Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)

Tråden skapades och har fått 567 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-23 14:22
Ursprungligen av virtuality:

Hm, du köpte iofs 2.4Ghz modellen, kanske är att de just har problem med 2.53 eller något sånt. Störande börjar det bli i alla fall. Var i kontakt med Apple Store klockan 10 idag och de skulle maila mig med mer info när de kontaktat Kina. Inget har kommit än Vi får se!

Jag har fått uppdaterad status för min 2.53GHz MBP. "Förberedd för avsändning" jag hoppas att det betyder att den är färdig att skickas.

Edit: Såg att du haft statusen sen igår, kan det vara så att din order missade avgången för dagen och fick vänta en dag längre? Svårt att veta hur det går till.. våra kanske kommer på samma plan. ;D

Senast redigerat 2008-10-23 14:54
Ursprungligen av bolen:

Jag har fått uppdaterad status för min 2.53GHz MBP. "Förberedd för avsändning" jag hoppas att det betyder att den är färdig att skickas.

Edit: Såg att du haft statusen sen igår, kan det vara så att din order missade avgången för dagen och fick vänta en dag längre? Svårt att veta hur det går till.. våra kanske kommer på samma plan. ;D

Aa, det måste väl vara något sådant. Jag hoppas att de kanske upptäckte något defekt med den och fick byta ut den, för då är det större chans att jag får en helt perfekt dator.
Fast mest hoppas jag att de glömt uppdatera statusen och den lämnat Kina för länge sen.

Säg till när du fått att den skickats! Apple har fortfarande inte hört av sig. Och nu är det ju sent i Kina så inget idag gissar jag.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-23 15:51
Ursprungligen av zAjben:

Härligt! Nu när du sa att ditt status var uppdaterat så var jag tvungen att kolla jag med.. Och se där! Jag hade också fått uppdaterad status, numera förberedd för avsändning!

Borde väl vara framme i mitten av nästa vecka?

Ja, om jag förstått det rätt så verkar de flesta som fått den statusen fått den skickat rättså kort där efter. Någon, t.ex. qom, kan ju gärna flika in och berätta ungefär hur länge det tog mellan "Förberedd" och "Skickad". Härligt att något händer! Skickas den innan helgen så lär vi kunna få dom i början/mitten på nästa vecka!

Ursprungligen av virtuality:

Aa, det måste väl vara något sådant. Jag hoppas att de kanske upptäckte något defekt med den och fick byta ut den, för då är det större chans att jag får en helt perfekt dator.
Fast mest hoppas jag att de glömt uppdatera statusen och den lämnat Kina för länge sen.

Säg till när du fått att den skickats! Apple har fortfarande inte hört av sig. Och nu är det ju sent i Kina så inget idag gissar jag.

Jag lovar att jag kommer skriva något glatt inlägg så snart jag fått min skickad! Jag hoppas ju då på att min är perfekt från början så att jag får den bra.. och fullt fungerande så snabbt som möjligt.

Kan tänkas att "Apple Sverige <-> Fabriken i Kina"-kommunikation kan ta ganska lång tid. Tror även att det är jättemånga som gnäller på dom om status.

Ursprungligen av qom:

Nu kom UPS med datorn
Sjukt liten förpackning!!

Gött, härligt osv att du hann få den innan helgen! Ta ett par bilder sen! Fick du den i en brun wellpapp-låda med den riktiga i, eller bara den riktiga direkt?

Senast redigerat 2008-10-23 16:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 13:48

Pengarna som var reserverade verkar vara oreserverade igen, och det står inte att Apple har dragit några pixlar från mitt Visa-kort. Kanske har det gått för lång tid efter beställningen (7 dagar) utan att pengarna dragits (utan bara varit reserverade)? Kanske de drar pengar när produkten skickas?

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-23 13:57
Ursprungligen av zAjben:

Pengarna som var reserverade verkar vara oreserverade igen, och det står inte att Apple har dragit några pixlar från mitt Visa-kort. Kanske har det gått för lång tid efter beställningen (7 dagar) utan att pengarna dragits (utan bara varit reserverade)? Kanske de drar pengar när produkten skickas?

Mina är också släppta. Konstigt. Jag är iaf nöjd över att min order fått uppdaterad status!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-23 14:16

Någon som vet om UPS själva kör ut till Uppsala eller om det är någon annan + vad händer ifall man inte råkar vara hemma då de kommer? Antar att de som typ alla andra transportfirmor inte ringer och kollar om man e hemma när de är på väg eller meddelar mer i detalj när det skulle kunna vara.

Någon som har erfarenhet?

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-23 15:15

Nu kom UPS med datorn
Sjukt liten förpackning!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 15:24
Ursprungligen av bolen:

Mina är också släppta. Konstigt. Jag är iaf nöjd över att min order fått uppdaterad status!

Härligt! Nu när du sa att ditt status var uppdaterat så var jag tvungen att kolla jag med.. Och se där! Jag hade också fått uppdaterad status, numera förberedd för avsändning!

Borde väl vara framme i mitten av nästa vecka?

Ursprungligen av qom:

Nu kom UPS med datorn
Sjukt liten förpackning!!

Nu får du allt ta lite bilder!

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-23 18:25

Längesen vi hörde från qom.. kanske inte så konstigt med tanke på att han i sitt senaste inlägg berättade att han fått datorn. hehe

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-23 18:30
Ursprungligen av bolen:

Längesen vi hörde från qom.. kanske inte så konstigt med tanke på att han i sitt senaste inlägg berättade att han fått datorn. hehe

De är väl då han ska surfa här mer än vanligt;)

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-23 18:34
Ursprungligen av Minto0:

De är väl då han ska surfa här mer än vanligt;)

Tror han sitter på väg hem från skolan och kramas med sin Macbook till ett helt höstlov utav lek andra roliga saker med den.

Hade varit intressant att få lite insight om hur långt tid det har tagit för folket här att gå från "Förbereds" till "Skickad". O:-)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-23 18:41

Förbereds till skickad tog ca 20 timmar för mig. Nu däremot har den varit skickad sedan igår på eftermiddagen men det står ingen mer info om den. Har inte fått något trackingnummer. Det står ju att dt kan ta 24timmar innan det uppdateras fårn UPS men det har ju gått mycket längre än det nu Någon som vet hur långt tid det tar?

Ursprungligen av xsajt:

Förbereds till skickad tog ca 20 timmar för mig. Nu däremot har den varit skickad sedan igår på eftermiddagen men det står ingen mer info om den. Har inte fått något trackingnummer. Det står ju att dt kan ta 24timmar innan det uppdateras fårn UPS men det har ju gått mycket längre än det nu Någon som vet hur långt tid det tar?

Samma här. Har stått som skickad sen igår em/kv men fortfarande inget tracking nr. Enligt Apple är beräknad leverans 1 nov men misstänker att UPS säger något annat om man bara får trackingnumret. Hoppas på leverans på måndag! Har iofs tenta på torsdag och sen hemtenta så kommer ju knappt ha tid att röra datorn men får väl ha nåt som lyser upp tillvaron

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-23 20:42
Ursprungligen av Dial M:

Beställde en MBP 2.53 med 320GB 7200 varvaren i måndags. Min allra första Mac efter 17 år med pc

Härligt att höra! Välkommen till gänget! Själv bytte jag för ett år sen, inte ångrat det en sekund.

Ursprungligen av mmmikael:

Samma här. Har stått som skickad sen igår em/kv men fortfarande inget tracking nr. Enligt Apple är beräknad leverans 1 nov men misstänker att UPS säger något annat om man bara får trackingnumret. Hoppas på leverans på måndag! Har iofs tenta på torsdag och sen hemtenta så kommer ju knappt ha tid att röra datorn men får väl ha nåt som lyser upp tillvaron

Okej okej.. ja Apples beställningsstatus verkar vara lite sådär allmänt seg. Nästan som att den endast uppdateras en gång om dygnet. Hur som helst, jag hoppas att min kommer iväg innan helgen, hade varit riktigt skönt och i princip garanterat leverans i början/mitten på nästa vecka.

Är det ingen mer än jag som beställt 2.8:an ?

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-23 18:54
Ursprungligen av xsajt:

Förbereds till skickad tog ca 20 timmar för mig. Nu däremot har den varit skickad sedan igår på eftermiddagen men det står ingen mer info om den. Har inte fått något trackingnummer. Det står ju att dt kan ta 24timmar innan det uppdateras fårn UPS men det har ju gått mycket längre än det nu Någon som vet hur långt tid det tar?

Ok, tack för infon. Den enda önskan jag har just nu är att den ska få status "Skickad" innan helgen så att den förhoppningsvis kan förflytta sig under helgen och inte ligga och vänta i ett par dagar i onödan.

Ursprungligen av motif:

Är det ingen mer än jag som beställt 2.8:an ?

Nepp, jag har själv beställt 2.53GHz. Redan den var lite "out of my reach".. hade planerat på lägsta modellen egentligen, så mellanmodellen + prishöjningen gjorde tillräcklig skillnad. Men men! Blir nog riktigt nöjd ändå!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-23 19:52
Ursprungligen av motif:

Är det ingen mer än jag som beställt 2.8:an ?

Jodå, jag har en 2,8 på gång. Den landade nyss i Polen.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-23 20:14
Ursprungligen av Hasse A:

Jodå, jag har en 2,8 på gång. Den landade nyss i Polen.

Nice!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 20:15

I have jojjnat the dark side!

Beställde en MBP 2.53 med 320GB 7200 varvaren i måndags. Min allra första Mac efter 17 år med pc

Ursprungligen av Hasse A:

Jodå, jag har en 2,8 på gång. Den landade nyss i Polen.

Ursprungligen av motif:

Är det ingen mer än jag som beställt 2.8:an ?

Jag har oxo en 2.8 på inkommande (till jobbet).

För mig skulle räcka den billigaste jag är hel galen i den nya MacBook Pro ,jag kan inte sova.
Vilken teknik och dizain går inte snacka skitt . Den är unik passar i alla tider tro mig

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-23 22:51

Hej!

Bjuder på en undermådlig bild på min installation, väldigt stökigt, men nu har jag smällt in alla program och konfigurerat allt (två gånger t om, eftersom det visade sig att första användaren jag skapade fick helt knasiga rättigheter)

Datorn är sjukt gedigen och hur fin som helst, efter lite meck med den så insåg jag hur snygg den faktiskt är, även om jag tyckte den var snygg när jag la beställningen. Men nu uppskattar jag utseendet ännu mer.

Inga trasiga pixlar eller liknande. Det enda jag kan komma på att klaga på är att den såg lite havsigt nedpackad ut, papper som var vikt lite snett och en manualkartong som inte var riktigt stängd. Men det har ju inget med maskinen att göra

Den ser och känns väldigt tunn!

Bild:
http://pici.se/pictures/dhmYhBJVU.jpg

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-23 23:06
Ursprungligen av qom:

Hej!

Bjuder på en undermådlig bild på min installation, väldigt stökigt, men nu har jag smällt in alla program och konfigurerat allt (två gånger t om, eftersom det visade sig att första användaren jag skapade fick helt knasiga rättigheter)

Datorn är sjukt gedigen och hur fin som helst, efter lite meck med den så insåg jag hur snygg den faktiskt är, även om jag tyckte den var snygg när jag la beställningen. Men nu uppskattar jag utseendet ännu mer.

Inga trasiga pixlar eller liknande. Det enda jag kan komma på att klaga på är att den såg lite havsigt nedpackad ut, papper som var vikt lite snett och en manualkartong som inte var riktigt stängd. Men det har ju inget med maskinen att göra

Den ser och känns väldigt tunn!

Bild:
http://pici.se/pictures/dhmYhBJVU.jpg

Aaaah! Underbart. Schyst setup också!

Ja, jag kan tänka mig att denna nya designen och tillverkningsprocessen gör att datorn får en riktig kvalitéts och designkänsla IRL.. mycket mer än någon annan dator tror jag.

Som sagt, ser riktigt bra ut. Hoppas också jag får en maskin utan problem som pixlar osv.

Hur känns tangentbordet på den jämfört med det externa alu-tangentbordet? Är det samma symboler på de båda?

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-23 23:34

De kör med symboler dessvärre, hade varit snyggare med text
Ser ut som det externa, förutom att det saknas några knappar då.

Och när vi ändå snackar om tangentbordet. Det är jag en gnutta besviken på faktiskt, mitt externa känns lite "klassigare", men det kanske är en vanesak också, men plasten känns inte 100%.

Vet inte om den svarta macbooken har samma slags knappar eller om de har valt någon annan plastblandning till den här..

Det här tangentbordet framför det gamla alla dagar i veckan iallafall!

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-23 23:45
Ursprungligen av qom:

De kör med symboler dessvärre, hade varit snyggare med text
Ser ut som det externa, förutom att det saknas några knappar då.

Och när vi ändå snackar om tangentbordet. Det är jag en gnutta besviken på faktiskt, mitt externa känns lite "klassigare", men det kanske är en vanesak också, men plasten känns inte 100%.

Vet inte om den svarta macbooken har samma slags knappar eller om de har valt någon annan plastblandning till den här..

Det här tangentbordet framför det gamla alla dagar i veckan iallafall!

Ok, tack för infon. Roligt med lite mer matnyttig sådan.

Jag hade själv en svart Macbook innan.. sålde den inför köpet av denna nya Pro:n. Jag älskade tangentbordet så om denna nya har samma så är jag inte emot det. Kan dock hålla med om att mitt externa alu-tangentbord har lite mer kvalitétskänsla/stabilitet i tryckningarna än vad Macbooken hade.

Jag läste någonstans att det var lite skillnad på tangenttryckskänslan i de nya maskinerna mellan Macbook och Macbook Pro.

Jaa, det är precis som du säger. Det nya tangentbordet (aka chiclet) framför det gamla sunkiga Macbook Pro tangentbordet. Kan även tillägga att jag aldrig känt på något bättre tangentbord än Apples.

Jag var på OnOff för ett tag sen och kände och klämde lite på Sonys nya Vaio-maskiner.. som också har samma typ av tangentbord - fy vad plastiga, instabila och rangliga dom var!

Gah!! Längtar.

Edit: Måste tillägga att det nog är tur att jag inte fått min idag.. Även om detta tar en del tid av kvällen så hade en ny Macbook Pro fullkomligt tagit bort all tid från att plugga till morgondagens tenta.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-24 08:08

Min status under budfirma är fortfarande "påväg till slutlig ort". Har varit det i snart 48 timmar. Någon mer som har dålig uppdatering på sin status angående detta eller har de tappat bort mitt paket Börjar bli orolig nu! Eller så e den utanför min dörr snart

Ursprungligen av xsajt:

Min status under budfirma är fortfarande "påväg till slutlig ort". Har varit det i snart 48 timmar. Någon mer som har dålig uppdatering på sin status angående detta eller har de tappat bort mitt paket Börjar bli orolig nu! Eller så e den utanför min dörr snart

Ta spårningsnummret och sök det på UPS hemsida för mer detaljerad status, för jag antar att du tittar på Apples statussida?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-24 09:22

Har kollat upp lite andra trådar nu och hittat att de som beställt med en ipod har inte fått något trackingnummer ännu.
Då var den beställd! - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Troligen så paketeras de om i holland eftersom ipoden och macbooken inte komemr från samma ställe. Därefter får jag mitt trackingnummer.
Bara så ni vet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 09:29
Ursprungligen av xsajt:

Har kollat upp lite andra trådar nu och hittat att de som beställt med en ipod har inte fått något trackingnummer ännu.
Då var den beställd! - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Troligen så paketeras de om i holland eftersom ipoden och macbooken inte komemr från samma ställe. Därefter får jag mitt trackingnummer.
Bara så ni vet!

Tack! Det är kalasbra att veta! Men står det fortfarande att den är skickad på Apples sida direkt när den lämnar Kina, eller först när den paketerats med iPod i Holland?

Bevaka tråden