redan hittat en del grejer som irriterar mig!

Safari laggar lite lätt vid scrollning. Tar en halv sekund innan safari hinner reagera vilket orsakar en fördröjning i scrollningen.
Sedan kan jag inte backa i mappar i finder längre, förr svepte jag med två fingrar för att backa i både finder och safari.
Verkar som datorn inte uppfattar signalen från magic mouse lika bra som SL?

Har testat alla kommandon/gester jag kan komma på för att backa i finder men det vill sig inte! Någon som vet hur man backar lättast i finder utan att behöva klicka på pilen bakåt i hörnet?

Rent alltmänt tycker jag att lion laggar mer än SL. Animationer i Dock när man sveper med musen är inte så flytande som tidigare.
Bör jag göra backup på alla filer och sen blåsa rent disken och göra en ny installation av lion?
Helt klart missnöjd med min uppgradering hittils.

Använder mig av Magic Mouse, och indexeringen av spotlight är klar. Har läst att det kan sega ner datorn avsevärt, men den är alltså klar.
Sitter på en iMac i3 3.2Ghz

Mycket tacksam för svar!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-22 17:02

Under Äpplet : Systeminställningar : Styrplatta, tredje fliken finns Svep mellan sidor.

  • Medlem
  • 2011-10-23 16:48
Ursprungligen av kenjon:

Under Äpplet : Systeminställningar : Styrplatta, tredje fliken finns Svep mellan sidor.

Hmm.. Menar du att det ska gå att svepa i Finder om det är ikryssat? För det funkar inte för mig.

Ursprungligen av Spata:

Hmm.. Menar du att det ska gå att svepa i Finder om det är ikryssat? För det funkar inte för mig.

Av någon anledning så anser Apple att du får välja mellan att svepa i Finder eller att flytta objekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-24 16:43
Ursprungligen av Spata:

Hmm.. Menar du att det ska gå att svepa i Finder om det är ikryssat? För det funkar inte för mig.

Bocka i alternativet som är nämnt sedan tidigare och väl "Svep med två eller tre fingrar" i rullistan. Nu kan du använda trefingerssvep i Finder samt två- och trefingerssvep i Safari.

  • Medlem
  • 2011-10-24 21:41

Ahh.. Du är en pärla! Jag fattar inte varför jag inte förstått det tidigare!

  • Medlem
  • Härryda
  • 2011-10-25 11:11
Ursprungligen av iPilot:

Bocka i alternativet som är nämnt sedan tidigare och väl "Svep med två eller tre fingrar" i rullistan. Nu kan du använda trefingerssvep i Finder samt två- och trefingerssvep i Safari.

Kan inte hitta det du nämner i inlägget, dock så använder jag utav en magic mouse, och inte en styrplatta. Du vet inte hur man gör rätt inställining för magic mouse ?

  • Medlem
  • 2011-10-25 13:11
Ursprungligen av ReleX:

Kan inte hitta det du nämner i inlägget, dock så använder jag utav en magic mouse, och inte en styrplatta. Du vet inte hur man gör rätt inställining för magic mouse ?

Om inte det inbyggda inställningsprogrammet i OSX funkar för ändamålet, så rekommenderar jag dig att ladda ner antingen MagicPrefs eller BetterTouchTool som gör att du får duktigt många fler inställningsmöjligheter till din magic mouse.

  • Medlem
  • 2011-11-01 21:30
Ursprungligen av Korsriddaren:

Om inte det inbyggda inställningsprogrammet i OSX funkar för ändamålet, så rekommenderar jag dig att ladda ner antingen MagicPrefs eller BetterTouchTool som gör att du får duktigt många fler inställningsmöjligheter till din magic mouse.

Jag laddade ner BTT och ställde in både trackpad och magic mouse så nu funkar det exakt samma i både finder och safari. Kanon.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-25 13:54
Ursprungligen av ReleX:

Kan inte hitta det du nämner i inlägget, dock så använder jag utav en magic mouse, och inte en styrplatta. Du vet inte hur man gör rätt inställining för magic mouse ?

Önskar jag kunde hjälpa dig men jag använder tyvärr inte Magic Mouse och kommer därför inte åt inställningarna för det. Tredjepartsprogram löser tveklöst ditt problem men jag tolkar det hela som att du gärna löser det utan sådana program, det hade iaf jag själv velat.

  • Medlem
  • 2011-10-25 15:20
Ursprungligen av iPilot:

Önskar jag kunde hjälpa dig men jag använder tyvärr inte Magic Mouse och kommer därför inte åt inställningarna för det. Tredjepartsprogram löser tveklöst ditt problem men jag tolkar det hela som att du gärna löser det utan sådana program, det hade iaf jag själv velat.

Om det inte finns någon annan lösning så ser jag inte varför man bör vara skeptiskt till tredjepartsprogram, när dessa är lösningen på problemet?! I synnerhet som ett av programmen klarar individuella profiler för olika program. Kan ju knappt bli smidigare...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-23 22:49

I Finder? Näh, jag tänkte på Safari

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-24 21:45

iCal, det finns ingen flik där avklarade påminnelser hamnar. Man får antingen ha kvar dem i listan förbockade eller så får man ta bort dem helt och hållet. Inte så snyggt med tanken på att det finne en Avklarade sida i iOS appen.
Stör ni er också så skicka feedback här: Apple - iCal - Feedback

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-10-27 08:55

Gissar på att det hör hemma här, annars får moderator gärna flytta rätt
Jag, som många andra vad det verkar, har haft lite strul med WiFi på min nya Air i det att den har haft svårt att koppla upp sig mot trådlösa nätverk efter att den varit i vila (kör för övrigt Filevault2 på den). Men idag släpptes en firmware update (MacBook Air EFI Firmware Update 2.2) som jag precis installereat med förhoppning om att den kanske även fixar WiFiproblematiken.

Edit: Det verkar inte som att denna uppdateringen förbättrade WiFi-delen dessvärre :/
Fortfarande samma problematik, dock är nätet här lite svajigt så jag får prova mer när jag kommit hem.

Senast redigerat 2011-10-27 10:53

I 10.7.2 så försvann äntligen de dubbla "Ordna efter" menyerna, nu heter den ena "Sortera efter".

Bevaka tråden