Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 börjar säljas fredagen den 30 juli i Sverige

Tråden skapades och har fått 582 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av 99Mark:

Menar man får nu 3GS 8gb för 1kr + abonnemang.

Jag tror du missförstår hur det fungerar. Om vi pratar Telia nu så kan man välja att dela upp betalningen på olika sätt. Betalar man bara 1 kr vid köpet så har du istället en förhöjd månadsavgift under en viss tid. T.ex. 200 kr/mån i 24 mån dvs 4800 kr totalt sett.

Andra operatörer gör lite olika, men hos Telia har det varit en väldigt tydlig skillnad på vad som är kostnaden för själva abonnemanget (t.ex. 49 kr/mån) och vad som är en extra förhöjd månadskostnad under ett antal månader (t.ex. 200 kr/mån i 24 månader). Och hur man än väljer att betala det så har man i slutändan betalat ungefär 5000 kr för 3GS 16 GB och 6000 kr för 3GS 32 GB om jag minns rätt.

Du fick ju en 3GS 995 kr kontant och 24 mån Prata På 249 / mån inkl avbet. för telefonen.
Alltså borde ju om Telia inte skall vara extra Giriga igen få iPhone 4, 32GB för 0 kontant och 200 kr månaden.. Men det är väl för mkt att hoppas på

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-07-26 21:43

undran från en inte alltför insatt själ: hur tror ni ser nätsläppet på fredag ut? tänker speciellt på telia, vilken tid är troligast att dom öppnar och kommer det gå segt som kola att klicka sig fram?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-26 22:19
Ursprungligen av rejnbju:

undran från en inte alltför insatt själ: hur tror ni ser nätsläppet på fredag ut? tänker speciellt på telia, vilken tid är troligast att dom öppnar och kommer det gå segt som kola att klicka sig fram?

Jag tror att snabbaste sättet, om du har tur i kön, är att köpa den i butik. Om du beställer på nätet, har du ställt dig i kö och paxat; operatören behöver inte oroa sig så mycket, utan du får typ "Tillfälligt slut, leverans inom 14 dagar". När du sen väntat några dagar, är du kvar då du inte vill förlora din plats i kön. (Samma koncept som restauranger kör med, take away går alltid före i kön, än de som satt sig och väntar på maten, för det är "säkra" kunder =D)

Vet dock inte själv hur jag ska göra. Orkar inte köa, samtidigt kommer det nog bli som förra året, att leveranserna kommer igång på riktigt någon gång framåt jul. Enda chansen är ju om medelsvensson fått intryck av att antennen är ett stort problem, och avvaktar...

Ursprungligen av ibish:

Jag tror att snabbaste sättet, om du har tur i kön, är att köpa den i butik. Om du beställer på nätet, har du ställt dig i kö och paxat; operatören behöver inte oroa sig så mycket, utan du får typ "Tillfälligt slut, leverans inom 14 dagar". När du sen väntat några dagar, är du kvar då du inte vill förlora din plats i kön. (Samma koncept som restauranger kör med, take away går alltid före i kön, än de som satt sig och väntar på maten, för det är "säkra" kunder =D)

Vet dock inte själv hur jag ska göra. Orkar inte köa, samtidigt kommer det nog bli som förra året, att leveranserna kommer igång på riktigt någon gång framåt jul. Enda chansen är ju om medelsvensson fått intryck av att antennen är ett stort problem, och avvaktar...

Kul att du jämför med en helt annan bransch, men bara för att förtydliga. Take away innebär en annan momsats (iaf i min bransch, snabbmatsbranschen), momssatsen för take away är 12 % och äta här 25%, därför prioriteras take away, man tjänar helt enkelt 9,28 kr per 100-lapp såld på take away jämfört med äta här gäster. Och slår man ut det på en hel dag så är det många hundra/tusenlappar för samma jobb som äta här innebär....

Man får väl helt enkelt lita på att operatörerna sköter sig och tar det i den ordning som blir. Ingen som förhandsbokar är säkra kunder, man kan när som helst ångra sig...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-26 23:39
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Man får väl helt enkelt lita på att operatörerna sköter sig och tar det i den ordning som blir. Ingen som förhandsbokar är säkra kunder, man kan när som helst ångra sig...

Den som sitter vid bordet kan också ångra sig, men det tar emot mer att lämna bordet. Påstår du på allvar att du hade låtit en "take away" vänta på sin falafel i 20 min för att hinna serva de som redan sitter ner förutsatt att momsen hade varit exakt lika? För mig känns det mer som psykologi och taktik. Den som sitter antyder att han har tid, den som står upp förväntas få den snabbt, och därmed så är det lite större prio. Om du går förbi ett ställe, så är det nog större chans att du slinker in på ett ställe där priserna framgår på utsidan, än att behöva gå in och fråga "vad kostar falafeln?" om båda två är helt okända ställen.

Likadant med lanseringen på fredag. Man kan gå och ställa sig i kön och hoppas på det bästa, men de flesta kommer inte offra sin natt utan att veta vad de får till vilket pris.

Sen var det ju menat som ett skämt, men det är så jag upplever restaurangbranschen, som den amatör jag är.

En annan skillnad är att man - i Norden åtminstone - betalar FÖRE man fått maten vid takeaway. Inte efteråt som när man äter vid bordet.

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Kul att du jämför med en helt annan bransch, men bara för att förtydliga. Take away innebär en annan momsats (iaf i min bransch, snabbmatsbranschen), momssatsen för take away är 12 % och äta här 25%, därför prioriteras take away, man tjänar helt enkelt 9,28 kr per 100-lapp såld på take away jämfört med äta här gäster. Och slår man ut det på en hel dag så är det många hundra/tusenlappar för samma jobb som äta här innebär....

Man får väl helt enkelt lita på att operatörerna sköter sig och tar det i den ordning som blir. Ingen som förhandsbokar är säkra kunder, man kan när som helst ångra sig...

Ursprungligen av Zimmerman:

En annan skillnad är att man - i Norden åtminstone - betalar FÖRE man fått maten vid takeaway. Inte efteråt som när man äter vid bordet.

Gäller ej i min bransch (Läs: Snabbmatbranschen) Men nog med OT nu, iaf från min sida

22:45 måndag, inte ett vettigt ljud från nån operatör.
Självgoda företag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-26 22:48
Ursprungligen av Goflorp:

22:45 måndag, inte ett vettigt ljud från nån operatör.
Självgoda företag.

Tror att det är ett medvetet sätt att försöka styra folk till nätbeställningar och "skickas inom xx dagar". Om du vet exakt vad abonnemanget kostar, blir det ju lättare att ställa sig i kön mitt i natten, men många vill ju avvakta priserna innan de bestämmer sig helt, vilket gör att de förmodligen kommer beställa på nätet på fredag eller senare.

Tele2

Frågan är hur Tele2 kommer att göra då de endast har fysiska butiker i Stockholm (rätta mig om jag har fel).

Då de inte sålt iPhone tidigare blir det svårt att veta om de istället kommer att leverera ut telefoner till återförsäljare såsom Media Markt och Elgiganten.
Vad tror ni? Bara internetförsäljning eller kan man försöka sig på en återförsäljare?

Ursprungligen av Goflorp:

22:45 måndag, inte ett vettigt ljud från nån operatör.
Självgoda företag.

Frågan är om de bara är självgoda eller om Apple ligger bakom det. I detta fall skulle jag inte bli förvånad om Apple är boven i dramat. Kan ju hända att de antingen fått info väldigt sent från Apple och inte hunnit ta beslut i frågan, eller ett krav om att hålla tyst till ett visst datum.

Jag har räknat på priser. Telia har priser ute för 3Gs med abbonemang..Priserna är skumma just nu. Apple tar 4995 för en 3Gs och Telia vill ha 5195 när du binder med Till vänner i 24 månader.

min förutsägelse är att Du kommer att få 2000 i rabatt om du binder med molbilsurf extra i 24 månader eller 1595 med mobil surf. Ingen större rabatt att tala om bara för ett samtalsabbonemang (undantaget är Max25 som âr bra för alla under 25 år)

Men jag gillar inte att den enda låsningstiden verkar vara 24 månader..

Edit:äsch, vilken dålig timing:)

  • Medlem
  • 2010-07-27 09:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Men jag gillar inte att den enda låsningstiden verkar vara 24 månader..

Står det att det är 24 månader?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 09:35

Enligt Telias pdf är alltså 32 gb-modellen billigare än 16gb.
Tryckfel antar jag...

Ursprungligen av d-boy:

Enligt Telias pdf är alltså 32 gb-modellen billigare än 16gb.
Tryckfel antar jag...

Reagerade också på det. Kan inte stämma det som står där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 09:48
Ursprungligen av Capeman:

Reagerade också på det. Kan inte stämma det som står där.

Det känns lite som om pressmeddelandet är ett hafsverk. Kanske inte helt osannolikt att Apples pressmeddelande från gårdagen tog Telia lite på sängen.

Sen undrar jag fortfarande vad kontantpriset är för lurarna. Jag föredrar att betala telefonen på ett bräde. Gjorde så både med 3G:n och 3Gs:en.

EDIT: Halebop kommer tydligen, enligt hemsidan, ta 5795 som mest för en 32GB-lur. Torde vara samma hos Telia då.

Ursprungligen av arc:

Står det att det är 24 månader?

Jag gissar. 3Gs sälja bara till 24 månaders bindningstid på telias webb

Men är det 12, 18 eller 24 månader på de priserna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 10:02

Nu finns Telias priser på hemsidan ordentligt: iPhone 3G och 3GS - Produkter och erbjudanden Mobilt - Telia.se

Misstänkte det också...

Fler priser ute på iPhone 3G och 3GS - Produkter och erbjudanden Mobilt - Telia.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 10:10
Ursprungligen av jacoblo33:

Misstänkte det också...

Fler priser ute på iPhone 3G och 3GS - Produkter och erbjudanden Mobilt - Telia.se

Jag hakar upp mig lite på denna mening: Här nedan kan du se vad iPhone 4 kommer att kosta med utvalda abonnemang med 24 månaders bindningstid. Jag läser det som så att de kommer sälja andra varianter också med kortare eller ingen bindningstid alls (men helst inte berättar om det eftersom det är affärsmässigt bättre att binda kunderna till långa avtal).

telia iphone blog

På telia iphone blog så finns att läsa

.."Notera att iPhone 4 kommer att säljas med andra abonnemang vid lansering."..

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-07-27 10:06

24 månaders bindningstid är deras standard för att jämföra olika bonemang tror jag...

Det kommer finnas fler erbjudande och olika bindningstider än vadsom står på deras hemsida...

Varför visar dom bara alla priser med 24-mån? I mobilvärlden är det väldigt länge att binda upp sej på tycker jag. Undra om vi med 3GS kan byta upp oss som man kunde förra gången från 3G till 3GS?Jag tror jag betalde typ 5495:- med 12 mån låst till Telia.

Inga konstigheter. Det hela stämmer rätt bra med våra tidigare gissningar och trenden från ifjol. För mig så blir det en 16GB. Troligen Till Vänner med mobilsurf. Eventuellt surf extra plus som jag har nu men det är för häftigt och jag behöver inte de datamängderna

3Gs:en tycker jag blev dyr jämfört med de övriga. Den är ingen bra affär längre. Den är minst 1000:-för dyr.

Nu borde väl dom andra operatörerna dyka upp också.

Bevaka tråden