Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av iPilot:

Jag har inte fått det att funka trots att jag bränt ut filen på DVD och försökt boota med denna..

Du ska inte bränna hela den nerladdade Lion-filen.

Du ska högerklicka ("Show package contents") och leta dig fram (Contents --> SharedSupport) till en fil som heter InstallESD.dmg . Det är den filen du ska bränna.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-23 18:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du ska inte bränna hela den nerladdade Lion-filen.

Du ska högerklicka ("Show package contents") och leta dig fram (Contents --> SharedSupport) till en fil som heter InstallESD.dmg . Det är den filen du ska bränna.

Jodå det känner jag till. Har följt anvisningarna som finns mer eller mindre överallt.

Jag har lyckats uppdatera en annan dator med hjälp av filen. Dock inte genom att boota med skivan utan snarare genom att kopiera filen från dvd.n till datorn och öppna filen från datorn. Så filen i sig är det inga fel på.

Funderar dock på om bränningssekvensen i sig är annorlunda för att bränna en bootningsbar skiva eller bara helt enkelt bränna en fil till skivan? Jag brände ner filen genom att sätta in en tom dvd i datorn och dra .dmg filen till skivan i finder och sen tryckte jag Bränn. Jag gjorde det alltså inte genom skivverktyg men jag har svårt att tro att det ska ha gjort någon skillnad?

Ursprungligen av iPilot:

Jodå det känner jag till. Har följt anvisningarna som finns mer eller mindre överallt.

Jag har lyckats uppdatera en annan dator med hjälp av filen. Dock inte genom att boota med skivan utan snarare genom att kopiera filen från dvd.n till datorn och öppna filen från datorn. Så filen i sig är det inga fel på.

Funderar dock på om bränningssekvensen i sig är annorlunda för att bränna en bootningsbar skiva eller bara helt enkelt bränna en fil till skivan? Jag brände ner filen genom att sätta in en tom dvd i datorn och dra .dmg filen till skivan i finder och sen tryckte jag Bränn. Jag gjorde det alltså inte genom skivverktyg men jag har svårt att tro att det ska ha gjort någon skillnad?

Jag tror inte du kan göra så, du måste "återställa" dmg:n (Restore i engelskt OS X) filen till skivan genom Disk Utility för att den skall vara bootningsbar. Jag gjorde min USB-sticka på det viset, genom återställning i Disk Utility, och den är bootningsbar. Men jag kan ha fel, det har jag ofta.

Ursprungligen av iPilot:

...Har följt anvisningarna som finns mer eller mindre överallt... ...jag har svårt att tro att det ska ha gjort någon skillnad?

Jo, det är skillnad. Och i alla instruktionerna som jag har sett står det att man ska använda Skivverktyg (Disk Utility), så du har inte följt anvisningarna.

Återigen vill jag be er hålla er till ämnet (irritationsmoment i Lion och hur man löser dem)

Svepande generaliseringar och diskussioner om tycke och smak är off-topic.

// Inlägg gjort i egenskap av moderator.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-23 15:27

Saft och Safari någon? deras sida verkar vara nere.

Om man gör en ren installation av Lion istället för att uppgradera så återstår problemet att få tag på iLife, i AppStore så kan man köpa tre av programmen billigt (iPhoto, iMovie, Garageband) men om man vill ha iWeb och iDvd så måste man köpa en CD med hela iLife 11, det kanske inte är de viktigaste programmen dock...

Trefingersscroll upp och ner för att rulla till början eller slut
hittar inte hur jag får till detta ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-23 20:17

Eller ett brännarprogram typ Toast, men det är precis som sagts ovan, och jag skrev i din andra tråd, att det är inte .dmg-filen som ska brännas, utan innehållet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-23 20:27

Ok tack för all info! Får testa att göra det. Mycket riktigt följde jag då bevisligen inte anvisningarna Jesper
Dock trodde jag att det inte var någon skillnad att bränna som "vanligt" och att göra det i Skivverktyg.

Nu kanske det är lite OT men kan man få en enkel liten förklaring på skillnaden?
Om man bränner den i Skivverktyg så bränner den alltså själva innehållet i .dmg-filen snarare än filen i sin helhet?

Märkte dessutom precis ett annat irritationsmoment med Lion. Tack vara "Resume" måste jag nu stänga ner samtliga fönster av samma program en och en med Cmd+W innan jag trycker Cmd+Q för att avsluta programmet helt. Anledningen till detta är för att då jag t.ex. har kollat på säg 20 bilder och önskar stänga ner allt på en gång så brukar jag av vana trycka Cmd+Q men tack vare Resume så tror den att jag inte avslutat den session och då jag öppnar en helt annat bild så öppnar den också upp de 20 andra jag kika på sist..

Enda sättet att komma runt det verkar vara att trycka Cmd+W på alla filer då man vill stänga dem för annars dyker de ju upp då du ska kika på nått helt annat två dagar senare. Helt hopplöst och jag ser inte logiken..

Ursprungligen av iPilot:

Ok tack för all info! Får testa att göra det. Mycket riktigt följde jag då bevisligen inte anvisningarna Jesper
Dock trodde jag att det inte var någon skillnad att bränna som "vanligt" och att göra det i Skivverktyg.

Nu kanske det är lite OT men kan man få en enkel liten förklaring på skillnaden?
Om man bränner den i Skivverktyg så bränner den alltså själva innehållet i .dmg-filen snarare än filen i sin helhet?

En DMG är ju en skivavbild. Bränner man bara DMG:n får man en skiva med DMG:n som en fil på skivan. Som du har gjort. Bränner du medelst återställning så blir skivan som när du monterat DMGn.

Känns inte som om jag kan förklara det enkelt hehe, trött efter jobb...

Ursprungligen av iPilot:

...Om man bränner den i Skivverktyg så bränner den alltså själva innehållet i .dmg-filen snarare än filen i sin helhet?...

Ja, så kan man beskriva det.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-23 20:47

Tack Capeman!

Kom nu på en relativt förvånande lösning på mitt andra problem ovan.
Trycker jag Cmd+W på den sista filen så stängs den ner och programmet avslutas dessutom precis som det hade gjort om jag tryckt Cmd+Q. I SL fortsatte ju programmet att vara igång i bakgrunden men i Lion verkar det avslutas helt och automatiskt om man stänger ner alla fönster i programmet med Cmd+W.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-23 22:27
Ursprungligen av iPilot:

Tack Capeman!

Kom nu på en relativt förvånande lösning på mitt andra problem ovan.
Trycker jag Cmd+W på den sista filen så stängs den ner och programmet avslutas dessutom precis som det hade gjort om jag tryckt Cmd+Q. I SL fortsatte ju programmet att vara igång i bakgrunden men i Lion verkar det avslutas helt och automatiskt om man stänger ner alla fönster i programmet med Cmd+W.

Jag har en svag aning om att ifall man trycker "Alt+Ctrl+W" så stänger den alla fönster som är öppna i det programmet.... Men jag har inte testat, det finns en kombination för att stänga alla i alla fall (eller fanns i alla fall tidigare).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-23 20:54

Jag använder till 99% spotlight till att starta program. Ett litet irritationsmoment har varit att jag alltid skrivit "ch" för att starta Google Chrome i Snow Leopard. I Lion får jag då upp iChat i i Spotlight istället och måste skriva "chr" istället. Väldigt litet problem men… Vet inte hur många gånger jag startat iChat av misstag.

Ursprungligen av joakimo:

Jag använder till 99% spotlight till att starta program. Ett litet irritationsmoment har varit att jag alltid skrivit "ch" för att starta Google Chrome i Snow Leopard. I Lion får jag då upp iChat i i Spotlight istället och måste skriva "chr" istället. Väldigt litet problem men… Vet inte hur många gånger jag startat iChat av misstag.

Intressant, för mig så är det Chrome som kommer först vid "Ch"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-24 10:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant, för mig så är det Chrome som kommer först vid "Ch"

Spotlight lär sig och kommer ihåg efter några gånger vilket program man brukar starta. Jag fick upp iChat varenda gång i början när jag skrev ic, nu kommer ical upp som är det jag vill ha. Så väljer man t.ex iCal istället för iChat några gånger så kommer det att bli iCal som kommer upp i Spotlight.

  • Medlem
  • 2011-07-24 09:38

Ett nytt problem har nu visat sig. Samma telefon som i min synktråd, dvs en SE P1i. Nu har jag upptäckt att den inte längre kommer upp som en hårddiskikon på skrivbordet när jag ansluter den via USB, och vet inte hur jag skall få över mina mp3:or till telefonen (podradio från SR). Någon som har något bra tips på detta? För flera år sedan fanns det något som hette "P1iUSBFileEnabler.kext" men denna behövdes vad jag minns inte i SnowLeopard och går inte överhuvudtaget installera i Lion, då den säger att det är fel. Tidigare låg den i System/Bibliotek/Extensions. Finns det någon annan fil i systemet som sköter den här biten, som man kan sno från en SnowLeopard back-up? Jag har regelbundet använt mig av TimeMachine, så grejorna finns kvar. Anyone?!

  • Medlem
  • 2011-07-24 10:14

Never mind inlägg #98, det gick visst att lösa via bluetooth filöverföring också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-24 10:25

Avsaknaden av iSync. Sitter ju med en uråldrig Symbian telefon och behöver synka kalendern. Väntar på iPhone 5 och eftersom E71:an fortfarande fyller sin funktion så tänkte jag inte byta ut den på ett tag men hur ska jag nu synka kalendern? Tidigare använde jag mig av en plugin till iSync för detta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-24 10:39

Ah. Hittade följande tråd: http://www.99.se/mobiltelefoner/288352-hur-synka-mobiltelefon-i-lion-lost.html med en fungerande lösning!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-24 18:56
Ursprungligen av hkim:

Avsaknaden av iSync. Sitter ju med en uråldrig Symbian telefon och behöver synka kalendern. Väntar på iPhone 5 och eftersom E71:an fortfarande fyller sin funktion så tänkte jag inte byta ut den på ett tag men hur ska jag nu synka kalendern? Tidigare använde jag mig av en plugin till iSync för detta...

Det är bara att flytta över iSync från Snöleoparden.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-24 19:07

Funkar den i Lion?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-24 19:11
Ursprungligen av onnyt:

Funkar den i Lion?

Jag flyttade bara över iSync.app från Snökatten. Klickade igång och det gick att lägga till enheter, om man har några sådana.
Nya mappar i biblioteket skapades, så jag antar att det funkar.
Ni som har såna grejer kan ju prova i alla fall. (Och rapportera).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-24 21:33
Ursprungligen av Konrad:

Jag flyttade bara över iSync.app från Snökatten. Klickade igång och det gick att lägga till enheter, om man har några sådana.
Nya mappar i biblioteket skapades, så jag antar att det funkar.
Ni som har såna grejer kan ju prova i alla fall. (Och rapportera).

Fungerar bra. Undrar varför man tog bort iSync från Lion?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-24 21:42
Ursprungligen av hkim:

Fungerar bra. Undrar varför man tog bort iSync från Lion?

Dom kan väl inte, ens föreställa sig i sin vildaste fantasi, att det finns folk som använder något annat än iPhone numera.:)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-07-24 10:32

Jag har en MBP och hemma sitter jag oftast med extern skärm och externt tangentbord. I regel väcker jag datorn med MBP stängd, d.v.s. ihopfälld, för att sedan öppna den för att värmen lättare ska ta sig ut. Jag gör så för att jag vill att interna skärmen ska vara släckt och bara använda den externa. Med Lion vaknar interna skärmen direkt så fort jag öppnar den, även att jag väckt datorn från vila innan och externa skärmen är igång. Nu kanske apple vill ha det så, men det stör mig. Kan iof sänka ljusstyrkan till 0 på interna skärmen, så det är ett ganska litet i-landsproblem, men det är fortfarande ett problem

  • Medlem
  • 2011-07-24 15:35
Ursprungligen av Kemppe:

Jag har en MBP och hemma sitter jag oftast med extern skärm och externt tangentbord. I regel väcker jag datorn med MBP stängd, d.v.s. ihopfälld, för att sedan öppna den för att värmen lättare ska ta sig ut. Jag gör så för att jag vill att interna skärmen ska vara släckt och bara använda den externa. Med Lion vaknar interna skärmen direkt så fort jag öppnar den, även att jag väckt datorn från vila innan och externa skärmen är igång. Nu kanske apple vill ha det så, men det stör mig. Kan iof sänka ljusstyrkan till 0 på interna skärmen, så det är ett ganska litet i-landsproblem, men det är fortfarande ett problem

Jag har samma problem.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-08-02 00:52
Ursprungligen av Kemppe:

Jag har en MBP och hemma sitter jag oftast med extern skärm och externt tangentbord. I regel väcker jag datorn med MBP stängd, d.v.s. ihopfälld, för att sedan öppna den för att värmen lättare ska ta sig ut. Jag gör så för att jag vill att interna skärmen ska vara släckt och bara använda den externa. Med Lion vaknar interna skärmen direkt så fort jag öppnar den, även att jag väckt datorn från vila innan och externa skärmen är igång. Nu kanske apple vill ha det så, men det stör mig. Kan iof sänka ljusstyrkan till 0 på interna skärmen, så det är ett ganska litet i-landsproblem, men det är fortfarande ett problem

Detta problem har jag också. Någon som vet om någon lösning på detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-04 14:21
Ursprungligen av Kemppe:

Jag har en MBP och hemma sitter jag oftast med extern skärm och externt tangentbord. I regel väcker jag datorn med MBP stängd, d.v.s. ihopfälld, för att sedan öppna den för att värmen lättare ska ta sig ut. Jag gör så för att jag vill att interna skärmen ska vara släckt och bara använda den externa. Med Lion vaknar interna skärmen direkt så fort jag öppnar den, även att jag väckt datorn från vila innan och externa skärmen är igång.

På andra forum har jag läst att man i terminal kan köra följande kommando för att få den "gamla" funktionen, d.v.s. datorskärmen stannar i vila om jag öppnar datorn när den redan är igång mot en extern skärm:

sudo nvram -d boot-args

Återställa Lions skärmfunktion görs med:
sudo nvram -d boot-args

Har dock inte testat själv än!

Bevaka tråden