Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mcus:

Verkar inte kunna se någon lösning på att få bort kravet på lösenord efter datorn gått ur vila. Finns inte under grupper och användare, inte heller under strömsparare. Förslag?

System Preferences -> Security & Privacy. Där hitter du Require password [option] after sleep or screen saver begins. Jag tycker att det är väldigt bra ställe att ha det på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 22:08

Möjligt så nu i efterhand. Lätt att vara efterklok. Tack för hjälpen :).

Ursprungligen av Tobias Schelin:

System Preferences -> Security & Privacy. Där hitter du Require password [option] after sleep or screen saver begins. Jag tycker att det är väldigt bra ställe att ha det på.

För mer ingående text kring versionshanteringen, läs detta utmärkta kapitel: Mac OS X 10.7 Lion: the Ars Technica review

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-05 23:06

Går ej att mata ut extern disk (t.ex. usb-minne) genom att trycka Cmd+E på finder fönstret för aktuell extern disk. Man måste markera själva usb-minnet (på skrivbordet) och trycka Cmd+E istället.

Det var väldigt mycket smidigare förut då man slapp stänga ner finder-fönstret för minnet och sen mata ut minnet, man kunde helt enkelt bara göra kombinationen i själva fönstret och då stängdes det ner automatiskt och disken matades ut. Väldigt litet problem men det är mindre smidigt nu.

Märkte nu dessutom att problemet med att Adium fönstret hoppar runt lite hej vilt fortfarande är aktuellt trots att jag följt proceduren som nämndes tidigare. Problemet verkar endast vara relaterat till Adium i mitt fall. Alla andra program funkar det aldelese utmärkt med av ren default.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-05 23:37

Om jag förstår dej rätt, behöver du inte stänga Finderfönstret först. Klicka på utmatningspilen i listan till vänster under Devices.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-06 01:49

förut kunde man ange skärmhörn dit man drog musen för olika Exposéfunktioner, inte nu längre...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-06 05:35
Ursprungligen av p0tatis:

förut kunde man ange skärmhörn dit man drog musen för olika Exposéfunktioner, inte nu längre...

http://www.99.se/mac-os-x/288366-samlingstrad-over-irritationsmoment-i-os-x-lion-hur-fixar-dem-8.html#198

Ursprungligen av p0tatis:

förut kunde man ange skärmhörn dit man drog musen för olika Exposéfunktioner, inte nu längre...

Det är inga problem att använda Hot Corners även med 10.7.

Gå till System Preferences -> Mission Control -> Hot Corners (ligger längst ner till vänster i Mission Control).

Nu fungerar äntligen swipe med fingrarna, bak & fram i Chrome

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-08-06 16:37
Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu fungerar äntligen swipe med fingrarna, bak & fram i Chrome

Utan att använda ALT?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-08 08:39

Det lustiga är att på min dator på jobbet så fungerar det men inte hemma. Har ingen beta version. Vill även minnas att det fungerade på datorn här hemma först med efter en vända in i inställningarna så försvann det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-08 07:27

Kommer ihåg att jag i Snow Leopard kunde knacka med trackpaden på toppen av ett fönster för att dra runt det. I Lion måste jag klicka för att göra samma sak. Har kollat i inställningar om jag råkat kryssa bort "knacka för att klicka", fast nej det har jag inte. Hmm..

Ursprungligen av Mcus:

Kommer ihåg att jag i Snow Leopard kunde knacka med trackpaden på toppen av ett fönster för att dra runt det. I Lion måste jag klicka för att göra samma sak. Har kollat i inställningar om jag råkat kryssa bort "knacka för att klicka", fast nej det har jag inte. Hmm..

Om inte den inställningen dyker upp igen så kan man annars göra samma sak men genom att dra med tre fingrar. Kräver att man går in i styrplatteinställningarna och ändrar "Svep mellan fönster i helskärmsläge" till fyra fingrar i stället för tre, sedan är trefingrarsgesterna fria att användas till något annat kul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-08 20:36

Provade och tycker det kändes dumt. Jobbigt att Apple tagit bort just den där peta-dra funktionen

Ursprungligen av Samuel K:

Om inte den inställningen dyker upp igen så kan man annars göra samma sak men genom att dra med tre fingrar. Kräver att man går in i styrplatteinställningarna och ändrar "Svep mellan fönster i helskärmsläge" till fyra fingrar i stället för tre, sedan är trefingrarsgesterna fria att användas till något annat kul.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-08-17 11:37
Ursprungligen av Mcus:

Kommer ihåg att jag i Snow Leopard kunde knacka med trackpaden på toppen av ett fönster för att dra runt det. I Lion måste jag klicka för att göra samma sak. Har kollat i inställningar om jag råkat kryssa bort "knacka för att klicka", fast nej det har jag inte. Hmm..

I have the sollution!

De har gömt inställningen rejält bara.
Sitter inte vid en mac just nu, men gå in på något liknanade inställningar - hjälpmedel - styrplatta så ska det finnas där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-17 18:24

Oh, tack! Som jag letat efter en lösning på detta. Igen, stort tack :).

Ursprungligen av kazmur:

I have the sollution!

De har gömt inställningen rejält bara.
Sitter inte vid en mac just nu, men gå in på något liknanade inställningar - hjälpmedel - styrplatta så ska det finnas där.

Jag får ett varningsmeddelande när min mbp vaknar från viloläge. Har inte hänt förut. Ljudet är "Funk" som det heter. Kan man ta reda på varför på något sätt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-09 17:09

För de som vill ha alla "tweaks" för diverse irritationsmoment samlade finns nu ett program för det.
Turn off irritating changes in Lion with Lion Tweaks | 9to5Mac | Apple Intelligence

Länk till utvecklaren: http://ifredrik.com/applications/

Senast redigerat 2011-08-10 18:34
  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-09 18:49
Ursprungligen av joakimo:

För de som vill ha alla "tweaks" för diverse irritationsmoment samlade finns nu ett program för det.
Turn off irritating changes in Lion with Lion Tweaks | 9to5Mac | Apple Intelligence

Den var bra.
Jag har försökt att Googla på följande, utan resultat.
Jag vill inte att program som var öppna när jag stänger av eller startar om ska öppnas igen.
Man kan stänga av det genom att kryssa ur en ruta i dialogen när man stänger av/startar om, men man måste göra det varenda gång.
Irriterande.
Vet någon en lösning?

När man använder Mission Control så möblerar ibland fönstren om sig själva. Så att det typ blir Skrivbord 1, 4, 2 och sist 3. Ytterst konstigt, måsta vara en bugg? Det går inte heller möblera om dem manuellt som vore praktiskt.

Ursprungligen av Frankie:

När man använder Mission Control så möblerar ibland fönstren om sig själva. Så att det typ blir Skrivbord 1, 4, 2 och sist 3. Ytterst konstigt, måsta vara en bugg? Det går inte heller möblera om dem manuellt som vore praktiskt.

Detta har nämnts flera gånger. Det är inte en bugg. Gå in under System Preferences och därefter på Mission Control. Där har du ett alternativ som heter Automatically rearrange spaces based on most recent use. Ta bort det så kommer fönstren ligga kvar i nummerordning.

Irritationemoment # 1: Det har fortfarande inte kommit en update. Uselt.

På min MBP 13" (2011) så ger jag nu upp med Wifi. Har prövat alla lösningar (som har funnits på nätet), installerat om Lion prövat olika routrar och ändrat inställningar i routrarna. Inget fungerar. Det hoppar upp och ner.

Apple säger att det är routrarna det är fel på (vilket är underligt då den fungerar bra under WIndows7 på Bootcamp, samt när jag hade Snow Leo på den).

Så jag sitter med en rätt så värdelös dator nu som jag uppenbarligen måste köra en gammal systemversion på.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

På min MBP 13" (2011) så ger jag nu upp med Wifi. Har prövat alla lösningar (som har funnits på nätet), installerat om Lion prövat olika routrar och ändrat inställningar i routrarna. Inget fungerar. Det hoppar upp och ner.

Apple säger att det är routrarna det är fel på (vilket är underligt då den fungerar bra under WIndows7 på Bootcamp, samt när jag hade Snow Leo på den).

Så jag sitter med en rätt så värdelös dator nu som jag uppenbarligen måste köra en gammal systemversion på.

Vet inte exakt hur apple care fungerar, men har du det så kan de väl inte avslå din problematik? Om jag vore du så skulle jag ringa dem igen och inte vara lika trevlig som förra gången

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-10 20:49
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vet inte exakt hur apple care fungerar, men har du det så kan de väl inte avslå din problematik? Om jag vore du så skulle jag ringa dem igen och inte vara lika trevlig som förra gången

Att ringa support och vara otrevlig ger dig inga fördelar... däremot vara bestämd.

Det är inte personerna som sitter i supportens fel att det är fel på din hårdvara/mjukvara, det är bara de som får ta skiten och beter du dig illa så får dom inte direkt lust att hjälpa dig mer.

Mitt bästa råd är att vara trevlig men bestämd med vad du vill ha gjort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-11 09:43
Ursprungligen av kainen:

Att ringa support och vara otrevlig ger dig inga fördelar... däremot vara bestämd.

Det är inte personerna som sitter i supportens fel att det är fel på din hårdvara/mjukvara, det är bara de som får ta skiten och beter du dig illa så får dom inte direkt lust att hjälpa dig mer.

Mitt bästa råd är att vara trevlig men bestämd med vad du vill ha gjort.

Jag håller med och har samma erfarenhet, de gånger jag haft med Apples support att göra så har jag fått hjälp. Bland annat med en disk som pajade och en annan gång med ett batteri till en MBP som efter ett år halverade användningstiden. Det finns olika nivåer på supporten där man förhoppningsvis ska kopplas vidare till någon som är kunnigare om det är ett mer svårlöst problem.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

På min MBP 13" (2011) så ger jag nu upp med Wifi. Har prövat alla lösningar (som har funnits på nätet), installerat om Lion prövat olika routrar och ändrat inställningar i routrarna. Inget fungerar. Det hoppar upp och ner.
Apple säger att det är routrarna det är fel på (vilket är underligt då den fungerar bra under WIndows7 på Bootcamp, samt när jag hade Snow Leo på den).
Så jag sitter med en rätt så värdelös dator nu som jag uppenbarligen måste köra en gammal systemversion på.

Lämna in datorn på närmaste serviceplats och be dem undersöka om det är fel på hårdvaran (dvs. Airport-kortet). Om det har gått mindre än 6 månader så är det upp till Apple att bevisa det inte är ett hårdvarufel.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Lämna in datorn på närmaste serviceplats och be dem undersöka om det är fel på hårdvaran (dvs. Airport-kortet). Om det har gått mindre än 6 månader så är det upp till Apple att bevisa det inte är ett hårdvarufel.

Hårdvaran fungerar. För Wifi fungerar perfekt i Windows7 (Bootcamp) och i SnowLeo.
Jag har jobbat på en Apple ÅF i många år tidigare. Att köra det där fungerar inte om du måste arbeta. Det tar tid för det första, sedan den sista meningen tar mer tid än vad det är värt. I know how it works. Jag kan inte vara utan burken i en dag. Så jag kör på Windows 7 i väntan på en uppgradering (får det är klart som korvspad att det är Lion som buggar).

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Hårdvaran fungerar. För Wifi fungerar perfekt i Windows7 (Bootcamp) och i SnowLeo.
Jag har jobbat på en Apple ÅF i många år tidigare. Att köra det där fungerar inte om du måste arbeta. Det tar tid för det första, sedan den sista meningen tar mer tid än vad det är värt. I know how it works. Jag kan inte vara utan burken i en dag. Så jag kör på Windows 7 i väntan på en uppgradering (får det är klart som korvspad att det är Lion som buggar).

Verkar vara en och annan som har lite problem med WiFi och Lion. Ibland tar min mycket lång tid på sig att koppla upp sig mot mitt trådlösa efter vila. Tar det mer än några sekunder så högerklickar jag på AirPort-ikonen och väljer mitt nätverk och så kopplar den upp.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-11 17:27
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Lämna in datorn på närmaste serviceplats och be dem undersöka om det är fel på hårdvaran (dvs. Airport-kortet). Om det har gått mindre än 6 månader så är det upp till Apple att bevisa det inte är ett hårdvarufel.

Fel, det är ett år, eftersom Apple lämnar ett års fabrikgaranti. Tre år om du köper Apple Care.

6 månader är det minsta skydd du har ålagt igenom konsumentskyddslagen. Köper du som företag så är det upp till dig som företag att förhandla om eventuell garanti enligt köplagen som gäller mellan jämnstarka parter.

Bevaka tråden