Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt MBP Early 2011 (Thunderbolt)

Tråden skapades och har fått 355 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Hoffie:

Hmm, märkligt att det inte ville fungera för mig. Kan det bero på att jag hade Leopard på min MacBook och SL på min nya MBP? Hur som helst strular det rejält med rättigheter och dylikt nu, jag kan inte ens spara worddokument utan att döpa om filen och lägga den i en annan mapp. Inga appar på iPhonen fungerar dessutom längre eftersom den säger att datorn inte är auktoriserad, vilket den är. Har auktoriserat den ett flertal gånger..

Kan jag prova köra en ny runda med flyttassistenten? Och i sådana fall köra "dator-dator" denna gång över nätverket? Eller kommer det sabba allting ännu mer?

Är det inte bättre att du startar en ny tråd (eller söker efter en redan befintlig)? Det är inte säkert att de som ev kan besvara frågan är här inne och läser. Dessutom är frågan off topic.

mailade just ups och de skrev att de inte ringde innan, även om man önskade det. grrr

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-03-12 02:52

Nu har det hänt grejer! Mina två MacBooks kom till Helsingborgs TNT hub 22:12!!
Förväntar mig nu en fin fin lev på måndag.

En ny MBP är bättre än julafton!

Missförstå mig inte. Jag älskat kloning.
Jag använder kloning som mitt primära backupverktyg och har använd det ett otal gånger för att t ex byta hårddisk.

Men eftersom jag använder datorn för att t ex spela in/framföra musik i realtid är jag beroende av ett system som inte hänger sig "live".

Läs här vad tillverkaren av CCC har att säga:
Can I back up one computer and use the clone to restore another computer? / Frequently Asked Questions and Troubleshooting / FAQs - Bombich Software Support

Här vad Davis Nanian från Shirt Pocket (SuperDuper) säger:
I've got a new Mac: should I SuperDuper! to it? - Shirt Pocket Discussions

Och Apple:

http://support.apple.com/kb/HT2186
http://support.apple.com/kb/HT2681

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-03-13 14:01

Äntligen!

Datum Tid Omlastningscentral Status
14 Mar 2011 03:27:59 Malmo Out For Delivery.
12 Mar 2011 17:51:09 Malmo Shipment Received At Destination Depot.
11 Mar 2011 22:12:00 Helsingborg Hub Shipment In Transit.
11 Mar 2011 17:41:38 Arnhem Hub Shipment In Transit.
11 Mar 2011 17:41:22 Arnhem Hub Shipment Received At Transit Point.
11 Mar 2011 06:51:11 Ide Centre Shipment In Transit.
10 Mar 2011 01:08:44 Pudong International Airport Shipment In Transit.
09 Mar 2011 20:43:55 Pudong International Airport Shipment Received At Transit Point.
09 Mar 2011 20:30:08 Pudong International Airport Shipment In Transit.
09 Mar 2011 19:31:00 Shanghai Shipment In Transit.
09 Mar 2011 19:10:59 Shanghai Shipment In Transit.
09 Mar 2011 18:40:42 Shanghai Shipment Collected From Sender.

Gick väl endån rätt snabbt tycker jag.

Min maskin går en heeeeeeeelt annat rutt.... Korea, kazakhstan..........

Almaty, Kazakhstan 13.03.2011 15:01 Departure Scan 13.03.2011 13:28 Arrival Scan
Incheon, Korea, Republic of 13.03.2011 9:58 Departure Scan13.03.2011 7:56 Arrival Scan
Shanghai, China 13.03.2011 5:01 Departure Scan
Koeln, Germany 12.03.2011 0:53 Package data processed by brokerage Waiting for clearance / Released by clearing agency Now in-transit for delivery
Shanghai, China 11.03.2011 17:17 Export Scan
Koeln, Germany 11.03.2011 9:47 Package data processed by brokerage Waiting for clearance
Shanghai, China 10.03.2011 23:00 Arrival Scan 10.03.2011 21:40 Departure Scan
10.03.2011 19:28 Origin Scan
China 10.03.2011 6:30 Order Processed: Ready for UPS

Senast redigerat 2011-03-13 14:52
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-03-14 03:56

Ni som har/har haft långa lev tider, har ni beställt som företag eller privatperson??

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-03-14 19:12

Såja!

Nu har jag fått Macbookarna!! Satan va smutt!!

Ursprungligen av zweigel:

Såja!

Nu har jag fått Macbookarna!! Satan va smutt!!

Gratulerar!

En liten fråga till alla som har fått den nya MacBook Pro:n
Jag brukar dubbelklicka på namnlisten i ett fönster för att minimera denna till dockan men jag får det inte att fungera på den nya maskinen.
Är det någon inställning jag har glömt eller har beteendet förändrats?

... och jag hittade inställningen under Appearance...

ingen som kan berätta hur varm maskinen blir, och om fläktarna lått går i gång?

Den håller sin tyst och fin, och inte allt för varm heller.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-17 02:07
Ursprungligen av FarbrorLeon:

Den håller sin tyst och fin, och inte allt för varm heller.

Hur kollar man det?

Ursprungligen av Emporio:

Hur kollar man det?

jag använder istat pro, en gratis widget... googla så hittar du den enkelt.

dock vet jag inte vilket program personen med screenshottet använt sig av.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-17 02:24
Ursprungligen av blodsugare:

jag använder istat pro, en gratis widget... googla så hittar du den enkelt.

dock vet jag inte vilket program personen med screenshottet använt sig av.

Thx for the info

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-18 17:15
Ursprungligen av FarbrorLeon:

Den håller sin tyst och fin, och inte allt för varm heller.

Men detta är ju inte under belastning...!??
Dom som har haft problem får ju detta vid hög eller medelhög belastning på processorn.

Störst problem uppstår vid rendering eller annan processorkrävande applikation.

/m

Ursprungligen av zelari:

Men detta är ju inte under belastning...!??
Dom som har haft problem får ju detta vid hög eller medelhög belastning på processorn.

Störst problem uppstår vid rendering eller annan processorkrävande applikation.

/m

Sant att detta inte är under hög belastning, men tänkte ändå att det kunde vara intressant att se för andra som känner att de har problem med värmen. Något som jag inte upplevt på den här maskinen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-03-15 11:45

Mina fläktar ligger stadigt på ca 2000rpm hela tiden. ca 10 h användning.

Hd 19°
Cpu 36°
Cpu Heatsink 30°
Enclosurebase 22°
Gpu 31°

Blir inte varm alls. Är mer än nöjd med mitt köp

Det låter väldigt låga värden! Vad har du för rumstemp, sitter du ute eller?

Min håller sig runt 35-39 grader i ett 21-gradigt rum vid surfning och liknande.

Min håller sig också sval och skön.
Min förra MBP 5.1 var bra mycket varmare. Det räckte med att använda firewirebussen för att få högre temperaturer.

Min 13" är sval och jag har inte ens hört fläktarna, kanske att jag råkade montera bort dem när jag bytte till SSD
Men en fråga som jag undersöker är det verkligen så att Steve och hans ego skall se till att det bara är Apples egna skit SSD som kommer få Trim support ??
I så fall är det ju helt sjukt.
Köpte mig en Intel 510 serie 250 Gb SSD som jag satte i och förväntar mig Trim support inom närmaste annars kan ju Apple ta och...

Frågan kvarstår om det är bara för Apples egna SSD-diskar eller det även att gälla andra tillverkare OCZ, Intel, Crosair m.fl. som kommer få stöd i 10.7

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-15 17:10

TRIM kommer, vad jag har läst, med Lion.

Typiska Apple att begränsa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-15 18:17

Hunter78: Ta TRIM och Lion-frågorna i den här tråden: http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/285096-lion-ssd-trim.html

Fick min MBP 15" 2.2Ghz med Hi-res Glossy skärm i måndags, men upptäckte ganska snabbt att skärmen gulnar på nedre delen av skärmen på samma sätt som 27" iMac gör ibland. Det var även lite damm under glaset på skärmen. Bestämde mig för att returnera den och be om en ny, vilket inte var några problem. Den nya är redan beställd och ska skickas när som helst nu. Enligt damen jag pratade med så skulle den även gå med "prioritet ett", vilket skulle betyda att jag får den snabbare än de 7+ dagar som det vanligtvis tar för datorer med den konfigurationen jag beställt att komma fram. Det fina med det är att de skickar datorn innan jag har skickat tillbaks den nuvarande, så att dagarna jag går utan dator blir så få som möjligt.

Det kan tyckas att det är en pedant sak att skicka tillbaks datorn för, men jag resonerade som så att 20 000:- är väldigt sällan jag spenderar på något, och jag ska ha den i flera flera år, och då vill jag att den ska vara så felfri som jag kan få den.

Men förutom det. Datorn är extremt snabb. Ett vansinnigt lyft från min fyra år gamla MacBook.

En fråga: Brukar det inte vara TNT som sköter leveranserna av apple produkter. Mitt skickas med UPS, och är i tyskland just nu, borde man inte få Tracking data av TNT om paketet byter leverantör? Tänkte kontakta TNT så de ringer innan ankomst, och då vill de ju veta tracking nummer.

Ursprungligen av blodsugare:

En fråga: Brukar det inte vara TNT som sköter leveranserna av apple produkter. Mitt skickas med UPS, och är i tyskland just nu, borde man inte få Tracking data av TNT om paketet byter leverantör? Tänkte kontakta TNT så de ringer innan ankomst, och då vill de ju veta tracking nummer.

Det beror på var i Sverige man bor. När jag bodde i Växjö fick jag leverans av TNT, här i Malmö fick jag det av UPS.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-17 02:12
Ursprungligen av Shlobban:

Fick min MBP 15" 2.2Ghz med Hi-res Glossy skärm i måndags, men upptäckte ganska snabbt att skärmen gulnar på nedre delen av skärmen på samma sätt som 27" iMac gör ibland. Det var även lite damm under glaset på skärmen. Bestämde mig för att returnera den och be om en ny, vilket inte var några problem. Den nya är redan beställd och ska skickas när som helst nu. Enligt damen jag pratade med så skulle den även gå med "prioritet ett", vilket skulle betyda att jag får den snabbare än de 7+ dagar som det vanligtvis tar för datorer med den konfigurationen jag beställt att komma fram. Det fina med det är att de skickar datorn innan jag har skickat tillbaks den nuvarande, så att dagarna jag går utan dator blir så få som möjligt.

Det kan tyckas att det är en pedant sak att skicka tillbaks datorn för, men jag resonerade som så att 20 000:- är väldigt sällan jag spenderar på något, och jag ska ha den i flera flera år, och då vill jag att den ska vara så felfri som jag kan få den.

Men förutom det. Datorn är extremt snabb. Ett vansinnigt lyft från min fyra år gamla MacBook.

Du har möjligtvis ingen bild på hur det ser/såg ut?
Min ha börjat låta lite vet inte om det kan vara hårddisken eller något, kanske ska låta lite eller möjligtvis jag som är lite nojjig. Som du sa: Sällan man lägger ner så mycket pengar på tex en dator och man ska ha den i flera år och då vill man ju att den ska vara så felfri som möjligt.
Hade bara massa problem med min förra laptop (HP/PC)..

Bevaka tråden