Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-24 21:37
Ursprungligen av Tobias Rydholm:

Det går inte heller längre att tända upp skärmen med trackpaden, visst funkade det i SL? Nu måste jag tända skärmen med tangentbordet.

Usch ja, det är jobbigt att trycka på mellanslag....

Lion flyter lika smidigt som SL på min iMac. Ibland dyker dock den färgglada badbollen upp några sekunder när datorn ska vakna.

Går lika rappt här (imac), dock noterar jag också att man måste klicka för att tända skärmen nu.

  • Medlem
  • 2011-07-24 21:18

Starkt irritationsmoment i VLC: När man "spolar" framåt för man fingret på Magic Mouse åt vänster. Jag förstår ju varför det är så, men i VLC är det grymt ologiskt!

Spotlight bör ha indexerat färdigt tycker jag. Lion har ju vart installerat ett par dagar nu, och jag har startat om ett par gånger, men det går fortfarande segt tycker jag. Hur startar jag i felsäkert läge? Annars får man väl slänga in 8GB ram och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-24 21:44

Tidigare kunde jag i Finder förstora/förminska ikonerna med trackpaden. I Lion kan jag det inte. Lite irriterande ändå. Lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-25 07:59
Ursprungligen av Dalle:

Starkt irritationsmoment i VLC: När man "spolar" framåt för man fingret på Magic Mouse åt vänster. Jag förstår ju varför det är så, men i VLC är det grymt ologiskt!

Det är rätt ologiskt men den "logiska" förklaringen är (vad jag kan komma på) att du "drar fram filmenrullen" liksom. Men går ju som sagt att ändra. Men då ändras det över allt ju.

Trådade mail i Mail.

Jag tycker tanken är riktigt bra men upptäckte idag när jag skickade ett mail med ämnet: Hallå! att jag tydligen skicatk och fått svar på mail med samma ämne förut så i tråden dyker det upp tre mail som är ett år gamla.

Riktigt dumt då det känns som om många mail har ämnen som typ, hej, hallå etc ...

Ursprungligen av jurassic579:

Trådade mail i Mail.

Jag tycker tanken är riktigt bra men upptäckte idag när jag skickade ett mail med ämnet: Hallå! att jag tydligen skicatk och fått svar på mail med samma ämne förut så i tråden dyker det upp tre mail som är ett år gamla.

Riktigt dumt då det känns som om många mail har ämnen som typ, hej, hallå etc ...

Det är likadant i Outlook 2011. Alla mail med samma ämne buntas ihop. Lite jobbigt då jag har några tusen mail med ämnet "prices".

Att man inte kan ändra ordningen på fönstren i Mission Control irriterar mig. När man kör en applikation i fullscreen så lägger den in sig mellan det första skrivbordet och de övriga. Det logiska vore att man skulle kunna arrangera ordningen genom dra det till önskad ordning, men det går inte.

Ursprungligen av carpelux:

Att man inte kan ändra ordningen på fönstren i Mission Control irriterar mig. När man kör en applikation i fullscreen så lägger den in sig mellan det första skrivbordet och de övriga. Det logiska vore att man skulle kunna arrangera ordningen genom dra det till önskad ordning, men det går inte.

Precis, ordningen kastas om mellan skrivborden, mycket irriterande, då finns det ju ingen vits med att man tilldelar program ett visst skrivbord om de ändå kommer i oordning!

Ursprungligen av wild-one:

Precis, ordningen kastas om mellan skrivborden, mycket irriterande, då finns det ju ingen vits med att man tilldelar program ett visst skrivbord om de ändå kommer i oordning!

Hittade att de kallas tydligen "områden", testar och ser om den inställningen blir bättre. Det löser inte carpelux problem men förmodligen mitt.

Ursprungligen av wild-one:

Precis, ordningen kastas om mellan skrivborden, mycket irriterande, då finns det ju ingen vits med att man tilldelar program ett visst skrivbord om de ändå kommer i oordning!

Yepp, utan att använda alt

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-08-07 18:17
Ursprungligen av barbapappa_86:

Yepp, utan att använda alt

Hur gjorde du då?

Jag kör nog en beta (Version 13.0.782.109) där det är fixat.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-08-10 19:48
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag kör nog en beta (Version 13.0.782.109) där det är fixat.

Jag har uppdaterat till version 13.0.782.112, men det funkar fortfarande inte att svepa med två fingrar på Magic Mouse utan ALT.

Ursprungligen av AndyK:

Jag har uppdaterat till version 13.0.782.112, men det funkar fortfarande inte att svepa med två fingrar på Magic Mouse utan ALT.

Såhär ser min inställningar ut iaf:

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-08 14:34
Ursprungligen av wild-one:

Precis, ordningen kastas om mellan skrivborden, mycket irriterande, då finns det ju ingen vits med att man tilldelar program ett visst skrivbord om de ändå kommer i oordning!

Gå in i System Preferenses / Mission Control och kryssa ur rutan där det står "Automatically rearrange spaces based on most recent use".

Jag märkte en till grej nu.

Jag skickar alltid en dold kopia till mig själv så jag vet vad jag skickat för mail. Jobbar från 3 olika datorer och då har jag allt på alla datorer.

När jag skickat iväg ett mail med ämnet: Hallå! och det kom i min inbox så parades det ihop med gamla mail med samma ämne. När jag dock fick svar så försvann dom gamla mailen och tråden består bara av mailet jag skickade och svaret.

Bra om det funkar så 100% i alla fall, men jag är lite nojig.

  • Medlem
  • Eskilstuna, Sweden, Sweden
  • 2011-07-25 22:20

oops, sorry, men då är det på tapeten iaf

  • Medlem
  • Eskilstuna, Sweden, Sweden
  • 2011-07-25 21:56

Jag har använt SL i ca 1 år och ser mig fortfarande som novis (kommer från windows), och har nyss installerat Lion.
Något jag upptäckt (som jag tror fungerade innan) är att det inte går att hålla en tangent nertryckt för att skriva samma bokstav flera ggr.
Om jag nu vill skiva gooooooooooooooooooooooooooooooooal så fungerar det, men inte med alla tangenter!
Bokstaven "i" funkar inte och flera andra.
Ööööööö funkar, eeeeee funkar, a funkar inte mm.

Är det jag som är slut i huvudet??

Ursprungligen av topal:

Jag har använt SL i ca 1 år och ser mig fortfarande som novis (kommer från windows), och har nyss installerat Lion.
Något jag upptäckt (som jag tror fungerade innan) är att det inte går att hålla en tangent nertryckt för att skriva samma bokstav flera ggr.
Om jag nu vill skiva gooooooooooooooooooooooooooooooooal så fungerar det, men inte med alla tangenter!
Bokstaven "i" funkar inte och flera andra.
Ööööööö funkar, eeeeee funkar, a funkar inte mm.

Är det jag som är slut i huvudet??

Nej, detta har diskuterats flera gånger på 99mac.

Kanske bagatell men ändå, förut kunde man se mappstorleken på underlisten i fönstret, det var en bra signal för att komma ihåg att skyffla över till en extern HD.
Det kanske finns en inställning gömd nånstans?!

Ursprungligen av peter09:

Kanske bagatell men ändå, förut kunde man se mappstorleken på underlisten i fönstret, det var en bra signal för att komma ihåg att skyffla över till en extern HD.
Det kanske finns en inställning gömd nånstans?!

Menyn i Finder>Innehåll>Visa Statusfält

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-07-26 09:54

En liten solskenshistoria (med lite moln).

Men vi tar besvikelsen först. Installerade OS X Lion på min 2008 iMac och sedan MacBook Pro , Macbook unibody aluminium med 8gb ram, samt Macmini. Installation gick bra på alla apparater. Upplevelsen sedan på iMac och en Macbook Pro var mindre behaglig. Laggigt och funktioner som inte fungerade (Mission Control).

På iMac och Macbook Pro utförde jag SMC samt en säker start och skivreparation. Efter detta blev iMac betydligt snabbare medan Macbook Pro fortfarande laggar tidvis och speciellt när dottern spelar Sims på den. Upplevelsen enligt henne var bättre innan Lion med The Sims än nu efter. Denna Macbook Pro har ursprungskonfigurationen 4gb ram.

Macbook aluminium unibody med 8gb ram däremot har jag inga som helst problem med utan denna fungerar som en klocka utan någon som helst åtgärd som ovan. Samma sak med min Macmini från ifjol i vilken har 4gb ram istället för 2.

Den gemensamma nämnaren för de datorer som fungerar bäst är minnesuppgradering. Glömde nämna att iMac även den har 4gb ram istället för 2.

Återkommer om det blir någon förändring.

Ursprungligen av hifhif:

En liten solskenshistoria (med lite moln).

Men vi tar besvikelsen först. Installerade OS X Lion på min 2008 iMac och sedan MacBook Pro , Macbook unibody aluminium med 8gb ram, samt Macmini. Installation gick bra på alla apparater. Upplevelsen sedan på iMac och en Macbook Pro var mindre behaglig. Laggigt och funktioner som inte fungerade (Mission Control).

På iMac och Macbook Pro utförde jag SMC samt en säker start och skivreparation. Efter detta blev iMac betydligt snabbare medan Macbook Pro fortfarande laggar tidvis och speciellt när dottern spelar Sims på den. Upplevelsen enligt henne var bättre innan Lion med The Sims än nu efter. Denna Macbook Pro har ursprungskonfigurationen 4gb ram.

Macbook aluminium unibody med 8gb ram däremot har jag inga som helst problem med utan denna fungerar som en klocka utan någon som helst åtgärd som ovan. Samma sak med min Macmini från ifjol i vilken har 4gb ram istället för 2.

Den gemensamma nämnaren för de datorer som fungerar bäst är minnesuppgradering. Glömde nämna att iMac även den har 4gb ram istället för 2.

Återkommer om det blir någon förändring.

Kan ju hålla med om att 2GB ram är i minsta laget men Apple kanske inte räknat med att man ska köra fler saker än Lion samtidigt :D. Har inte uppgraderat än o lär vänta. Har 12GB i min iMac

Tack Panther!
Visste att det var någon inställning nånstans
tack
Peter

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-27 17:56

Jag saknar den där lilla pluppen uppe i högra hörnet av ett Finder-fönster som man kunde gömma/visa sidofältet med.

Ursprungligen av onnyt:

Jag saknar den där lilla pluppen uppe i högra hörnet av ett Finder-fönster som man kunde gömma/visa sidofältet med.

Option - Command - S

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-27 18:02

Hittade det precis

Ett litet irritationsmoment är att i Mail i helskärmsläge, när du skriver ett mail så skuggas bilden bakom och du kan inte växla mellan fönster etc. Om man då vill dra objekt eller kopiera text från andra mail in i ett som du skriver får du alltså gå ur helskärmsläget.

Bevaka tråden