Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)

Tråden skapades och har fått 567 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-26 21:41
Ursprungligen av Amazon:

Förstår dock inte varför pengarna som reserverades inte är reserverade längre?

För banken har en regel som säger att dom inte kan vara reserverade allt för länge(standard 7 dagar) o har dom inte dragit dom innan de, så försvinner reservationen så du kan utnyttja pengarna. Dock kommer dom dra de varefter så.

Beräknat leveransdatum 03 nov 2008 (kan komma att ändras)

Äntligen skickad! 2.4 ghz med 4 gb ram och 250 gb 7200rpm disk

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-10-26 22:15

Var kollar man spår nummret, hittar inget på spåra din beställning på min linloggnings sida på apple store, någon som med vet om de som levererar paketet alltid e samma bud altså dem som bara ringer på dörren? Å sen drar om du inte öppnar. Om de ringer på i sånna fall då man tex e på jobbet, lämmnar de ngn avi att de varit förbi?

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-10-26 22:18

Står såhär just nu: Skickat till BODEN, SE 22 okt 2008
Beräknat leveransdatum 01 nov 2008 (kan komma att ändras)
Aktuell leveransstatus På väg till mållandet - nästa uppdatering förväntas inom 4-5 arbetsdagar 26 okt 2008

Vad menas med det ? Att den e ute i världen å cirkulerar eller ?

Ursprungligen av Morjas:

Står såhär just nu: Skickat till BODEN, SE 22 okt 2008
Beräknat leveransdatum 01 nov 2008 (kan komma att ändras)
Aktuell leveransstatus På väg till mållandet - nästa uppdatering förväntas inom 4-5 arbetsdagar 26 okt 2008

Vad menas med det ? Att den e ute i världen å cirkulerar eller ?

"På väg till mållandet" - vad tycker du det låter som?

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-10-26 23:46

men kan de skriva var i världen den är då??!!
sjukt irriterande, när ska man ens veta då man ska hålla sig hemma? Hur många dagar tog det sen de landat i sverige för er som fått att få hem den till dörren?

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-27 06:13
Ursprungligen av Morjas:

men kan de skriva var i världen den är då??!!
sjukt irriterande, när ska man ens veta då man ska hålla sig hemma? Hur många dagar tog det sen de landat i sverige för er som fått att få hem den till dörren?

Har du beställt en iPod/Skrivare till datorn? Isf verkar dom packeteras om i Holland och på sätt får man inget trackingnummer/mer detaljerad information förens ordern skickas därifrån. Annars kan du leta efter "Budfirmans trackingnummer" på Apples statussida, där hittade jag mitt.

Enligt UPS är mitt paket någonstans mellan Köln och Apeldoorn. Enligt Apple är beräknad leverans 28 Okt. UPS planerade leverans visas inte alltid, den är lite lurig.

Uppdatering: Nu är den i Apeldoorn. Härligt, verkar som leverans imorgon stämmer bra enligt qom's bild.

Senast redigerat 2008-10-27 07:00

MALMO STURUP, SE 10/27/2008 5:01 A.M. OUT FOR DELIVERY

Woohoo! Nu ska den bara komma till lilla Kalmar också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-27 08:48

Nu har jag fått ett kvitto, men pengarna är fortfarande inte dragna från kontot?

ups är världens mest inkompetenta fraktbolag.

Dessutom är det aldrig fråga om vart din burk är utan var fraktpappren är.

Själv har jag suttit och kollat på ups hemsida, jaså, Düsseldorf. Samtidigt dom det knackar på dörren. Även tagit ledigt baserat på deras uppgifter, till ingen nyta. Så, vårda ert blodtryck, sluta läs på ups hemsida.

Ursprungligen av Goflorp:

ups är världens mest inkompetenta fraktbolag.

Dessutom är det aldrig fråga om vart din burk är utan var fraktpappren är.

Själv har jag suttit och kollat på ups hemsida, jaså, Düsseldorf. Samtidigt dom det knackar på dörren. Även tagit ledigt baserat på deras uppgifter, till ingen nyta. Så, vårda ert blodtryck, sluta läs på ups hemsida.

Det var ju mysko, man tycker ju att papprena borde vara där paketet är...

sök lite på ups här på forumet, så förstår ni varför hela diskussionen blir löjlig.

"out för delivery" betyder precis vad som helst.
Ups är en black box, peta in nåt i ena änden och det
Kommer ut i andra. Däremellan? Bry er inte.
Ingen mer än gud vet.

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-10-27 11:47

fan det verkar ju helt sjukt. varför ska ett sk highest quality företag som apple jobba med så dåliga budfirmor. Beställde en kamera från USA för ngn månad sen från ett litet företag. kunde se exakt var den var och allt stämmde på pricken. Når budet väl kom var jag int ehemma. Han ringde då och fråga om jag ville att han skulle komma till adressen där jag befann mig. Det var suvärän scervice. Fattar inte ens att UPS får vara med och köra ut då de gör på detta sätt.

Har beställt Ipod nano med och beställde kring 23.30 den 14e svensk tid dock på student sidan, vet ej om den är lover priority på apple.se, Hörde att de packar om i Holland känns ju jäkligt omständigt och gormigt. Har inte folk påtalat detta till Apple, ni som e vana macanvändare genom åren?
Själv är det min första mac och hoppas jag kommer bli nöjd då jag jobbar mestadels med foton. Dock lite orolig då det e glossy skärm. någon som jobbat med foton som vet om det har mkt stor betydelse?

En liten uppdatering från mig!

Datorn skickades den 24:e och min UPS-tracking ser ut som bifogat.

När den levereras är mycket oklar. Apples hemsida säger idag, Apple själva när jag ringde säger "Den är i Sverige men de hinner inte idag så den kommer imorgon".
UPS på telefon säger att den är i Nederländerna och kommer på onsdag (vilket även UPS-sajten säger). Så spänningen är hög med andra ord.

Fan, vill verkligen få den idag eller tisdag. Onsdag är min lediga dag från jobbet och jag har planerat att sitta med den hela dagen, fick inget vettigare att göra på onsdagar ändå. Men om den kommer på onsdag så kommer den till jobbet, och allt blir allmänt krångligt.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-27 14:20
Ursprungligen av virtuality:

En liten uppdatering från mig!

Datorn skickades den 24:e och min UPS-tracking ser ut som bifogat.

När den levereras är mycket oklar. Apples hemsida säger idag, Apple själva när jag ringde säger "Den är i Sverige men de hinner inte idag så den kommer imorgon".
UPS på telefon säger att den är i Nederländerna och kommer på onsdag (vilket även UPS-sajten säger). Så spänningen är hög med andra ord.

Fan, vill verkligen få den idag eller tisdag. Onsdag är min lediga dag från jobbet och jag har planerat att sitta med den hela dagen, fick inget vettigare att göra på onsdagar ändå. Men om den kommer på onsdag så kommer den till jobbet, och allt blir allmänt krångligt.

Min skickades också i Fredags (24/10) och UPS-sidan säger samma sak som din, rättså exakt. Så antagligen sitter de på samma rutt. Först gav UPS planerat leveransdatum idag 27/10 och sedan ändrade dom till 29/10 för att nu istället inte visa något alls. Under tiden har Apple's spårning visat 28/10 hela tiden och om man följer qom's bild över leveransen så borde den levereras imorgon 28/10. Får se.. hehe

Ursprungligen av bolen:

Min skickades också i Fredags (24/10) och UPS-sidan säger samma sak som din, rättså exakt. Så antagligen sitter de på samma rutt. Först gav UPS planerat leveransdatum idag 27/10 och sedan ändrade dom till 29/10 för att nu istället inte visa något alls. Under tiden har Apple's spårning visat 28/10 hela tiden och om man följer qom's bild över leveransen så borde den levereras imorgon 28/10. Får se.. hehe

Skönt att höra att någon är i samma sits. Vi får verkligen hoppas att det kommer imorgon!
(Apples hemsida säger just nu "Aktuell status: Ute för leverans"... förvirring!)

Får ju ansluta mig till de som tycker UPS är lite misslyckat just nu. Har inte haft några större problem tidigare med de, men när man ringer de verkar de verkligen ha noll koll.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-27 14:42
Ursprungligen av virtuality:

Skönt att höra att någon är i samma sits. Vi får verkligen hoppas att det kommer imorgon!
(Apples hemsida säger just nu "Aktuell status: Ute för leverans"... förvirring!)

Får ju ansluta mig till de som tycker UPS är lite misslyckat just nu. Har inte haft några större problem tidigare med de, men när man ringer de verkar de verkligen ha noll koll.

Mm det verkar inte vara sådär jättepålitligt iaf. hehe

Jag har inte jättemycket erfarenhet utav UPS, min far tycker dom är jättebra.. dock har han endast varit i kontakt med dom i företagsvärlden och han har därmed alltid varit tillgänglig när de kommit med leverans. Dom kanske bryr sig mer om företag.

DHL har jag fått prova på ett par gånger och dom har faktiskt varit helt okej, dom ringer och sånt iaf.

Ursprungligen av bolen:

Mm det verkar inte vara sådär jättepålitligt iaf. hehe

Jag har inte jättemycket erfarenhet utav UPS, min far tycker dom är jättebra.. dock har han endast varit i kontakt med dom i företagsvärlden och han har därmed alltid varit tillgänglig när de kommit med leverans. Dom kanske bryr sig mer om företag.

DHL har jag fått prova på ett par gånger och dom har faktiskt varit helt okej, dom ringer och sånt iaf.

Det roliga är väl att den lämnade Nederländerna vid 6:38 och fortfarande inte har anlänt i Sverige. Det har jag mycket svårt att tro på. Därför tänker jag tro att de har sjunkit i Östersjön eller nått.... nää. Förhoppningsvis slarvar de bara med uppdateringen, eller så är det något undantag på G.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-27 15:05
Ursprungligen av virtuality:

Det roliga är väl att den lämnade Nederländerna vid 6:38 och fortfarande inte har anlänt i Sverige. Det har jag mycket svårt att tro på. Därför tänker jag tro att de har sjunkit i Östersjön eller nått.... nää. Förhoppningsvis slarvar de bara med uppdateringen, eller så är det något undantag på G.

Vad jag sett på andra leveranser har den gått från Apeldoorn -> Köln (igen) och sedan till Malmö osv. Så egentligen borde den komma till Köln ikväll/Inatt och sedan gå därifrån till Sverige. Svårt att lita på att alla leveranser tar samma rutter dock.

Får se.. jag är inte den som blir ledsen om det visar sig att dom levererar den idag.

Ursprungligen av bolen:

Vad jag sett på andra leveranser har den gått från Apeldoorn -> Köln (igen) och sedan till Malmö osv. Så egentligen borde den komma till Köln ikväll/Inatt och sedan gå därifrån till Sverige. Svårt att lita på att alla leveranser tar samma rutter dock.

Får se.. jag är inte den som blir ledsen om det visar sig att dom levererar den idag.

Hm, om du har rätt och den går till Köln ikväll/inatt så tror jag nog det är UPS som har rätt, att den inte kommer levereras förrän onsdag. Svårt att tro att de hinner få upp den till Stockholm, sortera och sätta den på bil innan morgondagen. Men man kan ju hoppas. Satan, får man pallra sig in på jobbet på onsdag ändå då.

Edit:

from: Apeldoorn, The Netherlands to: Cologne - Google Maps

Tror du verkligen den åker tillbaka till Köln? Verkar sjukt miljöovänligt.

Senast redigerat 2008-10-27 15:29
  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-27 16:06
Ursprungligen av virtuality:

Hm, om du har rätt och den går till Köln ikväll/inatt så tror jag nog det är UPS som har rätt, att den inte kommer levereras förrän onsdag. Svårt att tro att de hinner få upp den till Stockholm, sortera och sätta den på bil innan morgondagen. Men man kan ju hoppas. Satan, får man pallra sig in på jobbet på onsdag ändå då.

Edit:

from: Apeldoorn, The Netherlands to: Cologne - Google Maps

Tror du verkligen den åker tillbaka till Köln? Verkar sjukt miljöovänligt.

Jag bifogare bilden över användaren "qom"s leveransprocess. Han fick sin Macbook Pro levererad i Torsdags (23/10) och som du ser där gick den från Köln -> Apeldoorn -> Köln -> Malmö. Enda skillnaden hittils är att våra försändelser inte varit inom Polen och vänt - så det är möjligt att det blir en annan rutt.

Värt att notera är ju att det står "Ute för leverans" i Apeldoorn på hans bild. hehe. Jag undrar hur UPS tänkt där.

Ja, visst är det onödigt att det åker runt hit och dit, jag hade kunnat tycka att en mellanlandning och importskannin i Köln hade räckt för att sedan skicka det vidare till Sverige.. Det handlar väl dock om var UPS har sina stationer, vilka rutter som passar in, priser på flyg osv osv. Dom struntar nog i miljön om dom kan få andra saker att gå i lås. Tyvärr. Men hade vi tänkt på miljön så hade vi ju inte velat att datorerna skulle fraktas med flyg över huvud taget.

Tror ändå på imorgon om inget annat konstigt uppstår, min har inte fått "undantag", den är "på väg" fortfarande.

Edit:

Ursprungligen av Morjas:

kan detta vara ett medvetet drag från mac? Först denna hype inför eventet, sedan denna hype som bildas kring de forslade datorerna. Kan Apple medvetet använda sig av detta system för att fortsätta med hypandet, så de snackas än mer om datorerna innan de äntligen börjar komma in. Fattar inte heller, har bara Apple tillverkning i Kina ? Känner att mina förväntingar övergår till mer och mer irritation ju längre tiden går. Som någon sade ovan DHL e riktigt bra att ha och göra med och jag antar att fler än jag är berädda och betala en hundring extra i frakt för att för denna leverantör.

Tvivlar på detta, det handlar bara om att Apple inte riktigt hade hunnit bygga upp ett lager till andra länder än USA, där man kunde köpa dom dagen efter eventet. T.ex. så måste vi få specialtillverkade Unibodys som passar vår tangentbordslayout. Kan även tänkas att man testkörde modellerna rättså tätt intill lanseringen då Macbook Pro 17" inte hann komma med pga. problem vid testerna.

Senast redigerat 2008-10-27 16:18
Ursprungligen av bolen:

Jag bifogare bilden över användaren "qom"s leveransprocess. Han fick sin Macbook Pro levererad i Torsdags (23/10) och som du ser där gick den från Köln -> Apeldoorn -> Köln -> Malmö. Enda skillnaden hittils är att våra försändelser inte varit inom Polen och vänt - så det är möjligt att det blir en annan rutt.

Värt att notera är ju att det står "Ute för leverans" i Apeldoorn på hans bild. hehe. Jag undrar hur UPS tänkt där.

Ja, visst är det onödigt att det åker runt hit och dit, jag hade kunnat tycka att en mellanlandning och importskannin i Köln hade räckt för att sedan skicka det vidare till Sverige.. Det handlar väl dock om var UPS har sina stationer, vilka rutter som passar in, priser på flyg osv osv. Dom struntar nog i miljön om dom kan få andra saker att gå i lås. Tyvärr. Men hade vi tänkt på miljön så hade vi ju inte velat att datorerna skulle fraktas med flyg över huvud taget.

Tror ändå på imorgon om inget annat konstigt uppstår, min har inte fått "undantag", den är "på väg" fortfarande.

Ah, titta. Du verkar ju ha helt rätt. Även om UPS som du påpekar inte verkar ha det, "Ute för leverans" i NL.

Hur ser din status ut nu? Min har inte längre undantag, står så här nu. Undrar bara om vi är på samma leverans eller inte. 28:e låter bra iaf!

Citat:

Your package is on time with a scheduled delivery date of 10/28/2008.

APELDOORN,
NL 10/27/2008 3:37 P.M. IMPORT SCAN
10/27/2008 3:36 P.M. IMPORT SCAN
10/27/2008 6:38 A.M. DESTINATION SCAN
10/27/2008 6:38 A.M. IMPORT SCAN
10/27/2008 4:35 A.M. ARRIVAL SCAN
KOELN (COLOGNE),
DE 10/27/2008 2:17 A.M. DEPARTURE SCAN

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-27 16:25
Ursprungligen av virtuality:

Ah, titta. Du verkar ju ha helt rätt. Även om UPS som du påpekar inte verkar ha det, "Ute för leverans" i NL.

Hur ser din status ut nu? Min har inte längre undantag, står så här nu. Undrar bara om vi är på samma leverans eller inte. 28:e låter bra iaf!

Jadu.. jag vet inte riktigt, min har inte samma status som din nu längre. Har inte uppdaterats sen imorse innan jag åkte till jobbet. Har inget planerat leveransdatum, har inte haft det sedan igår någongång då det stod 28/10.

Intressant när det står "På väg" som status vilket enligt deras beskrivning betyder att leveransen går enligt plan och kommer att leveras på det planerade datumet. Problemet är att min leverans inte har något planerat datum. UPS är förvirrade.

Citat:

APELDOORN,
NL 10/27/2008 6:12 A.M. IN-TRANSIT SCAN
10/27/2008 6:12 A.M. IMPORT SCAN
10/27/2008 4:35 A.M. ARRIVAL SCAN

Edit: Ny status: UPS INTERNAL ACTIVITY CODE
verkar som min får samma som din nu snart.

Senast redigerat 2008-10-27 17:00
Ursprungligen av Morjas:

Själv är det min första mac och hoppas jag kommer bli nöjd då jag jobbar mestadels med foton. Dock lite orolig då det e glossy skärm. någon som jobbat med foton som vet om det har mkt stor betydelse?

Glossy är inte dåligt som vissa verkar få det att låta som. Jag har haft min MacBook i 1,5 år nu med glossy (fotar en del och redigerar) och den är skitbra! Om man sitter ute i skarpt solljus blir det svårt att se på skärmen, men vem gör det? Det är inte ens bra för ögonen, glossy eller ej.

Chilla bara, du kommer säkert att gilla det.

Senast redigerat 2008-10-27 23:23
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-10-27 18:04
Ursprungligen av Scarecrow:

Jag har haft min MacBook i 15 år nu med glossy

Helvete du! 15 år och den rullar fortfarande?!

Ursprungligen av Okkido:

Helvete du! 15 år och den rullar fortfarande?!

haha, missade givetvis ett kommatecken. 1,5 år ska det ju vara. O:-)

Angående "slutlig budfirma" osv:

Detta är när man beställt något till datorn, som inte kommer från Kina, som finns i lager. AppleCare, iPod t.ex. Då blir fraktmetod "Merge in Transit (NL)" istället för "Fast Ship (EMEA)".
Då skeppar Kuehne + Nagel datorn från Kina till Nederländerna, där UPS/TNT tar över, efter att den ompackats tillsammans med vad man nu beställt till i Apples fabrik/whatever i Nederländerna. Eller ompackas och ompackas, ofta kommer de i olika lådor. Men de läggs i alla fall till samma shipment.

hajjar ni nu vad jag menar?

Själv skall jag beställa från en ÅF i morgon, de ringer mig när den ankommit och jag åker ner och hämtar.
Bra för åf, mitt blodtryck och Apple. Ups fungerar inte.
Jag vägrar AppleStore tills de bytt till snälla, kompetenta och duktiga medarbetare.

Faktiskt helt otroligt att Apple kan anlita ofattbart inkompetenta UPS. Ska jag ta ledigt en dag för att datorn KANSKE kommer?

Appelestore borde ha ett faktalternativ för oss som gärna betalar en slant för att få veta när datorn kommer, att fraktbolaget ringer innan o s v.

nu är min dator förberedd för avsändning åtminstone tog ett litet tag.

Bevaka tråden