Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0 presenteras 17 mars!

Tråden skapades och har fått 552 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-03-20 11:02

Annars brukar man vid varje svensk högtid få en bild på en ölburk skickad till sig av flera olika personer.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-03-20 11:33

visst var det så att man skulle kunna radera enstaka sms (mms då också antar jag) i.o.m 3.0?
Känns som om att de flesta mms som man får ryker bort då, majoriteten av mmsen som jag någonsin fått är skrålande små videoklipp från konserter eller svarta bilder från när folk är ute på klubb.

Ursprungligen av thor:

visst var det så att man skulle kunna radera enstaka sms (mms då också antar jag) i.o.m 3.0?

Ja, det stämmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-20 14:14

Nu har redan iPhone-hatarna hittat nya saker att gnälla på. "värdelös, ingen multitasking"

Ursprungligen av acke:

Nu har redan iPhone-hatarna hittat nya saker att gnälla på. "värdelös, ingen multitasking"

Det där är bara allmänt Applehatande. De kommer alltid att hitta något att klaga på.

Ursprungligen av acke:

Nu har redan iPhone-hatarna hittat nya saker att gnälla på. "värdelös, ingen multitasking"

Sedär ja! Men inte är vi särskillt förvånade över det, eller hur?

Förvisso är det kanske ur en synvinkel synd att Apple valt att inte lägga till funktionen X som tilltalar en viss kundkrets, men varför kan man inte istället se till det stora hela och som är bättre för de flesta? Ok, jag är inte ett fan av MMS då jag anser att e-post borde vara den logiska ersättaren och att man borde få en e-postadress kopplad till sitt abonnemang, med det är ju ändå en ganska positiv sak att lägga till eftersom det undanröjer tekniska hinder som skapar irritation i vardagen. För en helt transparent upplevelse är väl ganska exakt vad Apple eftersträvar, att vi ska arbeta med de saker de skapar och inte att de ska tvinga oss att hålla i antennen, tycka på gaspedalen och stoppa in stortån i avgasröret samtidigt för att göra det vi vill. Så att säga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-20 22:27

Två till FM-radio och att det inte finns operatörslåst. Två saker till som de kommer trycka hårt på nu.
Precis, det som stör mig är att det är folk som inte visste och fortfarande inte vet vad multitasking är håller på och klagar. Småbarn jag vet men ändå.

Ursprungligen av acke:

Två till FM-radio och att det inte finns operatörslåst.

Glömde du inte ett "o" där någonstans;)

Ursprungligen av BlackSmp:

Glömde du inte ett "o" där någonstans;)

ooperatörslåst ?

*fniss*

Ursprungligen av acke:

Två till FM-radio och att det inte finns operatörslåst. Två saker till som de kommer trycka hårt på nu.
Precis, det som stör mig är att det är folk som inte visste och fortfarande inte vet vad multitasking är håller på och klagar. Småbarn jag vet men ändå.

Det man eller dom borde säga är att Apple inte tillåter andra utvecklare att använda bakgrundsprocesser. Precis som Apple sa på Keynoten skulle det alternativet vara det enklaste av de två, men också det sämsta för användaren.

Självklart skulle jag vilja se att man kunde köra många program samtidigt, vem skulle inte det, men inte om hela mobilen segar ihop totalt. Man glömmer lätt bort att det är en mobil vi snackar om.

Det jag undrar är om det nu är OSX som iPhone OS bygger på - har då inte även iPhone OS multitasking?

Är det inte bara så som jag nämner i början att Apple inte valt att låta andra utvecklare att utnyttja detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-21 19:07
Ursprungligen av draags:

Det jag undrar är om det nu är OSX som iPhone OS bygger på - har då inte även iPhone OS multitasking?

Det man glömmer är att iPhone bara har 128MB minne. Nog därför Apple bara låter sina egna program och processer vara öppna samtidigt.

Ursprungligen av acke:

Det man glömmer är att iPhone bara har 128MB minne. Nog därför Apple bara låter sina egna program och processer vara öppna samtidigt.

Jo precis, men är ditt svar att iPhone OS har multitasking men Apple inte låter andra utnyttja det, pga exempelvis det med minnet.

Spelar det någon roll om folk öser skit över iPhone om man själv diggar den?
Skulle jag bry mig om sådant så skulle jag ha missat 20 underbara år med Harley Davidson-maskiner :-).
Jag fattar inte varför det ska betyda något vad andra tycker om en pryl man har. Det är ju bara en pryl. Materia. Ingen människa/släkt/flickvän/fru/barn. Det är inte ens en hund vi pratar om.

Vem är mest vrickad: Den som ägnar energi åt att såga en pryl (som dom ofta inget vet om och aldrig hållit i)? Eller den som blir upprörd över att någon sågar en pryl han/hon har?

Är det liksom inte samma personlighet/psyke vi vi har i dessa två exempel? Jag vet i alla fall att dom inte kan existera utan varandra.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-20 23:49

Att det inte finns FM-radio är det enda jag stör mig på. Men inte så mycket. Jag älskar min iPhone. Men med en inbyggd FM-radio då djävlar...

Ursprungligen av gunek:

Att det inte finns FM-radio är det enda jag stör mig på. Men inte så mycket. Jag älskar min iPhone. Men med en inbyggd FM-radio då djävlar...

Sveriges Radio har ett streamer-program, då kan du få radioprogram med pausfunktion. Man kan ju även köra podcasts, vilket jag tycker är bättre än radio...
Radio without the shit om man säger så.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-21 01:18
Ursprungligen av Goflorp:

Sveriges Radio har ett streamer-program, då kan du få radioprogram med pausfunktion. Man kan ju även köra podcasts, vilket jag tycker är bättre än radio...
Radio without the shit om man säger så.

Dock saknar man ju i vissa fall musiken som avbrott i vissa program (nu pratar jag SR).

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-03-21 01:34
Ursprungligen av Adzam 1:

Dock saknar man ju i vissa fall musiken som avbrott i vissa program (nu pratar jag SR).

Använder både SR's podradio och FStrem för "livesändning SR", fungerar helt OK för mig iaf....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-21 13:29
Ursprungligen av iMoz:

Använder både SR's podradio och FStrem för "livesändning SR", fungerar helt OK för mig iaf....

Nu pratade jag dock bara om Podradion, som aldrig innehåller hela låtar från live.

Plus att jag har iPod touch, så där går ju det andra programmet bort. ; )

Har även hört att det går åt mycket på ens månadsgräns när det kommer till att använda internet på iPhone tillsammans med radioprogram. Stämmer detta?

Man får hoppas att stöd för radiokontrollen kommer i framtiden...

Ursprungligen av Adzam 1:

Dock saknar man ju i vissa fall musiken som avbrott i vissa program (nu pratar jag SR).

FStream innehåller musiken, det är samma utsändning som går via "etern"

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-21 10:57
Ursprungligen av gunek:

Att det inte finns FM-radio är det enda jag stör mig på. Men inte så mycket. Jag älskar min iPhone. Men med en inbyggd FM-radio då djävlar...

De FM-kanaler som finns i dag är ju bara skit.

SR + MTGs reklamimperium

Att istället kunna stream via 3G/Edge ger ju så mycket större utbud.

Ursprungligen av zappee:

De FM-kanaler som finns i dag är ju bara skit.

SR + MTGs reklamimperium

Att istället kunna stream via 3G/Edge ger ju så mycket större utbud.

Det ena tar iofs inte ut det andra.

Ursprungligen av zappee:

De FM-kanaler som finns i dag är ju bara skit.

Är allting på SR bara skit? Lyssnar du alls på det eller sågar du det utan att veta vad som sänds?

Jag tycker det finns massor av bra program på SR, allt från P3 Megashow till Mammas nya kille eller varför inte fängslande dokumentärer som P3dokumentär och klassiker som Sommar. Och Radiosporten är ju grymt om man är sportintresserad och inte vill glo på tv. Och då har jag inte ens blivit vuxen nog att uppskatta P1 ännu...

Jag har saknat FM-radio sedan den första iPoden kom, men tyvärr har Apple aldrig satsat på det, antagligen för att kundintresset i USA är ytterst lågt där public service-radio likt den vi har i Sverige inte finns. Eller så är ingen intresserad av nyheter och sport i USA.

Jag köpte Apples smidiga iPod radio remote men tro fan att dom orkade bygga in stöd för den i iPhone...

Jag saknar faktist FM-radio, riktigt då alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-21 13:39

Det intressanta med iPhone är att den med råge är tillräckligt bra för att det är värt att ha en separat FM-radio vid sidan om den, bara för att få ha just iPhone.
Men det vet ju inte alla. Det känns som att de bara kunde ha slängt in den lika gärna, så att alla som tvekar inte har någon ursäkt längre (till och med jag tvekade länge just pga radion - strömmande radio är ej samma sak). Samma sak med MMS - jag tror att många tvekande tar klivet nu äntligen.

Det finns ju en radio från Apple som sitter på sladden, nån liten fyrkant.
Kan det funka? En del tycker nog att det är en kludge-lösning, medans andra är helnöjda.

Personligen tycker jag FM-mottagare går fetbort pga taskig mottagning. Brus och skit jämnt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-21 15:00
Ursprungligen av Goflorp:

Det finns ju en radio från Apple som sitter på sladden, nån liten fyrkant.
Kan det funka? En del tycker nog att det är en kludge-lösning, medans andra är helnöjda.

Personligen tycker jag FM-mottagare går fetbort pga taskig mottagning. Brus och skit jämnt.

Ursprungligen av Adam:

Man får hoppas att stöd för radiokontrollen kommer i framtiden...

Typ så!

I och med att utvecklare får tillgång att köra apps inbygda i tillbehör kan ni ju räkna med sköna FM tillbehör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-21 18:48
Ursprungligen av hiphop_joe04:

I och med att utvecklare får tillgång att köra apps inbygda i tillbehör kan ni ju räkna med sköna FM tillbehör.

Jo, det är ju något att se fram emot.
Men samtidigt så kommer de eventuella FM-tillbehören till iPhone kosta mer än en separat FM-radio, inte vara lika integrerade som Apples egna iPod-program, samt göra iPhonen klumpigare och en port fattigare.
Att ha den inbyggd hade verkligen varit trevligt.

Jag frågade tidigare i tråden om Apple skulle kunna tänkas komma med förändringar i GUIét. Det handlade inte om att jag tycker det nuvarande är dåligt. Frågan var för att man hoppas på att "lås skärmen" skulle kunna tänkas få lite möjlighet till bra information. tex kalender, sms, mail osv.

Nu har jag för mig att Apple hade någon patent på att man skulle få info trots att skärmen var släckt, så att man skulle slippa sätta igång telefonen varje gång för att kolla. Visserligen har Apple lagt till att den repeterar signalen för inkommet sms, men ändå.

Bevaka tråden