Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt MBP Early 2011 (Thunderbolt)

Tråden skapades och har fått 355 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-09-07 23:31
Ursprungligen av suddgummi:

OS X Lion: Om Lion Återställning

Kör recovery via Internet och gör som i länken för att få tillbaka iLife....

Och hur går det till när jag sätter i en ny SSD utan någonting på? Detta förutsätter ju att jag har OSX installerat på disken, så att det skapats en recovery-partition. Gissar att det får bli mitt eget USB först på ny disk, och sen plocka hem det jag vill ha från Appstore.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Och hur går det till när jag sätter i en ny SSD utan någonting på? Detta förutsätter ju att jag har OSX installerat på disken, så att det skapats en recovery-partition. Gissar att det får bli mitt eget USB först på ny disk, och sen plocka hem det jag vill ha från Appstore.

Så som du skrev förutsätter jag att du köper en ny dator som levereras med Lion. Då gör du en återställning via Internet:

Ursprungligen av Apple:

Lion Internetåterställning

Om du råkar träffa på en situation där du inte kan starta från Återställnings-HD, som t.ex. att din hårddisk inte svarar längre eller du installerat en ny hårddisk utan att installera Mac OS X, använder nya Mac-modeller som introducerats efter att OS X Lion blev allmänt tillgängligt automatiskt funktionen Lion Internetåterställning om Återställnings-HD (kommando-R-metoden ovan) inte fungerar. Lion Internetåterställning låter dig starta om din Mac direkt från Apples servrar. Systemet kör en snabb test av ditt minne och hårddisk för att säkerställa att det inte är några problem med hårdvaran.

  • Medlem
  • 2011-09-08 10:31
Ursprungligen av suddgummi:

Så som du skrev förutsätter jag att du köper en ny dator som levereras med Lion. Då gör du en återställning via Internet:

Det är riktigt att jag kommer köpa en ny dator, men jag kommer att byta HD mot SSD omedelbart när jag får den, därav min fråga.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det är riktigt att jag kommer köpa en ny dator, men jag kommer att byta HD mot SSD omedelbart när jag får den, därav min fråga.

Jag rekommenderar dig att läsa igenom länken jag postade, där står ju exakt vad du kan göra ifall du bytt hårddisk. Även det om hur man ska göra för att få tag i iLife programmen efter ominstallation.

Men i korta drag: har man köpt en dator med Lion och byter hårddisk i den kan man göra en återställning via Internet, man behöver alltså inte ett USB minne med Lion på, eller klona den gamla sålänge som du har en Internetuppkoppling.

Frågorna är givna av Apple på rak och begriplig svenska i länken jag postade i #328. Läs lite nogrannare så ska du se att dina frågor blir besvarade.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-08 15:28
Ursprungligen av suddgummi:

Men i korta drag: har man köpt en dator med Lion och byter hårddisk i den kan man göra en återställning via Internet, man behöver alltså inte ett USB minne med Lion på, eller klona den gamla sålänge som du har en Internetuppkoppling.

Fel. Det gäller nya maskiner som är ”introducerade” efter att Lion släpptes och i samband med släppet, i denna stund är det senaste MacBook Air och Mac Mini som har Internet Recovery.

http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=sv_SE

Ursprungligen av Mija:

Fel. Det gäller nya maskiner som är ”introducerade” efter att Lion släpptes och i samband med släppet, i denna stund är det senaste MacBook Air och Mac Mini som har Internet Recovery.

OS X Lion: Om Lion Återställning

Ok, sorry, my bad. Det är jag som behöver läsa nogrannare. Jag läste det som att det var nya datorer som skeppades med Lion (alltså nuvarande modeller i hela segmentet), inte modeller som introducerats efter släppet. :">
Förhoppningsvis kommer det en uppdatering av EFI-firmware då (efter man installerat Lion), eftersom NetBoot funktionalitet funnits länge på Macar (starta via nätverk) och jag antar att det är den funktionaliteten som är modifierad.
Sorry för off-topic...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-15 07:32
Ursprungligen av suddgummi:

Ok, sorry, my bad. Det är jag som behöver läsa nogrannare. Jag läste det som att det var nya datorer som skeppades med Lion (alltså nuvarande modeller i hela segmentet), inte modeller som introducerats efter släppet. :">
Förhoppningsvis kommer det en uppdatering av EFI-firmware då (efter man installerat Lion), eftersom NetBoot funktionalitet funnits länge på Macar (starta via nätverk) och jag antar att det är den funktionaliteten som är modifierad.
Sorry för off-topic...

Nu kom firmware med Internet Recovery för MBP early 2011 Macbook Pro EFI Firmware Update 2.2

  • Medlem
  • 2011-09-15 08:03
Ursprungligen av Mija:

Nu kom firmware med Internet Recovery för MBP early 2011 Macbook Pro EFI Firmware Update 2.2

Härligt! Fick även en uppdatering till min nya Xerox 6280N. Hoppas det löser det irriterande problemet att skrivaren pausas vid varje utskrift. Firmwareuppdateringen flöt på utan konstigheter i alla fall. Datorn tutade och blev svart en stund i böjan, vilket var lite läskigt. Men allt gick ju som det skulle.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-09-10 09:02
Ursprungligen av Korsriddaren:

Det är riktigt att jag kommer köpa en ny dator, men jag kommer att byta HD mot SSD omedelbart när jag får den, därav min fråga.

Varför krångla till det? Klona över originaldisken till din SSD....

  • Medlem
  • 2011-09-10 17:32
Ursprungligen av mattem:

Varför krångla till det? Klona över originaldisken till din SSD....

Hade jag velat ha allt det som kommer factory installed med på disken så hade ju det varit en lösning, dock behöver jag inte det mesta av det som finns i iLife.

  • Medlem
  • 2011-09-06 20:28

Börjar onekligen klia i beställarfingret nu. Måste dock vänta på att fruns CNS-kort kommer med posten.

  • Medlem
  • 2011-09-10 21:47

Så, då var en MBP 13" i7 2,7 GHz beställd!

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-09-11 11:32

OK, men som jag har förstått det så eftersom i dagsläget enbart Mini och Air har stöd för recovery mode så måste du då göra en egen bootbar kopia av Lions installationsfil om du vill installera om på en rent tom disk.

  • Medlem
  • 2011-09-11 12:34
Ursprungligen av mattem:

OK, men som jag har förstått det så eftersom i dagsläget enbart Mini och Air har stöd för recovery mode så måste du då göra en egen bootbar kopia av Lions installationsfil om du vill installera om på en rent tom disk.

Ja, det har jag sagt hela tiden i tråden ju. Har redan ett USB-minne med Lion 10.7.1 på. Har även kommit fram till vilken hårddisk jag skall ha och det blir inte Intel, utan Samsung 470 SSD som tydligen är helt problemfria både med mac och med bootcamp. Enligt best. skulle datorn komma i nästa vecka senast... vi får väl se om det blir så eller ej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-15 14:30

Fråga, vad för Mac OS X version laddas hem till MBP early 2011 nu efter EFI-uppgraderingen? Mac OS X 10.6 eller Mac OS X 10.7?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-15 14:32
Ursprungligen av acke:

Fråga, vad för Mac OS X version laddas hem till MBP early 2011 nu efter EFI-uppgraderingen? Mac OS X 10.6 eller Mac OS X 10.7?

Antagligen bara Lion eftersom den verkar kräva att Lion är installerat innan man lägger in den.

  • Medlem
  • 2011-09-15 15:45
Ursprungligen av acke:

Fråga, vad för Mac OS X version laddas hem till MBP early 2011 nu efter EFI-uppgraderingen? Mac OS X 10.6 eller Mac OS X 10.7?

Det är bara Lion som körs i de nya MBP, från deras första andetag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-15 16:14
Ursprungligen av Korsriddaren:

Det är bara Lion som körs i de nya MBP, från deras första andetag.

På de som säljs nu ja. Men jag undrade på de som kom i februari när den versionen som finns ute nu släpptes. Den kom ju med Mac OS X 10.6 men Mija säger, man måste ha Mac OS X 10.7 i datorn för att kunna installera den uppgraderingen. Riktigt smidigt ändå, har man väl uppgraderat till Mac OS X 10.7 (och har en hyfsat ny dator) så är du på Mac OS X 10.7 och behöver ingen skiva.

Man önskar ju att den här uppdateringen skulle komma till äldre Mac-modeller också. Har du väl uppgraderat din 64-bits mac så får du möjligheten till att uppgradera din EFI som efter det känner av att du haft Mac OS X 10.7 installerat. Hade varit en flott lösning av Apple.

Då har jag beställt min första Mac, nämligen en Macbook Pro 13" 2011. Ska bli riktigt skönt att slippa Windows!

Leverans om 9 dagar, nämligen 24 September!

Nu sitter jag här framför min Macbook Pro! Helt fantastisk maskin, att sätta sig framför W7 är som att gå tillbaka till Windows 98 igen!

Bästa köpet jag gjort!

  • Medlem
  • 2011-09-25 00:46
Ursprungligen av ekepeke:

Nu sitter jag här framför min Macbook Pro! Helt fantastisk maskin, att sätta sig framför W7 är som att gå tillbaka till Windows 98 igen!

Bästa köpet jag gjort!

Grattis och välkommen i klubben! Vilken propp valde du? Gjort några tillval eller mod från originalkonfigurationen?

Tack!

Tog i5 2.3 och gjorde inga andra tillval.

Kände lite att det blev tillräckligt dyrt ändå, eftersom min inkomst som studerande är extremt låg...

Ett inlägg som inte hade med tråden att göra utbruten till en egen tråd.

http://www.99.se/safari/290008-pdf-filer-oppnas-i-automatiskt-i-safari.html

/Mod

Hur tycker ni att den högre upplösningen fungerar på 15" Macbook Pro? Blir det alldeles för litet på skärmen?

Sitter och är på god väg att köpa en Macbook Pro i mitten av januari, men tvekar om high resolution.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-20 02:09
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hur tycker ni att den högre upplösningen fungerar på 15" Macbook Pro? Blir det alldeles för litet på skärmen?

Sitter och är på god väg att köpa en Macbook Pro i mitten av januari, men tvekar om high resolution.

Jobbar du inom något med grafik så är highres att föredra!

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hur tycker ni att den högre upplösningen fungerar på 15" Macbook Pro? Blir det alldeles för litet på skärmen?

Sitter och är på god väg att köpa en Macbook Pro i mitten av januari, men tvekar om high resolution.

Efter man vant sig vid 1680x1050 så känns icke high res-skärmar väldigt plottriga. Arbetar du med flera samtidiga fönster bredvid varandra så tycker jag att det är ett givet val.

Bevaka tråden