Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)

Tråden skapades och har fått 567 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Verkar som flera av oss är i samma båt här. Eller, förhoppningsvis inte samma båt, utan snarare på ett flygplan.

Så här ser det ut på min orderstatus. Förberedes för leverans. Ändrades inatt någon gång. Tror ni verkligen den inte kommer förrän den 31 okt - 3 nov? Om den lämnar Kina idag eller imorgon borde det ju inte ta så lång tid!

Senast redigerat 2008-10-22 14:12
  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-22 12:51

Tycker att det börjar bli lite jobbigt nu när de flesta MBP 2,53GHz:are verkar skickas, men inte min!

Tror ni att dom kör dygnet runt arbtete där eller måste man kanske vänta tills i natt för att få en ny uppdatering och ev. leverans?

Senast redigerat 2008-10-22 13:41
  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-22 10:24

Jaaa! Min är förbered för avsänding nu! Även om det inte är standardkonfiguration

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-22 11:00
Ursprungligen av xsajt:

Jaaa! Min är förbered för avsänding nu! Även om det inte är standardkonfiguration

Gött! Ser ut som att det inte spelade någon roll om man tog standard eller ej. Kunde jag lika bra lagt till DVI-adapter och Remote till min.

Hoppas att dom skickar min idag också.

Även min är förberedd för avsänding nu.
Beställde en 2,53GHz med 7200-disk kl 20 på tisdagen.

Nu har min skickats och verkar vara i Holland med status hos UPS: "PACKAGE DATA PROCESSED BY BROKERAGE. WAITING FOR CLEARANCE".
Dom kan skicka från Kina till Holland på en dag, men enligt Apples orderstatus ska det ta 4-5 dagar innan den hamnar i mållandet.
Så Kina - Holland = 1 dag, Holland - Sverige = 4-5 dagar? Hmm...

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-22 18:05

Är det någon som vet om det är likadant på svenska Macbook:ar, jag tänker då på att det står "tab", "shift" osv. istället för symboler? Tycker det är en väldigt nice touch.

Ursprungligen av psychozz:

Nu har min skickats och verkar vara i Holland med status hos UPS: "PACKAGE DATA PROCESSED BY BROKERAGE. WAITING FOR CLEARANCE".
Dom kan skicka från Kina till Holland på en dag, men enligt Apples orderstatus ska det ta 4-5 dagar innan den hamnar i mållandet.
Så Kina - Holland = 1 dag, Holland - Sverige = 4-5 dagar? Hmm...

Är det inte så att det endast är förhandsinformation för att underlätta tullhanteringen när den väl kommer dit?

Har sett ett par andra fråga om detta tror jag, och det visade sig att datorn passerat Korea efter informationen om Holland.

Lade till bilden från sida 2 i denna tråden där du ser att det handlar om förhandsinfo.

Ursprungligen av bolen:

Är det någon som vet om det är likadant på svenska Macbook:ar, jag tänker då på att det står "tab", "shift" osv. istället för symboler? Tycker det är en väldigt nice touch. [/IMG][/URL]

Det lär nog vara så även på de svenska. Så ser det ju ut på de vanliga externa tangentborden som kom förra året.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-22 18:14
Ursprungligen av Capeman:

Det lär nog vara så även på de svenska. Så ser det ju ut på de vanliga externa tangentborden som kom förra året.

Hmm.. mitt externa alu-tangentbord har vanliga symboler (dvs ctrl, alt och pilar istället för hela orden). Köpte det för mindre än ett år sen.. kanske var från gamla lagervaror då jag köpte det från DustinHome.

Tack för infon dock. Nu väntar jag bara på att min MBP inte ska ha "Ej skickad ännu" ..

Ursprungligen av bolen:

Hmm.. mitt externa alu-tangentbord har vanliga symboler (dvs ctrl, alt och pilar istället för hela orden). Köpte det för mindre än ett år sen.. kanske var från gamla lagervaror då jag köpte det från DustinHome.

Tack för infon dock. Nu väntar jag bara på att min MBP inte ska ha "Ej skickad ännu" ..

Klantigt av mig. Kollar man på svenska Apples hemsida så visas tangentbordet med text istället för symboler. Vad jag dock inte noterade var att det var ett amerikanskt tangentbord som visades på deras sida. Vet inte heller varför jag inte bara kollade på mitt eget tangentbord...

Sorry!

Ursprungligen av bolen:

Är det inte så att det endast är förhandsinformation för att underlätta tullhanteringen när den väl kommer dit?

Har sett ett par andra fråga om detta tror jag, och det visade sig att datorn passerat Korea efter informationen om Holland.

Lade till bilden från sida 2 i denna tråden där du ser att det handlar om förhandsinfo.

Ahh ok, tack för infon! Min blev avgångsskannad i Korea kl 3:53 i natt svensk tid, så den bör vara i Europa idag.

Tidigare har det tangentbordet med text varit det amerikanska och inte det internationella engelska eller svenska.

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-22 21:25

segt, datorn är fortfarande i holland och leverans ska ske imorgon, lurigt det där.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-22 21:43
Ursprungligen av qom:

segt, datorn är fortfarande i holland och leverans ska ske imorgon, lurigt det där.

Antagligen/Förhoppningsvis så har statusen helt enkelt inte uppdaterats på ett tag. Du kommer ju antagligen få den innan helgen vilket är sweeet! Min har inte ens skickats än.. avundsjukan stiger för varje dag som går!

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-22 22:18

Datorn har varit i Holland hela dagen iallafall, har blivit importscannad tusen gånger, nej men tre gånger iallafall.

21:30 ikväll så blev den avgångsscannad, så nu är den väl påväg därifrån får man hoppas.
Om den inte kommer imorgon så kommer jag inte ha möjlighet att ta emot datorn på 1 vecka, vilket känns rejält surt

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-22 22:27
Ursprungligen av qom:

Datorn har varit i Holland hela dagen iallafall, har blivit importscannad tusen gånger, nej men tre gånger iallafall.

21:30 ikväll så blev den avgångsscannad, så nu är den väl påväg därifrån får man hoppas.
Om den inte kommer imorgon så kommer jag inte ha möjlighet att ta emot datorn på 1 vecka, vilket känns rejält surt

Oh.. det hade ju varit lite jobbigt. Håller tummarna för dig då.

UPS brukar vara snabba och är det "bara" från Holland så tror jag nog du ska kunna få den, om dom inte klantar till det dvs.

Ska iaf gå och lägga mig nu i hopp om att vakna imorgon och se att min order fått uppdaterad status. O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 07:27

Någon som vet om UPS har någon transport mellan de stora knutpunkterna även på helgen? Sker det någon progress från Kina -> Sverige även under helgen eller är det tvärstopp?

Ursprungligen av zAjben:

Någon som vet om UPS har någon transport mellan de stora knutpunkterna även på helgen? Sker det någon progress från Kina -> Sverige även under helgen eller är det tvärstopp?

Jag har för mig att TNT som Apple använde sig av tidigare jobbade under helger också, och det vore ju konstigt om inte UPS gjorde detsamma. Men däremot om datorn kommer till sverige fredag eftermiddag så levereras den till dig först på måndag. (Vilket verkar bli fallet med min nya MBP, beräknas komma till mig på måndag nämligen...)

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-23 08:25
Ursprungligen av zAjben:

Någon som vet om UPS har någon transport mellan de stora knutpunkterna även på helgen? Sker det någon progress från Kina -> Sverige även under helgen eller är det tvärstopp?

Det beror nog på vilken typ av frakt Apple kör med. Alla "standard"-frakttyper har nog uppehåll på helger. Dock står det ju:

Citat:

Leveransmetod
Snabbleverans (EMEA)

Vilket borde betyda någon form utav mer prioriterad leverans = UPS hanterar de på helgen.

Någon med mer kunskap i ämnet får gärna lägga in en kommentar.

Ursprungligen av bolen:

Det beror nog på vilken typ av frakt Apple kör med. Alla "standard"-frakttyper har nog uppehåll på helger. Dock står det ju:
Vilket borde betyda någon form utav mer prioriterad leverans = UPS hanterar de på helgen.

Min MBP skickas enligt UPS statussida med "UPS SAVER", vad det nu innebär, eftersom det inte finns, men dock finns UPS Express Saver så jag antar att det är det...
Info om UPS Express Saver

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-23 10:52

23/10/2008 8:44 Ute För Leverans

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-23 12:07
Ursprungligen av qom:

23/10/2008 8:44 Ute För Leverans

Oh, hinner du få den idag då? Härligt isf.

Edit:
Uppdaterade nu min status-sida och såg "Förberedd för avsändning"! Wiie!! \o/

(MBP 2.53GHz, standardkonfig)

Ursprungligen av qom:

23/10/2008 8:44 Ute För Leverans

Du har inte lust att göra en skärmdump på UPS statussida så man vet vad som kommer att hända? Som den lite längre upp på denna sidan (3)?

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-23 12:46

Visst, så här har min rutt sett ut, känns som det varit lite strul på vägen

Ursprungligen av qom:

Visst, så här har min rutt sett ut, känns som det varit lite strul på vägen

Tack! Det var lite lustiga vägar den verkar gått... Jaja, om det är samma med min så har jag den på måndag.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-23 17:53

Väntan är olidlig, har beställt en 2,4 standard config hos min lokala office store och de kan inte ge något som helst besked när den kan tänkas dyka upp. Blir tokig! Varit utan bärbar sedan macbooken tvärdog i juli!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-23 13:11

Riktigt skänt att det bara tar 3 dagar från att den skickats. Då får jag nog min senast måndag kanske imon

qom: När la du din beställning? Och hur såg den ut exakt? För jag la ju min DIREKT efter keynoten och den är fortfarande "förberedd för avsändning"... :/

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-23 13:35

Oct 14, 2008 kl. 08:21 PM GMT

2.4GHz Intel Core 2 Duo
2GB 1066Mz DDR3 SDRAM-2x1GB
250GB Serial ATA @ 5400
SuperDrive 8X DL
Mini DisplayPort - DVI Adapter
NO VGA Adapter
Apple Remote
No iWork Preinstalled
No Final Cut Exp Preinstalled
No Aperture Preinstalled
No Logic Exp Preinstalled
KYBD/User's Guide-S
Country Kit-SWE

Remote och adapter som jag la till alltså.
Hade kanske tur? Var ju rätt sen med att beställa

Ursprungligen av qom:

Oct 14, 2008 kl. 08:21 PM GMT

2.4GHz Intel Core 2 Duo
2GB 1066Mz DDR3 SDRAM-2x1GB
250GB Serial ATA @ 5400
SuperDrive 8X DL
Mini DisplayPort - DVI Adapter
NO VGA Adapter
Apple Remote
No iWork Preinstalled
No Final Cut Exp Preinstalled
No Aperture Preinstalled
No Logic Exp Preinstalled
KYBD/User's Guide-S
Country Kit-SWE

Remote och adapter som jag la till alltså.
Hade kanske tur? Var ju rätt sen med att beställa

Hm, du köpte iofs 2.4Ghz modellen, kanske är att de just har problem med 2.53 eller något sånt. Störande börjar det bli i alla fall. Var i kontakt med Apple Store klockan 10 idag och de skulle maila mig med mer info när de kontaktat Kina. Inget har kommit än Vi får se!

Bevaka tråden