Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-30 23:40

Fönster flyttar på sig efter varje gång de öppnas upp. Exempel: Adium-fönstret har jag placerat uppe i mitt vänstra övre hörn. Varje gång jag startar upp programmet så envisas det med att ha flyttat ner ca 3 cm ner längst vänstra sidan av skärmen, alltså fortfarande i linje med vänstra sidan men inte högst upp på skärmen. Jag flyttar alltid tillbaka fönstret dit jag är van att ha det men trots det hoppar det alltid ner igen efter nästa uppstart..

Ursprungligen av iPilot:

Fönster flyttar på sig efter varje gång de öppnas upp. Exempel: Adium-fönstret har jag placerat uppe i mitt vänstra övre hörn. Varje gång jag startar upp programmet så envisas det med att ha flyttat ner ca 3 cm ner längst vänstra sidan av skärmen, alltså fortfarande i linje med vänstra sidan men inte högst upp på skärmen. Jag flyttar alltid tillbaka fönstret dit jag är van att ha det men trots det hoppar det alltid ner igen efter nästa uppstart..

Kanske är det så att dina gamla space-inställningar spökar ?
Markera programmet i dockan - gå in under alternativ - och tilldela programmet vilket fönster det skall ha. Det bör hjälpa.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-31 20:25
Ursprungligen av adress@mac:

Kanske är det så att dina gamla space-inställningar spökar ?
Markera programmet i dockan - gå in under alternativ - och tilldela programmet vilket fönster det skall ha. Det bör hjälpa.

Jag hänger inte med. Menar du att jag ska högerklicka på Adium ikonen i dockan och gå in under alternativ? Där hittar jag endast tre alternativ: Behåll i dock, öppna vid inloggning, visa i finder. Något annat alternativ finns ej..

Ursprungligen av iPilot:

Jag hänger inte med. Menar du att jag ska högerklicka på Adium ikonen i dockan och gå in under alternativ? Där hittar jag endast tre alternativ: Behåll i dock, öppna vid inloggning, visa i finder. Något annat alternativ finns ej..

Exakt där, men under ska det vara Assign to: This desktop/All/None.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-31 23:03

Ursäkta dubbelpost men jag noterade precis att jag inte kan använda gester i Mac AppStore. Märkligt. Det fungerar inte som det gjorde i Snow Leopard och inte heller som det gör i Lions Safari (två fingrar).

Ursprungligen av iPilot:

Jag hänger inte med. Menar du att jag ska högerklicka på Adium ikonen i dockan och gå in under alternativ? Där hittar jag endast tre alternativ: Behåll i dock, öppna vid inloggning, visa i finder. Något annat alternativ finns ej..

Inte högerklicka - markera med vänster och håll kvar, så får du upp en meny med bla Alternativ. Där kan du välja vilket skrivbord du vill att den skall öppnas på.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-01 00:56
Ursprungligen av adress@mac:

Inte högerklicka - markera med vänster och håll kvar, så får du upp en meny med bla Alternativ. Där kan du välja vilket skrivbord du vill att den skall öppnas på.

Jag får upp precis samma typ av meny om jag högerklickar eller följer din procedur, dock är det inte problemet. Jag kan inte se vart man i menyn kan välja vilket skrivbord den ska visas i.

Ni får ursäkta om jag verkar knepig men jag vet inte om vi talar om samma saker nu. Jag försöker alltså endast få mitt Adium fönster att alltid öppnas upp på en plats på skrivbordet som jag bestämt och inte ett ställe som den själv fått för sig.

Ursprungligen av iPilot:

Jag får upp precis samma typ av meny om jag högerklickar eller följer din procedur, dock är det inte problemet. Jag kan inte se vart man i menyn kan välja vilket skrivbord den ska visas i.

Ni får ursäkta om jag verkar knepig men jag vet inte om vi talar om samma saker nu. Jag försöker alltså endast få mitt Adium fönster att alltid öppnas upp på en plats på skrivbordet som jag bestämt och inte ett ställe som den själv fått för sig.

Jag börjar undra om du verkligen har Mission Controll installerat - alternativt rätt inställt ?
Så här skall det se ut i "alternativmenyn".

  • Medlem
  • 2011-08-01 09:46
Ursprungligen av adress@mac:

Jag börjar undra om du verkligen har Mission Controll installerat - alternativt rätt inställt ?
Så här skall det se ut i "alternativmenyn".

Det där får inte jag heller upp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-01 10:33
Ursprungligen av Korsriddaren:

Det där får inte jag heller upp...

Hm, inte jag heller...

Säkert tagit upp, men isf gör jag det igen; Denna rättstavning som Lion håller på med, wtf? Den ändrar ordet vad till bad och såna grejer, antar att det går att stänga av nånstans, men varför ha en rättstavning som inte ens har de vanligaste orden?

  • Medlem
  • 2011-07-31 11:55
Ursprungligen av Anders Båth:

Säkert tagit upp, men isf gör jag det igen; Denna rättstavning som Lion håller på med, wtf? Den ändrar ordet vad till bad och såna grejer, antar att det går att stänga av nånstans, men varför ha en rättstavning som inte ens har de vanligaste orden?

Ja det är klart irriterande. Men skriver man fort som fan (som jag gör) så hinner skiten inte med att tvångsrätta vad man skriver.

Någon som har en lösning på hur man flyttar på menyikonerna (Lion & MBA 2011)?

Normat kan man hålla ner cmd och dra rund dem, men på min nya MacBook Air så går inte detta.

Vet inte om det är nån klickruta som skall bockas i någonstans.

Jag använder inte mus, men har testat att "tap and drag", samt att verkligen klicka ner trackpaden (något som jag normalt aldrig gör). Jag har även testat att flytta med tre fingrar, men det funkar inte heller.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-31 20:06

Kan man ändra fonten i sidebaren i finder? Tycker den är för stor och "plumsig" nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-31 22:54

Hittade just precis en bugg. När jag döper en fil på skrivbordet syns det inte vad jag skriver i realtid. Först efter enter-tryck syns det. Någon annan som noterat detta?

Inte på min iMac och MBP. Där funkar det fint.

Ursprungligen av Mcus:

Hittade just precis en bugg. När jag döper en fil på skrivbordet syns det inte vad jag skriver i realtid. Först efter enter-tryck syns det. Någon annan som noterat detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-01 07:57

Intressant. En tanke. Kan det ha att göra med att jag gjorde en uppgradering och inte en fräsch installation?

Ursprungligen av Zimmerman:

Inte på min iMac och MBP. Där funkar det fint.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-01 08:09

@Mcus
Jag uppdaterade från SL till Lion på min MPB och jag ser ändringen i realtid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-01 08:45

Okej, skönt, då slipper jag installera om allt :). Får se om jag får ordning på det.

Ursprungligen av stile:

@Mcus
Jag uppdaterade från SL till Lion på min MPB och jag ser ändringen i realtid.

  • Medlem
  • 2011-08-01 07:36

Lyckades inte söka fram detta på 99 då det är så mycket text, men är det någon som vet om man kan stänga av dialogrutan som ständigt dyker upp när man skall öppna något man laddar ner, och hur i så fall lösningen ser ut? (Då det är himla irriterande) Dialogrutan ser ut som följer:

  • Medlem
  • 2011-08-01 11:27

Verkligen ingen som har en aning om vad jag frågade i inlägg #171?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Verkligen ingen som har en aning om vad jag frågade i inlägg #171?

Det låter inte helt normalt att en sådan dialogruta dyker upp när du vill öppna en bild du har sparat.

Men nej, du kan inte stänga av sådana dialogrutor. Åtminstone inte utan att använda något kommando i terminal (vilket jag inte känner till att det finns eftersom jag inte gör något som kräver sådana ingrepp).

  • Medlem
  • 2011-08-01 16:40
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det låter inte helt normalt att en sådan dialogruta dyker upp när du vill öppna en bild du har sparat.

Men nej, du kan inte stänga av sådana dialogrutor. Åtminstone inte utan att använda något kommando i terminal (vilket jag inte känner till att det finns eftersom jag inte gör något som kräver sådana ingrepp).

Jag är "ganska" säker på att jag läst det någonstans, att man faktiskt kan stänga av det, men hittade det tex inte i Onyx. När det gäller program kommer det bara fram första gången. Alla dokument är dessvärre unika, så där kommer det varje gång...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag är "ganska" säker på att jag läst det någonstans, att man faktiskt kan stänga av det, men hittade det tex inte i Onyx. När det gäller program kommer det bara fram första gången. Alla dokument är dessvärre unika, så där kommer det varje gång...

Jag utgår ifrån vilka funktioner som Mac OS X erbjuder i sitt normala utförande. Om det sedan går att ändra genom olika program som Onyx eller genom terminalen är en annan sak. Det kan jag inte svara för.

  • Medlem
  • 2011-08-02 14:06
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det låter inte helt normalt att en sådan dialogruta dyker upp när du vill öppna en bild du har sparat.

Men nej, du kan inte stänga av sådana dialogrutor. Åtminstone inte utan att använda något kommando i terminal (vilket jag inte känner till att det finns eftersom jag inte gör något som kräver sådana ingrepp).

Det är inte så konstigt, och nu hittade jag det av en slump. Presenterar lösningen nedan.

You can simply open a Terminal window (/Applications/Utilities/Terminal.app) and run this command:

defaults write com.apple.LaunchServices LSQuarantine -bool NO
This will prevent downloaded files from being quarantined. Note that this needs to be run on a per-user basis. If you want it to apply to the whole system, run it with sudo and type your password:

sudo defaults write com.apple.LaunchServices LSQuarantine -bool NO
Password: <your password>

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-08-04 08:26
Ursprungligen av Korsriddaren:

Lyckades inte söka fram detta på 99 då det är så mycket text, men är det någon som vet om man kan stänga av dialogrutan som ständigt dyker upp när man skall öppna något man laddar ner, och hur i så fall lösningen ser ut? (Då det är himla irriterande) Dialogrutan ser ut som följer:

Har du kryssat i alternativet "öppna "säkra" filer efter hämtning" längst ner i inställningar-allmänt i Safari?

Den är väl urbockad default av säkerhetsskäl har jag för mig.

  • Medlem
  • 2011-08-05 01:15
Ursprungligen av Hjopek:

Har du kryssat i alternativet "öppna "säkra" filer efter hämtning" längst ner i inställningar-allmänt i Safari?

Den är väl urbockad default av säkerhetsskäl har jag för mig.

Det är inte där skon klämmer. Men jag hittade lösningen genom ett terminalkommando. Se mitt inlägg #199.

Ogillar att Apple har skapat en konflikt mellan att kunna navigera med gester i Finder och att kunna flytta fönster med gester. Det är ett irritationsmoment som vi tyvärr inte ser en lösning på ännu. I alla fall inte vad jag känner till.

Ni måste aktivera mer än 1 desktop för att valen ska komma upp.

Öppna Mission Control, flytta markören upp i högra hörnet, klicka på +, tada, en ny desktop är skapad. Valen kommer då upp när ni tar fram alternativ på ett program i docken.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-08-01 17:51
Ursprungligen av keptang:

Ni måste aktivera mer än 1 desktop för att valen ska komma upp.

Öppna Mission Control, flytta markören upp i högra hörnet, klicka på +, tada, en ny desktop är skapad. Valen kommer då upp när ni tar fram alternativ på ett program i docken.

För mig som har Docken i högerkant så hamnar + i vänstra hörnet istället.

Bevaka tråden