Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)

Tråden skapades och har fått 567 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-25 12:21

Är det någon som fått hem den och märkt av gångjärnsproblemet som diskuteras på Apples supportforum ?

Kort sammanfattning:
Tydligen så är gångjärnen på Pro (inte vanliga MacBook) ganska lösa vilket gör att när man t.ex. ligger i sängen med datorn i knäet stående på framkanten så ramlar skärmen ner, den orkar inte vara i rätt vinkel. Detta på nya datorer, vad händer efter några år när slitaget har gjort det ännu slappare ?

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-25 12:55
Ursprungligen av obibobi:

Är det någon som fått hem den och märkt av gångjärnsproblemet som diskuteras på Apples supportforum ?

Kort sammanfattning:
Tydligen så är gångjärnen på Pro (inte vanliga MacBook) ganska lösa vilket gör att när man t.ex. ligger i sängen med datorn i knäet stående på framkanten så ramlar skärmen ner, den orkar inte vara i rätt vinkel. Detta på nya datorer, vad händer efter några år när slitaget har gjort det ännu slappare ?

När jag får min Macbook Pro på Måndag/Tisdag kan jag testa åt dig.. kan ju dock påpeka att jag aldrig någonsin använt en laptop i den ställningen. Ligger alltid på magen med datorn fint sittandes på sängen. Förstår inte hur man kan få det bekvämt liggandes på rygg. Men men!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 13:00
Ursprungligen av obibobi:

Kort sammanfattning:
Tydligen så är gångjärnen på Pro (inte vanliga MacBook) ganska lösa vilket gör att när man t.ex. ligger i sängen med datorn i knäet stående på framkanten så ramlar skärmen ner, den orkar inte vara i rätt vinkel. Detta på nya datorer, vad händer efter några år när slitaget har gjort det ännu slappare ?

Är det på en del, eller på alla??

Ursprungligen av obibobi:

Är det någon som fått hem den och märkt av gångjärnsproblemet som diskuteras på Apples supportforum ?

Kort sammanfattning:
Tydligen så är gångjärnen på Pro (inte vanliga MacBook) ganska lösa vilket gör att när man t.ex. ligger i sängen med datorn i knäet stående på framkanten så ramlar skärmen ner, den orkar inte vara i rätt vinkel. Detta på nya datorer, vad händer efter några år när slitaget har gjort det ännu slappare ?

Var inte medveten om detta problem och har inte testat att ligga med datorn i sängen, men jag reagerade i morse, när jag flyttade med datorn till köket, på att jag tyckte den var lite väl "slapp". Men jag kan inte påstå att skärmen verkar ramla ner dock såsom du beskriver

Ursprungligen av obibobi:

Är det någon som fått hem den och märkt av gångjärnsproblemet som diskuteras på Apples supportforum ?

Kort sammanfattning:
Tydligen så är gångjärnen på Pro (inte vanliga MacBook) ganska lösa vilket gör att när man t.ex. ligger i sängen med datorn i knäet stående på framkanten så ramlar skärmen ner, den orkar inte vara i rätt vinkel. Detta på nya datorer, vad händer efter några år när slitaget har gjort det ännu slappare ?

Argh! Alla dessa små rapporter är påfrestande. Å ena sidan vill jag verkligen inte avboka ordern, å andra sidan vill jag inte heller riskera att behöva bråka arslet av mig med Apple för att få småsaker fixade.

What to do?

Ni som har den, hur är det för er del?

(jaja, jag vet att det är rev-a av burken, men ändå...)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-26 08:54

Min MBP 2,8 skickades igår kväll svensk tid

Någon som har koll på ungefär hur många dagar det kan tänkas ta? Står senast 4 november i mailet men jag hoppas jag får den i nästa vecka.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-26 10:05
Ursprungligen av Amazon:

Min MBP 2,8 skickades igår kväll svensk tid

Någon som har koll på ungefär hur många dagar det kan tänkas ta? Står senast 4 november i mailet men jag hoppas jag får den i nästa vecka.

Kolla på UPS planerade leveransdatum, trackingnumret hittade jag på "Spåra leverans" på Apples statussida.

Min försändelse ändrades igår till "Undantag" och det stod att något oplanerat inträffat och nu har den fått en ny dag - 29 Oktober - Onsdag. Tråkigt, det gick från Måndag till Onsdag. Jämförde med qom's bild över leveransen och då ska den komma på Tisdag.. får se.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-24 20:19
Ursprungligen av jejjje:

Vilken resa min macbook får!! Shanghai till Incheon i Korea därefter till Warzawa Polen, Köln i Tyskland och nu är den i Appeldorn Holland. Det känns som den är hos mig på måndag

Tur att den har trevliga medresenärer, min supertrevliga MBP är oxå i Appeldorn och ska levereras till mig på måndag.

Tur man avbeställde från Apple. Var och hämtade ut en sprillans ny MacBook Pro 2.53 Ghz idag efter jobbet Hade ju tagit betydligt längre tid från apple med tanke på UPS och att man aldrig är hemma dagtid

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-24 22:16
Ursprungligen av the_karate_kid:

Tur man avbeställde från Apple. Var och hämtade ut en sprillans ny MacBook Pro 2.53 Ghz idag efter jobbet Hade ju tagit betydligt längre tid från apple med tanke på UPS och att man aldrig är hemma dagtid

Aaah! Fint fint. Hur känns den då, vad är första intrycket?

Ursprungligen av bolen:

Aaah! Fint fint. Hur känns den då, vad är första intrycket?

Grym dator är första intrycket! Sjukt snygg, gedigen och välbyggd. Tangentbordet är faktiskt betydligt skönare att skriva på än jag trott! Styrplattan är helt outstanding. efter bara 10min känns det som att det kommer vara svårt att använda en "vanlig" pc och dess styrplatta. Nu gäller det bara att lära sig OS X, är min första mac någonsin!

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-24 22:59
Ursprungligen av the_karate_kid:

Grym dator är första intrycket! Sjukt snygg, gedigen och välbyggd. Tangentbordet är faktiskt betydligt skönare att skriva på än jag trott! Styrplattan är helt outstanding. efter bara 10min känns det som att det kommer vara svårt att använda en "vanlig" pc och dess styrplatta. Nu gäller det bara att lära sig OS X, är min första mac någonsin!

Välkommen till gänget i Macvärlden då! Du kommer säkerligen bli nöjd.

Ja, jag känner likadant varje gång jag ska sitta vid en dator med ett "vanligt" tangentbord som inte är lika stabilt och skönt att skriva på som mitt Apple alutangentbord. Jag är stort fan av denna typen av tangentbord och tycker det är väldigt positivt att Apple satte det på de nya Pro-datorerna också.

Styrplattan på Apples bärbara har alltid varit bra, man undrar varför andra tillverkare envisas med små pluttiga touchpads som är konstigt designade (vissa är t.om. runda!). Helt värdelösa i jämförelse. Gillar även tanken att man skippat knappen för ännu mer yta. Perfekt.

Har inte känt på datorn än, förhoppningsvis på Måndag/Tisdag så. Men som jag förstått det så har de flesta fått en "wow-känsla" och blivit förvånade över kvalitén när man väl håller i den. Mycket lovande!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-25 07:32

Nu orkar jag inte mer!

Finns det nån som idag äger den nya MacBook Pro köpt i Sverige? (genom applestore eller resellers)

Hur menar du? Väntar du på beställningen? Hoppas själv att Apple ändrat prioriteringen som de hade när de introducerade gamla modellserien där europabeställningarna var sist i listan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-25 08:34

Beställde en hos applestore, men avbeställde den när jag fick se hur lång tid det skulle ta och efter att en reseller sagt att de skulle få in den innan veckans slut, för 2 veckor sen. Så jag undrar om det finns nån som fått sin från applestore, eller nån som köpt den hos en reseller i swe än?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 09:13
Ursprungligen av kresch:

Beställde en hos applestore, men avbeställde den när jag fick se hur lång tid det skulle ta och efter att en reseller sagt att de skulle få in den innan veckans slut, för 2 veckor sen. Så jag undrar om det finns nån som fått sin från applestore, eller nån som köpt den hos en reseller i swe än?

Om du tittar i tråden om alla som har beställt nya MBP ( http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/252891-tr-f-r-best-llt-macbook-pro-okt-2008-a-5.html ) så verkar det som att minst en person har fått den levererad via AppleStore och minst en via en premium reseller. Testa att fråga där, vetja!

Klart det är leveranstider på grejer. Apple prioriterar US först, sedan frankrike i Europa, sedan resten.

Göteborgs största ÅF fick en bunte, tror allt gått åt, efter det säger de 3-4 Nov som nästa drös kommer.

Senast redigerat 2008-10-25 18:15

Jag köpte en MacBook Pro 2.53Ghz igår hos Macoteket i stockholm! Hade tänkt köpa den billigare varianten egentligen men de hade bara 1ex kvar av den dyrare och kunde inte hålla mig.

Ursprungligen av the_karate_kid:

Jag köpte en MacBook Pro 2.53Ghz igår hos Macoteket i stockholm! Hade tänkt köpa den billigare varianten egentligen men de hade bara 1ex kvar av den dyrare och kunde inte hålla mig.

Se där, noll i leveranstid....

Du fick nog den butikens sista ex från första sändningen.
Nästa ligger nog i Containers i Göteborgs Hamn än så länge....

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-10-25 11:28

Jag sitter också med en MBP 2.53Ghz. Fick den i förrgår ( 23/10 ).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-25 14:11

Det är inte heller min favoritposition med datorn, men just att kvaliteten är så dålig.
Har ju beställt en 2,53 GHz med 320 GB 7200 HD, + några adaptrar för totalt 24000:-

Inte kul om det hoppar till och skakar på tåget eller flyget och skärmen viker ner sig.
Hoppas det kommer fram ny info snabbt om detta och att det förhoppningsvis är något som går att justera.
Är inte så sugen på att lämna in datorn för byte när man precis konfigurerat den och installerat alla program.

Jag har beställt en MBP 15,4", 2,5 ghz och 4 gb ram.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-10-26 09:39

jodå, skärmen sitter jättelöst så när ni ligger i sängen så ramlar den ner av sig själv. Apple har nog räknat ut det åt oss så att den klappas ihop nä vi somnar:) Lite störigt är det allt men inte så farligt.

Ursprungligen av onnyt:

jodå, skärmen sitter jättelöst så när ni ligger i sängen så ramlar den ner av sig själv. Apple har nog räknat ut det åt oss så att den klappas ihop nä vi somnar:) Lite störigt är det allt men inte så farligt.

Det är ju också ett sätt att se på saken... Efter några år så är den väl så lös att den antingen går att ha stängd, eller fullt öppen. Antar att Apple har räknat ut det så att vi ska slippa fundera på vilken vinkel vi själva vill ha.

Visst, min fyra år gamla Powerbook kan jag få fram samma beteende på, men då kräver det att jag skakar till den för att skärmen ska röra på sig.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-26 11:38

AppleInsider | Apple's unibody MacBook Pro: an in-depth review with video [Page 2="2"]

Kolla på videon på den sidan, han visar hur skärmen beter sig. Personligen är det inget problem då jag som sagt inte lär använda datorn i en sån, enligt mig, obskyr position.

Ursprungligen av bolen:

AppleInsider | Apple's unibody MacBook Pro: an in-depth review with video [Page 2="2"]

Kolla på videon på den sidan, han visar hur skärmen beter sig. Personligen är det inget problem då jag som sagt inte lär använda datorn i en sån, enligt mig, obskyr position.

Snubblade över den där jag med, det ser inte fullt så illa ut som det först lät. Jag skulle gärna vilja se en video där datorn lugnt och sansat tippas framåt, så att man kan se exakt när det händer egentligen.

Det där var ju en något extremare variant. Att ha skärmen 90 grader ut från tangentbordet och sedan hålla datorn vertikalt har jag aldrig gjort, men man vill ju kunna ligga med den stödd mot uppdragna knän utan att något ska hända helst...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-26 18:59
Ursprungligen av Forsgren:

Snubblade över den där jag med, det ser inte fullt så illa ut som det först lät. Jag skulle gärna vilja se en video där datorn lugnt och sansat tippas framåt, så att man kan se exakt när det händer egentligen.

Det där var ju en något extremare variant. Att ha skärmen 90 grader ut från tangentbordet och sedan hålla datorn vertikalt har jag aldrig gjort, men man vill ju kunna ligga med den stödd mot uppdragna knän utan att något ska hända helst...

Jag kollade på de där nu me, o såg inte så farligt ut. Var inne o kände på den i en butik me, o den satt iof fast i en ställning så man inte kunde röra allt för mkt på den, men sitta med den i knät så som du säger i sängen, har jag svårt o se skulle vara några som helst problem alls. verkar funka väldigt fint! Sen kan ju de alltid vara individuellt från dator till dator me..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-26 21:23

Beräknat leveransdatum 29 okt 2008 (kan komma att ändras)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 12:52

mellanmodellen INTE prisvärd

Jag har aldrig förstått vem som beställer mellanmodellen av MBP, den som numera har 2,53 GHz alltså.

Hur kan någon (förutom om stora grafikminnet är ett måste) beställa den? Den är ju så otroligt mycket dyrare för det man får, kan någon förklara???

Det som skiljer och vad det kan vara värt ungefär:

2 -> 4 GB Ram = cirka 1000? (sälja 2gb-minnet)
250 -> 320 GB HD = cirka 500 (spara pengarna för uppgradering om 1-2 år istället)
256 -> 512 MB grafikminne = 0 - 500 beroende på om man spelar

summa: 1500-2000 kr.
merpris på apple store: 4500 kr.

Så dom tar fullständigt orimliga 2500-3000 kr för 0,14 GHz högre hastighet och 3MB större L2-cache!
För att inte tala om flera tusen ytterligare för uppgraderingen till 2,8 GHz.

Nej, spara pengarna till nästa datoruppgradering istället så kan du göra den nåt halvår tidigare...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-26 21:28

Förstår dock inte varför pengarna som reserverades inte är reserverade längre?

Bevaka tråden