Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion ute nu

Tråden skapades och har fått 427 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle ju personligen inte betala en krona för Windows, men prisjämförelse mellan OSX och Win är meningslösa. MS är ett mjukvaruföretag - Apple ett hårdvaruföretag. Man betalar det riktiga priset för Apples mjukvaror när man köper deras burkar. Priserna dom sätter när dom säljer apps/OS lösa är kraftigt subventionerade. OSX skulle dom likaväl kunna ge bort gratis egentligen, men det finns (ej ekonomiska) anledningar som gör att man väljer att sätta ett pris (lågt) på det. Det har ingen som helst betydelse för deras omsättning/ekonomi/börsvärde/etc.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Windows 7 snik kostar 1000 kr och uppåt som svensk version. Något har blivit fel på vägen känns det som. MS borde kunna sälja sina windows för hur mycket? Fråga steve balmer. Kunde inte låta bli ...:cool:

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-07-20 18:27
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag skulle ju personligen inte betala en krona för Windows, men prisjämförelse mellan OSX och Win är meningslösa. MS är ett mjukvaruföretag - Apple ett hårdvaruföretag. Man betalar det riktiga priset för Apples mjukvaror när man köper deras burkar. Priserna dom sätter när dom säljer apps/OS lösa är kraftigt subventionerade. OSX skulle dom likaväl kunna ge bort gratis egentligen, men det finns (ej ekonomiska) anledningar som gör att man väljer att sätta ett pris (lågt) på det. Det har ingen som helst betydelse för deras omsättning/ekonomi/börsvärde/etc.

Med SL uppdateringen drog Apple in runt 2 miljarder kr första månaden, det är ganska vettig summa, även för Apple.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag skulle ju personligen inte betala en krona för Windows, men prisjämförelse mellan OSX och Win är meningslösa. MS är ett mjukvaruföretag - Apple ett hårdvaruföretag. Man betalar det riktiga priset för Apples mjukvaror när man köper deras burkar. Priserna dom sätter när dom säljer apps/OS lösa är kraftigt subventionerade. OSX skulle dom likaväl kunna ge bort gratis egentligen, men det finns (ej ekonomiska) anledningar som gör att man väljer att sätta ett pris (lågt) på det. Det har ingen som helst betydelse för deras omsättning/ekonomi/börsvärde/etc.

jaja du har väl rätt men visst var det en kul video?

Aha...missade den...jo, Ballmer är ju...kul...eller snarare blir man ju skraj :-D.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

jaja du har väl rätt men visst var det en kul video?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-20 15:01

Hmm, sitter i fel stad... Känns som en dum grej att göra remote via VNC... Får vänta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 15:02

Mac OS X 10.7 kommer säljas på USB-minne i augusti för 69 dollar.
AppleInsider | Mac OS X Lion will be available on USB thumb drive for $69 in August

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-07-20 16:29
Ursprungligen av acke:

Mac OS X 10.7 kommer säljas på USB-minne i augusti för 69 dollar.
AppleInsider | Mac OS X Lion will be available on USB thumb drive for $69 in August

Skönt att höra...då väntar jag en månad till...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-20 22:19
Ursprungligen av lasselu:

Skönt att höra...då väntar jag en månad till...

Lättare och billigare vore ju om du köpte Lion på app store och ett billigt USB minne från nån affär och sparade ner Lion på detta innan installation. Dels billigare och dessutom "slipper" du vänta om du gärna hade installerat det redan nu det vill säga.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-20 22:38
Ursprungligen av iPilot:

Lättare och billigare vore ju om du köpte Lion på app store och ett billigt USB minne från nån affär och sparade ner Lion på detta innan installation. Dels billigare och dessutom "slipper" du vänta om du gärna hade installerat det redan nu det vill säga.

Hur gör jag för att kopiera den nerladdade Lion till ett USB-minne? Jag vill ju göra det innan jag börjar installera, eftersom jag har förstått att det inte går att göra efteråt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 22:39
Ursprungligen av AndyK:

Hur gör jag för att kopiera den nerladdade Lion till ett USB-minne? Jag vill ju göra det innan jag börjar installera, eftersom jag har förstått att det inte går att göra efteråt.

Finns länkar här i tråden om detta.

Ursprungligen av AndyK:

Hur gör jag för att kopiera den nerladdade Lion till ett USB-minne? Jag vill ju göra det innan jag börjar installera, eftersom jag har förstått att det inte går att göra efteråt.

Står på minst 674 ställen i Nya detaljer om Lion-tråden.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-20 22:43
Ursprungligen av AndyK:

Hur gör jag för att kopiera den nerladdade Lion till ett USB-minne? Jag vill ju göra det innan jag börjar installera, eftersom jag har förstått att det inte går att göra efteråt.

How to Create & Burn a Bootable Mac OS X Lion Install DVD

Ska tillägga att jag själv inte har gjort detta ännu, ens inte köpt programvaran ännu. Men principen borde vara den samma för att lägga in det på ditt USB-minne. Lokalisera filen “InstallESD.dmg”, kopiera in denna i ditt USB-minne så borde det funka för dig.

Precis som du säger så verkar det som om installtionsfilerna försvinner från hårddisken efter installation. Även om det verkar gå bra att ladda hem det multipla gånger och dessutom kostnadsfritt från app store. Rätta mig gärna om jag har fel.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-20 22:50
Ursprungligen av iPilot:

How to Create & Burn a Bootable Mac OS X Lion Install DVD

Ska tillägga att jag själv inte har gjort detta ännu, ens inte köpt programvaran ännu. Men principen borde vara den samma för att lägga in det på ditt USB-minne. Lokalisera filen “InstallESD.dmg”, kopiera in denna i ditt USB-minne så borde det funka för dig.

Precis som du säger så verkar det som om installtionsfilerna försvinner från hårddisken efter installation. Även om det verkar gå bra att ladda hem det multipla gånger och dessutom kostnadsfritt från app store. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag hittar inte filen "installESD.dmg"
Nu är jag ju nybliven switcher, så jag är nog ovanligt korkad...

Nu är den hittad!
Kopiering sker!

Ursprungligen av AndyK:

Jag hittar inte filen "installESD.dmg"
Nu är jag ju nybliven switcher, så jag är nog ovanligt korkad...

Det är inte svårt. Leta fram Lion-installeraren i Applications, högerklicka och välj Show Package Contents. Gå in i mappen SharedSupport.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-20 23:01

Det verkar som att installern försvinner iom man installerar Lion. Så det är rekommenderat att göra detta innan man kör installationen.

Ursprungligen av Capeman:

Det är inte svårt. Leta fram Lion-installeraren i Applications, högerklicka och välj Show Package Contents. Gå in i mappen SharedSupport.

Ursprungligen av Drakfot:

Det verkar som att installern försvinner iom man installerar Lion. Så det är rekommenderat att göra detta innan man kör installationen.

Helt rätt, det står några gånger tidigare i tråden.

Ursprungligen av Drakfot:

Det verkar som att installern försvinner iom man installerar Lion...

Min försvann inte - den ligger kvar under Program.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Min försvann inte - den ligger kvar under Program.

Märkligt. Min är då borta.

Aha, my mistake. Det var en version av gamla adressbook som jag hade kvar i docken.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-20 22:57
Ursprungligen av AndyK:

Jag hittar inte filen "installESD.dmg"
Nu är jag ju nybliven switcher, så jag är nog ovanligt korkad...

Nu är den hittad!
Kopiering sker!

Högerklicka på Lions installer som laddas ner till Applications, välj att visa innehållet (Show package contents).
Du hittar filen InstallESD.dmg i katalogen SharedSupport.

OOPS, tog för lång tid på mig..

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-07-20 22:41
Ursprungligen av iPilot:

Lättare och billigare vore ju om du köpte Lion på app store och ett billigt USB minne från nån affär och sparade ner Lion på detta innan installation. Dels billigare och dessutom "slipper" du vänta om du gärna hade installerat det redan nu det vill säga.

Finns ett annat sätt att göra det på;

Gå in på Mac App Store, gå till Purchased, alt-klicka nånstans, som på typ OS X Lion - som ska finnas i listan över installerade produkter. Och vips, så kan du tanka hem det igen! Följ sen redan skrivna procedurer med InstallESD.dmg..!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-20 22:49
Ursprungligen av Jonait:

Finns ett annat sätt att göra det på;

Gå in på Mac App Store, gå till Purchased, alt-klicka nånstans, som på typ OS X Lion - som ska finnas i listan över installerade produkter. Och vips, så kan du tanka hem det igen! Följ sen redan skrivna procedurer med InstallESD.dmg..!

Nu var du lite snabbare än mig och hann posta medan jag skrev mitt inlägg
Hur som helst är det ett väldigt smidigt sätt du nämner men jag tror vissa gärna har en "hård kopia" av mjukvaran. Detta kan vara bra om datorn mot all förmodan crashar och du måste formatera genom att boota med skiva/usb-minne och därmed inte har möjlighet att gå in i datorn och tanka hem den på nytt.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-07-20 23:18

Det var i just det syftet jag skrev, men utelämnade de sista procedurerna med en liten hänvisning, "Följ sen redan skrivna procedurer med InstallESD.dmg..!"

Ursprungligen av iPilot:

Nu var du lite snabbare än mig och hann posta medan jag skrev mitt inlägg
Hur som helst är det ett väldigt smidigt sätt du nämner men jag tror vissa gärna har en "hård kopia" av mjukvaran. Detta kan vara bra om datorn mot all förmodan crashar och du måste formatera genom att boota med skiva/usb-minne och därmed inte har möjlighet att gå in i datorn och tanka hem den på nytt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-23 13:45
Ursprungligen av acke:

Mac OS X 10.7 kommer säljas på USB-minne i augusti för 69 dollar.
AppleInsider | Mac OS X Lion will be available on USB thumb drive for $69 in August

Behövs inte något USB minne. Går att bränna appen till en DVD.
Create a Bootable DVD Copy of OS X Lion Installer

Ursprungligen av sarina:

Behövs inte något USB minne. Går att bränna appen till en DVD.
Create a Bootable DVD Copy of OS X Lion Installer

Ja det är utmärkt att den möjligheten finns, jag håller på och gör det just nu och då märkte jag att jag inte fick ladda hem appen till en dator som bara har 1G RAM så jag var tvungen att leta fram en annan Macbook och installera Snowleopard på den bara för att få köpa Lion...

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-23 22:06
Ursprungligen av sarina:

Behövs inte något USB minne. Går att bränna appen till en DVD.
Create a Bootable DVD Copy of OS X Lion Installer

Går lika bra att lägga på ett USB minne också

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-20 15:03

Nedladdning klar, installationsdags

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-07-20 23:21

Hmmmm.. Tangentupprepning funkar inte? Märkte det precis nyss när jag skulle skriva till en vän. Håller man inne knappen händer inget alls, även fast man justerar snabbheten för reaktionen i systeminställningarna. Har provat i fler program också. Vart rapporterar man buggar, om ni har samma problem?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-20 23:25
Ursprungligen av Jonait:

Hmmmm.. Tangentupprepning funkar inte? Märkte det precis nyss när jag skulle skriva till en vän. Håller man inne knappen händer inget alls, även fast man justerar snabbheten för reaktionen i systeminställningarna. Har provat i fler program också. Vart rapporterar man buggar, om ni har samma problem?

Upprepningen fungerar på tecken andra än bokstäver, exv punkt, komma, (och ö & ä lustigt nog)

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-20 23:41
Ursprungligen av Jonait:

Hmmmm.. Tangentupprepning funkar inte? Märkte det precis nyss när jag skulle skriva till en vän. Håller man inne knappen händer inget alls, även fast man justerar snabbheten för reaktionen i systeminställningarna. Har provat i fler program också. Vart rapporterar man buggar, om ni har samma problem?

Ännu konstigare!

Håller jag inne bokastaven "d" händer det inget mer än att ett d kommer fram. Håller jag däremot inne "sssssssssssssssssssss"...

Bevaka tråden