Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt MBP Early 2011 (Thunderbolt)

Tråden skapades och har fått 355 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-02-25 15:34

Jag tycker inte att det är värt att lägga till 10 000 kr för att få en 512 SSD från Apple. Köper och skruvar i en själv när jag får maskinen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-25 16:07
Ursprungligen av a-born:

jag tycker inte att det är värt att lägga till 10 000 kr för att få en 512 ssd från apple. Köper och skruvar i en själv när jag får maskinen.

ok.
.

  • Medlem
  • Brännö
  • 2011-02-25 18:02

Jag är ny inför mac-världen men har väntat länge på denna MBP och har beställt en. Nu undrar jag om det är lätt att montera in RAM och SSD själv? det lät så dyrt med SSD och 8GB RAM på applestore... det måste bli billigare om man gör det själv?

Jag förstod det nämligen som att det inte går i senaste MBA...

Ursprungligen av a-born:

Jag tycker inte att det är värt att lägga till 10 000 kr för att få en 512 SSD från Apple. Köper och skruvar i en själv när jag får maskinen.

Jag kollade lite på det där, jobbar med foto och plåtar rakt in i datorn med både canon och bladare och det är många gig som ska skyfflas varje minut och snabbt visas på skärmen - klart jag vill komma ner i tid på allt speciellt när kunden står bredvid och VÄNTAR på nästa bild...

SSD från OWC kostar för 480GB 10.162 SEK och hos Apple kostar ju 512GB ung detsamma. Där är Apple billigare då, OWC påstår dock att just deras ssd:s är fantastiskt mkt bättre än konkurrenternas...

RAM kostar däremot mindre än halva priset hos OWC.

Var hittar man billigare SSD då månne..?

--
Edit: Hittade detta hos IDG:
"Effekten av att köra ssd som lagringsalternativ till traditionell hårddisk varierar från obetydlig till märkbar. Effektivast är att lägga en ssd som egen scratch åt Photoshop vilket ger uppemot 20 procent bättre prestanda. Nu är de ssd-enheter Apple använder knappast imponerande då de ligger och tuffar mellan 170 till 210 megabyte i sekunden. Det finns ssd som passerar sata-gränsen för 300 megabyte i sekunden, så effekten kan bli större än vad som syns här."

Senast redigerat 2011-02-25 19:03
Ursprungligen av hiphurra:

Jag kollade lite på det där, jobbar med foto och plåtar rakt in i datorn med både canon och bladare och det är många gig som ska skyfflas varje minut och snabbt visas på skärmen - klart jag vill komma ner i tid på allt speciellt när kunden står bredvid och VÄNTAR på nästa bild...

"

Jag tror inte att ssd gör sådan mega-skillnad i just det avseendet att det är värt 10.000 extra. Plåtar du 300 gig på en dag?
Var precis på jobbresa i Sydafrika och plåtade hysteriskt i 3 dagar, kom ändå inte över 200 gig på den resan med en 1ds Mark 3. Sen måste man ju ändå tömma över på dubbla externa efter varje jobbdag. Om du har den som dedikerad jobbdator så menar jag bara att det kanske räcker med lite mindre ssd-hårddisk. Vad du kan göra är ju att ta bort dvd-brännaren och sätta en liten ssd där som scratch till PS.

Ursprungligen av jurassic579:

Jag tror inte att ssd gör sådan mega-skillnad i just det avseendet att det är värt 10.000 extra. Plåtar du 300 gig på en dag?
Var precis på jobbresa i Sydafrika och plåtade hysteriskt i 3 dagar, kom ändå inte över 200 gig på den resan med en 1ds Mark 3. Sen måste man ju ändå tömma över på dubbla externa efter varje jobbdag. Om du har den som dedikerad jobbdator så menar jag bara att det kanske räcker med lite mindre ssd-hårddisk. Vad du kan göra är ju att ta bort dvd-brännaren och sätta en liten ssd där som scratch till PS.

Njae, blir såklart inte 300 gig på en dag. Handlar mer om det där med att tömma etc, och att inte jobba med för fulla diskar du vet. Jag gör väl som du ungefär med dubbla diskar mm. Sen vet jag med mig hur jag är - vissa jobb kan bli liggande kvar "under arbete", andra som referenser och vips så har man platsbrist

Fick ju aldrig ngt svar från någon om var de köper de där billigare ssd:erna så jag försökte vara förnuftig pojke och beställde en 240 gigs ssd från OWC som åtminstone gör anspråk på att ha extra snabba ssd, + kitet för att byta ut optiska enheten så jag kör HD:n där.

Men det är klart - jag tänkte aldrig på att man kanske kan ha TVÅ ssd istället - som nu tänkte jag en som operativet ligger på + som jag plåtar till, och en hd istf dvd-enhet med övrigt bös. Men den vill man ju inte ha som scratchdisk då förstås...

Ursprungligen av hiphurra:

Njae, blir såklart inte 300 gig på en dag. Handlar mer om det där med att tömma etc, och att inte jobba med för fulla diskar du vet. Jag gör väl som du ungefär med dubbla diskar mm. Sen vet jag med mig hur jag är - vissa jobb kan bli liggande kvar "under arbete", andra som referenser och vips så har man platsbrist

Fick ju aldrig ngt svar från någon om var de köper de där billigare ssd:erna så jag försökte vara förnuftig pojke och beställde en 240 gigs ssd från OWC som åtminstone gör anspråk på att ha extra snabba ssd, + kitet för att byta ut optiska enheten så jag kör HD:n där.

Men det är klart - jag tänkte aldrig på att man kanske kan ha TVÅ ssd istället - som nu tänkte jag en som operativet ligger på + som jag plåtar till, och en hd istf dvd-enhet med övrigt bös. Men den vill man ju inte ha som scratchdisk då förstås...

Eller så köper du extern ssd och kör via thunderbolt när det kommer ( alltså externa ssds) ... Lightspeed!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-25 15:15

De kanske hellre monterar in en SSD själv än att köpa den av Apple. Det lär ju bli lite billigare.

Ursprungligen av zinned:

De kanske hellre monterar in en SSD själv än att köpa den av Apple. Det lär ju bli lite billigare.

Med studentrabatt blev det faktiskt 200kr billigare att beställa från apple

Jag slog till igår eftermiddag. Jag kunde fan inte hålla mig, det gick inte.

För närvarande äger jag ingen laptop och Macbook Pro 13 tum känns som ett ypperligt komplement till min 21 tums iMac.

Fick precis ett mail som förkunnade att leveransen skickats och kommer att levereras senast 3 Mars.

Jippiee!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-25 15:49

en sak jag tänkte på

om man ser på spel osv.. slår MBA MBP 13 då? för grafikkortet i MBA är bättre än det i MBP 13 tum va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 23:52

Funderar på en 15" med Hi-Res, men frågan är om jag ska köra med Glossy eller Antiglare?
Hade tänkt ta mig in till någon Apple-butik för att kolla om de har båda modeller uppställda så man kan jämföra. Bor i Stockholm, någon som vet om båda står framme någonstans?

Ursprungligen av boinnk:

Funderar på en 15" med Hi-Res, men frågan är om jag ska köra med Glossy eller Antiglare?
Hade tänkt ta mig in till någon Apple-butik för att kolla om de har båda modeller uppställda så man kan jämföra. Bor i Stockholm, någon som vet om båda står framme någonstans?

Antiglare! Glossy är ett av djävulens påhitt för att du ska se din skärm sämre ur olika vinklar.

Senast redigerat 2011-03-04 16:36

Vad gör min nya Macbook Pro i Khazakstan egentligen?? Varför inte skicka den hem till mig när den ändå var i Köln!

  • Medlem
  • Solna
  • 2011-02-26 03:24

Har länge letat komplement-dator till min iMac 27 mid 2010 och MacBook 13" unibody med ssd (jobbdatorn). Funderade länge på MBA 11" men eftersom jag inte reser särskilt mycket så blev det instegsmodellen MacBook Pro 13 tum 2,3 GHz. Kommer bli perfekt som soff och mediadator - känns som den gav mest för pengarna just nu.

Beräknad leverans: 04 Mar, 2011 - 08 Mar, 2011.

Angående SSD så är det den bästa uppgraderingen man kan göra - dock rekommenderar jag att köpa SSD (och RAM) i efterhand. Då får man bättre pris och bättre SSD + att man kan använda den vanliga HDD:n i ett externt kabinett eller med optibaylösning.

Nu får man börja drömma om 11" Air med SandyBridge - då kanske det blir byte igen...

Senast redigerat 2011-02-26 11:09
  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-26 10:46

Äntligen kunde jag lägga min beställning igår, direkt från folkmusikfestivalen i Umeås ena scen

MBP 15" HiDef, antiglare
2,2 GHz Quadcore
4 GB (har 8 GB att stoppa i sen tidigare)
500 GB 7200 RPM (att med en optibay flytta till optiska enheten)
Stoppar i en 200 GB OWC-SSD på hårddiskplatsen

Levereras 8 mars-11 mars. Synd att det dröjer, men så länge det inte tar som för min MBA 11" är jag nöjd - det tog 2,5 månader.

Min beställningsbyggda (7200rpm hd) 17" är skickad!

Beräknat leveransdatum 07 Mar 2011 (kan komma att ändras)

Fyfan, min (15" 2.0 med high res skärm) bytte status till skickad i morse och hade den 4 mars som leveransdatum. Nu har det dock ändrats till den 7 mars. Blir ingen rolig helg det... Får väl hålla tummarna att det kan ändras tillbaka till leverans på fredag.

Beställde mig en 13" med 2.7ghz från Apple i USA som levereras mellan den 3-9mars hem till min vän som håller i den tills jag landar den 8mars 13.30 at SFO.
Fyi, så är det min första Mac. Dvs, snart är jag en jobbig människa med massvis med konstiga frågor i varje tråd. )

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-03-01 11:49

Idag ska jag slå till och beställa en MBP 15". Jag behöver dock råd om både hårddiskstorlek och hur jag ska koppla min skärm+tv?

Jag har funderat på att ta 750 GB-hårddisken, enbart för att framtidssäkra den och ha ordentligt med utrymme från början. (Jag har förvisso en 1 TB extern som jag kör TimeMachine på).
När garantin är ute planerar jag att sätta in en SSD istället för den optiska enheten, det känns som att det ger en bra speedbump efter ett par år när datorn börjar bli trött.
Så vad tycker ni angående hårddisk? Ska man satsa på 5400 RPM 750 GB eller 7200 RPM 500 GB?

Nu till skärmbekymret?
Jag undrar egentligen mest hur/om jag kan utnyttja thunderbolten på något bra sätt.
Det som ska kopplas in är en CinemaDisplay 20", dvs med DVI-kontakt, och en Samsung-TV (genom en hemmabioförstärkare med HDMI).

TV'n kör man väl lättast med en Techlink - Products (som fanns på Apple Store för några dagar sen, men nu är spårlöst försvunnen, någon som vet var den tagit vägen?)

Klarar grafikkortet av att driva både CinemaDisplayen och TV'n samtidigt? Finns i så fall någon switch att använda?

Tack så länge:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 15:28

wallraff, den var aldrig i köln. det vara bara de elektroniska tullpapprena som kommit in.

Min 15" är i nu också i Khazakstan, någon som beställt tidigare och vet ungefär hur lång tid det tog därifrån. kan man ha den innan helgen tro?

Min är också Khazakstan, nån som har något preliminärt leveransdatum? Jag hade den 4 mars först, sen ändrades det till den 7 mars och nu har jag inte prel. datum ö h t.

Ursprungligen av mmmikael:

Min är också Khazakstan, nån som har något preliminärt leveransdatum? Jag hade den 4 mars först, sen ändrades det till den 7 mars och nu har jag inte prel. datum ö h t.

Min säger fortfarande 4 mars.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-01 16:55
Ursprungligen av thomasti:

Min säger fortfarande 4 mars.

När beställde du?

Lustigt att vissa skickas med UPS, min blev skickad med TNT.

Ursprungligen av qms85:

När beställde du?

Jag beställde i torsdags kväll. Jag kollade f.ö. just igen och den säger fortfarande den 4:e.
Tidigare idag var min, liksom flera andras i Khazakstan, men den har nu letat sig vidare till "Warsaw, Poland" (och man kan väl gissa att de andra också kommit dit..).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-01 16:47

Min ser ut så här... någon som beställt i samma veva och fått sin levererad.... roligt hade ju varit om man får den innan helgen!

Någon som har bra lösning på leverans när man råkade skriva hemadressen men egentligen vill ha den levererad till jobbet?

Sist så ringde UPS en halvtimme innan.... men ringer gör dom ju inte egentligen...... :S

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-01 22:38
Ursprungligen av thomasti:

Jag beställde i torsdags kväll. Jag kollade f.ö. just igen och den säger fortfarande den 4:e.
Tidigare idag var min, liksom flera andras i Khazakstan, men den har nu letat sig vidare till "Warsaw, Poland" (och man kan väl gissa att de andra också kommit dit..).

skulle du kunna posta en skärmdump?

Tackar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 22:46

Jag kunde inte låta bli idag och handlade en MBP 15" med i7, 750gb och passade på att stoppa i 8 gb ram på DigitalInn (Inlife) idag. Det var lite av ett inpulsköp men den får byta ut min MBP 13" som det i egentligen inte var något fel på, men är man pryltorsk så är man.

Helt sjukt va snabb den är! Fruktansvärt imponerad! Jag gör egentligen ingeting avancerat utan surfar mest och kollar massa på HD film. Att öppna en 720p film i VLC tar 0,000001 sek och spolar utan att tveka! Får se om jag märker någon skillnad i övrigt, hoppas dock att batteritiden är bättre än vad den var i 13"

Bevaka tråden