Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-22 08:37

En sak som hör till tråden är att jag inte längre kan använda Pixelmator, fastän det står på webbplatsen att det finns support för Lion. Tycker ni jag ska mejla om mitt problem eller har någon av er en lösning hur jag får igång programmet igen?

iCal, adressboken.

Och sedan varnar inte min dator när batteriet håller på att ta slut. Ganska irriterande när man sitter i helskärmsläge och inte ser batstatus.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-22 09:16

Mail krashar när jag lägger till nya konton, men sedan när jag startar om så finns kontot där. Inget stort problem således, men visar att det finns buggar.

iCal, varför kan man inte ändra utseendet ?
Jag vill inte ha en ful läderlook.

Ursprungligen av obibobi:

...

iCal, varför kan man inte ändra utseendet ?
Jag vill inte ha en ful läderlook.

The one who seeks shall find : How to remove leather skin from Lion iCal and Address Book - Blog - falkenmire.com

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det här kan vara det bästa inlägget på 99.se på LÄNGE

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-22 10:07

I Mails inställningar kan man välja Klassiskt utseende.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-22 10:26

Någon som vet om det går att ändra utseende på adressboken?

Mina so far:

- Namet i listen (tack för hjälpen att ta bort den, tänkte inte ens på att cmd-dra den )
- Fönsterfokus är helt tokig. Nu kör jag flera program i samma space så att fönster ligga på varandra. Om jag då klickar på dock-ikonen för t ex Path Finder så aktiveras programmet (syns på menylisten), men fönstret läggs inte överst, utan fortsätter ligga under t ex Firefox-fönstret! Sjukt irriterande, jag måste aktivera Mission Control och klicka på det för att få det längst fram igen. Hoppas verkligen det går fixa på nåt sätt för jag håller på att bli galen på det.
- Mission Control - jag kör just nu tre "spaces" (eller vad dom kallas nu - desktops?). I början fick jag upp det precis som det ser ut på screenshots av MC - mina desktops längst upp, en fin ruta i mitten med apps / fönster. Det slutade helt plötsligt att fungera, och nu när jag klickar på MC ser det ut typ som gamla exposé - fönster på just den desktopen radar upp sig, men jag får inte överblick av alla desktops. Varför? Hittar ingen setting för detta.
- Några program som inte funkar, men där är det väl upp till mig att köpa senaste versionerna då jag sitter med gamla saker

I övrigt verkar Lion ha mycket nya trevliga saker att bjuda på och det mesta verkar fungera bra. Håller dock med det någon skrev tidigare, att flera desktops i mission control inte alls ersätter Spaces, det var mycket bättre.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-22 14:30

De "badges" som används i Lion till exempelvis mail.app när det finns olästa mail fungerar inte riktigt bra. Om man som jag gillar att skala ner docken till en lite mindre storlek kommer alla badges att se väldigt fula ut. Någon lösning på detta har jag inte förutom att dra upp storleken på docken vilket jag inte vill. Se bild.

Synd bara på den bruna texten i iCal.

Uj, det var många saker jag fick ändra på innan det ser ut och fungerar som det borde
Undrar om jag ens behövde denna uppdatering, är det något vettigt eller nytt som är användbart
eller har dom bara rört till allt

Det jag stör mig på nu är teckensnittet som används för anteckningar i Mail
går det inte att ändra detta default, det går ju att byta typsnitt varje gång man skriver
men i listan av anteckningar ser man knappt vad man har skrivit

  • Medlem
  • Etuna
  • 2011-07-22 17:59

Att den tappar wifi hela jävla tiden. Senast nu när jag skrev ett inlägg om alla punkter som inte funkar!

1: ATT DEN TAPPAR WIFI
2: Den går att väcka med externt tangentbord och skärm, men om man öppnar för att få bättre kylning så hoppar lilla skärmen igång igen, vilket jag inte vill!
3: uTorrent går skitsegt! 200 kb/s mot tidigare 1.2 mb/s (inte pga trackern) och även om den utnyttjar 10% av min bandbredd så är resten av internet obrukbart när utorrent är igång.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-22 19:49

Ändrade tillbaka scroll nu till vanlig scroll. Går dåligt att lära gammal hund sitta.

- Att det tar tre gånger så lång tid att koppla upp mot det trådlösa nätverket efter vila med senaste MacBook Pro 13 I7.
- Att Apples SMB inte fungerar med XBMC
(Lösning: Installera SAMBA 3 OSX Lion Samba SMB shares broken – XBMC not working | John Large – Technology & life Blog (Fungerar nog med olika NAS lösningar som kör via SMB också)

Övrigt: Findern är i princip likadan sedan OS X 10.0 fast med några smärre kosmetiska ändringar. Kom igen Apple!
Launchpad: Skulle kunna vara underbart, men suger då jag vill välja appar som ligger där och gruppera dem också. Vill inte ha alla zillion appar uppradade.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-07-25 08:51
Ursprungligen av Christopher Anderton:

-
Launchpad: Skulle kunna vara underbart, men suger då jag vill välja appar som ligger där och gruppera dem också. Vill inte ha alla zillion appar uppradade.

Jag tog och provade att göra som i iPhone och iPad: tog tag i ikonen då Launchpad var framme och drog den dit jag ville ha, gjorde mappar genom dra dem till varandra, döpte dem som i iOS så jag blev nöjd.

Detta medförde också att jag kunde rensa i Docken, har funderingar att slopa det mesta där eller ha den gömd hela tiden.

Nu såg jag att det fanns beskrivet hos Apple:

Apple - Launchpad - Direktåtkomst till alla dina appar.

men eftersom jag tillhör könet som aldrig läser bruksanvisningar så har jag inte sett det förrän nu...;)

Senast redigerat 2011-07-25 10:15

Så efter ca två dygn med Lion känns det som jag kan sammanfatta mina intryck, det första som dyker upp i mitt huvud är att det är första gången på många år som en uppgradering har krånglat.
Med Lion kom en mängd funktioner som känns som "lull lull", så som Mission control, Launchpad och en mängd nya gester men nyttan av detta är i alla fall för mig obetydlig. Eftersom jag för det mesta(99% av tiden) använder en lös mus till min MBP så är gesterna inte till någon vidare nytta för mig och Launchpad finner jag inte heller någon större nytt med eftersom jag kommer direkt till programmappen via Dockan, Mission control kanske kan bli till viss nytta när man lärt sig kortkommandon(F10mm) men det mesta gick lika bra med Spaces/Expose.
Det som ställt till störst problem för mig och som kommer fortsätta vara till besvär är att Apple har tagit bort stödet för Samba vilket gör att det är svårt att ansluta till äldre Windows servrar, avsaknaden av Samba kommer tvinga företaget jag jobbar på att uppgradera sina servrar bara för att vi med Mac ska klara av att ansluta till dom. Jag kan förvisso förstå säkerhetstänket med att "tvinga" bort dessa äldre maskiner men det känns ändå lite korkat att utesluta dessa fullt fungerande serverlösningar. Enligt vad jag lyckats läsa mig till så kan det även vara så att Apple använder säkerheten som en ursäkt bara för att man inte gillar avtalet som Samba verkar kräva, vilket känns lite typiskt Apple dvs "vår väg eller ingen väg".
Något annat som har ställt till ett irriterande men nu löst problem är att man har valt att dölja Biblioteksmappen i Användaren, detta har gjort att det tagit nästan två dygn att få Förhandsvisning.app att funka då det krachade pga behörighetsfel som inte gick att lösa utan att man kom åt Biblioteksmappen i Användaren. Efter mycket krångel hittade jag en lösning via TinkerTool där jag kunde ställa in så dolda filer och mappar visas, efter det gick det alldeles utmärkt att ändra behörigheten och få Förhandsvisning att funka!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skulle vara intressant att få höra vilka saker du menar.

Jag har inte upplevt några problem alls. Jag hade ett par gamla PowerPC-program som jag inte kan använda längre - "R-Name" t.ex - men där finns det ju alternativ, så det ser jag inte som något problem.

Du kan ju kolla igenom det här forumet:
MacRumors Forums

Jag har personligen stött på problem med MC och Wifi. Sen har menyraden bestämt sig för att försvinna lite sporadiskt när man byter "desktop", samt att den inte kommer fram när man kör fullscreen-apps emellanåt....

Bara för att DU inte upplever problem betyder inte det att de inte finns....

Jag upplever Lion mindre buggigt är vad både Leopard och Snow Leopard var (SL klarade inte ens SMB-nät!!!). För att vara en 1.0 - och en hel del omskrivet djupt ner (säkerhetsgrejer) så får man nog betrakta Lion som en icke skandalös release.
Men visst svajar det. Det buggar friskt, men allvarliga buggar som fanns i t.ex. SL har jag inte hittat.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag upplever Lion mindre buggigt är vad både Leopard och Snow Leopard var (SL klarade inte ens SMB-nät!!!). För att vara en 1.0 - och en hel del omskrivet djupt ner (säkerhetsgrejer) så får man nog betrakta Lion som en icke skandalös release.
Men visst svajar det. Det buggar friskt, men allvarliga buggar som fanns i t.ex. SL har jag inte hittat.

Jag upplever att det är fler buggar än i Leopard och Snow Leopard, men som du säger. Inte lika allvarliga.

Nu ville jag genast ändra mig och säga att buggen i Mission Control är helt jävla oacceptabel egentligen....

  • Medlem
  • 2011-07-22 22:30

Jag tycker Lion har gjort OS X grafiskt plottrigt och diverse onödiga och långsamma effekter. Några exempel:

- Quicklook-fönstret har gråa knappar som lika gärna kunde varit röda/gröna. Svårtydda pga sin avvikande färg.
- Downloadfönstret i Safari. Känns omgjort för sakens skull. Transparens och unikt utseende, varför?
- Långsamma, märkliga animeringar: Safari: öppna ett nytt fönster över ett annat, gå till fullskärm. Stäng med cmd + W. Jösses...
- Kontrastlöst med färglösa ikoner i sidebaren i Finder. Otydligt.
- De osynliga scrollisterna. Smärre katastrof ur användbarhetsperspektiv. Hur funkar detta ihop med iframes exempelvis?
- iCal. Grafiskt barnkalas. "Classic mode" måste bara komma i 10.7.1.
- "Mail, Contacts & Calendars" i System Preferences. Känns märklig och dubblerar befintliga funktioner.
- Mail.app. En bra början, men känns lite kontrastlös och ibland rörig.
- Finns på flera håll stora enfärgade ikoner som känns krystade. Exempel: i Mail.app när inget brev är markerat.

Det känns som Apples iver att efterlikna iOS har gått för långt.
För att i alla fall nämna någonting positivt så gillar jag de nya systemknapparna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-22 22:59

Jag saknar den gamla exposé funktionen nu får jag bara upp det aktiva fönstret, nån som har en lösning på det?

  • Medlem
  • 2011-07-22 23:18

Vid skärmdubblering verkar man inte kunna ha olika upplösningar på skärmarna. Gamla Exposé är grymt saknat.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-22 23:41

Upplever ett antal störningsmoment med nya Lion:

* Nya sättet att visa skrivbordet, tidigare var det svep med fyra fingrar uppåt (snabbt och smidigt). Nu ska man göra någon inverterad nyprörelse som är rätt knepig i sig och förväxlas ofta med rörelsen att engagera Mission Control (tre eller fyra fingrar uppåt).

* Namnet upp i högra hörnet - men det löstes ju nu med lite hjälp, tack!

* Skrollningen, även om man man kan ändra det så gör inte jag det personligen för det handlar om en vanesak och det är lika bra att lära sig det då Apple troligtvis inte kommer att släppa det i framtiden.

* Generellt tycker jag att Apple börjar gå åt fel håll (läs Microsoft). Jag tycker att mycket har blivit lite onödigt komplicerat och framförallt klottrigt. Jag tänker på bl.a. nya stilen på Dashboard, Launchpad och vissa systeminställningar. Visserligen går det mesta att ställa in så att det är såsom det var i SL men för mig tyder det på att Apple inte är säkra på om användarna kommer att tycka om de ändringar de gjort alternativt att de anser att ändringarna är "för stora" att användaren kommer känna sig missnöjd. I vilket fall som helst ger det ett tveksamt intryck.

Med allt detta sagt tycker jag att Lion har väldigt många bra sidor med. I det stora hela känns systemet stabilt och rappt! Safari känns snabbare, det har för mig frigjort lite hdd utrymme, Airdrop verkar vara ett fantastiskt verktyg och helskärmsläge är uppskattat vid t.ex. bildvisning.

Nog för att vissa saker stör oss lite men det mesta handlar om vanesaker. I det stora hela är Lion ett mycket bra system!

  • Medlem
  • 2011-07-23 08:24

I alla nya finderfönster jag öppnar (tex om jag skapar en ny mapp) så såg jag alltid tidigare längst ned hur många objekt som fanns i mappen. Det gör man inte nu. Hur fanken fixar man detta om det går?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-23 08:36

Finder/Innehåll/Visa Statusfält

  • Medlem
  • 2011-07-23 08:46
Ursprungligen av onnyt:

Finder/Innehåll/Visa Statusfält

Tack som fan!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-07-23 13:23

Bakåt/Framåt i Finder med extern mus sidoknappar (som är bundna till just det) verkar inte fungera men det fungerar bra i webbläsare och dylikt. Har testat lägga till kringla+framåtpil respektive bakåtpil i tangentbordsgenvägar för generella program men hjälper inte.

Att minimerade fönster inte går att se i Mission Control är rätt uselt, finns det någon lösning? Saknar Exposé.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-23 16:17
Ursprungligen av Moffat:

Bakåt/Framåt i Finder med extern mus sidoknappar (som är bundna till just det) verkar inte fungera men det fungerar bra i webbläsare och dylikt. Har testat lägga till kringla+framåtpil respektive bakåtpil i tangentbordsgenvägar för generella program men hjälper inte.

Att minimerade fönster inte går att se i Mission Control är rätt uselt, finns det någon lösning? Saknar Exposé.

Ladda hem USB-Overdrive och lägg till funktion Cmd+left på sidoknapparna.

Exposé finns ju kvar fast i annan funktion. Den är inte aktiverad i default men går att aktivera i systeminstälningar, styrplatta. fyra fingrar nedåt engagerar exposé som nu endast visar de sidor du har uppe av aktuellt program. Med andra ord, om du har safari som aktivt fönster just nu och aktiverar exposé kommer den endast visa dig alla safari fönster du har uppe. Den kommer inte visa dig andra fönster som må vara uppe, t.ex. finder, ical etc. För att visa alla fönster oavsett program och att göra det samtidigt får du använda mission control (tre eller fyra fingrar uppåt). Jag håller med dig, det är störigt..

Ursprungligen av Hallberg:

Om man gör en ren installation av Lion istället för att uppgradera så återstår problemet att få tag på iLife, i AppStore så kan man köpa tre av programmen billigt (iPhoto, iMovie, Garageband) men om man vill ha iWeb och iDvd så måste man köpa en CD med hela iLife 11, det kanske inte är de viktigaste programmen dock...

Hur gör du en ren installation då? Jag har inte fått det att funka trots att jag bränt ut filen på DVD och försökt boota med denna..

  • Medlem
  • 2011-07-23 16:53
Ursprungligen av iPilot:

Hur gör du en ren installation då? Jag har inte fått det att funka trots att jag bränt ut filen på DVD och försökt boota med denna..

Man gör en skivavbild av filen som heter Install ESD eller något sånt, minns inte riktigt. Men det finns länkar till guider här på sidan, för mig gick det bra att göra en clean installation.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-07-23 17:11
Ursprungligen av iPilot:

Exposé finns ju kvar fast i annan funktion. Den är inte aktiverad i default men går att aktivera i systeminstälningar, styrplatta. fyra fingrar nedåt engagerar exposé som nu endast visar de sidor du har uppe av aktuellt program. Med andra ord, om du har safari som aktivt fönster just nu och aktiverar exposé kommer den endast visa dig alla safari fönster du har uppe. Den kommer inte visa dig andra fönster som må vara uppe, t.ex. finder, ical etc. För att visa alla fönster oavsett program och att göra det samtidigt får du använda mission control (tre eller fyra fingrar uppåt). Jag håller med dig, det är störigt..

Problemet var ju att jag inte kunde se mina minimerade fönster och programmet är sällan "aktivt" när fönstrena är minimerade heller så att säga. Har jag fem safarifönster öppna men minimerade till programikonen finns det inget sätt för mig att se fönstrena annat än att gå via docken eller via cmd+tab och sen göra en "fyra fingrar nedåt"-gest som du beskrev.

I Snow Leopard kan jag göra en enda gest (exposé) och då se jag alla minimerade safarifönster direkt utan att programmet behöver vara aktivt.

Tycker det är irriterande att Apple fått mig att arbeta på ett visst sätt och sedan tar bort funktionen.

Bevaka tråden