Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt MBP Early 2011 (Thunderbolt)

Tråden skapades och har fått 355 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ill_chrill:

Svårt o säga om man inte vet vad du använder datorn till.
Jag hade en 15" tidigare och är så sjukt nöjd med bytet till 13" (2010). Har väldigt ofta datorn med mig, och kopplar den med extern skärm i studion.

Jag använder inte den till några jätte avancerade uppgifter, redigera i aperture, kolla blue-ray filmer. Hade en 13" MBP mid 2009 innan men fick kaffe i den. Kommer läsa lite programmering, dvs sitta och programmera, i höst och kommer börja redigera bilder allt mer, har precis köpt systemkamera. Funderar på att 13" kanske är lite för liten då. Men jag är mest bekymrad över att 15" tummaren ska vara tung och opraktisk att ha med sig.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-06-02 17:06

Då får man hoppas på att man får 6bg/s då

Det innebär att man nu ges möjlighet att ha multipla SATA3-diskar i sin Macbook Pro

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-06-11 17:23

Jodå, jag vet precis hur du menar - känslan att köra ett filmljudprojekt och få från omöjligt (4,5 år gammal MacBook) till klart görbart med 55% CPU (2 år gammal MBP 2,4 GHz) till gapskratt med 8% CPU med 15" 2,2 GHz i7 är rätt najs.

Störigt att man inte fick SATA3, men jag hade ändå mest tänkt ha en vanlig hårddisk där...

Jag tänkte stoppa i 8GB i min 13" Macbook Pro, och eventuellt sätta i en SSD, men jag har inte de skruvmejslar som krävs, skulle någon kunna länka till ett inte alltför dyrt paket med de mejslar som krävs.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-06-11 21:12

Det du behöver är en vanlig stjärn-skruvmejsel samt en T6 Torx. Tror att Classe har en sådan för en billig slant.

Jag kommer att använda den bits sats som följer med till skruvdragaren

Denna skulle alltså fungera som handen i handsken?

Verktygssats Cocraft universal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-12 11:27
Ursprungligen av Pannkakskungen:

Denna skulle alltså fungera som handen i handsken?

Verktygssats Cocraft universal.

Yesbox!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-13 23:36

Extern monitor.

Ursprungligen av kenjon:

Extern monitor.

Håller med

Efter 3 felande logikkort på min gamla MacBook Pro 15" C2D 2.8GHz från 2009 (med AppleCare) valde Apple Store att byta ut den mot en motsvarande max-uppgraderad modell från den nya serien, 15" Quad 2.3 GHz för cirka 6 veckor sedan. Och nu en gång till...

Detta är bakgrunden till problemen (på MBP 15" Qaud 2.3)

En vecka sedan började datorn att få problem, den vaknade inte från sleep mode utan pep 3 gånger följt av att jag håller in powerknappen varpå den då först vaknar, men likt deep-sleep mode där skärmen är dimmad och visar progress bar för uppvaknande. Sedan är den fryst i 10 sekunder och sen låtsas den som inget hänt. Detta är problem nummer ett.

Det andra problem uppstår emellanåt vid uppstart. Skärmen visar en lägre upplösning (än default-läge) varpå jag går in i systeminställningar och bildskärmsinställningar. Då kommer två fönster upp, som om datorn är ansluten till en extern skärm, men min gissning är att båda grafikkorten på något sätt är igång. Det går inte att ställa om upplösningen utan går enbart att lösa detta genom ytterligare en omstart.

Problem nummer ett må vara minneselaterat vilket dom testade på plats men problem nummer två visade fel på grafikkretsarna.

All eloge till personalen på Apple Store i Westfield, London; som ser till att man får den service man behöver. Självklart vill man inte råka ut för en trasig Mac efter 6 veckor... det ska inte behöva hända.

Har någon annan råkat ut för liknande problem med sin nya MacBook Pro?

  • Medlem
  • 2011-09-06 01:37

Någon som nyligen beställt en 13" i7 och är nöjda? Slut med överhettningsproblem och annat crap man läst om? Står själv i begrepp att förmodligen innan månadsslutet klämma till på en sådan, då min Macbook 2,1 (2GHz, 2 GB RAM) nu börjar kännas i slöaste laget, i synnerhet sen jag petade i Lion.

  • Medlem
  • 2011-09-06 16:16

Verkligen ingen som nyligen köpt en MBP 13"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-06 19:51

Har en 13" i7 8GB sedan drygt en månad, allt är frid och fröjd, samma nöjdhetsfaktor som när jag plockade upp min första Performa -94.

Den är sval och len. Noll badbollar.

  • Medlem
  • 2011-09-06 20:04

Kör du den stand alone, eller kopplad till extern skärm? Original HD eller SSD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-06 20:09

Ingen extern skärm, 750 GB seriell ATA.

  • Medlem
  • 2011-09-07 00:50
Ursprungligen av M Gjerswold:

Ingen extern skärm, 750 GB seriell ATA.

Fick du med både Lion och iLife på USB-sticka då eller låg det bara installerat i datorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-07 08:35
Ursprungligen av Korsriddaren:

Fick du med både Lion och iLife på USB-sticka då eller låg det bara installerat i datorn?

Ingen sticka, allt var redan installerat.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-07 08:54

På de nya datorerna behövs ingen sticka eftersom man kan även ladda ner och installera Lion via EFi-firmwaren (om man har en helt tom disk. Annars finns Lions recovery HD som en partition på disken). Detta gäller dock bara de senaste datorerna.
Hur det löses med iLife som ingår vid köpet vet jag dock inte (med tanke på att de finns tillgängliga via App Store).

Ursprungligen av Korsriddaren:

Fick du med både Lion och iLife på USB-sticka då eller låg det bara installerat i datorn?

  • Medlem
  • 2011-09-07 11:35
Ursprungligen av Drakfot:

På de nya datorerna behövs ingen sticka eftersom man kan även ladda ner och installera Lion via EFi-firmwaren (om man har en helt tom disk. Annars finns Lions recovery HD som en partition på disken). Detta gäller dock bara de senaste datorerna.
Hur det löses med iLife som ingår vid köpet vet jag dock inte (med tanke på att de finns tillgängliga via App Store).

Recovery HD är ingenting kopplat till datorns ålder. Jag kör redan Lion på min mid 2007 Macbook, och den fick också recovery HD när jag installerade Lion.

I mitt fall skulle det vara värdelöst utan skivor eller USB, eftersom jag tänker byta HD direkt innan jag ens startat maskinen, mot en Intel 510 SSD, samt uppgradera RAM-minnet. Då finns det ingen recovery HD, eftersom HD-n är tom när man köper dem. Nåväl, har ju köpt Lion och redan lagt det på USB själv, så kan väl installera det den vägen. Det knepiga känns iLife, det vill man ju inte missa....

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-07 13:22

Stämmer bra, recovery HD skapas vid installationen av Lion oavsett ålder på dator osv

Apple skall ju släppa en USB-pinne med Lion på, kostar dock mer än dubbelt mot att köpa det via App Store.
Det finns ju guider hur man bränner en skiva / skapar ett USB-minne som du har gjort för att gå förbi den delen, om man inte vill köpa ovan nämnda USB-pinne från Apple
Vad gäller iLife så vet jag inte alls hur det är tänkt. Kanske är så att när man köper en ny dator så får man med koder för App Store, eller den vet att just det serienumret skall kunna installera iLife utan kostnad. Därom tvistar de lärde gissar jag på

Ursprungligen av Korsriddaren:

Recovery HD är ingenting kopplat till datorns ålder. Jag kör redan Lion på min mid 2007 Macbook, och den fick också recovery HD när jag installerade Lion.

I mitt fall skulle det vara värdelöst utan skivor eller USB, eftersom jag tänker byta HD direkt innan jag ens startat maskinen, mot en Intel 510 SSD, samt uppgradera RAM-minnet. Då finns det ingen recovery HD, eftersom HD-n är tom när man köper dem. Nåväl, har ju köpt Lion och redan lagt det på USB själv, så kan väl installera det den vägen. Det knepiga känns iLife, det vill man ju inte missa....

  • Medlem
  • 2011-09-07 13:28
Ursprungligen av Drakfot:

Stämmer bra, recovery HD skapas vid installationen av Lion oavsett ålder på dator osv

Apple skall ju släppa en USB-pinne med Lion på, kostar dock mer än dubbelt mot att köpa det via App Store.
Det finns ju guider hur man bränner en skiva / skapar ett USB-minne som du har gjort för att gå förbi den delen, om man inte vill köpa ovan nämnda USB-pinne från Apple
Vad gäller iLife så vet jag inte alls hur det är tänkt. Kanske är så att när man köper en ny dator så får man med koder för App Store, eller den vet att just det serienumret skall kunna installera iLife utan kostnad. Därom tvistar de lärde gissar jag på

Det enda jag kan tänka mig är att Appstore känner av via mitt Apple-ID att jag köpt en ny dator, och är berättigad att ladda ner både iLife och Lion. Problematiken infinner sig dock, då jag måste köpa datorn via min fru, som har 10% rabatt via sitt CSN-kort. Själv jobbar jag just nu som förläsare, så enligt Apple Education store har jag rätt till 6% rabatt, men väl ändå inte losa fyra procent. Jävla dilemma... dagens ilandsproblem eller nåt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-09-07 13:34
Ursprungligen av Korsriddaren:

Det enda jag kan tänka mig är att Appstore känner av via mitt Apple-ID att jag köpt en ny dator, och är berättigad att ladda ner både iLife och Lion. Problematiken infinner sig dock, då jag måste köpa datorn via min fru, som har 10% rabatt via sitt CSN-kort. Själv jobbar jag just nu som förläsare, så enligt Apple Education store har jag rätt till 6% rabatt, men väl ändå inte losa fyra procent. Jävla dilemma... dagens ilandsproblem eller nåt.

Fyra Procent????? Sluta snåla för bövelen.....

  • Medlem
  • 2011-09-07 13:45
Ursprungligen av mizi83:

Fyra Procent????? Sluta snåla för bövelen.....

Vill du betala extra för något i onödan, så kan jag sälja datorn till dig för 20 000:- så fort jag fått den. Deal?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-09-07 16:33
Ursprungligen av Korsriddaren:

Vill du betala extra för något i onödan, så kan jag sälja datorn till dig för 20 000:- så fort jag fått den. Deal?

Orka pyssla för 4 %...

Ursprungligen av mizi83:

Orka pyssla för 4 %...

För dom 4% kan han ju faktiskt köpa andra saker

  • Medlem
  • 2011-09-07 23:35
Ursprungligen av mizi83:

Orka pyssla för 4 %...

Jag förstår inte riktigt hur det kan engagera dig så mycket, var jag väljer att spara mina slantar?!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-07 21:05
Ursprungligen av Drakfot:

Vad gäller iLife så vet jag inte alls hur det är tänkt. Kanske är så att när man köper en ny dator så får man med koder för App Store, eller den vet att just det serienumret skall kunna installera iLife utan kostnad. Därom tvistar de lärde gissar jag på

Ungefär så är det. När man går in i App Store på sina nyinköpta dator så registrerar man den för Garageband, iPhoto och iMovie. Efter att det är gjort kan man också installera dom från App Store på sina andra maskiner utan extra kostnad.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-07 21:53

Sweet. Ser fram emot min nya dator ännu mer nu! Skönt att slippa installera från skiva/dmg framöver

Ursprungligen av Mija:

Ungefär så är det. När man går in i App Store på sina nyinköpta dator så registrerar man den för Garageband, iPhoto och iMovie. Efter att det är gjort kan man också installera dom från App Store på sina andra maskiner utan extra kostnad.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Recovery HD är ingenting kopplat till datorns ålder. Jag kör redan Lion på min mid 2007 Macbook, och den fick också recovery HD när jag installerade Lion.

I mitt fall skulle det vara värdelöst utan skivor eller USB, eftersom jag tänker byta HD direkt innan jag ens startat maskinen, mot en Intel 510 SSD, samt uppgradera RAM-minnet. Då finns det ingen recovery HD, eftersom HD-n är tom när man köper dem. Nåväl, har ju köpt Lion och redan lagt det på USB själv, så kan väl installera det den vägen. Det knepiga känns iLife, det vill man ju inte missa....

OS X Lion: Om Lion Återställning

Kör recovery via Internet och gör som i länken för att få tillbaka iLife....

Bevaka tråden