Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt MBP Early 2011 (Thunderbolt)

Tråden skapades och har fått 355 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av martenj:

Har en Macbbok (late 2009) idag. Den har gått sönder, ska antagligen skaffa mig en Macbook Pro istället.
Har inte haft den modellen tidigare. Känner mig osäker på vilken modell jag ska skaffa.

Vill helst ha 13". Men tänkte att det kanske är bra att ha en schysst grafikkort. Diablo 3 kommer ju "snart" och det kan ju vara kul att kunna spela. Men då kommer man till det här jobbiga valet av vilken modell av 15" man ska ta. Den med 256 gb grafik eller 1 gb? 1gb är självklart bättre... men då är man liksom uppe i 20 000 helt plötsligt. lite väl mycket för min del.
Jävkla skit vilka jobbiga val

Sen har jag ingen aning om vilken skärm man ska välja. Är HD-grejen värt, att få mer utrymme? Har så svårt att se detta framför mig.

tack

Jag skulle ju säga att Hi-res är värt de extra pengarna. Speciellt om du arbetar med flera fönster bredvid varandra. Då är den extra skärmyta GULD! Men eftersom du bor i storstaden så skulle jag i din sits gå in och kika på båda skärmmodellerna bredvid varandra för att se om du tycker det är värt pengarna.

Ang. Grafikkortet så det mer än bara den extra minnesmängden som skiljer.

AMD Radeon HD 6750M - Notebookcheck.net Tech
AMD Radeon HD 6490M - Notebookcheck.net Tech

Senast redigerat 2011-05-30 18:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-30 14:37
Ursprungligen av FarbrorLeon:

Jag skulle ju säga att Hi-res är värt de extra pengarna. Speciellt om du arbetar med flera fönster bredvid varandra. Då är den extra skärmyta GULD! Men eftersom du bor i storstaden så skulle jag i din sits gå in och kika på båda skärmmodellerna bredvid varandra för att se du tycker det är värt pengarna.

Ang. Grafikkortet så det mer än bara den extra minnesmängden som skiljer.

AMD Radeon HD 6750M - Notebookcheck.net Tech
AMD Radeon HD 6490M - Notebookcheck.net Tech

tack för svaret, men vad jag kunde se på länkarna så kunde jag inte förstå skillnaderna... kan du sammanfatta kanske, på barnsvenska?

och det här med antiglare/antireflex... är det väldigt bra att ha?

Ursprungligen av martenj:

och det här med antiglare/antireflex... är det väldigt bra att ha?

Det där är helt och hållet en smaksak. En del stör sig på de reflexer som kan bli i blanka skärmar, andra (inklusive mig själv) tycker inte de stör utan tycker istället att färgerna och kontrasten känns mycket mer "crisp" med blank skärm.

Ursprungligen av martenj:

tack för svaret, men vad jag kunde se på länkarna så kunde jag inte förstå skillnaderna... kan du sammanfatta kanske, på barnsvenska?

Scrolla ner en bit på länkarna så hittar du olika speltitlar samt antal Frames Per Second (FPS). Jämför FPS mellan grafikkorten. Det är väl det mest konkreta jag kan ge dig.

Ursprungligen av martenj:

och det här med antiglare/antireflex... är det väldigt bra att ha?

Precis som Capeman säger så ger Glare-skärmarna grymt bra "crisp". Samtidigt tvingas man ibland titta på sig själv pga. reflektionerna. Har haft Anti-glare på en tidigare Macbook, och jag kan ibland ångra att jag inte skaffade det på denna med. Men det är en smaksak!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-30 23:06
Ursprungligen av FarbrorLeon:

Scrolla ner en bit på länkarna så hittar du olika speltitlar samt antal Frames Per Second (FPS). Jämför FPS mellan grafikkorten. Det är väl det mest konkreta jag kan ge dig.

just det, såg det sen. tack.
svårt bara. spelar ju aldrig på macen, men kommer kanske vilja. vill egentligen ha 13", men vill också ha fetaste processorn och så. bara för att.
men det blir ju så jävla dyrt....

är det stor skillnad på dual core intel i7 och quad core intel i7? när märker man den skillnaden, går det att säga? alltså, pratar vi om att öppna stora bilder i photoshop eller är det allmänt att datorn rullar snabbare hela tiden?
hemma gör jag inte så himla mycket mer än surf, lyssna på musik, grejja i itunes, kolla på film, fixar i iphoto, nån bild i photoshop emellanåt etc.
MEN.. jag är en nörd och vill inte köpa en macbook bara för att jag inte har behov av fetaste mac pro'n

(idag har jag en macbook late 2009. 2.26 intel core 2 duo med 4 gb. behöver köpa nytt då min son kastade den i golvet. skulle på ngt sätt vilja veta hur mycket bättre den nya datorn jag letar efter är)

Jag tolkade det som att spel var en relativt primär sak för datorn då du nämnde Diablo 3 i första posten.

Rent generellt så är 15" rättså mycket snabbare än 13", samtidigt som 13" tummaren är rejält mycket snabbare än vad du tidigare hade.
http://www.99.se/artiklar/2464-macbook-pro-2011-riktigt-snabba.html

Vid de användningsområden som du nämner så kan jag garantera att en SSD + 8GB RAM hade varit en väl värd investering, vare sig det är 13" eller 15". Moderna processorer är sällan en flaskhals vid vanligt "day-to-day"-arbete.

Dealbreakern mellan 13" och 15" för mig var högre upplösning på skärm + bättre grafikkort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-31 07:52
Ursprungligen av FarbrorLeon:

Jag tolkade det som att spel var en relativt primär sak för datorn då du nämnde Diablo 3 i första posten.

Rent generellt så är 15" rättså mycket snabbare än 13", samtidigt som 13" tummaren är rejält mycket snabbare än vad du tidigare hade.
http://www.99.se/artiklar/2464-macbook-pro-2011-riktigt-snabba.html

Vid de användningsområden som du nämner så kan jag garantera att en SSD + 8GB RAM hade varit en väl värd investering, vare sig det är 13" eller 15". Moderna processorer är sällan en flaskhals vid vanligt "day-to-day"-arbete.

Dealbreakern mellan 13" och 15" för mig var högre upplösning på skärm + bättre grafikkort.

Tack. Jo det kanske lät så, men om jag ska vara realistisk så spelar jag typ aldrig på macen. Men tanken på att kunna göra det om man vill är lockande. Typ Diablo 3. Men det är väl inte värt alla de pengarna kanske....

Ja, 8 gb hade jag tänkt att köpa till. Men SSD alltså... För det jag beskrev vad jag använde datorn till, skulle det vara så stor skillnad? Diskarna är ju så jävla dyra...

Hur stor skillnad är det mellan i5 och i7 på 13"-arna?

Senast redigerat 2011-05-31 08:05
Ursprungligen av martenj:

Tack. Jo det kanske lät så, men om jag ska vara realistisk så spelar jag typ aldrig på macen. Men tanken på att kunna göra det om man vill är lockande. Typ Diablo 3. Men det är väl inte värt alla de pengarna kanske....

Ja, 8 gb hade jag tänkt att köpa till. Men SSD alltså... För det jag beskrev vad jag använde datorn till, skulle det vara så stor skillnad? Diskarna är ju så jävla dyra...

Hur stor skillnad är det mellan i5 och i7 på 13"-arna?

Du kommer få mer glädje av en SSD än en i7, allt blir snabbare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-31 08:59
Ursprungligen av ill_chrill:

Du kommer få mer glädje av en SSD än en i7, allt blir snabbare

Är det verkligen så stor skillnad på "mainstream"-användandet med en sån i alltså? Det hade jag verkligen inte fattat...
Men fortfarande så är ju SSD-diskarna ganska dyra. Jag vill ju ha större än 128 gb...

Jag har kollat runt på lite olika SSDs men tyvärr känner jag att tekniken delvis ligger i sin linda. En 512 GB SSD för ungefär $800-1000?

Det riktigt indikerar att tekniken fortfarande är ny och därmed har "introduktionspris". Min plan blir att helt enkelt invänta en 1 Tb SSD för ungefär $500 innan det börjar kännas som att tiden är mogen. Då har man en lagringskapacitet som medger att SSDn kan användas till allt inkl Bootcamp-partitionen.

Lösningen med en liten SSD och en annan disk för att lagra data känns mer som en "nödlösning" p.g.a teknologins barndom snarare än en riktigt bra och effektiv lösning. Något säger mig att idealet är att ha allt på SSDn - då får man hög prestanda oavsett vad man gör.

Jo det blir en himla skillnad tycker jag. Och då använder jag i princip bara datorn till att surfa, maila och skriva.

Jag kör en större extern disk för det jag vill lagra.

Ursprungligen av Capeman:

Jo det blir en himla skillnad tycker jag. Och då använder jag i princip bara datorn till att surfa, maila och skriva.

Jag kör en större extern disk för det jag vill lagra.

Precis som Capeman skriver ovan, det blir en helt annan upplevelse med en dator med SSD än en slö mekanisk disk.
Helt klart värt sina pengar enligt mig och många andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-31 09:55

Förstår jag det rätt att man ha både en SSD med exempelvis osx på och den vanliga disken i samtidigt?

Ursprungligen av martenj:

Förstår jag det rätt att man ha både en SSD med exempelvis osx på och den vanliga disken i samtidigt?

Som standard har du antingen det ena eller det andra.

Det finns tredjepartslösningar för att ha både och, finns trådar om det på forumet.

Ursprungligen av martenj:

Är det verkligen så stor skillnad på "mainstream"-användandet med en sån i alltså? Det hade jag verkligen inte fattat...
Men fortfarande så är ju SSD-diskarna ganska dyra. Jag vill ju ha större än 128 gb...

Förstår att du tycker att priserna är höga, och det är de ju också med pris / GB i åtanke. Men du anar inte hur mycket det gör för de vanliga datorsysslorna!! År efter år har man jagat MHz på processorsidan - inte mycket har egentligen hänt i de mest basala sakerna som tiden det tar att starta upp datorn, starta program etc. Detta i kombination med att den är knäpptyst och tar mindre ström - Är du såld?

Ursprungligen av martenj:

Förstår jag det rätt att man ha både en SSD med exempelvis osx på och den vanliga disken i samtidigt?

Precis som Keptang skriver så finns möjligheten att ha flera diskar i datorn, med hjälp utav en sk. Optibay. Detta är dock en tredjepartslösning som bygger på att man plockar bort Superdrive-enheten och ersätter denna med en hållare för 2,5"-SATA-enhet. Ofta så monterar man denna för /Users och sedan använder man SSD-disken för allt annat. Detta ger möjlighet till det stora lagringsutrymmet hos Hårddisken i kombination med snabbheten hos SSD.

Jag anser att det finns flera anledningar att inte välja en sådan kombinationslösning. Dels att garanti kan upphöra att gälla, även om det är oklart hur Apple skulle kunna bevisa det om du inte är väldigt oförsiktig. Men det finns även flera andra aspekter, exempelvis om datorn skulle bli stulen eller tappad i golvet, att du blir av med Superdriven och får (marginellt) högre strömförbrukning på din dator = sämre batteritid.
OptiBay HD and Warranty - MacRumors Forums (EJ 100% källa)

Istället skulle jag satsa på en SSD i kombination med en NAS där du har möjlighet till i form av RAID. Ett undantag är om du jobbar väldigt mycket utanför hemmet / kontor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-31 11:57
Ursprungligen av FarbrorLeon:

Förstår att du tycker att priserna är höga, och det är de ju också med pris / GB i åtanke. Men du anar inte hur mycket det gör för de vanliga datorsysslorna!! År efter år har man jagat MHz på processorsidan - inte mycket har egentligen hänt i de mest basala sakerna som tiden det tar att starta upp datorn, starta program etc. Detta i kombination med att den är knäpptyst och tar mindre ström - Är du såld?

Precis som Keptang skriver så finns möjligheten att ha flera diskar i datorn, med hjälp utav en sk. Optibay. Detta är dock en tredjepartslösning som bygger på att man plockar bort Superdrive-enheten och ersätter denna med en hållare för 2,5"-SATA-enhet. Ofta så monterar man denna för /Users och sedan använder man SSD-disken för allt annat. Detta ger möjlighet till det stora lagringsutrymmet hos Hårddisken i kombination med snabbheten hos SSD.

Jag anser att det finns flera anledningar att inte välja en sådan kombinationslösning. Dels att garanti kan upphöra att gälla, även om det är oklart hur Apple skulle kunna bevisa det om du inte är väldigt oförsiktig. Men det finns även flera andra aspekter, exempelvis om datorn skulle bli stulen eller tappad i golvet, att du blir av med Superdriven och får (marginellt) högre strömförbrukning på din dator = sämre batteritid.
OptiBay HD and Warranty - MacRumors Forums (EJ 100% källa)

Istället skulle jag satsa på en SSD + i kombination med en NAS där du har möjlighet till i form av RAID. Ett undantag är om du jobbar väldigt mycket utanför hemmet / kontor.

Jaha, nej kombinatinen låter inget vidare. Trodde det var enklare än så. 256 gb SSD är det väl som gäller då gissar jag, större blir väl löjligt dyrt?
Någon som kan rekommendera mig en bra och, hyffsat, billig SSD på 256 och uppåt? Har 250 gb idag och det räcker ju ganska bra trots allt.

Jag är extremt osäker på modell. Tänker att man har den ett tag och att det är bra att ha en fet modell då så att den "håller". Samtidigt som jag tänker att jag ska en den minsta modellen och peta in mer ram och SSD etc. Ajajaj, så svåra val....

Ursprungligen av martenj:

Jaha, nej kombinatinen låter inget vidare. Trodde det var enklare än så. 256 gb SSD är det väl som gäller då gissar jag, större blir väl löjligt dyrt?
Någon som kan rekommendera mig en bra och, hyffsat, billig SSD på 256 och uppåt? Har 250 gb idag och det räcker ju ganska bra trots allt.

Jag är extremt osäker på modell. Tänker att man har den ett tag och att det är bra att ha en fet modell då så att den "håller". Samtidigt som jag tänker att jag ska en den minsta modellen och peta in mer ram och SSD etc. Ajajaj, så svåra val....

Japp, det blir löjlig dyrt i vilket fall! När jag köpte så ansåg jag det vara värt att köra på Apples SSD då det gav ett visst mervärde. Färdigmonterad och TRIM-support (utan "TRIM-hacket"). Samtidigt så finns det ju betydligt snabbare diskar, men där får någon annan fylla i då jag inte är uppdaterad på de senaste modellerna.

Ang. minnena så anser jag att det är värt att uppgradera detta själv. Garantin ska ej påverkas, står t.o.m hur man går tillväga i manualen.
CORSAIR 8GB DDR3 1333MHZ (2X4GB) SO-DIMM - Specifikationer - Dessa minnena kör jag med.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-05-31 17:08

13" i7a påväg till mig! Ska komma runt 9e juni. Har köpt 8GB ram från inet och en 240gb ocz Vertex 3 från webhallen!

Tre inlägg utbrutna och flyttade till en egen tråd.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-01 08:13

Mycket tacksam för alla hjälpsamma svar. Jag ska köpa via USA och den minsta 13" kostar då ca 8500. Minsta 15" ca 4000 mer. Jag känner liksom inte att det är värt det, mest att det bara skulle vara jävligt soft med mer upplösning då jag har en macbook nu med samma upplösning som macbook pro'n har, 13" alltså. lite tråkigt, vill ju se att man byter upp sig
och att köpa 13" med i7 känns nästan lite onödigt eller?

funderar på att stoppa in mer ram efter att ha läst här lite. 8 gb alltså. SSD får nog vänta, det är så jäkla dyrt.

en fråga om geekbench. de nya 13"-macarna har:
13" i5 2,3GHz, 5900 poäng

och min får 3160.

ja, det var ju skillnad. men det säger mig ingenting, haha. kan ngn berätta för mig vad som skiljer min och den nya åt... alltså, kan man på ngt sätt förklara hur mycket snabbare den är? inte för att övertyga mig om att köpa, för det ska jag, men snarare för att det är intressant att förstå.

Senast redigerat 2011-06-01 08:28

Det verkar som om de senaste revisionerna av MBP 2011 har fått 6 Gb SATA3 på "optical bay":

Apple secretly upping optical bay on 2011 MacBook Pros to SATA3 6Gb/s as a production change | 9 to 5 Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-02 22:01
Ursprungligen av Capeman:

Det verkar som om de senaste revisionerna av MBP 2011 har fått 6 Gb SATA3 på "optical bay":

Apple secretly upping optical bay on 2011 MacBook Pros to SATA3 6Gb/s as a production change | 9 to 5 Mac

Vad innebär det då?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-06-11 07:27

Jag köpte en ny 13'' i5 på MH Store igår och jag har 6 GB Sata3
Det är en helt underbar maskin! Det går inte att beskriva känslan när jag använder Apeture och jämför med min 4,5 år gamla Macbook!!

Ursprungligen av calle73:

Jag köpte en ny 13'' i5 på MH Store igår och jag har 6 GB Sata3
Det är en helt underbar maskin! Det går inte att beskriva känslan när jag använder Apeture och jämför med min 4,5 år gamla Macbook!!

Måste kännas underbart när man jobbar på en så liten skärm med så låg upplösning
Skämt å sido hade själv en 13" 2011 men sålde den just för att upplösningen är aldelles för liten för min smak.
MBA har ju t.om högre och är väl nästan ett måste anser jag i alla fall.

Ursprungligen av @ndreas:

Måste kännas underbart när man jobbar på en så liten skärm med så låg upplösning
Skämt å sido hade själv en 13" 2011 men sålde den just för att upplösningen är aldelles för liten för min smak.
MBA har ju t.om högre och är väl nästan ett måste anser jag i alla fall.

De e väl lite bättre drag i MBP? Skulle inte vilja jobba med bilder i en Air. Dessutom bör man ha extern skärm till sånt

  • Medlem
  • Motala
  • 2011-07-09 19:22

Beställde en ny 15" den 3:e Juli. Valde till högupplöst matt skärm, och det stod att den skulle skeppas den 6:e Juli och att den skulle vara framme den 19:e, vilket kändes som väldigt lång leveranstid (brukar ju gå fortare vanligtvis, eller hur?).

Så jag har varit inne och kollat på leveransstatus ett par gånger de senaste dagarna, men det kommer inte upp något spårningsnummer, det står bara:
På väg till slutlig ort – budfirmans information uppdateras inom kort

Någon aning om vad som kan dröja så? Iom att de mailade om att den var skeppad så trodde jag att jag skulle slippa vänta på Lion, men det kanske är därför den inte kommit iväg än?

Ursprungligen av calle73:

Jag köpte en ny 13'' i5 på MH Store igår och jag har 6 GB Sata3
Det är en helt underbar maskin! Det går inte att beskriva känslan när jag använder Apeture och jämför med min 4,5 år gamla Macbook!!

Steget från 2GB till 4 GB runt 2006-2008 kändes som att få en dubbelt så snabb dator (använde då en rad olika MacBook Pro 2.0 - 2.4 GHz), liksom steget nu från 4GB till 6 eller 8GB. Sitter man i Adobes CS gör detta en stor skillnad, speciellt när man kör flera program parallellt med någon produktion uppe och ansluten till extern skärm etc. På samma vis som när jag uppgraderade min iMac 27 (mid-2010) från 4 till 12GB, och som ändå är en i3a, blev prestandaökningen ganska stor.

Ursprungligen av Capeman:

Det verkar som om de senaste revisionerna av MBP 2011 har fått 6 Gb SATA3 på "optical bay":

Apple secretly upping optical bay on 2011 MacBook Pros to SATA3 6Gb/s as a production change | 9 to 5 Mac

Någon som vet mer om det här? Kan man se det på serienr?
Tänkte om man kan få reda på det i butiken innan man öppnat kartongen.

Har inte köpt någon men ska göra imorgon är det tänkt, mitt i-landsproblem är om jag ska ta den bättre 13" eller om jag ska ta 15" med 2.0Ghz. Pluggar på högskola och tar med datorn ca 3ggr i veckan. Någon som har erfarenhet av att bära runt på en 15"? Förstår att det blir jobbigare än att bära runt på en 13 tummare men är det någon stor skillnad och väger prestandan upp för att bära runt på en större dator?

Tar tacksamt mot råd!

Mvh Gustav

Ursprungligen av Gustav.89:

Har inte köpt någon men ska göra imorgon är det tänkt, mitt i-landsproblem är om jag ska ta den bättre 13" eller om jag ska ta 15" med 2.0Ghz. Pluggar på högskola och tar med datorn ca 3ggr i veckan. Någon som har erfarenhet av att bära runt på en 15"? Förstår att det blir jobbigare än att bära runt på en 13 tummare men är det någon stor skillnad och väger prestandan upp för att bära runt på en större dator?

Tar tacksamt mot råd!

Mvh Gustav

Svårt o säga om man inte vet vad du använder datorn till.
Jag hade en 15" tidigare och är så sjukt nöjd med bytet till 13" (2010). Har väldigt ofta datorn med mig, och kopplar den med extern skärm i studion.

Bevaka tråden