Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0 presenteras 17 mars!

Tråden skapades och har fått 552 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av henkebarn:

Mycket intressant! Det ger lite perspektiv på det hela.

Då får man väl hoppas på PA Semi-processorer i iPhone v.3 och mer ram också! Kan man inte använda en del utav själva SSDn som arbetsminne? Jag hade gärna sett att de försakade 1 GB lagringsutrymme mot en snabbare iPhone, oavsett grundstorlek.

SSD:n används redan som "arbetsminne" i iPhone vilket man kallar för det Virtuella minnet ... precis som om du kör in en SSD i en Mac så blir datorn lite snabbare eftersom det virtuella minnet blir snabbare ... men märk en sak och det är att SSD minne och ram minne inte ens är i närheten av varandra i hastighet .. RAM minne är mkt mkt mkt snabbare än en SSD eller HDD för den ... dessutom så är SSD och virtuellt minne filer medan RAM minne är ren data som skickas mellan RAM - BUS - CPU .. sedan har ju CPU:n sitt cache minne i iPhone på 16 KB medan din Mac har runt 2000-5000 KB cache ...
så 16 KB och 5000KB är skillnaden mellan iPhone och en Mac .. inte en liten skillnad direkt...

Ursprungligen av gotfredsen:

Jag tror faktiskt det motsatta .. För att bibehålla en duglig batteri tid så är möjligheten att ha flera program igång samtidigt bara att glömma . push-notification är den enda lösningen för en mobil tills det att batterierna blir mkt mkt mer kraftiga ..

Ett aktivt program äter minne och cpu och batteri mängder ..

Utvecklar ju själv och iphone har inte mer än 128MB RAM och runt 100MB minne är tillgängligt för Applicationer. Starta 1 enda program/spel och det har just ättit up 50-80 MB RAM ..

iphones program struktur/kod är så optimerad redan idag att man måste programmera så att minne frigörs om en vy inte är synlig ... Alltså vad jag försöker säga är att iphone är redan idag pushad till bristningsgränsen i applikationskoden och inte på långa vägar jämförbar med "vanliga" macar ...

iphone har idag 128 MB ram, runt 600 mhz arm processor ... iphonen använder redan idag flash minnet som virtuellt minne precis som våra macar använder hårddisken som virtuellt minne ..

nu säger jag absolut inte att du klagar elelr så men det finns många som klagar på att program tar en tid att ladda på iphonen men faktum är ju att programmen tar den tiden dom tar att ladda .. Apple har ju dock lagt in en "skrämdump" från varje program när man startar som skall ge en "illusion" av att programmet laddar direkt .. men det gör det inte ... och kommer inte heller att göra i första taget ..

det roliga om man säger så är just att folk förväntar sig att ett program på en mobil skall ladda direkt medan det är helt ok att ett program på en dator kan ta en tid att ladda ... t o m på min Mac Pro tar det faktist en stund för en applikation att starta och jag tycker bara det är lustigt att folk förväntar sig att en iphone skall vara snabbare när den i själva verket är långt långt långsammare ...

Du har givetvis helt rätt.

Men jag frågar mig då hur andra mobiltillverkare löser problemet?

Kanske ny teknik kan lösa detta.

Jag frågar mig också vart skillnaden ligger mellan om Apple låter program arbeta i bakgrunden än om andra program tillverkare tillåts göra detta?

Jag måste ändå se en vinst med att kunna köra flera program/ processer i bakgrunden.

Men att det finns ett problem i detta så klart som måste noga övervägas.

Jag skulle gissa att det blir gratis för alla iPhone, men blir en 20-dollars-uppdatering för iPod touch. Precis som när 2.0 kom.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag skulle gissa att det blir gratis för alla iPhone, men blir en 20-dollars-uppdatering för iPod touch. Precis som när 2.0 kom.

Ja, förstås, glömde säga att jag bara pratade om iPhone. iPod touch har ju som tidigare en annan bokföringsmodell hos Apple och det kräver att Apple tar betalt för förändringar som ger nya funktioner. Så iPod touch-ägarna lär få betala lite.

Ursprungligen av Adzam 1:

iPod touch då? Personligen tror jag inte vi hamnar i klistret, men självklart kommer vi få betala för nya funktioner.

Du är alltid insatt när det kommer till rykten, så hur lyder din dom?

Jag tror att iPod touch också får 3.0, men mot betalning som vanligt.

Den första generationen av iPod touch har den klenaste processorkraften så vitt jag vet, så det kan ju hända att vissa nya finesser inte fungerar lika bra på den (precis som vissa spel redan idag inte fungerar lika bra på den).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 22:38

Ok, bara mjukvaran är 3.0, inte själva nallen? Fick det intrycket av rubben.

Ursprungligen av casi:

Ok, bara mjukvaran är 3.0, inte själva nallen? Fick det intrycket av rubben.

Samma här. Trodde det gällde hårdvaran när jag läste rubriken första gången.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-03-12 22:50

De är ju inte dumma precis.. Släpper ut nyheten om 3.0 den 18 mars, presenterar nyheterna och hypar upp versionen. 3 månader senare kommer nya luren (den lär ju redan vara färdig), med 3.0. Då är alla övertygade om att det är en sådan man ska ha, efter att det minutiösts har diskuterats ut och in, bak och fram i forum världen över i tre månader.

Toppen, det blir en iPhone till sommaren.

Klart det blir en iPhone v.3 i sommar. Jag gissar på släpp den 14/7 2009. 8, 16 eller 32 GB. Samma dag släpps iPhone / iPod Touch OS 3.0 i iTunes. Gratis för iPhone, $20 för iPod Touch.

Det som talar emot att det är samma OS till nya som gamla gen av iPhone/iPod Touch är så klart att nya någon gång kommer klara multi tasking(signerat Apple), men inte de gamla.
Därför tvivlar jag.

Ursprungligen av theplague:

Det som talar emot att det är samma OS till nya som gamla gen av iPhone/iPod Touch är så klart att nya någon gång kommer klara multi tasking(signerat Apple), men inte de gamla.
Därför tvivlar jag.

Ja, det är väl en sådan funktion som gissningsvis kommer att kräva ny hårdvara. Men jag tror fortfarande att Apple vill köra samma OS i grunden på alla så länge det går, och om vissa funktioner kräver speciell hårdvara kanske dessa funktioner inte är tillgängliga helt enkelt (ungefär som att iPhone 3G krävs för GPS-funktioner redan idag).

Precis som acke är inne på är det en stor poäng för Apple att programmen som utvecklarna säljer i App Store blir tillgängliga för alla i den mån det går. Att behöva skriva olika versioner av varje program för olika telefonmodeller blir för krångligt.

Dessutom är de nuvarande telefonerna (och iPod touch) den viktigaste marknaden en bra tid framåt för utvecklarna. Jag vet inte hur många iPhones och iPod touch det sålts hittills totalt sett, men jag tror inte jag tar i för mycket när jag gissar på närmare 20 miljoner framåt sommaren. 20 miljoner potentiella kunder är gigantisk marknad med andra ord och alldeles för viktig för att bara lämna bakom sig redan nu.

Ursprungligen av Adrian B:

20 miljoner potentiella kunder är gigantisk marknad med andra ord och alldeles för viktig för att bara lämna bakom sig redan nu.

Kanske även alldeles för många för att 3.0 ska vara en gratis uppdatering?

Ursprungligen av henkebarn:

Kanske även alldeles för många för att 3.0 ska vara en gratis uppdatering?

Njae, jag tror inte Apple resonerar så. För det första har dom i princip lovat fria uppdateringar under en viss tid, tror det var 24 månader, utifrån bokföringsmetoden. Och för iPhone 3G har det bara gått ett år till sommaren.

Möjligtvis skulle Apple kunna hävda att iPhone 2G däremot förbrukar sina två år och därför måste betala, men det känns lite tjafsigt att hålla på så.

"...så länge det går."
"...i den mån det går."

Det där låter svajigt :tveksam:. Det är Apple som bestämmer vad dessa uttryck betyder. Man får inte glömma att Apple är ett företag som tvärbytt fundament många gånger och bakåtkompabilitet - det som dragit ner Windows i ett oöverskådligt träsk - väger mycket lite jämfört med tekniska landvinningar i detta företag. Apple är extremt progressiva och om dom har något som lyfter ett segment - i detta fall mobiltelefoni - till en ny teknisk nivå - och denna nivå kräver helt ny mjukvara; ja, då är det adios med allt gammalt - dagens iPhone's blir i ett slag grymt obsoleta :$. Gnället från app-producenter på iTunesStore skiter dom fullständigt i. Det är denna attityd som har gjort företaget till ett spetsteknologiskt företag.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det är väl en sådan funktion som gissningsvis kommer att kräva ny hårdvara. Men jag tror fortfarande att Apple vill köra samma OS i grunden på alla så länge det går, och om vissa funktioner kräver speciell hårdvara kanske dessa funktioner inte är tillgängliga helt enkelt (ungefär som att iPhone 3G krävs för GPS-funktioner redan idag).

Precis som acke är inne på är det en stor poäng för Apple att programmen som utvecklarna säljer i App Store blir tillgängliga för alla i den mån det går. Att behöva skriva olika versioner av varje program för olika telefonmodeller blir för krångligt.

Dessutom är de nuvarande telefonerna (och iPod touch) den viktigaste marknaden en bra tid framåt för utvecklarna. Jag vet inte hur många iPhones och iPod touch det sålts hittills totalt sett, men jag tror inte jag tar i för mycket när jag gissar på närmare 20 miljoner framåt sommaren. 20 miljoner potentiella kunder är gigantisk marknad med andra ord och alldeles för viktig för att bara lämna bakom sig redan nu.

Ursprungligen av Zimmerman:

"...så länge det går."
Apple är extremt progressiva och om dom har något som lyfter ett segment - i detta fall mobiltelefoni - till en ny teknisk nivå - och denna nivå kräver helt ny mjukvara; ja, då är det adios med allt gammalt - dagens iPhone's blir i ett slag grymt obsoleta :$. Gnället från app-producenter på iTunesStore skiter dom fullständigt i. Det är denna attityd som har gjort företaget till ett spetsteknologiskt företag.

Ja, kanske, men i det här fallet så tappar de så otroligt mycket i simplicitet om de utesluter de gamla modellerna. Givetvis måste de göra det nån gång i framtiden, det kommer att komma nya saker i telefonerna, men då måste de ju nästan dela upp AppStore. Det kommer bli väldigt rörigt. Jag tror också att alla telefoner kommer att få tillgång till iPhone OS 3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-13 00:10
Ursprungligen av Zimmerman:

"...så länge det går."
"...i den mån det går."

Det där låter svajigt :tveksam:. Det är Apple som bestämmer vad dessa uttryck betyder. Man får inte glömma att Apple är ett företag som tvärbytt fundament många gånger och bakåtkompabilitet - det som dragit ner Windows i ett oöverskådligt träsk - väger mycket lite jämfört med tekniska landvinningar i detta företag. Apple är extremt progressiva och om dom har något som lyfter ett segment - i detta fall mobiltelefoni - till en ny teknisk nivå - och denna nivå kräver helt ny mjukvara; ja, då är det adios med allt gammalt - dagens iPhone's blir i ett slag grymt obsoleta :$. Gnället från app-producenter på iTunesStore skiter dom fullständigt i. Det är denna attityd som har gjort företaget till ett spetsteknologiskt företag.

Jo men i det här fallet har Apple mycket att tjäna på det. Både direkt och indirekt så jag tror inte vi behöver oroa oss.

Ursprungligen av Zimmerman:

"...så länge det går."
"...i den mån det går."

Det där låter svajigt :tveksam:.

Jag syftade på rena hårdvaruhinder.

"...så länge det går." Om t.ex. bakgrundsprocesser kräver ny hårdvara och iPhone OS i framtiden helt förlitar sig på bakgrundsprocesser så är det ju inte möjligt att köra samma OS på äldre telefoner. Men jag tror inte vi är där redan nu.

"...i den mån det går." Vissa saker går ju inte redan idag, går t.ex. inte att få GPS-funktionen fullt ut på iPhone 2G och det är omöjligt att nå 3G-hastighet på iPhone 2G. Säg att nästa iPhone ("iPhone '09" som acke kallade den) får hårdvarustöd för videosamtal. Det blir ju en sådan funktion i så fall som inte går att köra på dagens modeller.

Ursprungligen av Zimmerman:

Man får inte glömma att Apple är ett företag som tvärbytt fundament många gånger och bakåtkompabilitet - det som dragit ner Windows i ett oöverskådligt träsk - väger mycket lite jämfört med tekniska landvinningar i detta företag.

Samtidigt är Apple företaget som gav oss Classic-miljön för att köra gamla program i under många år i OS X, något som fungerade rätt bra faktiskt och som antagligen tog en enorm ingenjörsansträngning för att få ihop.

För att inte tala om Rosetta som helt transparant gör att vi kan köra PPC-program än i dag på våra Intel-maskiner. Även där måste Apple ha gjort rätt stora insatser för att få ihop det så bra som det faktiskt fungerar.

Så när det gäller en viss typ av bakåtkompatibilitet, främst i mjukvara, anstränger sig faktiskt Apple rätt mycket.

(Annars håller jag med, Apple är väldigt progressivt och speciellt när det gäller hårdvara så tycker jag de kör på lite onödigt fort ibland. Jag har svurit surt över dyra prylar som slutat fungera, som t.ex. min iPod radio remote som hade varit perfekt till iPhone, men som Apple struntat i.)

Ursprungligen av Adrian B:

Jag vet inte hur många iPhones och iPod touch det sålts hittills totalt sett, men jag tror inte jag tar i för mycket när jag gissar på närmare 20 miljoner framåt sommaren. 20 miljoner potentiella kunder är gigantisk marknad med andra ord och alldeles för viktig för att bara lämna bakom sig redan nu.

Min gissning var rätt god, men faktiskt i underkant, TUAW skriver att Pinch Media beräknar att det finns mellan 20 och 30 miljoner enheter (iPhone + iPod touch) där ute redan idag:

Raven Zachary is the guy responsible for the Obama campaign app, and he started off with some stats from Pinch Media around how many devices are out there: roughly 20-30 million. We don't know exact iPod touch numbers because Apple doesn't publish those, but there was a huge jump in iPod touch browser detection after the holidays.

Thus, factoring in iPhone numbers and an estimate of iPod touches, we get upwards of 20 million devices.

Vore bra och kunna ta bort ett av de senaste samtalen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-13 07:47

Tror ni att Telenor kommer börja sälja i samband med att 3.0 släpps?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-03-13 10:39
Ursprungligen av simonn:

Tror ni att Telenor kommer börja sälja i samband med att 3.0 släpps?

Så kan det mycket väl bli. Men jag tror att vi kommer att få se helt andra priser (tyvärr). Tittar vi på de nya Mac-datorena, så ligger de kvar på samma pris (relativt sett). Men tyvärr så har Apple Sverige fått höja utpriset med närmare 30%, vilket skulle göra att en ny iphone kommer att kräva förhöjd månadsavgift eller ett högre kontantpris.

Vad jag tror:

- Ett "nyare" GUI . ungefär som när vi gick från Tiger till Leopard

- OpenCL - Kommer förbättra "performance"

- Copy & Past mellan "native" applikationer samt 3:e parts applikationer. För att stödja detta måste nuvarande 3:e parts applikationer modiferas något men det kommer inte krävas specielt mycket jobb.

- Push-Notifications ... bättre sent än aldrig ...

- SMS Vidare befordring

- MMS (troligtvist inte men kanske kanske)

- Stöd för högre skärmupplösning (kräver att 3:e part ger stöd för olika skärmupplösningar på iPhone ....)

Den nuvarande versionen av iphone och den första gen är dock vädligt mkt densamma förutom 3g och GPS dvs. men eftersom 3Q närmar sig så är ju en ny iPhone på G ... och vad saknas om inte en "Front-Side" kamera för video chat.

och om Video chat kommer till iphone så är det högst troligt att vi kommer se iChat till Windows. iTunes/Quicktime vs MediaPlayer, Safari vs Internet Explorer .. MSN vs .... iChat för Windows ..

Den första och andra gen iPhone som inte har någon "Front-Side" kamera kommer självklart ha stöd för att titta på video samtal men inte sända video samtal eftersom självklart så saknas ju en "Front-Side" kamera på dessa modeler..

och varför inte en en Grand Central typ-aktig motor i iPhone 3.0 för mättre multi-core stöd om nu framtida iPhone kommer ha Multi-Core ...

men sist men inte minst så kommer säkerligen en sak som faktist redan finns i nuvarande iPhones men inte är officielt än ... TV-UT för spel och applikationer .. Detta lär bli officielt med iPhone OS 3.0

Det är vad jag tror ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-13 08:40

Jag skulle gärna se Spotlight i iPhone.

Ursprungligen av acke:

Jag skulle gärna se Spotlight i iPhone.

Riktigt bra ide.

Ursprungligen av acke:

Jag skulle gärna se Spotlight i iPhone.

http://www.99.se/1529565-post25.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-13 11:31

Jo precis. Är väl nått många undrat över sedan 1.0.

gotfredsen > Bra inlägg du skriver.

Man undrar hur mycket Apple har optimerat iPhone OS för den hårdvaran den körs på egentligen. Vågar man hoppas på att jobbet på att optimera Mac OS X 10.6 och all förmodad optimering och anpassning av OS X för Phones hyfsat långsamma hårdvara sammanstrålas till snabbare Mac OS X/OS X på båda plattformarna?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-13 08:40

Ni är alla lurade.

Apple meddelar aldrig något i förväg, vet ni väl?

Jag har också saknat sökning, speciellt i Mail. Hur ska man annars hitta några mail?

Mina gissningar av vad som kommer:

- iPhone tethering, alltså att kunna använda iPhonen som ett modem till datorn. AT&T har redan sagt att det ska komma och det vore konstigt om Apple inte ordnar det.

- MMS, för att få slut på tjatet

- Någon alldeles fantastisk copy/paste-lösning som helt kommer att blåsa skallen av oss i dess enkelhet

- Någon form av lösning på multitaskproblematiken. Jag tror inte att de kommer lansera push notifications utan något annat, i en annan form.

- Mindre uppdateringar till diverse program, kanske att Mail kan skriva i liggande läge eller något sånt.

- Ytterligare och nytt skydd mot jailbreak

Saker som jag inte tror kommer är t.ex. vidarebefordring av sms, möjligheten att ta bort enskilda sms eller samtal etc. Jag tror att det kommer att minska såpass mycket på simpliciteten att det går bort helt enkelt.

Senast redigerat 2009-03-13 09:28

Vad vi inte skall glömma är anledningen till denna iPhone OS 3.0 preview.
Eftersom Apple pratar om en advance preview of what they are building så låter det inte som någon uppdatering direkt av vad vi har idag utan ett större steg än så .. så som Tiger -> Leopard eller kanske ett ännu större kliv ...

Apple lär släppa en ny SDK till 3:e parts utvecklare eftersom många funktioner som kommer presenteras kräver att 3:e parts utvecklare gör ändringar i sina nuvarande applikationer ..

Några sådana ändringar som 3:e parts utvecklare kan bygga in i sinna program skulle kunna vara
- Spotlight stöd.
(Demo hur man adderar funktion så att 3:e part program sparar info en en databas fil som Spotlight kommer åt)
- Copy & Past (Pasteboard)
(Demo hur man kan kopiera t ext från sms till mail eller web till mail osv ..)
- Skärmupplösning
(We can't tell you to much about this feature but trust us You want your app to support diferent screen resolutions)
- OpenCL
(Demo hur OpenCL förbättrar prestandan)
- TV OUT
(Demo hur spel och applikationer kan använda TV UT på iPhone)

Kanske får vi se någon av de större drakarna (EA games t. ex) som redan fått möjligheten att jobba med iPhone OS 3.0 och se vad de har gjort med det nya SDK:en

Nä, det var en rejäl skillnad. Och sannolikheten att vi får en markant förändring på det till nästa generations iLur är väl så liten att vi inte behöver prata om det.

Bevaka tråden