Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)

Tråden skapades och har fått 567 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kan ju informera om att Apples ompackningslager i Holland har blivit "överösta" med beställningar, så många ordrar har hamnat på kö där nere och så även min. I 4 dagar har min legat där nere utan att något har hänt. Känns lite märkligt att Apple inte har varit tillräckligt förberedda på sin egen release och dessutom inte underrättar sina kunder om sådant utan att man ringer upp dem själv.

Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Jag kan ju informera om att Apples ompackningslager i Holland har blivit "överösta" med beställningar, så många ordrar har hamnat på kö där nere och så även min. I 4 dagar har min legat där nere utan att något har hänt. Känns lite märkligt att Apple inte har varit tillräckligt förberedda på sin egen release och dessutom inte underrättar sina kunder om sådant utan att man ringer upp dem själv.

Jag fick samma information igår när jag ringde. Trodde verkligen att den skulle komma den här veckan, men det verkar bli måndag..."

"Leverans schemalagd av slutlig budfirma, se beräknat leveransdatum"

"Beräknat leveransdatum 03 nov 2008 (kan komma att ändras)"

"Budfirma NL DISTRIBUTION CENTER"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-31 10:55
Ursprungligen av mmmikael:

Det är 8 arbetsdagar som gäller så den borde gå iväg nu...

Tack för det svaret!

Min hjärna låste sig lite och tänkte inte på det.

Sånt händer när man är som en 4-åring som väntar på jultomten...

Ursprungligen av obibobi:

Tack för det svaret!

Min hjärna låste sig lite och tänkte inte på det.

Sånt händer när man är som en 4-åring som väntar på jultomten...

Ja det är helt sjukt jobbigt att vänta! Min är ute för leverans nu, kan inte koncentrera mig på nåt annat än att hålla utkik efter UPS-bilen, hahaha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 10:28

Äntligen börjar det hända saker, problemet nu är ju att den ska packas om med ett second skin i NL, vilket verkar ta lite tid enligt de som har pratat med Apple. :-/

Beställningsdatum: Oct 21, 2008 kl. 08:59 AM GMT

Förberedd för avsändning
Beräknad avsändning: 8 arbetsdagar
Beräknad leverans: 12 Nov, 2008 - 13 Nov, 2008

Har fått UPS-id och senaste informationen säger:

"HERNE-BOERNIG,
DE 31/10/2008 3:37 AVGÅNGSSKANNING"

Någon annan som fick sin skickad via den orten? Det var 10 timmar sedan. Men den kommer nog på måndag i alla fall...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 15:00

Yippie! Har fått ett trackingnummer nu. Men... det är inte ups utan "NL DISTRIBUTION CENTER".

Nån som vet var man kan spåra? Förut fanns ju apecode.com men inte längre

Ursprungligen av snigel1:

Yippie! Har fått ett trackingnummer nu. Men... det är inte ups utan "NL DISTRIBUTION CENTER".

Nån som vet var man kan spåra? Förut fanns ju apecode.com men inte längre

Äntligen något annat än "Väntar på slutlig budfirma". Men att den skulle komma den här veckan visade sig förbli en förhoppning.
Nu har jag samma budfrima som vissa andra: NL DISTRIBUTION CENTER där trackingnumret är detsamma som Apples referensnummer.
Det ironiska är att det står:
"Leverans schemalagd av slutlig budfirma, se beräknat leveransdatum"
och mitt beräknade leveransdatum är just idag. Svårt att tro att det kommer hända tyvärr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 18:42
Ursprungligen av snigel1:

Yippie! Har fått ett trackingnummer nu. Men... det är inte ups utan "NL DISTRIBUTION CENTER".

Nån som vet var man kan spåra? Förut fanns ju apecode.com men inte längre

Jag är inte säker på det här, men jag tror att NL DISTRIBUTION CENTER innebär att det skickas till NL utan en dedikerad budfirma. Väl i NL packas det om med övriga produkter i din beställning och då blir det UPS eller TNT som tar över, vilket innebär att du får ett trackingnummer som är sökbart.

Ursprungligen av odelsteken:

Jag är inte säker på det här, men jag tror att NL DISTRIBUTION CENTER innebär att det skickas till NL utan en dedikerad budfirma. Väl i NL packas det om med övriga produkter i din beställning och då blir det UPS eller TNT som tar över, vilket innebär att du får ett trackingnummer som är sökbart.

Så har jag också förstått det efter de samtal jag haft med Apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-31 15:32

Precis när man går in här och skriver i denna tråd för första gången så kommer detta:

Förberedd för avsändning
Beräknad avsändning: Inom 24 timmar
Beräknad leverans: 10 Nov, 2008 - 12 Nov, 2008
Produkt Antal
MBP 15.4/CTO
Beställningsbyggd
1
KENSINGTON COMBOSAVER CABLE LOCK-ZML 1
AVENUES EUROPE THE PATRIOT-ZML 1
CANON PIXMA MP620-ZML 1
Avbruten - Ersatt av ny produkt
CANON PIXMA MP600R MULTIFUNCTION-ZML 1

och i ett mail står det att den första printern utgått och ersätts med ny modell utan extra kostnad.
Skönt att Apple inte kör nån fuling och försöker skicka en sämre modell.

Jag beställde just den printern för att det stod "3-5 lev.dagar" och inte 2-3 veckor som det var för de billigaste modellerna. De delar ju inte upp leveranserna, så har man beställt gratisprintern eller den för 99:- så kan man få vånta på leveransen även fast laptopen är klar.

Den mest tossiga tråden på väldigt länge.
Alla spekulerar kring ngt de inte kan påverka, indata är i stort sett brus.
Alla dessa spekulationer om vad olika koder betyder - troligen helt meningslöst.
Alla sitter och följer papper och koder europa runt.

Enda slutsatsen som kan dras är:
man beställer
prylen levererar x dagar senare.
UPS är verkligen världens sämsta fraktbolag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 19:23
Ursprungligen av Goflorp:

Den mest tossiga tråden på väldigt länge.
Alla spekulerar kring ngt de inte kan påverka, indata är i stort sett brus.
Alla dessa spekulationer om vad olika koder betyder - troligen helt meningslöst.
Alla sitter och följer papper och koder europa runt.

Enda slutsatsen som kan dras är:
man beställer
prylen levererar x dagar senare.
UPS är verkligen världens sämsta fraktbolag.

Vad bör annars diskuteras i tråden som heter "Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)"?

Ursprungligen av odelsteken:

Vad bör annars diskuteras i tråden som heter "Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)"?

Öh, varför inte att de som fått sin maskin kan svara på frågor om designen, skärmen och tusen andra saker. Istället är det "Jag har "Final distribution From Hell" sedan den 29 Mars - vad betyder det. Jag har beställt en iPod med".

Varför inte acceptera att hela beställningsforfarandet är en icke kollapsar vågfunktion eller lika komplicerat och så länge man ger fasen att bry sig så jamar katten ...

Skall man jämföra leveranstider och koder behövs ju någon som jobbar på UPS här.
Jag tror inte att det blir samma leveransförfarande om två grannar beställer två identiska maskiner på samma dag.

Att sitta och ta ledigt från jobb etc baserat på ups webb blir nog sällan rätt.

Helt övertygad att om ups hade haft hand om månlandningen så hade Armstrong och Aldrin vart först på Mars. Stackars Collins hade fått rotera runt Venus sex år efteråt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 21:39
Ursprungligen av Goflorp:

Öh, varför inte att de som fått sin maskin kan svara på frågor om designen, skärmen och tusen andra saker. Istället är det "Jag har "Final distribution From Hell" sedan den 29 Mars - vad betyder det. Jag har beställt en iPod med".

Varför inte acceptera att hela beställningsforfarandet är en icke kollapsar vågfunktion eller lika komplicerat och så länge man ger fasen att bry sig så jamar katten ...

Skall man jämföra leveranstider och koder behövs ju någon som jobbar på UPS här.
Jag tror inte att det blir samma leveransförfarande om två grannar beställer två identiska maskiner på samma dag.

Att sitta och ta ledigt från jobb etc baserat på ups webb blir nog sällan rätt.

Helt övertygad att om ups hade haft hand om månlandningen så hade Armstrong och Aldrin vart först på Mars. Stackars Collins hade fått rotera runt Venus sex år efteråt.

Jag tolkar titeln "Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)" som att tråden är för de som har beställt och således väntar på sin maskin. Eller har jag fel?
För de flesta handlar det om ca 20 000kr vilket är mycket pengar. Då blir man nog lätt som ett barn dagarna innan julafton. Om man tycker det är jobbigt att läsa inlägg om "vad betyder aktuell orderstatus" eller "när kommer UPS" gör man nog rätt i att inte läsa i den här tråden.

Vad gäller att få svar på sina frågor är jag förvånad över att ingen nybliven ägare här på 99.se har startat en ny tråd med en minireview. Jag var admin på ett internationellt forum för mobiltelefoner tidigare och där var det mängder av minireviews bara dagarna efter en ny mobil hade lanserats.

För övrigt kan jag hålla med dig om att ta ledigt från jobb för att möta UPS är en mindre bra idé.

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-10-31 20:37

De ringde från UPS å sade den kommer upp på måndag å fråga vilken tid jag vflle ah dne levererad. Bra service iaf å skönt å veta man får den då iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 01:01

Datorn har för min del väntat på upphämtning sedan 3-4 dagar tillbaka.. Idag fick jag uppdatering; "På väg till kund - leverens enligt schema". Beräknad leverens är 3 november. Fortfarande samma leverens-referens som tidigare, inget trackingnummer. Hoppas att den kommer på måndag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-02 10:00

För mig är det nästan 2 dygn med status:

Budfirmans spårningsnummer
På väg till slutlig ort
budfirmans information uppdateras inom kort
( inom kort betyder ... vadå? )

Antagligen kommer den imorgon, precis när man är på jobbresa 50 mil hemifrån ...

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-11-02 19:44

Minn kommer nog imorrn ska bara hoppas den komme rinnan 16 då jag börjar jobba....väntar fortfarand epå bilder från folk som fått den...

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-11-02 19:45

en annan fråga, ni som är vana mac ägare, vad är det första man bör göra med datan då man slagit på, ngt ni rekommenderar att kolla upp med inställningar osv ?

Ursprungligen av Morjas:

en annan fråga, ni som är vana mac ägare, vad är det första man bör göra med datan då man slagit på, ngt ni rekommenderar att kolla upp med inställningar osv ?

Gå igenom inställningar är ju ett bra sätt lära känna sin burk lite.

Ställa aktiva hörn för Exposé/Skärmsläckarstart, förstoring i Docken, muskänslighet etc...

Häll upp en sval porter, njut av ögonblicket....

Och du.. du har en Mac... "datan" är sånt som puckon säger.

Är det aktuellt att kalibrera batteriet när man får mbp:n nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-03 08:21
Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Är det aktuellt att kalibrera batteriet när man får mbp:n nu?

Hur görs det?

Har fortfarande inte fått trackingnummer, det står bara: "På väg till kund – leverans enligt schema" uppdaterad 1 november. Enligt "schemat" så är det idag 3 november som den ska levereras. Är det lönt att hoppas?

Ursprungligen av zAjben:

Hur görs det?

Har fortfarande inte fått trackingnummer, det står bara: "På väg till kund – leverans enligt schema" uppdaterad 1 november. Enligt "schemat" så är det idag 3 november som den ska levereras. Är det lönt att hoppas?

så står det för mig med, dock jag har beräknad leverans för ordern 4-5 november. om man sedan går in och spårar leveransen på apples hemsida står det 6:e november jag vill ha NU.

Ursprungligen av zAjben:

Hur görs det?

Har fortfarande inte fått trackingnummer, det står bara: "På väg till kund – leverans enligt schema" uppdaterad 1 november. Enligt "schemat" så är det idag 3 november som den ska levereras. Är det lönt att hoppas?

Leverans:
Antagligen (om du beställt både ipod och mbp) har din beställning inte packats ihop i Holland än. Har du vidare frågor om det går att påskynda, så rekommenderar jag dig att ringa Apple. Det gjorde jag när jag drog slutsatsen att min försändelse hade legat stilla i 4 dagar i Holland. Det fick i alla fall inte mer negativa konsekvenser, mer än den försening som redan hade uppstått.

Kalibrering:
Kalibrera batteriet gör du genom att:
* ladda batteriet fullt
* ladda ur det helt och hållet
* ladda batteriet fullt igen
Detta är något man behövde göra tidigare vet jag. Men jag har hört att detta inte behövs längre. Någon som har info om detta?

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-11-03 10:24

den kommer nog utsatt datum, väntar på min från budfirman just nu. de skicka både sms till mig och kommer ringa då de är påväg. bra scervice! Men det kanske beror på att det inte är UPS som står för sissta delen i försändelsen utan en lokal budfirma (=

nu sitter man å väntar med spänning (=

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-11-03 10:40

Min är beräknad att komma imorgon. Är hos flickvännen och känner inte för att ta mig hem tidigt imorgon bitti och sitta och vänta hela dagen, testade att ringa UPS för adressändring men det ska tydligen göras via Apple (i vanliga fall när jag använder mig av UPS så går det alltid bra att ändra adress, men Apple-produkter är ett undantag) .

Dags att testar inga Apple, sen är det bara att sitta och fortsätta vänta. Kanske dags att förbereda min gamla MBP för pension?

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-11-03 11:38

"Och du.. du har en Mac... "datan" är sånt som puckon säger."

och sen helt från klar himmel damp det ner förklaringen till varför folk med mac kallas macsnobbar...

Jag vill bara ha en bra data för att jobba med foton på ett snabbt och smidigt sätt, hade PC passat min användning bättre hade jag köpt en sån istället. Men i båda fallen är det som sagt bara en data/datorer.

Ursprungligen av Morjas:

"Och du.. du har en Mac... "datan" är sånt som puckon säger."

och sen helt från klar himmel damp det ner förklaringen till varför folk med mac kallas macsnobbar...

Jag vill bara ha en bra data för att jobba med foton på ett snabbt och smidigt sätt, hade PC passat min användning bättre hade jag köpt en sån istället. Men i båda fallen är det som sagt bara en data/datorer.

Inte det minsta snobbig, men på svenska heter det "datorn".
"datan" låter som om man har lite taskig förankring i språket.

Vilken dator du föredrar bryr jag mig inte om.

  • Medlem
  • 2008-11-03 11:52

Morjas: Data är information. En dator är något som behandlar information eletroniskt. Vill du ha data, kan du läsa en tidning, eller något du skrivit på ett papper.

En dator är exempelvis en macbook pro. Det handlar inte om snobberi, utan om språkkunskap. (Även om Hr. Goflorp uttryckte sig ganska ohyffsat och det faktum att jag påpekar dina språkbrister gör mig till en språksnobb/polis)

Bevaka tråden