Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-30 14:39
Ursprungligen av wlao:

Det har inte hänt nåt med systeminställningarna för kortkommandon, så att Mission Control har snott kortkommandona alt-pil?
Systeminställningar -> Tangentbord -> Kortkommandon och markera Mission Control i listan.

Märkligt nog måtte något ha blivit korrupt, för jag har inte ändrat något, men såg här att alt var förvalt som "modifier". När jag valde "Återställ förval" så löste sig problemet.
Stort tack för hjälpen!

PS, det intressant är att det däremot inte går att återskapa problemet då det inte går att välja alt+ pil som kommando i listan under Mission kontroll…

  • Medlem
  • 2012-01-30 15:00

Happy to help

Kanske lite av Crosspost iom att jag tipsat om den här länken i en annan tråd... men det var en del nyttigt här;

How to De-iOS-ify Mac OS X Lion

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-05 13:29

Ja, så var det då det här med att "Arrange by kind" skapar flera rader med Cover Flow-liknande system. Jag vill kunna ha Arrange by kind och Sort by name, som det alltid sett ut. Några förslag på terminalkommandon eller liknande?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-05 21:49

Det är nära, och jag känner till det, men jag skulle i så fall snarare vilja ha "Arrange by none" och "Sort by category".

Edit: och där var jag snabbare än snabbast. Trodde att jag hade testat det och inte fått det att funka, men det gjorde det. Fel av mig. Tack, mattiL!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-04 15:09

Du har rätt, gick för snabbt förut, jag menade just:
sudo nvram -d boot-args
för att stänga av, just som det står i artikeln.

Och JA, DET FUNKAR, har testat!
Men det här är en så vanlig sak, att olika användare vill att skärmen ska slås på/av vid olika tillfällen att jag inte förstår varför apple vägrar lägga in det under Bildskärmsinställningarna så man slipper skriva obskyra kommandon i Terminal...

Jag kör fortfarande Snow Leopard, men min fru och äldsta dotter kör Lion och jag märkte precis att den lilla strippen i underkant på alla fönster som visar hur mycket utrymme som återstår på den disk mappen finns på inte längre finns där. Jag använder denna mycket regelbundet (då alla mina diskar, USB minnen m.m. alltid är ganska fulla).

Finns det inget sätt att få tillbaka detta? Jag har kollat i preferences...

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Jag kör fortfarande Snow Leopard, men min fru och äldsta dotter kör Lion och jag märkte precis att den lilla strippen i underkant på alla fönster som visar hur mycket utrymme som återstår på den disk mappen finns på inte längre finns där. Jag använder denna mycket regelbundet (då alla mina diskar, USB minnen m.m. alltid är ganska fulla).

Finns det inget sätt att få tillbaka detta? Jag har kollat i preferences...

View / Show Status Bar.

Ursprungligen av keptang:

View / Show Status Bar.

Ah, då antar jag att det är många av dessa irritationer som bara beror på att default har ändrats får av till på/på till av...

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Ah, då antar jag att det är många av dessa irritationer som bara beror på att default har ändrats får av till på/på till av...

Ja, det gäller nog många utav sakerna i denna tråd.

Varför har de tagit bort möjligheten att välja katt eller hund avatar/bild när man installerar ???

Bevaka tråden