Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone firmware 2.2 (tillgänglig nu)

Tråden skapades och har fått 223 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-29 08:12

Testat, eBuddy?

Yes!!

  • Medlem
  • 2008-10-29 08:28

Eller Fring?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 08:51

Testat Fring och tittat på eBuddy. Tycker de saknar Apple-touchen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 23:07

Appleinsider skriver att tethering snart kommer till iPhone. Antagligen därför Netshare försvann. Drömmen är väl om funktionen kommer tillbaka fast den här gången inbyggd i iPhone OSX.

Ursprungligen av acke:

Appleinsider skriver att tethering snart kommer till iPhone. Antagligen därför Netshare försvann. Drömmen är väl om funktionen kommer tillbaka fast den här gången inbyggd i iPhone OSX.

Det vore kanon, ja. Vore najs att kunna nyttja homerun på datorn genom luren när man är på hotell etc.

Fast jag har iofs hör att man kan gå in i Safaris menyrad, under Utvecklare och välja iPhone som agent och därmed logga in med sina homerunuppgifter med datorn? Har dock inte kunnat prova själv

Ursprungligen av acke:

Appleinsider skriver att tethering snart kommer till iPhone. Antagligen därför Netshare försvann. Drömmen är väl om funktionen kommer tillbaka fast den här gången inbyggd i iPhone OSX.

Vore underbart!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-07 14:27
Ursprungligen av acke:

Appleinsider skriver att tethering snart kommer till iPhone. Antagligen därför Netshare försvann. Drömmen är väl om funktionen kommer tillbaka fast den här gången inbyggd i iPhone OSX.

Att AT&T kanske kommer ge det som en tjänst ja. Står inte hur och om det ens kommer till övriga världen.

acke: Testat Palringo? Verkligen inte Apple-touchen, men fullt dugligt för både MSN och Yahoo, och de flesta andra...
Fast det var väl kanske inte det som var grejen, utan att få just iChat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-07 12:27
Ursprungligen av RockyMontana:

acke: Testat Palringo? Verkligen inte Apple-touchen, men fullt dugligt för både MSN och Yahoo, och de flesta andra...
Fast det var väl kanske inte det som var grejen, utan att få just iChat...

Tack men nu har jag ju inte iPhone 100% ännu så jag har inte testat. Har den bara som jobbtelefon ibland. Precis, det är Apple-touchen jag är ute efter. Sedan om det är Apple eller något annat förtag struntar jag i. Så länge touchen är där.

IM+ funkar också bra till det tycker jag. Men jag vill ha iChat-utseendet. Och gärna msn till iChat på os x också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-07 21:33

Just nu känns det mer som.....När?

Yess!!

Att använda mobilen som modem till laptoppen - är det en tjänst?! Jag har pluggat in alla möjliga mobiler med laptops och surfat utan att ens informerat operatören.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-09 00:21
Ursprungligen av Zimmerman:

Att använda mobilen som modem till laptoppen - är det en tjänst?! Jag har pluggat in alla möjliga mobiler med laptops och surfat utan att ens informerat operatören.

Ja, det är deras nät som du använder.

Du förstår inte vad jag menar. Alltså: Jag har ett abb med gprs eller 3G - jag använder mobilen som modem och surfar med laptopen. I denna tråd talas det om att detta skulle vara en speciell tjänst...och detta fattar jag inte. Om jag kan använda en Nokia som modem utan att ha en "speciell tjänst för att använda mobiler som modem" - varför skulle det inte gå med en iPhone om funktionen kommer med nästa FW.update?

Ursprungligen av zappee:

Ja, det är deras nät som du använder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-09 07:28
Ursprungligen av Zimmerman:

I denna tråd talas det om att detta skulle vara en speciell tjänst...och detta fattar jag inte. Om jag kan använda en Nokia som modem utan att ha en "speciell tjänst för att använda mobiler som modem" - varför skulle det inte gå med en iPhone om funktionen kommer med nästa FW.update?

Jag håller med, ska jag vara ärlig fattar jag det inte heller. Skillnaden ligger ju egentligen bara i hur du visar och kan använda datatrafiken. Det borde ju dom skita i kan man tycka så länge man betalar för varje MB man använder.

Faktum är ändå att vissa operatörer (kanske de flesta?) vill ta ut en extra avgift för att du använder datorn när du gör det. I princip tror jag inte att de kan kolla om du surfar med datorn eller bara med mobilen men de enkla sätten de erbjuder dig att använda mobilen som modem är väl ofta att ringa till dom och aktivera en tjänst och sedan logga in med datorn via nån slags portal och därmed medge att du använder datorn. Det finns dock work-arounds i många fall så att du kan använda mobilen till "tethering" utan att informera operatören. Hur som helst kan det kanske vara nånting med hur abbonemangen ser ut som gör att de inte har funktionaliteten inbyggd just nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-09 11:49
Ursprungligen av Zimmerman:

Du förstår inte vad jag menar. Alltså: Jag har ett abb med gprs eller 3G - jag använder mobilen som modem och surfar med laptopen. I denna tråd talas det om att detta skulle vara en speciell tjänst...och detta fattar jag inte. Om jag kan använda en Nokia som modem utan att ha en "speciell tjänst för att använda mobiler som modem" - varför skulle det inte gå med en iPhone om funktionen kommer med nästa FW.update?

Jo, jag förstår. Men du använder fortfarande deras nät och genom att begränsa så att man inte kan använda iPhonen som modem till datorn så håller de nere trafiken i 3G-nätet. De kanske inte haft tillräckligt med kapacitet och därför inte vågat släppa det fritt. Givetvis kommer det fungera om det släpps som en funktion i nästa FW. Frågan var ju trots allt om det kommer som en funktion eller som ett program enbart för AT&T.

Jag trodde att det var iPhonen som inte kunde - att Telia skulle ha en speciell spärr som förhindrade iPhone att vara modem (som ändå inte KAN vara modem) låter ju helt vrickat. Ännu mera vrickat blir det när jag vet att hackade iPhones används som modem i Telias nät just nu i denna stund. Hur resonerar du - var får du din information från. Vem har lurat dig att tro att Telia har en spärr mot ett specifik telefonmodell - en spärr som inte behövs därför att telefonmodellen ändå inte kan????

Ursprungligen av zappee:

genom att begränsa så att man inte kan använda iPhonen som modem till datorn så håller de nere trafiken i 3G-nätet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-09 17:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag trodde att det var iPhonen som inte kunde - att Telia skulle ha en speciell spärr som förhindrade iPhone att vara modem (som ändå inte KAN vara modem) låter ju helt vrickat. Ännu mera vrickat blir det när jag vet att hackade iPhones används som modem i Telias nät just nu i denna stund. Hur resonerar du - var får du din information från. Vem har lurat dig att tro att Telia har en spärr mot ett specifik telefonmodell - en spärr som inte behövs därför att telefonmodellen ändå inte kan????

Bah, du missuppfattar hela tiden. De har ingen spärr i sitt nät, med begränsa menade jag att de tog bort det program som fanns för nerladdning i AppStore. Vilket gör det krångligare för folk att få det att fungera = mindre belastning tills de kan släppa det fritt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag trodde att det var iPhonen som inte kunde - att Telia skulle ha en speciell spärr som förhindrade iPhone att vara modem (som ändå inte KAN vara modem) låter ju helt vrickat. Ännu mera vrickat blir det när jag vet att hackade iPhones används som modem i Telias nät just nu i denna stund. Hur resonerar du - var får du din information från. Vem har lurat dig att tro att Telia har en spärr mot ett specifik telefonmodell - en spärr som inte behövs därför att telefonmodellen ändå inte kan????

Alltså.... det blir en aning förvirrat i er diskussion eftersom Telia aldrig stoppat användningen av iPhone (eller någon annan mobil) som modem. Det är AT&T som förfaller att ligga bakom mycket och då genom att se till att Apple inte tillåter applikationer eller funktioner som gör att iPhone kan agera som modem.

Telia har ingen spärr och även om jag inte har läst hela diskussionen så tror jag väl inte att någon påstått det? Zappee anvisade till AT&T som lyckligvis inte har något nät här i Sverige:cool:

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-10 17:49
Ursprungligen av BlackSmp:

Alltså.... det blir en aning förvirrat i er diskussion eftersom Telia aldrig stoppat användningen av iPhone (eller någon annan mobil) som modem. Det är AT&T som förfaller att ligga bakom mycket och då genom att se till att Apple inte tillåter applikationer eller funktioner som gör att iPhone kan agera som modem.

Telia har ingen spärr och även om jag inte har läst hela diskussionen så tror jag väl inte att någon påstått det? Zappee anvisade till AT&T som lyckligvis inte har något nät här i Sverige:cool:

Wohoo, någon som förstår!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-08 11:06

henkebarn
Har du wifi i datorn kan du köra direkt från datorn med dina inloggningsuppgifter för homerun.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-08 11:12

Homerun från datorn fungerar så här:
1. Välj homerun i airport-menyn längst upp till höger.
2. Starta safari så kommer du automatiskt till inloggningssidan för homerun.
3. Skriv in dina inloggningsuppgifter. (Telefonnummer+lösenord)

Har inte provat med andra webbläsare, men med Safar fungerar det kanon.

Jag provade det för någon månad sen och det ville sig inte. Får väl ta och försöka igen

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-08 13:14

Konstigt. Jag använder inloggning som följde med iMini-abonnemanget. Har kört från hotspots på stan och i början på veckan från ett hotell i Stockholm med homerun. Det har inte varit några problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-08 13:17

Annars kan man lägga detta som bokmärke och klicka på så kommer man till Homeruns inloggningsida.
https://login.homerun.telia.com/sd/init?scheme=http&host=www.99.se&path=%2fmac%2f

Yes!!

Jag har provat att göra detta från ett bokmärke där mitt användarnamn och lösenord redan är bifogat i bokmärket, men det funkade inte. Kan vara där det brister. Det funkar förvisso på iPhone, men den vägen kanske inte funkar på datorer? Vetifan. Ska testa med att skriva in användarnamn och lösenord manuellt!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-08 16:11

Även jag har provat "bokmärkesmetoden". Fungerade inte. Skriv in uppgifterna manuellt istället. Behövs bara första gången, sedan fylls uppgifterna i automatiskt nästa gång du ska logga in.

Ursprungligen av cast:

Även jag har provat "bokmärkesmetoden". Fungerade inte. Skriv in uppgifterna manuellt istället. Behövs bara första gången, sedan fylls uppgifterna i automatiskt nästa gång du ska logga in.

Coolt! Ska testa imorgonbitti på centralstationen i Helsingborg

(Jag har surfat med datorn i telias nät med mina användaruppgifter.
Inte genom mobilen, utan via surfportalen. Det var inga problem.)

Och eftersom det fungerar galant i jealbreakade telefoner så borde det ju rimligtvis fungera precis lika bra med obreakade. Funktionen är väl den samma? Skulle informationen skickas annorlunda annars eller hur fungerar det? Hur har AT&T det med data-abonnemang?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-10 01:45

Finns det någon chans att det kommer ett helsvenskt tangentbord i den nya versionen? Känns jobbigt att behöva jailbreaka bara för den enkla funktionen... Sitter verkligen alla som inte skriver engelska och håller in knapparna för att få fram "specialbokstäver"?

Bevaka tråden